Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Varmasti on itsekuvittelemani uhka,mutta odotan seiskaa ja supistuksia sekä kipuja on paljon.30+ oli kohdunsuu auennut sormelle,kaula enää 1,5cm ja ja paikat pehmeät.Lepoon ei kuitenkaan passitettu.

Ja nyt tässä pohdin soitanko neuvolaan/polille,kun taas muutamat päivät suppaillut,pitkin välein mutta kipeästi.Vatsakin kumman pinkeä ja vauva tuntuu hyvin hyvin selkeästi vatsapeitteiden läpi,onkohan vettäkään riittävästi?

Näillä viikoilla varmasti vauvalla hyvät mahdollisuudet selvitä mutta kamalaa kun mua on alkanut askarruttaa imetys.

Onnistuuko imetys ollenkaan jos syntyy näin aikaisin?

Onko joku onnistunut imettämään pitkään näillä viikoilla syntynyttä?

Mulla on haavekuva tästä viimeisestä vauvastani,että saisin pitää pitkään rinnalla.

Onpa siinä sitten mulla ongelma!Vaikka varmasti muitakin ongelmia on jos tosiaan piankin syntyisi.*nolottaa omat ajatukset*

Kokemuksia nyt kuitenkin kaipaan!!!!

Kommentit (4)

Bakteereista ei ole kokemusta tässäkin raskaudessa vi bakteerinäytteet olleet puhtaita, jrtsanäytteet ja muutoten ennenaikaisen supisteluni hämärän syy täysin hämärän peitossa.

Omasta keskosimetyskokemuksestanikin olen tainnut jo kertoa jossakin...

Meidän poika (syntyi 31+1, kuten toisaalla olen useinkin maininnut... ehkä liiankin usein) Oli myös täysimetyksessä niin pitkään kuin tuolloin suositeltiin (6 v sitten suositus oli vielä 4kk) ja kaikkineen imetin n.1,5 v. Sairaalassa, kun pojalla oli nenä-mahaletku, poika ei juurikaan suostunut imemään, mutta kotiin päästyä tilanne oli toinen ja liki yhden vuoden ikään asti rintamaito oli se pääasiallinen ruoka. Kaikki muu oli lähinnä pientä maistelua, kunnes nieleminen sitten vuoden iässä helpottui.

Kekosen synnyttyähän sairaalasta saa kotiin rintapumpun, jolla maidontuotantoa sitten voi ylläpitää. Itse epäilin pojan kotiutuessa mahtaako maito riittää, mutta kun pumppu oli koko ajan pitänyt tuotannon kuitenkin käynnissä - itseasiassa maitoa oli tullut yllättävän paljon, kun luovutin pojalle keskolaaikana viemäni ja pojalta syömättä jääneet maitoni sairaalalle niin sitä oli litroittain...

Toivottavasti supistelutilanteesi rauhoittuu ja mahdolliset tulehduksetkin saadaan aisoihin. Pidän peukkuja, että saat vielä monta viikkoa pitää vauvan yksiössään.

Katjalah&nelonen rv22+4

Tänään käväisin nla lääkärissä.

Mulla on jo aiemmin supistelujen takia(rv 26+)todettu agalactie bakteeri.

Nyt kohdunsuun tilanne samassa mutta epäilys pissatulehduksesta kun *leukkarit kahdella plussalla*

Ja sitten vielä epäilys *vähäisestä lapsivedestä*

Maanantaina ultraan.

*kieltämättä nyt pelottaa vaan enempi*että miten pitkälle tässä päästään ylipäätään=/

Onko kellään kokemuksia näistä tulehduksista/bakteereista ja lapsiveden vähyydestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä tyttö syntyi rv 35+3 eli oli periaatteessa kypsä aloittelemaan imetystä, mutta oli pienikokoinen syntyessään (1620 g). Imetysharjoittelut alkoivat, kun ikää vauvalla oli 8 päivää ja siitä lähtien imetin kerran tai kaksi vuorokaudessa, kunnes vauva pääsi kotiin noin 5-viikkoisena. Nenä-mahaletku oli 3-viikkoiseksi.

Aluksi oli annettava lääkärin määräyksestä keskoskorviketta eikä oma maito oikein riittänytkään, mutta pikku hiljaa arki tasaantui ja maidontuotanto nousi. Neljännen kuukauden tyttö oli pelkästään rintamaidolla ja sitten olikin aloitettava kiinteät. Kaikkiaan imetin 13 kk.

Tärkeää on yrittää ylläpitää maidontuotantoa pumppaamalla/lypsämällä säännöllisesti eli 3-4 tunnin välein. Pumpulle kannattaa mennä synnytyksen jälkeen _heti_, kun suinkin jaksaa. Kaikki sairaalat eivät anna rintapumppua kotilainaan, mutta pumppuja voi vuokrata useasta paikasta.

Mä en koskaan herunut pumpulle hyvin, ja punnitustenkin mukaan vauva sai tissistä aina enemmän irti kuin pumppu.

Hei!

Kyllä noilla viikoilla (ja pienemmilläkin ) voi imetys onnistua :). Itselläni on viikolla 30+1 syntynyt tyttö, joka oli täysimetyksellä ½-vuotiaaksi (ekat 10 viikkoa sai kylläkin osan maidosta ravintolisällä terästettynä pullosta), ja edelleen, nyt reilun vuoden ikäisenä syö tisua :). Oletko tutustunut Kevyt ry:n sivuihin? Siellä on palöjon tietoa keskosuudesta yleensä, ja yhdistys myy "Äidinmaitoa keskoselle" opasta, jossa on tietoa keskosen imetyksestä. Kevyellä on myös keskustelupalsta, jossa mm. imetyksestä voi keskustella. Myös Imetyksen tuki ry:llä on kesksutelupalsta, jossa on oma osio keskosen imetykselle (hae googlella nimellä "maitolaituri").

Imetyksen onnistumista helpottaa, jos ehdit ottaa vähän jo etukäteen asioista selvää, esim. monissa sairaaloissa sanotaan pullosta syömisen olevan vauvalle vähemmän stressaavaa, vaikka tutkimuksissa on mm. todettu vauvojen sykkeiden olevan rinnalla rauhallisempi, kuin pullosta syötettäessä. Itse en päässyt asioita selvittelemään ennen synnytystä, ja sain tytön rinnalle ensimmäistä kertaa vastra 3-viikkoisena, vaikka hänellä olisi ollut valmiudet siihen jo aikaisemmin (sain siis tämän tietää vasta jälkeen päin...). Siitä huolimatta imetys siis kuitenkin onnistui :D.

Tsemppiä sinulle, ja toivottavasti vauva viihtyy yksiössään vielä useamma viikon!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat