Seuraa 

Lähdin kai kysymään hieman neuvoja, ja purkamaan samalla tunteitani. Jospa löytyisi vaikka samassa tilanteessa olevia muitakin, kun tuttava piireissä ei ole. Ja tuntuu et kukaan ei oikein ymmärrä, et miltä minusta tuntuu... Yhteishuoltajuus ja ex-mies siis ongelmana!

Elikä mulla kaksi lasta 5- ja 7- vuotiaat, 5-vuotias on meidän yhteinen ja 7-vuotiaskin on kasvanut vauvasta asti pitäen isänään ex-miestäni.(virallisesti olen yksinhuoltaja 7-vuotiaasta,hänen biolog.isä ei tahdo edes tavata lasta). Ex-mieheni tahtoi olla isä myös tälle 7-vuotiaalle! Lasten isästä olen eronnut v.2004. Meillä yhteishuoltajuus(virallisesti siis vain 5-vuotiaasta), ja tapaamiset on hoidettu siten, että lapset isällä joka toinen vkonloppu. Kokoajan ongelmana on ollut isän juominen, Mutta aiemmin isä vei lapset äidillensä eli lasten mummulle hoitoon. Kun juoda on pitänyt myös niinä vkonloppuina, kun lapset hänellä. Se aiheutti myös välillemme riitaa, sillä minusta hänen olisi pitänyt jaksaa olla lastensa kanssa, kun muutenkin tapaa niitä niin harvakseltaan. No se oli silloin nyt isä juo ja myös hänen uusin naisystävänsä, kun lapset heillä. Öitä ollaan muualla, kun isän kotona. Koska on vähä lähdetty iltaa istuun tuttavaperheelle, jossa myös kaikki aikuiset juo. Ja kumpikaan ei ajokuntoinen, kun pitäisi lähteä pois. Lapset ovat pelokkaita etenkin vanhempi, nuorempi ei oikein ymmärrä vielä. Kotona en minä eikä nyk. avomieheni juo koskaan lasten aikana. En tahtoisi antaa lapsia sinne, pelkään kovasti,että jotain sattuu. ex-mieheni ei myönnä ongelmaansa, ja hänen mielestä on ihan ok juoda esim. six-pack, kun lapset heillä. Hänellä ei tällä hetkellä ajo-korttia(ratti-juopumus) . Hän uhkailee minua vievänsä asian oikeuteen, kun en antanut lapsia viimmeksi. Tämä on hirveän raskasta henkisesti. Tahdon et lapsilla ois omaan isäänsäkin yhteys, mutta siellä on niin epätasapainoista ja ei muutenkaan lainkaan samoja sääntöjä, kuin kotona. mm. Valvoa saa niin kauan kuin jaksaa yms... Minunhan ei olisi mikään pakko antaa 7-vuotiasta sinne lain mukaan, mutta lapset ovat kasvaneet yhdessä aina ja pitävät molemmat ihan täysin isänään ex-miestäni. Koen et 7 v on tuki ja turva pienemmällekin siellä. ja osaa jo kertoa mitä siellä oikeasti aina tapahtuu. Nyt isä on kuitenkin välillä uhkaillut jopa ettei ota enään 7-vuotiasta yms...Se särkisi lapseni sydämen, ei hän ymmärtäisi miksi isä ei ole enään isä hänelle, vaikka pikku-sisarukselle olisikin. Olen yrittänyt puhua hänen kanssaan, mutta hän niin katkera erostamme ja uudesta elämästäni, jossa olen onnellinen ja samoin lapsillakin on turvallista ja heitä rakastetaan tasapuolisesti. Tämä nyt ehkä hieman sekavasti ja nopeastikin kirjoitettua, mutta toivon mieli-piteitänne asiasta. Olen ehkä tehnyt virheitä elämässäni, mutta lapset ei ole niitä virheitä! Rakastan heitä suunnattomasti ja olen aina huolehtinut heistä hyvin.

Tahtoisin myös tietää,että olenko vahvoilla jos oikeuteen joudutaan???

Kommentit (7)

Alan kerätä ns. " näyttöä" ylös ihan varmuuden vuoksi. Otin yhteyttä myös sosiaalipuolelle ja lastenvalvojaan. Ne pyrkivät tekemään isälle selväksi mitä seuraa, jos juominen lasten aikana ei lopu. En saa järjestetyksi ketään valvomaan lasten puolia, kun he isällä. Isän äiti on sairaana nyt, ja muita sellaisia vaihtoehtoja ei ole. Ja tämä mummukin on vain vähän yhteydessä poikaansa. Mutta haen tarvittaessa lapset pois, ostin vanhemmalle lapsista kännykän. annan nyt täksi vkonlopuksi lapset isälle, ja isän suostuttava puhallustestiin, jos sosiaalipuolelta sellainen tehdään.

Isä ei siis jättänyt lapsia kaksin kotiin, vaan he olivat mukana siellä heille ennestään oudossa paikassa. Ja joutuivat jäämään sinne yöksi kun muut joivat. Ja pelkäsivät siellä. Sekin jo minusta tarpeeksi kamalaa =(

Ei ex-mies silloin kun oltiin yhdessä olisi ikinä käyttäytynyt moisesti, mutta niin se vain ihminen voi muuttua täysin vuosien kuluessa.

Toivottavasti asiat tästä nyt järjestyisivät, mutta ei ole helppo vkonloppu tulossa. Äidin huoli kun on kuitenkin aika iso...

Teillä joilla yhteishuoltajuus toimii, ja voitte antaa lapsenne vanhemmalle johon luotatte ja joka huolehtii lapsestanne hyvin. Muistakaa antaa arvoa sille asialle!!! Se kun ei ole läheskään aina itsestäänselvyys.

Hyviä kesän jatkoja!!!

Oletko ottanut yhteyttä paikalliseen Perheneuvolaan? Siellä voisit kertoa tarinasi ja sosiaalityöntekijä / psykoterapeutti tms. voi auttaa. Itse en antaisi lapsiani isän luo jos siellä käytettäisiin tippaakaan alkoholia. Usein miehet vain uhkailevat oikeudenkäynnillä ja joka tapauksessa jos siihen mentäisiin niin olisit vahvoilla. Jos oikeudenkäynti alkaisi näyttää todennäköiseltä, säilyttäisin todistusaineistoa miehen käytöksestä, esim. tekstiviestejä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olisiko mahdollista että ottaisit yhteyttä lastenvaljojaan ja pyytäisit sieltä apua. Luulisi että jotain olisi tehtävissä, että lapsia ei tarvitsisi antaa humalaiselle. Sen ymmärrän hyvin että joko molemmat lapset tai ei kumpikaan.

Vanhempani erosivat minun ollessani n.13v. Pikkusiskoni oli tuolloin parivuotias. Äitini sai " automaattisesti" yksinhuoltajuuden isämme alkoholismin takia (rattijuopumus oli varsin hyvä todistusaineisto..).

Me vanhemmat lapset tapasimme isäämme oman päämme mukaan, mutta nuorimmaisesta vanhempani sopivat ammattilaisten avulla niin, että isäni sai tavata siskoani sunnuntaisin 4h kerrallaan. Ja tähänkin tietysti ehtona ehdoton raittius kyseisenä aikana. Äitini kyllä suostui isäni toivomuksesta myös muihin järjestelyihin, mutta virallisesti ei olisi tarvinnut suostua kuin tuohon sunnuntaiseen 4 tuntiin.

Ikävä kyllä, isämme ei aina saapunut sovitusti hakemaan siskoani ja tyttö oppikin nopeasti, ettei isää kannata odottaa..:( Lopulta kävi niin, ettei isäni jaksanut enää kiinnostua tapaamaan siskoani ja heidän välinsä ovat tosi etäiset nykyään. Onneksi siskoni on kasvanut kuitenkin tasapainoiseksi ja onnelliseksi nuoreksi naiseksi!

Voisiko teidänkin tapauksessa vähentää tapaamisen kestoa? Meillä isä kuitenkin oli (alkuaikoina) sunnuntaisin melko varmasti selvä, sillä maanantaina odotti aina töihin meno.

Niin ja mielestäni alkoholistin halutessa tavata lapsiaan, on vaatimuksena ehdoton raittius. Alkoholisti kun ei monesti pysy siinä yhdessä kaljassa sen korkattuaan.

tuli mieleen ajatus että olisiko liian pelottavaa antaa/pyytää pojan soittaa esim 112 jos meno siellä isän mukana muuttuu pelottavaksi, kun kerran on se kännykkä?

Kysäseppä sosiaalipuolelta että mitä mieltä ovat tästä asiasta, ehkä isänkin päähän uppoaisi miettiä asioita, kun poliisit hakevat lapset turvaan ...

Ei tarvitsisi sinunkaan mennä siihen soppaan fyysisesti mukaan, ja olla se " bitch" joka hakee lapset pois kun ne vähänkin pihahtavat. (tämä vaan isän mahdollista rettelöintiä vastaan kun tulee seuraava tilanne) Vaan äiti odottaa turvallisessa kodissa kun turvalliset poliisit tuovat lapset kotiin.

Hienoa että olet puhunut asiasta ulkopuolisille!!!! Toivon että muutkin löytäisivät tästä hyvän esimerkin. :-)

Hyvän kesän toivotuksia myös sinne!

Hyvä, että olit jo yhteydessä sinne sosiaalipuolelle. Niistä valvotuista tapaamisista piti kirjoittaa sinulle, että ei sinun tarvitse itse järjestää valvojaa tapaamisiin: lastenvalvoja voi määrätä tapaamiset valvotuiksi, jolloin tapaamiset tapahtuvat päiväsaikaan jossakin paikassa, jossa on valvojana esimerkiksi juuri lastenvalvoja. Kannatta kysyä, olisiko tuo mahdollista, jos isä on muuten juovuksissa lapsia tavatessaan.

Ymmärsinkö siis oikein, että isä on jättänyt lapset yöksi kahdestaan asuntoonsa kun on itse jossain ryyppäämässä? Jos näin, kyseessä on todella vakava asia.

Sinuna soittaisin lastenvalvojalle, vaikka aluksi nimettömänä, jos et halua heti saattaa asiaa hänen toimitettavakseen, ja kertoisin tilanteen. Heillä on kokemusta siitä, miten tällaisissa tilanteissa kannattaa toimia ja lisäksi heillä on valta puuttua siihen, jos ex-miehesi yrittää väkisin viedä lapset (tai siis nuoremman jolle hänellä on tapaamisoikeus) mukanaan.

Itse vaatisin sinun tilanteessasi valvottuja tapaamisia, joissa on läsnä joku ulkopuolinen henkilö (voi olla esim. exäsi äiti tai joku lapsille entuudestaan tuttu luotettava ihminen) joka katsoo, ettei lapsia kohdella huonosti ja ettei exäsi juo tapaamisten aikana. Ehkä tämä käytäntö saisi exäsi ymmärtämään, että kyseessä on vakava asia eikä hän voi tavata lapsia jos aikoo olla kännissä samaan aikaan.

Ja tosiaan todistusaineiston kerääminen voisi olla hyvä idea, kirjoita vaikka ylös päivämääriä kun lapset ovat olleet isällään ja mitä he ovat kertoneet sieltä, tai miten ovat reagoineet.. Faktoja on hyvä olla olemassa ihan varmuuden vuoksi.

Tsemppiä!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat