Vierailija

Kommentit (22)

Meidän lähellä asuu jossain nuori tyttö, joka on jo ihan hirveän laiha, siis oikeasti poskiluut kulmikkaat ja pääkallomainen, jalat tikut ja polvbet isot palljon niihin verrattuna. Kävelee usein iltaisin ylämäkeä meidänkin talon ohi, hitaasti jo nyt.. Särkee niin sydäntä. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minä olen entinen syömishäiriöinen. Jossain vaiheessa muistutin melko lailla luurankoa. Elimistöstä katosi rasvaa ja lihaksia, mm. reisilihakset katosivat. Painoindeksi oli hyvinkin pieni.

Toivuin (tai no, toivuin ja toivuin, mutta syön tätä nykyä) ja painon kasvaessa tosiaan " lihoin" suht helposti. Sekin taas suhteellista.

Juuri eilen tajusin kulkiessani heijastavan ikkunan ohi, että herranen aika sentään, minähän tosiaan olen _oikeasti_ melko hoikka. Mielestäni kun olen ihan karmean läski (se siitä toipumisesta) ja täynnä makkaroita. Painoindeksi huimat 20... Mutta ruumiinkuva tosiaan perusteellisesti vinoutunut.

Mutta tosiaan: keskitysleirillä ihmiset eivät saaneet ruokaa. Ilman ruokaa kuolee, vähitellen. Jos syö päivässä kupin vetistä keittoa, laihtuu. Mutta " normaali" laihduttaja ei elä yhdellä omenalla tai lautasellisella olematonta soppaa per päivä kuukausia / vuosia. Ei syömishäiriöisellä se ei vaan onnistu. Kunnolla anorektisella päivän ateriana hitusen sitä ja tätä ja vähän glukoositabletteja onnistuu ihan näppärästi.

t. entinen syömishäiriöinen

Anoreksia voi olla myös hyvin nopea ja raju sairaus, eikä hidasta kuihtumista. Kun yksinkertaisesti lopettaa syömisen lähes kokonaan vaan ei liikkumista, on sekä psyyke että fysiikka aika romuna parissa kuukaudessa. Yleensä tällaisella akuutilla anoreksialla on parempi ennuste kuin kroonisella, josta on tullut jo tuhoisa elämäntapa. Kroonikkona voit elää pitkäänkin, mutta ahdistavaa ja surullista elämää. Lopulta pettää sydän, munuaiset tai teet itsemurhan.

lisäksi anorektikot usein urheilevat pakonomaisesti. Anorektikot on ihan eriasia kuin laihduttajat, heillä se on niin rajua ettei elimistökään jaksa mitään säästöliekkejä pitää yllä

jos kuitenkin syö järkevästi ja tiputtaa painoa pikkuhiljaa niin saattaa käydä niin että elimistö menee sille säästöliekille.

Vierailija:

Lainaus:

Mutta tosiaan: keskitysleirillä ihmiset eivät saaneet ruokaa. Ilman ruokaa kuolee, vähitellen. Jos syö päivässä kupin vetistä keittoa, laihtuu.

Muutama kuukausi säästöliekkiä 1000kcal päiväenergiamäärällä ei ole mitään siihen verrattuna.

sehän tarkoittaa yksinkertaisesti sanottuna sitä, että kun suusta menee ruokaa liian vähän, alkaa elimistö pihtaamaan rasvavarastojaan varmuuden vuoksi (valmistautuu kestämään nälkää) ja alkaa käyttämään energianaan rasvan lisäksi myös valkuaista (lihaksia). lihakset kun ovat aktiivista kudosta tästä seuraa että elimistön aineenvaihdunta hidastuu.

anorektikollahan sairaus näkyy vasta pitkän, pitkän nälkiintymisen kuluttua!

Aineenvaihdunta hidastuu kun elimistö yrittää säästellä kaikessa. Pakko sitä energiaa kumminkin johonkin on kuluttaa jotta pysyisi hengissä niin laihtuuhan sitä kun ei mitään syö.

Kuka on nähnyt kuvia, joissa kaasukammioihin raahataan lihavia tai tukevia ihmisiä? Keskitysleirillähän ruokaa sai vähän.

Huuhaata koko säästöliekki myös minun mielestäni. Ihminen laihtuu kun saa vähemmän energiaa, ja laiha ihminen kuluttaa vähemmän energiaa kuin lihava - siksi laihtuminen hidastuu jossakin vaiheessa.

Vierailija:

Lainaus:

Anoreksia voi olla myös hyvin nopea ja raju sairaus, eikä hidasta kuihtumista. Kun yksinkertaisesti lopettaa syömisen lähes kokonaan vaan ei liikkumista, on sekä psyyke että fysiikka aika romuna parissa kuukaudessa. Yleensä tällaisella akuutilla anoreksialla on parempi ennuste kuin kroonisella, josta on tullut jo tuhoisa elämäntapa. Kroonikkona voit elää pitkäänkin, mutta ahdistavaa ja surullista elämää. Lopulta pettää sydän, munuaiset tai teet itsemurhan.

Moni parantuukin. Monelle käy niin kuin minulle, että teini-iässä sairastuu, paranee jne, mutta jää " pysyvästi" taipumus lopettaa syöminen esim. stressitilanteessa tai surun sattuessa tms tilanteessa, jossa syömättömyys on tapa " hallita" tilannetta.

miksikö?

koska treenan ja lihas painaa aina paljonkin enemmähn kun rasva.

eli olen siis laiha, mutta paino on noussut noin 5kg siitä kun alotin treenaamisen.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat