Seuraa 

Itse vasta alkuraskaudessa (rv 10), mutta arvot siis koholla liikaa.

Pitäisi kuulemma tarkkailla miten syö ja määriä. Olisi mielenkiintoista kuulla teiltä muilta minkälaisia määriä ja mitä syötte päivisin?

Olisi todella kiitollinen, jos joku viitsisi laittaa esimerkin päivän ruuista ja määristä! Kiitos jo etukäteen!

Äiti ja masu rv 10

Sivut

Kommentit (19)

esikoisesta sokerirasituskokeesta paastoarvoni oli5,3 olin diabeteshoitajan vastaanotolla ja sain ruokavalio-ohjeet, joita sitten noudatin tarkasti ja kirjaimellisesti. paastoarvot eivät nousseet kertaakaan sen raskauden aikana yli 4,6. vauvalla kaikki myös ok.

no toisessa myös sama homma, sokerirasituskokeen tulos oli 5,2. nyt en ole noudattanut tiukkaa dieettiä joskin syönyt säännöllisesti mutta myös herkutellut enkä ole panikoinut asiasta, paastoarvot eivät ole kertaakaan nousseet yli 4,8 ja raskauden loppumetreillä mennään.

eli jokainen on yksilö.

niin paastoarvo rajana sokerirasituskokeessa(g) on 5,1mmol/l. jos siis ylittää tämän diagnosoidaan raskausajan diabetes ja paastoarvoja seurataan ja myös vauvan kun on syntynyt.

kirjoittelin minä ainakin. Jeps mulla ei meinannut silloin alussa kun diabetes todettiin, pysyä noi sokeriarvot kurissa ton ruokavalion avulla ja jouduinkin melko aikaisessa vaiheessa insuliinille. Sen vuoksi multa minimoitiin kaikki mahdollinen mikä nostaa sokereita. Maitotuotteissa siis ihan maidossa, jugurtissa, piimässäkin, on maitosokereita jotka nostavat verensokereita joskus liian pikaisesti.

Tarkoitushan on että ne sokeriarvot pysyisivät mahdollismman tasaisina ja siihen ruokavalio tähtää, melko tiheästi syömisiä, mutta pieniä määriä ja kaikki mikä nostaa helposti sokeriarvoja, minimoidaan.

Mun ruokavalioni normaalia " tiukempi" juuri sen vuoksi, koska noi arvot eivät ole meinanneet pysyä kurissa.

Sanon edelleenkin että kannattaa jokaisen kysyä siellä omassa neuvolassa tai äippäpolilla juuri niitä itselle parhaita ohjeita, ovat niin yksilöllisiä. Tietenkin jos sokrut pysyvät kurissa pienemmillä muutoksilla, aina parempi, eikä sitten atrvitse niin vahtia syömisiään.

Onneksi mulla loppuu kohta insuliinin pisto ja tiukka ruokavalio :)

tosin riskihän sairastua kakkosdiabetekseen jää joten tarvinnee hieman jatkossakin katsoa mitä syö, muttei näin tiukasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja ruokamääristä. Kuulosti kovin vähältä tuo(anteeksi kun en muista nimimerkkiä) esimerkki päivän ruuista? Miten muut syövät/määriä?

Paljon tuoreita vihanneksia,porkkanaa,parsaa ym..

Perunaa vain muuta aterialla koska hiilihydraatteja ei sais syödä.

marjoja tulisi välttää hedelmäsokerin takia.

Maitotuotteitakin vain 2dl aterialla.

Minulle sanottiin neuvolassa ohjeeksi, että pitää syödä paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä, en saanut mitään rajoittavia määriä hedelmien suhteen! Ainoastaan hedelmätäysmehuista (joita join litrakaupalla raskauden kaksi kolmannesta) sanoivat, että se pitää laimentaa vedellä tosi pieneen määrään. Minulle sanottiin, että tärkeintä on aterioiden säännöllisyys ja se, että makeaakin (pullaa tai jätskiä) saa syödä esimerkiksi lounaan yhteydessä jälkiruoaksi, mutta ei mielellään välipalaksi. Sain neuvolasta hyvän kirjasen raskausdiabeteksesta, jossa oli selkeästi kerrottu mitä mitkäkin ruoka-aineet vastaa energia-arvoiltaan.

Minulle on tullut tähän mennessä kaksi kiloa lisää raskauden aikana ja vauva kasvaa hieman keskikäyrän alapuolella. Viikkoja nyt 35+6.

Mitka ovat rasituskokeen raja-arvot? Oma arvoni oli 142, ja laakari kehotti aloittamaan dieetin - oli kuulemma siina rajalla (?). Painoa oli tullut 1,5 kuukaudessa hurjasti lisaa, tama myos liikaa, ja vauva kasvaa ylarajalla. Viikkoja 27.

Hei! Lion 76 kyseli tosta napsahdksesta. Koska joku tampereelta kirjoitteli että mittaus tehdään kotona niin kerron että hesassa ainakin 2 vuotta sitten joutui ihan sairaalaan vuorokaudeksi dietille ja mittauksiin joita muistaakseni tehtiin 5 vuorokauden aikana ja suonesta. Ei mitään kivaa hommaa ja lisänä sai kuulla aikamoista saarnaa ruokavaliosta ja lihavuudesta jnejne. Oli aika ahistavaa kun muutenki oli aika herkkä paikka eka raskaus jne. Kaiken kukkuraksi itselläni paasto arvo oli jotain 0,2-0,5 yksikköä pielessä ja koetettiin jatkaa diettiä kotona ja jouduin käymään uudelleen saman läpi, jonk jälkeen jousuin insuliinille. No lopputulos ratkaisee ja sain terveen tytön käynnistetyllä synnytyksellä. (sokeri vauvani painoi alle 3,5kg)

Nyt toinen raskaus aluillaan ja ensi viikolla rasitus. Tiedän jo jääväni kiinni koska sain omat mittarit viime kerralla. Nyt mietin miten uudella paikkakunnallani menetellään... hieman jännittää mutta nyt osaa jo jotnkin asennoitua tähän toivon että insuliinia ei vaan tarvitsisi näin aikasin aloittaa kun se vaikuttaa vauvan kehkojen kehitykseen ja sit joutuu niihin kaikkiin testeihin ennen käynnistystä. Viimeksi vältin ne kun niin lopussa aloitettiin insuliini ja käynnistettiin 4 päivää ennen la. saas nähä. Ois kiva lukee kunkin kohtaloita myöhemminkin.

tohina rv 12+5 ja tyttö 2v

Arvo oli kerran rasituksessa yhden kymmenyksen koholla, sen jälkeen ihanteelliset. Mutta mulle ei olla koskaan puhuttu tuosta ettei marjoja tai maitotuotteita saisi käyttää.. Kun joku puhui että maitosokeri on se " vihollinen" niissä maitovalmisteissa, niin onko sama homma jos käyttää täysin laktoosittomia tuotteita?

Mulla on vaikea laktoosi-intoleranssi, enkä voi käyttää ollenkaan normaaleja maitovalmisteita, eli jos saan tässäkin raskaudessa tuon raskausdiabeteksen niin voiko niitä laktoosittomia tuotteita käyttää sallitummin kuin normaaleja?

(rv 6+3)

Joku tässä kirjoitti, että nestemäiset maitotuotteet minimiin?! Kuulostaa hassulta?! En ole asiaan perehtynyt kylläkään. Sokerirasitukseen olen menossa parin viikon päästä, siksi aihe kiinnostaa.

Laitan omaa ruokailusysteemiä tähän, millä itse olen edennyt.Tosin mulla arvot eivät pysyneet tasaisina ja jouduin insuliinille, mutta laitan silti. Eli tärkeintä on syödä säännöllisesti, mieluummin vähän kerrallaan kuin harvoin ja paljon. Ja rasvat, sokerit ja valkoiset jauhot mahdollisimman minimiin. Hedelmiä ei myöskään suositella ja mieluummin yksi päivässä ja aterian jälkeen jottei sokerit kohoa liikaa.

Ja nestemäiset maitotuotteet myös minimiin.

Eli aamun aloitan yleensä kupillisella kahvia ja sen kera pari ruisleipää tai näkkileipää joiden päällä salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa ja joskus leikkelettä. Tai sit lautasellinen puuroa about 1-2 dl vetelen ja yleensä kaura tai ruispuuroa.

Sit jos syön lounaan, vetelen 1-2 perunaa tai about 1dl pastaa/riisiä

ja jotain lisuketta, lihaa/broileria tms. ja salaattia reilusti. Tai keittoa lautasellinen. Joskus vielä 1-2 leipäviipaletta, yleensä ruisleipää.

Ja päivällinen samaan tapaan

iltapala melkein samoin kuin aamupala

ja joskus otan jälkkäriksi sen hedelmän

ja päiväkahvit vetelen jossain välissä, joskus pelkiltään, joskus jonkun kevyen pullan kanssa tai riisikakun tai vastaavan

Näillä mennyt raskausaika, nyt 38+5 ja kiloja tullut 4,5

Olen lipsunut joinain päivinä ja syönyt esim. jätskin tai täytekakkupalan

ja jopa muutaman namusen, mutta harvoin.

Ja mulla tosiaan ei ihan täysin ole pitäneet noi sokruarvot ja insuliinia olen pistellyt jo jonkin aikaa. Hyvin pieniä heittoja tosin olleet, mutta kuitenkin.

Kysy neuvolasta tarkempia ohjeita, mä sain ainakin sellaisen ohjevihkosen, missä ihan hyviä neuvoja ruokailuun.

Mulle taas sanottiin että hedelmiä ja marjoja sekä kasviksia saa syödä niin paljon kun haluaa ja että mielummin jatkaa nälkää ruuan jälkeen salaateilla ja kasviksilla sekä hedelmillä ja marjoilla.

Ateriakoko on myös tärkeä sekä säännöllisyys, eli pieniä annoksia ja usein (n3h välein)

S 17+2

välttämään hedelmiä ja marjoja, koska hedelmäsokerit nostaa arvoja varsinkin tyhjään mahaan syötynä ja liian usein. Paras tapa syödä aterian jälkeen, niin arvot eivät nouse liian ylös.

Mutta olen huomannut täällä palstalla että on aika paljonkin eroja, minkälaisia neuvoja annetaan. Ja noissa sokeriarvojen arjoissakin on eroja paikkakunnittain. Sillä parasta kysyä omasta neuvolasta, niin saa ne ohjeet, mitä kannataa noudattaa. Ja tarkkailemalla niitä arvojaan, voi myös hyvin seurata mikä nostaa ja millä pysyvät kohdillaan.

Minulla oli ainoastaan paastoarvo yhdellä yli rajan. Raskausdiabeetikon ruokavaliota noudattamalla arvot pysyivät raskauden loppuun asti täysin normaaleina, jopa hyvinä.

Aamupala: 1,5dl veteen keitettyä puuroa (kaura/ruis/4-viljan) ja 1 ruisleipäviipale, jonka päällä margariinia, vähärasvaista juustoa tai leikkelettä, tomaattia, kurkkua, paprikaa yms. 2 dl rasvatonta maitoa/kuppi teetä. Joskus korvasin puuron toisella ruisleipäviipaleella.

Lounas: 1-2 dl makaroonia/riisiä tai 1-2 perunaa, lautasmallin mukaisesti kasviksia ja vihanneksia eli lautanen niitä puolilleen, kohtuullisesti broileria, lihaa tai kalaa. Lisäksi yksi näkkileipäpala kera vähärasvaisen margariinin. Juomana 2 dl rasvatonta maitoa. Jos ruokana oli keittoa, niin otin sitä lautasellisen.

Välipala: 1 viipale ruisleipää, jonka päällä margariinia, juustoa, leikkelettä, vihanneksia + 1 hedelmä. Joskus söin lisäksi vielä 2 dl luonnonjogurttia.

Päivällinen: kuten lounas

Iltapala: hedelmä ja 1 viipale ruisleipää.

Omissa ohjeissani suositeltiin jättämään kaikki valkoiset jauhot ja sokerit pois sekä noudattamaan mahdollisimman vähärasvaista linjaa ruokavalinnoissa. Nestemäisiä maitovalmisteita sain ottaa 6 dl päivässä, 2 dl aina kerrallaan, ettei nostattaisi liikaa verensokeria. Hedelmiä oli lupa syödä 1-2 päivässä tai vastaavasti 2 dl marjoja. Aika orjallisesti noudatin dieettiä, joskus harvoin kylässä tms. saatoin yhden palan maistaa jotain leivonnaista tai kotona ottaa yhden pullan, mutta en edes joka viikko. Painoa ei tullut dieetin aloittamisen jälkeen yhtään ja vauva syntyi normaalipainoisena rv 41. Sokeriarvot olivat hänellä syntymän jälkeen erinomaiset.

oletteko te, jotka ootte " napsahtaneet" sokerirasituksessa liian korkeista arvoista, joutuneet siihen vuorokausimittaukseen ?

Itse olen joutumassa ja kyselenkin, mitä se pitää sisällään ? joutuuko sairaalaan vai kuinka ?

Odottelen soittoa äpolilta...

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat