Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Lapset leikkivät välillä suljettujen ovien takana. Usein siellä on meneillään ihan viattomat barbi-, koti- tms. leikit. Nyt kuitenkin olen pariin kertaan ollut vähän ihmeissäni, kun olen huomannut tyttäreni leikkikaverin tuntuvan olevan kovin kiinnostunut omasta pyllystään. Kerran lapset olivat leikkineet lääkäriä, ja leikki alkoi polven tutkimisesta yms. Mutta sitten tämä tyttö kuului sanovan " ole sinä nyt lääkäri, ja mulla koskee pyllyyn" . Jonkin ajan kuluttua koputin ja menin huoneeseen muka hakemaan jotain tavaraa. Tällä tyttöni leikkikaverilla oli kova kiire saada minut ulos huoneesta " mene pois, me halutaan olla kahestaan" . Leikki tuntui laantuvan, mutta noin tunnin kuluttua tyttö valitteli että pyllyyn koskee. Syyksi paljastui tämän pyllyvakoonsa työntämänsä suklaakarkit!!!

Toinen tapaus: lapset leikkivät barbeilla. Sitten he olivat ottaneet tyttöni hajuvesipullon, ja suihkutelleet barbeihin. Kohta tuli tämä leikkikaveri kysymään, missä lääkärilelut ovat. Sanoin, etten tiedä missä ovat, paitsi tämä stetoskooppi. Tytöt menivät leikkimään, pistivät oven kiinni. Tyttäreni kertoi jälkikäteen (kun kysyin lääkärileikistä), että hän oli synnyttänyt vauvan. Ja että toinen tyttö oli laittanut hajuvettä omaan pyllyynsä. Oli kuulemma kieltänyt kertomasta.

Olen vähän ihmeissäni. Miten suhtautua näihin leikkeihin? Tekisi mieli oikeastaan pistää ystävyys vähän tauolle, mutta toisaalta tytöt ovat oikein hyviä ystäviä keskenään. Haluaisin " suojella" lastani vielä tuollaisilta jutuilta, mutta kai ne sukupuoliasiat ja kiinnostus sellaiseen ennemmin tai myöhemmin jokaisen lapsen leikkeihin tulee.

Onko ollut vastaavaa? Miten olette reagoineet?

Kommentit (11)

toiset lapset saattavat vain kysellä pimppi/pippeli asiat läpi.

meillä kuitenkin päiväkodissa sanotaan lapsille jotka " tutkiskelevat" itseään toisten läsnäollessa että se on jokaisen yksityinen asia ja tulisi tehdä silloin kun on omikseen, ei isoissa lapsiryhmissä.

pystyisitkö kertomaan asiasta tämän kaverin vanhemmille avoimesti ja ehkä he juttelevat omalle lapselle. kieltää ei saisi jyrkästi missään tapauksessa. (tai täytyisi olla jo sitten tosi " hankala" tapaus)

ja että edes pk:lla jos se ei häiritse ketään niin silloin annetaan lapsen tehdä tutkimuksensa rauhassa. (esim. jos tapahtuu nukkarissa peiton alla eikä muut lapset sitä huomioi)

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oli tiukkapipoiselle äidille vähän liikaa, en kuitenkaan sanallisesti kieltänyt, yritin saada vain mielenkiinnon johonkin muuhun. Näin suurin kiinnostus haihtui.

alapää on ihan yksityinen alue, eikä sitä näytellä muille, eikä sinne laiteta mitään tavaroita, eikä sinne saa koskea KUKAAN muu kuin lapsi itse (tai lääkäri, jos vanhemmat mukana)?!!?

Kuulostaa jotenkin sellaiselta, ettei vanhemmat ole viitsineet kasvattaa lapselleen turvallisia rajoja.

Minusta ei ole kivaa, että oma lapseni joutuu näkemään tuommoista. Hän on puolisen vuotta toista tyttöä nuorempikin.

Muutenkaan tuo toinen tyttö ei oikein jaksa keskittyä aiemmin hyvin sujuneisiin oikeisiin leikkeihin. Esim. kun tyttöni yrittää ehdotella barbileikkiä, niin tätä ei kiinnosta.

Ovea ovat saaneet pitää kiinni, ettei pienemmät lapset tule sotkemaan leikkejä/ottamaan pieniä tavaroita, joita tuon ikäisillä on melkoisesti on.

Olen omalle lapselleni sanonut, että ne kaverin leikit ei ole mitään kivoja leikkejä. Ja ettei pyllyyn saa mitään laittaa. Ja lapseni on sanonut, että hänenkin mielestään ne ovat typeriä leikkejä. Ihmeissäänhän tuo on tainnut olla. Mutta kun tuonikäiset niin kovin herkästi oppii mallista - hyvässä ja pahassa...

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat