Minkä ikäisenä teillä jäi päiväunet pois?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Moi,

Minkä ikäisenä teillä ei enää nukuttu päiväunia? Meillä ongelmana päiväunille nukahtamisen vaikeus, ja sitten jos ei nuku niin klo 17-18 aikaan on ihan sippi ja yrittää silloin nukkua. Siihen aikaan ei voi antaa nukkua kun sitten taas menee yöunet ihan ranttaliksi.

Tyttö on siis 2 v 2 kk ja aikaisemmin nukkui 12-13.30 päiväunet, mutta nyt ei millään saa unesta kiinni ja sitten on loppupäivä hankala. Olisko vinkkejä?

Kommentit (11)

Poika 3,5v ja menee yleensä päikkäreille kahden pintaan ja nukkuu 1-2 tuntia. Hoidossa menee pienempien kanssa kyllä puolenpäivän/ruoan jälkeen.

Yöunet n. 21-07, tosin nyt kesälomalla on ollut 22-08. Aika tarkkaa se 10 tuntia yöllä tuntuu meillä olevan.

Eli aikalailla tasan 2 vuotias tyttö ja justiin 3 vuotta täyttänyt poika, molemmat sairaan villejä tapauksia ja just siinä iässä että kaikkea matkitaan ja opitaan yms. Päiväunet jäi puolisen vuotta sitten kun eivät vaan millään malttaneet nukkua! Mä olen HIRVEÄT taistelut käynyt läpi lasten kanssa talvesta asti kun olen ajatellut että lasten pitäisi nukkua... EI ONNISTU näitten kahden touhupään kanssa!!! Meille on hetkenä minä hyvänsä syntymässä vielä kolmas pienoinen joten olisin enemmän kuin iloinen jos isommat nukkuisivatkin vielä päikkärinsä...Siksi olen koittanut raskauteni ajan noita kahta huimapäätä saadakin nukkumaan.

Välillä, kun lapset ovat syystä tai toisesta heränneet aikaisemmin tai ovat muuten vaan jostain syystä normaalia väsyneempiä (kuten sairaana) silloin saattaa toinen muksuista nukkuakin pikku päikkärit. Yöuniin vaikuttaa vaan niin että jos nukkuvat, niin illalla ei todellakaan nukuta ennen puolta yötä! Muutenkin tuntuu lapset olevan kuin äitinsä eli kovia kukkujia kaikin puolin...

Hei! Menee kohta hermot, meidan 3v poika ei menisi millaan nukkumaan, nukuttamisessa menee yleensa ainakin 2 tuntia jos onnistuu ollenkaan. Sitten kylla jos nukahtaa nukkuu parikin tuntia. Mutta samoin kuin teilla sitten jos ei nuku (useimpina paivina en vaan kertakaikkiaan jaksa sita taistelua, niin ei nuku) niin juuri 5-6 maissa on niin vasynyt etta se on ihan jarkyttavaa tinttailua koko ilta sitten. En makaan enaa keksi mitaan juttuja miten tan voi ratkaista, meillakin saa nukkua meidan sangyssa tai omassa, oon koittanut myohaistaa ja oon koittanut tehda aamupaivasta oikein touhukkan jne. En muuta keksi kuin etta varmaan kohta jattaa ne pois ja taa arsyttava valivaihe on vaan kestettava. Sais jo loppua, eniten menee hermot silloin kun herattaa pikkuveljenkin ja sitten ei nuku kukaan ja kaikki on illalla kiukkuisia kuin ampiaiset :#

T:yhta vasynyt moonagirl ja pojat 3v ja 1v

ja kaikkihan me olemme yksilöitä - niin lapset kuin aikuisetkin - mutta mun kaikki kolme lasta ovat kotihoitopäivinä jättäneet päikkärit pois viimeistään joskus 2,5 vuoden kieppeillä. Esikoinen meni päivähoitoon jo 8kk:n ikäisenä, keskimmäinen vasta 3-vuotiaana ja kuopus 2v2kk:n iässä. Eli itse ajattelen, että luonnostaan ovat päiväunet jääneet silloin, kun ovat saaneet (vapaapäivinä/lomalla/kokonaan kotihoidossa) itse suhtkoht määrätä päivärytmin. Mutta, kuten sanottu, vaikka kaikki lapseni ovat toki hekin yksilöitä, niin tämä on varmaan paitsi lapsi- myös perhekohtaista. Mutta siis näin meillä, eli galluppiin vastauksena 3 lasta, jotka ovat kaikki jättäneet päikkärit pois kotioloissa joskus 2,5 v:n iässä. (Tarhassa ovat kyllä nukkuneet, mutta niinä aamuina onkin aina " pakkoherätys" . Kuitenkaan eivät ole kotona viikonloppuna nukkuneet päivällä...)

Oma mielipiteeni on taas s itä luokkaa että ainakin kolme vuotias ja miksei neljä vuotiaskin vielä päiväunet tarvitsee.

Itselläni on kolme vuotias elohopea tyttö joka on haastava paketti kaikinpuolin, mutta meillä nukutaan päiväunet puolenpäivän paikkeilla edelleen ja toki lomalla myöhemmin. Hoidan lapsia työkseni ja näen paljon " ja minähän en nuku" asenteita, mutta voi niitä ihania päivänpaisteita kun sitten annetaan periksi unelle ja otetaan ainakin pikku torkut, niin sata varmasti päivän leikitkin onnistuvat mukavammin=) Unen pituus ei ole välttämättä tärkeä enää neljän vanhana, mutta tärkeintä on se, että lapsi saa hetken, joka päivä levähtää, silloin ei aivojen tietokuormitus ole niin valtava yö unilla=)

meillä on ollu kans vaikeeta käydä päikkäreille (esikoinen nyt 2v2kk) jo keväästä lähtien. ennen ku vauva 04/07 synty, nukutin esikoisen viereen, sen jälkeen esikoisen päikyt on nukuttu säännöllisen epäsäännöllisesti. on nukahtettu autoon, harvoin itekseen enää omaan sänkyyn vaik illalla nukahtaa sinne no problem. joskus on kiukkunen jos päikkyjä ei nuku, ei aina. joskus meno yltyy jos tulee vieraita/kyläillään ite. jaksaa kyllä ilman päikkyjä. herää noin klo8, menee unille 21 mennessä nukku päikyt tai ei, yleensä 20 maissa viijään sänkyyn vaik ois päikyt nukkunu. jännä et nukkuu sit yleensä 2-2,5h jos päikyille saa! eli uni tulee tarpeeseen eikä sotke yöunta. meillä päikkyjä tarjotaan vasta 14 jälkeen ku sitä ennen ei millään nukaha. eli saattaa nukkua 14-16 tai jopa 15-17 mut silti klo20 on valmista kamaa yöunille! on kans sorruttu lahjontaan, tyyliin " ku nyt nyt nukut ni sit mennään mummolaan..." . joskus toimii, joskus ei. vauvan kaa on vaikee nukuttaa esikoista ellei vauva satu olemaan kans pitkillä unilla. onpa tuo esikoinen joskus nukahtanu 5-6 maissa autoon ja viety sänkyyn ja ollu sit jo yöunilla, puolilta öin halusi maitoa ja jatko unia sit!

eli ei niinkään vinkkejä vaan et näin meillä. en jaksa taistella päikyistä, nukkuu jos sattuu nukahtamaan. lepohetken yritän tarjota ainakin et hetken huilais. ja vaikuttaa siltä et joka päivä ei päikkyjä tarvii mut muutaman kerran viikossa kyllä.

poika 3,5-v. ja nukkuu vielä n. 1-2 tunnin päiväunet. Yöllä nukkuu n. 10 tuntia. Päiväunet saa myös nukkua vanhempien sängyssä ja tapaan samalla itsekin ottaa nokoset.

Olen kyllä huomannut, että mitä vanhemmaksi on tullut niin sitä myöhemmäksi ajoittuu nuo päiväunet. Joskus menee unille vasta klo 15 aikaan, kun pienempänä meni juuri tuon 12 aikaan.

Auttaiskohan, jos siirtäis päiväunien alkamista n. tunnilla eteenpäin ja puuhailisi kovasti aamusta niin ehtis tulla kunnolla väsy? Meillä myös päiväunivastusteluissa on auttanut välillä se, että ollaan sovittu, että unien jälkeen mennään puistoon tai tehdään jotain muuta kivaa, mitä ei tietenkään voi tehdä ilman, että on nukkunut...

Moi!

Meillä molemmat lapset ovat lopettaneet säännölliset päiväunet juuri kaksi vuotta täytetyään. yö unia nukkuvat noin 10 tuntia. Päiväunille nukahtavat autoon, jos tullaan esim kaupasta. En pidä kovin mukavana sitä, että lapsi nukkuu päikkäreitä klo 14-15 ja käy yöunille sitten klo 23.30. Lapset käyvät samat rutiinit läpi joka ilta ja vuoteessa ollaan klo 21. Jos päikkärit on nukuttu sinä päivänä niin pyörivät puoleenyöhön vuoteessa.

Aikoinaan jouduimme perustelemaan päiväkotiin 4 kuukautta syytä siihen miksi 2 vuotiaamme ei voi nukkua 2 tunnin päiväunia päivisin. 4 kuukautta lapsemme nukkui noin 7 tunnin yöunia ja vanhemmilla meinasi voimat loppua, kun töissä piti käydä ja lapsi nukahti vasta klo 23. Mieheni ja hänen sukunsa ovat vähäunisia, itse kyllä nukkuisin yöunien päälle vielä päiväunet.

Pari kk oli ihan tajutonta taistelua nukkumaan menosta. Sitten kuitenkin tosiaan oltiin yöppäreille menossa klo 17 aikaan.

Vauva kun synty niin annoin periksi ja pari kk meni niin että molemmat(meillä siis kaksoset) NUkahtivat venyttämisen jälkeen klo 18 ja heräsivät sitten 6-7 aikaan. Nyt viimeinen kk on jo mennyt hyvin, ovat ikäänkuin tottuneet ettei päiväunia ole. Yöunille mennään klo 20 ja heräävät 7-8 aikaan. Ja tosi hyvin jaksavat koko päivän. Poika valvoisi pidempäänkin jos vain antaisin.

Väsyttävää välillä on kun kaksoset eivät nuku enään vaan vaativat koko ajan vahtimista ja kun vauva sitten kuitenkin heräilee öisin ja kaikkee, mutta omien hermojeni kannalta luopuminen päiväunista oli oikea ratkaisu.

Aatu

Kannattaako lasta itkettää , jotta saa pakotettua päiväunille? Lapsen ikä 2v 8kk. Meidän perheessä ja tuttavapiirissä eri mielipiteet asiasta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat