Seuraa 

Olen vasta vuoden päästä elokuussa palaamassa hoitovapaalta töihin ja meillä on silloin miltei 8 v lapsi joka siis menee tokalle luokalle silloin ja 5,5v sekä 2,5 v lapset. Voin siis ainakin tuon esikoisen toisen luokan ajan tehdä osittaista työpäivää eli 30 tuntia viikossa siis lakisääteisesti.

Kiinnostus olisi tehdä 4 päivää viikossa töitä eli yhteensä tulisi se 30 tuntia. Mieluummin näin kuin 6 tuntia 5 päivänä viikossa. Mitenkähän tämä käytännössä onnistuu kun on kyse vuorotyöstä hoitoalalla? Teen siis aamu ja iltavuoroa arkisin ja viikonloppuisin. Yötöitä ei meillä ole. Aamuvuoro on arkisin klo 8,00-15,30 ja iltavuoro 13,30-21. Viikonloppuisin aamuvuoro on vaan 7,00-14,00 ja iltavuoro 14-22. Kuinka paljon työnantaja voi vaikuttaa siihen miten teen tätä osittaista? Hänhän ei voi kieltäytyä kuitenkaan että voisin tehdä tätä 30 tuntista työviikkoa koska se on lakisääteinen? Voiko hän kuitenkin määrätä että teen sen 6 tuntia/pvä tai että jonakin päivänä teen pidemmän työpäivän ja toisena taas lyhyemmän? vai voinko itse vaikuttaa kuinka haluan tämän osittaisen vapaan tehdä kuitenkin niin että viikkotuntimäärä on sen 30 tuntia?

Kertokaas vuorotyöläiset kokemuksistanne kiitos.

Kommentit (6)

... ja olen minäkin hoitoalalla kolmivuorotyössä.

Meillä ainakin sain itse valita miten vapaani haluan: eli siis teenkö lyhyempää päivää tai viikkoa vai haluanko vapaani esim pidemmässä putkessa. Ja tämä siis sillä ehdolla että sijainen löytyy tilalleni. Halusin ehdottomasti tehdä 4 työpäivää ja 3 vapaata viikossa ja tämä onnistuu hyvin. Meidän yh oli ainakin tosi joustava asian suhteen ja ilmoitti että mikä vaan järjestely vapaan suhteen onnistuu kunhan osasto ei " jää pulaan" minun vapaani takia :)

T

Tein osittaista hoitovapaata vajaat parivuotta sitten, ennen kuin jäin uudelleen äitiyslomalle. Työskentelen myös hoitoalalla, mutta kolmivuorotyössä. Meidän klinikassa käytäntö on, että tehdään täydet tunnit työvuorossa ja vastaavasti vapaapäiviä on enemmän. Eli siis kesken vuoroa ei voi lähteä pois. Olishan se aikas hullua, jos kesken yövuoron hipsisin pois kuuden tunnin jälkeen ;) Mulla oli kolmen viikon työvuoro- listassa kolme vapaata enemmän kuin olis ollut täydellä työajalla.

Olin itse tosi tyytyväinen ja meinaan jatkaa samaa työaikaa kunhan palailen vuoden päästä takaisin töihin. Ihaninta oli se, että työputki ei koskaa venynyt kuin max viisi vuoroa peräkkäin ja sitten reilusti vapaata. Tottakai ainakin meillä työvuorotoiveet yritetään ottaa mahdollisuuksien mukaa huomioon, mutta ainahan ei kaikki toiveet toteudu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

tokaluokan syksyn, ei koko vuotta, mutta korjatkaa, jos olen väärässä.

Minulla oli muutama vuosi sitten vuorotyö, jossa vuorot 6-13.30 ja 12-19.30. Silloin tein 6-tuntisia päiviä eli 30-tuntista viikkoa klo 6-12 ja 13.30-19.30. En voinut lyhentää aamusta enkä illasta, sillä töissä tarvittiin silloin. Sen sijaan kesken vuoron pystyin lähtemään, koska toinen vuoro aloitti jo oman vuoroni kestäessä.

Minusta työnantaja voi määrätä työaikoja, jos töiden järjestäminen on muuten mahdotonta. Ihan itse ei siis voi noita aikoja sanella.

minä ja mies ollaan kummatkin hoitoalalla kolmivuorohommissa.Meidän elämää helpottaa se että ollaan samassa sairaalassa ja tytöllä,2v5kk,on hoitopaikka vuoropäiväkodissa.Mies tekee 100% eli 114h/3vko ja minä 72h/3vko.Elikkäs mulla on vaan 3työpäivää viikossa.Meillä myös työnantaja ja kummankin työkaverit joustaa tarvittaessa eli yövuoroja ei olla jouduttu tekeen päällekkäin.

Olen tehnyt osittaista kohta vuoden ja olen tykännyt todella paljon! Olen kolmivuorotyössä ja mulla on kolmen viikon listassa yhdeksän vapaapäivää. Toimii kaikkien osapuolten kannalta paremmin kuin lyhennetty vuoro. Ja joskus tulee sitten ihanan piiiitkiä vapaita :)

Osittainen hoitovapaa on lakisääteinen eli se on sinulle myönnettävä. Tosin on olemassa pykälä, ettei sitä tarvitse myöntää kuin kerran kalenterivuoden aikana. Tuosta syystä anoinkin taas koko vuoden kerralla ;)

4-vuorotyö ja teen sen maksimin 30 h viikossa tai käytännössä 90 h kolmessa viikossa, prosentteina 78, jotain. Vapaata voi olla jopa viikko putkeen : ) Työvuoroja tulee siis " miten sattuu" . Ja tietty miten itse toivoo.

Sopii meidän perheelle, palkassa menetetty raha korvautuu osittain työmatka - ja päivähoitokuluissa, lapset olleet osa-aikaisia tavallisessa päiväkodissa. Kelan korvaushan on lähinnä nimellinen ; P Tätä vapaata, perheen keskeistä aikaa ei pystykään rahalla mittaamaan.

Minulla on nyt kolmas osittaisjakso menossa, ollut välissä ä-lomaa ja hoitovapaata. Edellinen työnantaja muuten yritti vesittää koko jutun - jos työnantaja pystyy osoittamaan että osituksesta on haittaa toiminnalle - esim. pienissä yksiköissä, joissa vain muutamia ihmisiä - niin OSITTAISTA HOITOVAPAATA EI OLE PAKKO myöntää! Ei siis suoraan lakisääteinen kuten äitiysvapaat.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat