Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Itse olen kätilö eräässä keskisuuressa sairaalassa ja olen sitä mieltä, että luomusti voi mainiosti synnyttää myös sairaalassa. Sairaalassa synnyttäminen ei ole siis synonyymi lääketokkuralle. Itse asiassa näillä asioilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Yritämme sairaalassa lievittää jokaisen synnyttäjän kipua hänen tarvitsemallaan tavalla ja kaikki eivät tarvitse lääkkeellistä kivunlievitystä. Päätehtävämme on saattaa lapsi turvallisesti maailmaan ja hyvävointinen äiti.

Sairaalassa on kaikki lähellä, jos jokin menee vikaan. Olen nimittäin ollut tilanteissa, joissa täysin normaali synnytys on seuraavassa hetkessä muuttunut äidin ja sikiön henkeä uhkaaviksi.

Sen vuoksi en koskaan lähtisi avustamaan kotisynnytykseen. Olen tietoinen, että Englannissa ja Hollannissa kotisynnytyksiä hoidetaan runsaasti, mutta pitää muistaa, että heidän terveydenhuoltosysteeminsä toimii eri tavoin kuin meillä ja heilläkin perhe joutuu allekirjoittamaan paperin, joissa ilmoittavat olevansa tietoisia kotisynnytyksen riskeistä.

Joten hyvät naiset lopetetaan jo tämä kamala keskustelu luomu- ja lääkelehmistä - olemmehan sentään ihmisiä!

Kommentit (16)

kun esim tämän yhden tapauksen perusteella puhutaan että " luomuhörhöt on just sellasia ja tällasia" , vaikka enpä ole ikinä toisesta moisesta tapauksesta kuullut. Totta kai lähes 100 % luomusynnytyksistä hoidetaan sairaalassa. Tai lähinnä tapahtuu, omissani ei ole mitään hoitamisia tarvittu.

Myös uskon, että jos äiti NORMAALISSA tilanteessa valitsee synnyttää kotona, hän tekee sen lapsen parasta ajatellen. Ehkä edellisellä kerralla sairaalassa onkin mennyt kaikki pieleen, ja lapsen vointi vaarantunut sitä kautta? Koska kyllä niitäkin sattuu, että äitiä ei kuunnella yhtään, ja tilanne menee ihan kaoottiseksi, kun äiti joutuu paniikkiin.

Vierailija:

Lainaus:

Itse olen kätilö eräässä keskisuuressa sairaalassa ja olen sitä mieltä, että luomusti voi mainiosti synnyttää myös sairaalassa. Sairaalassa synnyttäminen ei ole siis synonyymi lääketokkuralle. Itse asiassa näillä asioilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Yritämme sairaalassa lievittää jokaisen synnyttäjän kipua hänen tarvitsemallaan tavalla ja kaikki eivät tarvitse lääkkeellistä kivunlievitystä. Päätehtävämme on saattaa lapsi turvallisesti maailmaan ja hyvävointinen äiti.

Sairaalassa on kaikki lähellä, jos jokin menee vikaan. Olen nimittäin ollut tilanteissa, joissa täysin normaali synnytys on seuraavassa hetkessä muuttunut äidin ja sikiön henkeä uhkaaviksi.

Sen vuoksi en koskaan lähtisi avustamaan kotisynnytykseen. Olen tietoinen, että Englannissa ja Hollannissa kotisynnytyksiä hoidetaan runsaasti, mutta pitää muistaa, että heidän terveydenhuoltosysteeminsä toimii eri tavoin kuin meillä ja heilläkin perhe joutuu allekirjoittamaan paperin, joissa ilmoittavat olevansa tietoisia kotisynnytyksen riskeistä.

Joten hyvät naiset lopetetaan jo tämä kamala keskustelu luomu- ja lääkelehmistä - olemmehan sentään ihmisiä!

joita synnyttäjät mahdollisesti toivovat. Kaikki riippuu synnytyksen kulusta, jota ei voi suunnitella. Ja monisynnyttäjille epiduraali ei välttämättä ole se ensimmäinen vaihtoehto, kun synnytys usein etenee nopeasti. Monisynnyttäjätkin kyllä varmasti saavat puudutuksia, elleivät ehdi synnyttää ennen lääkärin paikalle saamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toista se oli ennen vanhaan, kun synnyteltiin saunassa.

Vierailija:

Lainaus:

vaikka joku tutkimus, jossa kiistatta osoitetaan kotisynnytyksen riskit vs. sairaalasynnytys. Suurimmat " riskit" taitavat olla ihmisten asenteissa ja mielikuvissa. Luonnollisesta asiasta tehdään jotain suunnattoman pelottavaa ja " hengenvaarallista" jossa on niin hurjat " riskit" että kotisynnytystä harkitseva on suorastaan rikollinen. Onko hieman hysteeristä?

Kehitysmaalääketieteen kurssilta

" VUOSITTAIN MAAILMASSA KUOLEE YLI 600 000 NAISTA RASKAUTEEN JA

SYNNYTYKSEEN LIITTYVIIN ONGELMIIN

YLI 99 % RASKAUTEEN JA SYNNYTYKSEEN KUOLEVISTA NAISISTA ASUU

KEHITYSMAISSA

INTIASSA KUOLEE PÄIVÄSSÄ YHTÄ MONTA NAISTA RASKAUTEEN JA

SYNNYTYKSEEN KUIN TEOLLISTUNEISSA MAISSA YHTEENSÄ KUUKAUDESSA

ÄITIKUOLLEISUUS JOISSAIN MAISSA

ÄITIKUOLLEISUUS ELINIKÄINEN

(100 000 elävänä RISKI KUOLLA

syntynyttä kohti) RASKAUTEEN TAI SYNNYTYKSEEN

GUINEA 800 1:15

NEPAL 830 1:18

GHANA 1000 1:14

SOMALIA 1100 1:11

BHUTAN 1310 1:11

MALI 2000 1:6

Riski kuolla raskauteen tai synnytykseen

Pohjois-Euroopassa 1:10000

Aasiassa 1:54

Afrikassa 1:21

JOKAISTA RASKAUTEEN TAI SYNNYTYKSEEN

KUOLEVAA NAISTA KOHTI KUOLEE

14 LASTA PERINATAALISESTI

Vierailija:

Lainaus:

Luonnollisesta asiasta tehdään jotain suunnattoman pelottavaa ja " hengenvaarallista" jossa on niin hurjat " riskit" että kotisynnytystä harkitseva on suorastaan rikollinen. Onko hieman hysteeristä?

tarvitse turvautua kotisynnytykseen suurine riskeineen. Tuo luomusynnytysmahdollisuus voidaan tarjota myös sairaalassa jossa on kuitenkin apu lähellä jos sitä tarvitaan

sairaallaan synnyttämään niin saat aina kaikki puudutukset mitä haluat. itellä 6 synnytystä takana. 3 täysin luomua ja 3 kohdunkaulapuudutuksella. Vaikka toisen synnytyksen jälkeen on ollu joka kerran toiveena epiduraali.

tuputtaneet epiduraalia tms., sain olla rauhassa ja kuitenkin sain riittävästi tukea ja rohkaisua. Onneksi olin sairaalassa, sillä vaikka raskaudenseurannan mukaan kaiken piti olla kunnossa, joutui ensimmäinen lapseni heti synnytyksen jälkeen hengityskoneeseen teholle - joskus mietin, mitä olisikaan voinut käydä kotona... Itse asiassa kaksi synnytystäni sairaalassa ovat jääneet mieleeni positiivisina kokemuksina ja lievittäneet sairaalapelkoani!

Otapa selvää kotisynnytysten riskeistä, ja sitten lähteineen kerrot uudelleen, kuinka vaarallisia ne ovat!

Kotisynnytyksessä, kuten sairaalasynnytyksessäkin, on ensihoidolla hätätilanteessa tärkein osuus selviämisen kannalta. Jos paikalla on kätilö, kuten AINA pitäisi olla, on hän se henkilö, joka myös sairaalassa antaisi ensiavun. Kotisynnytyksiin on myös saatavissa laitteita vuokrattua, eli on ihan turha hihhuloida, että sydänäänet vaikka romahtaisi, eikä sitä kotisynnytyksessä huomattaisi, sillä ne samat monitorit saa kyllä kotiinkin vuokrattua, mitä sairaaloissakin käytetään. Samoin kuin happipommin, yms. ensiapuvälineet.

Lisäksi minäkin tiedän monia tapauksia, joissa synnyttäjä on jätetty tilanpuutteen/resurssipulan vuoksi yksin synnytyssaliin, johon kätilö on saattanut saapua hyvinkin viimetingassa. Jos on edes saapunut, ystäväni kerkisi ponnistaa potran pojan pihalle, ennenkuin kätilö vihdoin saapui isän raivokkaista kellonsoitoista huolimatta. Ei ole sairaalakaan autuaaksitekevä!

Tämä yksi tapaus on ikävä, mutta turha sen valossa on kaikkia kotisynnytyksiä lyödä pannaan! Olisi vähän sama, kuin yhden ruokamyrkytyksen takia kaikki Suomen K-kaupat pitäisi sulkea...

Myös uskon, että jos äiti NORMAALISSA tilanteessa valitsee synnyttää kotona, hän tekee sen lapsen parasta ajatellen. Ehkä edellisellä kerralla sairaalassa onkin mennyt kaikki pieleen, ja lapsen vointi vaarantunut sitä kautta? Koska kyllä niitäkin sattuu, että äitiä ei kuunnella yhtään, ja tilanne menee ihan kaoottiseksi, kun äiti joutuu paniikkiin.

eli mistä löytää kätilö, joka tulee VARMASTI luoksesi kun synnytys käynnistyy.

vaikka joku tutkimus, jossa kiistatta osoitetaan kotisynnytyksen riskit vs. sairaalasynnytys. Suurimmat " riskit" taitavat olla ihmisten asenteissa ja mielikuvissa. Luonnollisesta asiasta tehdään jotain suunnattoman pelottavaa ja " hengenvaarallista" jossa on niin hurjat " riskit" että kotisynnytystä harkitseva on suorastaan rikollinen. Onko hieman hysteeristä?

Siitäkin huolimatta, että siellä ei riskitapaukset saa ikinä lupaa synnyttää kotona, vaan he synnyttävät sairaalassa. Kotisynnyttäjät ovat siis ns. riskittömiä tapauksia, paikalla on aina ammattitaitoinen kätilö ja oven ulkopuolella lääkäriambulanssi, pienessä maassa myös sairaalaan on suhteellisen lyhyt matka. Silti vauvoja kuolee enemmän kuin muualla läntisessä Euroopassa. Sairaalassa ja kotona syntyneiden vauvojen kuolleisuus on samaa luokkaa, mikä puhuu kotisynnytysten vaarallisuuden puolesta, sillä kuten jo sanoin, riskisynnyttäjät synnyttävät sairaalassa mikä tottakai nostaa siellä sattuneiden kuolemantapausten määrää. " Riskittömässä" kotisynnytyksessäkin voi mennä jokin tosi pahasti pieleen, ja tilastot kertoo karua kieltään, ei auta edes se kätilö ja lääkäriambulanssi oven takana...

Vierailija:

Lainaus:

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat