Vierailija

Mulla on ystävä, jonka asti ollaan oltu yhteyksissä liki lapsesta asti. Meitä oli kolme kaverusta, joista yksi kuoli 3 vuotta sitten erääseen melko harvinaiseen syöpään. Tottakai se oli ihan hirveätä, mutta elämän täytyy jatkua niillä keillä se jatkuu ja olla iloinen siitä, että mitään ei itsellä ole. Turha sitä on miettiä ja pelätä koko ajan. Todennäköisintä on, että ainakaan tuota ko sairautta ei ikinä saa, ei ole edes tyypillinen syöpä minkään ikäiselle ihmiselle.

Nyt tämä elossa oleva ystäväni on ystävämme kuoleman jälkeen jotenkin kauhean pelokas. On ottanut terveytensä seuraamisen ihan elämäntehtäväkseen. Kyseessä on hyväkuntoinen ja perusterve ihminen, jolla ei ole ikinä ollut mitään ihmeellisempää. Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt tätä lääkärirumbaa ja touhua, mutta en ole sitä heti älynnyt vaan luulin, että hänellä on jotain oikeita vaivoja tai urheiluvammoja (koska harrastaa erästä urheilulajia jonka tiimoilta tulee kaikkia kolhuja.)

Juteltuani tämän ihmisen kanssa olen kuitenkin nyt hämilläni. Hän sanoi, että aikoo käydä kaikissa mahdollisissa tutkimuksissa mieluummin liian usein kuin harvoin ja ei halua, että syöpä tms pääsee yllättämään häntä. Parustelee vaan sitä sillä, että ystävämmekin menehtyi, ettei se mahdotonta ole. Nyt on käynyt ilmi, että ystäväni on kahden viime vuoden aikana käynyt vaikka missä tutkimuksissa. Hänellä ei ole lapsia, mutta miesystävä on. Lasta eivät ole yrittäneet vielä, tietäisin kyllä jos olisivat. Ikää on kuitenkin 30+.

Joka tapauksessa ystäväni sanoi, että käy 2 kertaa vuodessa rintojen UÄ tai mammografiassa, käy 2-3 kertaa !!! vuodessa perusverikokeissa yksityisellä, koska haluaa tietää onko kaikki normaalirajoissa. (Kun olin kylässä hänellä, ni juuri soitti lääkärille viimeisimmistä verikokeista ja lekuri oli sanonut, ettei ole tarvetta näin tiuhoihin tutkimuksiin.) Tästä sitten aloimme juttelemaan näistä lääkäriasioista.

Tän lisäksi oli käynyt eri erikoislääkäreillä milloin mistäkin vaivasta. Neurologilla oli käynyt, koska olisi halunnut aivojen magneettikuvaan varmuuden vuoksi ( silloin tällöin päänsärkyä), mutta lekuri oli sanonut ettei ole tarpeen. Gynekologilla sanoi käyvänsä kaksi kertaa vuodessa vaikkei hänellä ole mitään gynekologisia vaivoja. Hänen äidillään ollut jotain myoomia tms ja nyt haluaa kontrolloida,ettei hänelle pääse niitä tulemaan?!!!!!!. Tämän lisäksi oli käynyt silmälääkärillä, vaikkei hänellä ole edes huono näkö eikä silmälaseja. Oli vielä kaikkea muutakin pientä mitä oli tehnyt.

Mielestäni toi on jo sairaalloista. Mitäköhän tästä pitäisi ajatella. Kaikkea perustelee sillä, että kannattaa ajoissa käydä ja varmuuden vuoksi, ettei pääse vakavampaa kehittymään. Mutta eikö tuokin ole jo sairasta? Mielestäni hänellä ei ennen ystävämme kohtaloa ollut mitään tällaista käyttäytymistä.

Kommentit (6)

siinähän ei saa mitään sädetystä. Sanoi menevänsä taas marraskuussa ultraääneen, vaikka huhtikuusa kävi. Siitä saa kuulemma " mielenrauhan" . Toi verikoehommakin on ihan omituista ja aikoo seuraavaksi käydä eri lääkärillä. Käy yksityisillä, ni ottaahan ne jos haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuokin että käy 2 kertaa vuodessa terveitä rintoja " kuvauttamassa" .. huhhuh. Mun ystäväni, jolta sentään leikattu kasvain rinnasta, ei käy enää kuin kerran vuodessa mammografiassa ja kontrollissa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat