Vierailija

Itse raskaana, tosin aivan alussa, mutta sokeriarvot jo ihan rajamailla, eli olisi mielenkiintoista kuulla miten syötte ja kuinka suuria määriä päivässä(kalorit?) Kiitos jo etukäteen!

Sivut

Kommentit (17)

rasituksessa oli yksi poikkeava arvo. Söin säännöllisesti pieniä annoksia lautasmallin mukaisesti ja herkuttelinkin kyllä joskus. Sokerit pysyivät hyvin kurissa.

Niin, kyllä sitä itsekin ihmettelin mutta näin taysin piirissä kuulemma käytäntö! Muut arvot itsellänikin olivat hyvät. Hassuinta vielä kun esim. Helsingissä tuo paastoarvon raja on 5.1 ja Tampereella sitä ollaan nostamassa 5.2. Mutta juuri maanantaina neuvolassa olin tuloksia kuulemassa ja nyt kotiseuranta verensokereista viikoksi eteenpäin ja ruokavalio-ohjeet sain " diabetekseni" hoitoon! Näin meillä ja kuulemma aika monessa paikassa muuallakin, turhalta toki tuntuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jätin vaan kaiken ylimääräisen pois. Ja herkuttelua vähensin, mutten kokonaan lopettanut. Paino ei noussut juurikaan vaikka kaksosia odotin.

Nyt olen viimeisilläni raskaana ja minulle jäi ensimmäisestä raskaudesta 2.tyypin diabetes. Yhä syön normaalisti, eli noin 1500-2000kaloria päivässä, normaalia kotiruokaa. Annokset normaaleja. Diabeteshoitaja on joillekkin suositellut että perunan sijaan söisi pataattia, tämä auttanut joittenkin sokeriarvoihin. Minun ei tarvinnut perunaa jättää pois koska paino on nyt raskauden aikana tippunut liki 15kiloa. Herkutellutkin olen kerran-kaksi viikossa kohtuudella ja sokeriarvot pysyneet hyvinä. Pitkäaikaissokeri on 5.

Syömällä ja liikkumalla oikein niin pitäisi sokeriarvojen pysyä kohtuullisina, mutta täytyy ottaa huomioon että minulla on insuliinihoitoinen diabetes. Sinulla ilmeisesti yritetään ruokavaliolla saada sokereita kuriin?

annoksia pistäen joten ne eivät kerkiä auttaa oikeastaan ollenkaan kun vauva jo syntyy. Minulla todettiin rv. 17 ja vasta raskauden lopussa oli tasapaino löytynyt. Vauva oli kerinnyt siihen mennessä kasvaa jo liikaa.

Seuraavan raskauden suunnittelin yhdessä sisätautilääkärin kanssa ja aloitin insuliinit jo ennen raskautta, näin ollen kun tulin raskaaksi oli tasapaino jo hyvä ja vauva ei kasvanut isoksi.

Minut määrättiin nyt toisessa raskaudessa rasitukseen, sillä esikoinen joutui sokeritippaan syntymänsä jälkeen. No se paastoarvo oli koholla, rv 27, 5.2 ja kaikki muut arvot oikein hyviä. Aloitin sitten ruokavalion, eli sokereita pois ja kevensin ruokavaliota. Kävin viikko sitten (rv 31) kontrollissa ja se paastoarvo oli nyt 5.1 ja se b-glukoosi 6.1. Nyt terkkari kehui arvoja. Kuinka muka nyt se paastoarvo voi olla yhtään sen parempi?

Mutta siitä ruokavaliosta. Vaihdoin kahvin sokerin makeutusaineiseen ja kahvileivät sokerittomiin vaihtoehtoihin. Jätin suklaan pois ja makean nälkään vedän sokeroimattomia marjakeittoja ja hedelmiä. Enkä ole muuten ottanut kiloja lähellekään niin paljoa tässä raskaudessa kuin ensimmäisessä, nyt 32+ viikot ja painoa tullut 7-8kg, kun ekassa raskaudessa oli tullut jo 14kg tähän mennessä... (tosin nyt lähtö painoa oli kolmisen kiloa enemmän).

rasitustesti muistaakseni rv26. Sitä ennen ei ollut arvoista mitään tietoa. Mut aika herkkupersehän sitä tuli siihen asti oltua ;). Hyvä pointti muuten myös tuo liikunta arvojen kurissa pitämiseen eli käykää kävelyllä tms. vointinne mukaan :). -2-

Paastoarvo noin vähän koholla niin siitä ei kyllä tehdä diagnoosia että raskausajandiabetes!! Pitää olla aika moni arvo pielessä ja jonkun aikaa että mitään diagnoosia aletaan tekemään edes.

Minulla oli paastoarvot 8-9 ja siltikään ei heti tehty mitään raskausajandiabeteksen diagnoosia. Vasta kun pitkäaikaissokeri koe näytti 8.2 niin aloitettiin ruokavalion remontti.

Vierailija:

Lainaus:

Paastoarvon pitäisi olla alle 4.8 ainakin meillä päin! Itselläni oli tasan 5.0 ja kyllä diagnosoitiin raskausdiabetekseksi. Jo yhden patologisen arvon perusteella on raskausdiabetes, seuranta ja hoito riippuu siitä, montako arvoa on " pielessä." Neuvolasta saa ohjeet!

Paastoarvon pitäisi olla alle 4.8 ainakin meillä päin! Itselläni oli tasan 5.0 ja kyllä diagnosoitiin raskausdiabetekseksi. Jo yhden patologisen arvon perusteella on raskausdiabetes, seuranta ja hoito riippuu siitä, montako arvoa on " pielessä." Neuvolasta saa ohjeet!

ja paastoarvo oli 6 muut kuulemma ok. Mitä tämä tarkoittaa, mikä on normiarvo jne? Luokitellaanko tämä jo diabetekseksi?

T: ekaa odottava rv 17

Paastoarvot tulisi raskausaikana olla 4-5. Jos yhtenä aamuna on 6 niin ei se vielä mitään kerro. Iltapaan kannattaa kiinnittää huomiota ja iltasyömiseen ylipäätään.

hoidon järkevyydestä. ja ainakin kaveripiirissä insuliinihoidot on ollu aika yhtä tyhjän kanssa, silti tulee isoja sokerilapsia niille kellä on tauti todettu. odotas laitan linkin tuohon tutkimukseen missä tuota hoitoa epäillään, jos sen linkin löydän. ootas ootas

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat