Seuraa 

Onko täällä muita 11-vuotisen oppivelvollisuuden aloittavia, eskari/ekaluokalle meneviä? Millä mielellä olette? Millaisia mullistuksia koulun alku teillä aiheuttaa?

Meillä tyttö kohta 6v. aloittaa eha-luokalla lähikoulussamme, jossa on myös ihan tavalliset luokat eskarista kymppiin asti. Tiedossa ei siis ole

koulun vaihtoja aikoihin :) Tyttö on käynyt pari kertaa koulussa tutustumassa ja hyvältä vaikuttaa luokka ja opettaja. Tyttökin on ihan innoissaan koulun aloittamisesta ja uutta reppua on jo katseltu. Minua vähän hirvittää kun turvallisen päiväkodin piiristä joutuu tuonne " suureen maailmaan" jo näin pienenä. Kuvioihin tulee koulukyydit taksilla, aamu- ja iltapäiväkerhot ym. Kouluvaatetustakin on mietitty. Pitääkö siellä nyt olla jotain isomman tytön vaatetusta sitten ;) Varmaan ainakin haalari vaihtuu takkiin ja housuihin.

Onneksi oma kesälomani on elokuussa joten olen kotona pari ekaa kouluviikkoa sitten. Näkee miten kaikki alkaa sujumaan.

Kommentit (3)

Hei

Meillä myös 6v poika aloittaa koulun eha-luokalla tänä syksynä. Äitiä jännittää enemmän kuin poikaa, joka on aivan innoissaan kouluun lähdöstä.

Meilläkin koulu on sellainen jossa ovat kaikki isoista pieniin samassa. Pojan luokka on onneksi pieni; vain 6 eha-oppilasta. Opettajaa olemme nähneet pari kertaa ja koululla olemme käynneet kerran tutustumassa. Lapsista iso osa on tuttuja erityislastenliikuntakerhon kautta.

Itse taas ostin pojalle uuden syyshaalarin ja talveksikin on haalari katsottuna. Poikamme ei meinaan saa yksin takin vetoketjua kiinni ja helposti puettavat vaatteet korostuu koulussa, kun välitunti on niin lyhyt. Kaikki lapset tarvitsee apua, niin ei ehdi kukaan auttamaan ihan kaikessa. Päiväkodissa oli eri juttu, kun ulkoilua oli aina se tunti vähintään kerrallaan.

Meilläkin ostettiin uusi reppu ja penaali ja kyniä. Jospa tuokin vähän pojalle selkiinnyttäisi koulun ja päiväkodin eroa.

Meiltä koululle on matkaa liki 10km joten poika kulkee taksilla. Itse olen äitiyslomalla, joten nyt parina ensimmäisenä vuotena poika ei aamu- ja iltapäivähoitoa tarvitse. Siinä olisikin ollut lisää opeteltavaa, vaikka täällä se olisikin ollut koulun yhteydessä samojen avustajien pitämänä.

Enää kaksi viikkoa ja sitten se alkaa! Kyllähän se jännittää, kun kaikki pojan kanssa työskentelevät ihmiset vaihtuu ja kestää hetki ennen kuin kaikki oppii lapsen tuntemaan. Meillä poika on vielä sosiaalisesti tosi taitava ja osaa kyllä höynäyttää tuntemattomia aikuisia monessa asiassa. Saa olla tarkkana ettei aluksi passata liikaa.

MEillä poika aloitti pari vuotta sitten pidennetyn oppivelvolliasuuden eha-luokalla isossa koulussa. Alussa oli tietysti hankalaa, kun olimme muuttaneet uudelle paikkakunnalle. Olin itse kotona, kun oli myös vauva. Nyt on sujunut tosi mukavasti ja mielellään jää ammu- ja päivähoitoon koululle. Saa myös joinakin päivinä taksikyydin, mikä helpottaa arkea. Opettajat ja avustajat ovat mukavia, joten luota vaan heihin ja tue lastasti. Kyllä se siitä lähtee sujumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä aloittaa myös syksyllä 6v täyttävä tyttö pidennetyn oppivelvollisuuden. Aloittaa tosin normaalissa esikoulussa (puolipäiväisessä) 15 lapsen ryhmässä henk. kohtaisen avustajan kanssa.

Hyvin on mahdollista, että käy eskaria 2v ja aloittaa ekan luokan sitten vasta 8v, vastaavassa koulussa kuin aloittajan lapsi...

Meillä on jokatapauksessa jännitystä ilmassa, koska tyttö on ollut pph tähän saakka... olen myös toivonut taksikuljetuksia, kunhan tyttö nyt ensin tutustuu tuohon eskaritouhuun...

Muuten, kyllä nuo ekaluokkalaiset, ihan taviksetkin käyttävät myös toppahaalaria... eli kannattaa valita vaatetus joka on helpoin ja nopein pukea päälle...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat