Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Eräässä ketjussa kyseltiin, voiko 13-vuotiaan jättää yksin viikonlopuksi. Sanoisin tähän että ei. Omaa 12-vuotiastani en tule jättämään vielä pitkiin aikoihin yksin edes yhdeksi yöksi.

Samaisessa ketjussa eräs äiti(?) kertoo jättävänsä 14-vuotiaan tyttönsä yksin yöksi ja joskus poikaystävän kanssa. Siis haloo! Vanhako tämä poikaystävä sitten on? Pitääkö todella sallia lasten noin vakavat seurustelusuhteet jo tuossa iässä...

Miksi lasten pitää Suomessa aikuistua ja leikkiä aikuisten leikkejä niin järkyttävän varhain?

Sivut

Kommentit (73)

Voin vaan sanoa, että minulla kun on 2 isompaa veljeä niin johan noita poikia meillä lappoi.. Nukkumaan saattoi viereen tulla jos vaikka mikä yö joku tutuista pojista!!

Ja joo.. parisänky oli ja tosiaankin olivat vaan kavereita!! Kuulostaa sairaalta, mutta oli sellainen ulkorakennus, jossa meitä saattoi kaveriporukassa 20 olla.. Ei siinä katottu oliko poika vai tyttö!! Nukuttiin kuka mihinkin mahtui!!

Ja joo.. Ensimmäisen kerran poikaystävä oli meillä yötä kun olin 14 vuotias.. Neitsyyden menetin kun olin 15 vuotias, samalle pojalle ja tää poika oli 3 vuotta vanhempi! Samana kesänä mentiin kihloihin ja nyt on yhtä pidetty jo lähes 11 vuotta.. Ainokaisen lapsemme synnytin kun olin 22 vuotias..

Ei tosiaankaan tullut mieleenkään, että yhdessä nukkuminen tarkottaisi seksiä!! Olen varma, että jokainen lapsistaan välittävä ja lapsensa tunteva vanhempi tietää kyllä onko lapsi niin vaikutteille altis, että menettää neitsyytensä kevytkenkäisesti.. Johan sen näkee siitä poikaystävästäkin!!

Me nukuttiin ensimmäiset kuukaudet yhdessä pitkät kalsaritkin jalassa kun niin nolotti, mutta sen toisen läheisyys tuntui vain niin hyvältä!! Juteltiin niitä ja näitä..

Eli olette ehkäpä tuolla ahdasmielisellä tyttö-poika erottelulla saaneet aikaan juurikin sen, että lapsenne eivät käsitä, että tyttö ja poika voivat nukkua yhdessä ilman seksiä.. Joten he alkavat järjestää aikaa nukkua yhdessä, eli harrastaa seksiä!!

Kyllä varmaankin jokainen vanhempi tuntee lapsensa parhaiten.. Mutta ei se sitä tarkoita jos teidän jessica leikkii barbeilla, että naapurin pirjo ei olisi kypsä seurustelemaan!

Pitää katsoa vain omaa lastaan ja kehitystasoa.. Ja todellakin toiset kehittyvät nopeammin, kuukautisetkaan eivät ala kaikilla vasta kun 18 vuotta täyttävät... ;)

Hurjalta kuulostaa, ettei 17 vuotiaatkaan saa olla poikaystävillään vielä yötä! Silloinhan minä olen jo asunut oman avokkini kanssa yhdessä vieraalla paikkakunnalla!!

Maailmat on näköjään erilaisia, saman valtion sisälläkin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

EI ne huolet lapsista siihen lopu, kun ne muuttavat pois kotoa. Ja silloinhan on jo vanha ja rupsahtanut.

Ei saa rakkauskirjeitä, ei saa kukkakimppuja, ei saa tanssiinkutsuja ja kehuja. Ei saa matkustaa kaveriporukassa ja hakea jalat alta vievää miestä. Ei saa kokea rakastumisen tunteita ja sitä mieletöntä huumaa mitä siihen liittyy.

Jos on kovin rakastunut, on ihan hyväkin joutua välillä ikävöimään. Ei lasten pidä ruveta avoliittoon heti ensimmäisessä suhteessaan.

Vierailija:

Lainaus:

Poikaystävä oli 17v.

Vuosi meni ja he saivat olla yökylässä puolin ja toisin.

Kun tyttö oli 16v. hän tuli suunnitellusti raskaaksi. Nyt tyttö (nainen) on 26v., lapsia viisi, yhä saman miehen kanssa, ammatit molemmilla, eivät uskovaisia ja oma talo rakenteilla.

Kylläpä meni elämä pilalle!

ja hän sai olla meillä yötä. ja vanhemmat todella pitivät huolta minusta, uskokaa tai älkää! Olen äidille kiitollinen siitä miten avoimesti suhtautui tuohon seurusteluun. Olin pojan kanssa yhdessä vuoden ja vähän ennen 15-v menetin neitsyyteni. Joten vaikka hän olikin meillä yötä jo paljon aiemmin niin ei se silti tarkoita että siellä heti on " pahimmat" mahdolliset menossa.

niinkuin joku sanoikin onhan se lapsi ja perhekohtaista. Minun kohdallani oli paras ratkaisu, en tiedä miten olisi käynyt jos poika ei olisi saanut meillä olla. olisinko alkanut ehkä kapinoimaan?

Usein on kyse siitä, että vanhemmat (tai yleensä yh-äiti) ovat vain tyytyväisiä, kun pääsevät itse rauhassa bilettämään, eikä tarvitse lasta vahtia, kun se on jo niiiin iso ja pärjääväinen.

Nyt isoimmat lapset ihan kohta 16 ja 18. Kohta 18-vuotias on tänä vuonna (= lukion tokalla) saanut yöpyä poikaystävän luona. Kohta 16-vuotiasta en jätä vielä yksin kotiin. Hän on vielä mielestäni siihen liian nuori.

Jokainen tyylillään, meillä näin. Samat säännöt oli minun kotonani. Mistä johtuen minusta vanhemmat, jotka sallivat 14-vuotiaan jäädä yksin kotiin vanhemman / saman ikäisenkin poikaystävän kanssa, ovat nolo tunnustaa mutta totta, selkeästi erilaisia :). Naapurissamme asuu juuri tämän tyyppinen perhe: äiti käy tupakalla 18-vuotiaan tyttären kanssa, on käynyt jo pari vuotta. Tyttärellä on menossa 3. tai 4. vakava poikaystävä, kaikkien luona on yöpynyt jne. Teinit ovat saaneet olla keskenään (selkeästi siksi, että äidistä on mukava mennä mm. mökille ilman heitä) ja välillä meno on sitten ollut sen mukaista.

Ikinä en tätä ääneen muualla sanoisi :). Mutta näin.

Saisi odotella 17 v ikää. Tämä on raja jonka lapsilleni aion antaa.

Itellä eka poikakaveri 20 v, ja hyvin olen ehtinyt miesten kanssa luurata.

Vasta julkaistu tutkimus (Irmeli Järventie) pohjoismaisten lasten hyvinvoinnista (eli siis pahoinvoinnista) osoittaa, että etenkin suomalaiset lapset ja varsinkin murrosikäiset tytöt kärsivät masennuksesta, sillä he aikuistuvat liian varhain ELI liian aikaiset seksisuhteet, päihteiden käyttö jne.

Aikuisten jutut EIVÄT kuulu 14-vuotiaalle lapselle. Aika omituista, että vanhemmat (tai ainakin äiti) sallivat poikaystävän yövierailut ja näin kannustavat lasta esittämään isompaa kuin onkaan. Vanhempien kuuluisi asettaa ne rajat...

Tätini aloitti seurustelun 15-vuotiaana. Nyt hän on päälle 50v. ja saman miehen kanssa edelleen.

Nuoruutta voi kokea yhdessä kumppanin kanssa eikä lapsetkaan ole este kun on hyvät tukijoukot!

Toivon, että lapseni eivät koe " kutkuttavaa nuoruutta" vaihtamalla tiuhaan kumppaneita (seurustelu, seksi tai mitä lie), ryyppäämällä, hillittömällä jokaviikonloppubiletyksellä tms.

Vierailija:

Lainaus:

Hurjalta kuulostaa, ettei 17 vuotiaatkaan saa olla poikaystävillään vielä yötä! Silloinhan minä olen jo asunut oman avokkini kanssa yhdessä vieraalla paikkakunnalla!!

Maailmat on näköjään erilaisia, saman valtion sisälläkin..

Niin ovat :). Jos olisit minun lapseni, et olisi asunut avopuolison kanssa vieraalla paikkakunnalla. Koska minusta 17-vuotiaan ei vielä tarvitse leikkiä kotia. Toki tiedän, että se sopii joillekin ihmisille, mutta omalleni toivoisin vähän pidempää nuoruutta.

Meilläkin on veljiä, lapsia on monta, kylässä lappaa molempien sukupuolien edustajia (vaan ei yökylässä montaa kerralla, koska on enemmän noita pienempiä lapsia), molemmilla isoilla lapsilla on kaveriporukassa sekä tyttöjä että poikia, joiden kanssa hengailevat jne. Mutta se ei tarkoita sitä, että 14-vuotias saisi olla poikaystävän luona kylässä. Läheisyyttä voi varmasti kokea muutenkin kuin yöpymällä :).

Minun ja miehen tausta on tässä erilainen: meillä äiti petasi vielä kihloissa ollessakin erilliset pedit, miehen veli puolestaan siirtyi vajaa 15-vuotiaana kutakuinkin asumaan tyttöystävänsä luo. Minusta 14-15-16-17-vuotias on turhan nuori muuttamaan pois kotoa, ehtii myöhemminkin. " Meillä päin" ns. " normaali" perheen lapset muuttivat n. 19-25-vuotiaina omilleen, eli lukion jälkeen. Yhden ainoan nuorempana muuttaneen tunsin ja hänellä oli kotona selkeästi ongelmia.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat