Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Onko kellään tietoa, mistä saisi tietoa, minkä lääkkeiden käsittelyä tulisi välttää raskaana ollessa, sekä onko esim. erityismääräyksiä, miten toimia, jos asiakkaalla on esim. MRSA, C-hepatiitti (haavahoito) tms.?

Tiedän, ettei sytostaatteja saa käsitellä, mutta koskeeko myös tablettimuotoisena olevia sytostaatteja sisältäviä lääkkeitä?

Yritin saada tietoa työterveyshuollosta, mutta sieltä en vastauksia saanut. Olisikon jossain nettisivuilla listattuna suosituksia?

Toivottavasti joltain löytyisi tietoa. Kiitos!

Kommentit (6)

Pumpuli80:

Lainaus:

Onko kellään tietoa, mistä saisi tietoa, minkä lääkkeiden käsittelyä tulisi välttää raskaana ollessa, sekä onko esim. erityismääräyksiä, miten toimia, jos asiakkaalla on esim. MRSA, C-hepatiitti (haavahoito) tms.?

Tiedän, ettei sytostaatteja saa käsitellä, mutta koskeeko myös tablettimuotoisena olevia sytostaatteja sisältäviä lääkkeitä?

Yritin saada tietoa työterveyshuollosta, mutta sieltä en vastauksia saanut. Olisikon jossain nettisivuilla listattuna suosituksia?

Toivottavasti joltain löytyisi tietoa. Kiitos!

Neuvolasta saa paljon tietoa, ja kyllä minun mielestä työterveyshuollon pitää kans asioista ottaa selvää jos eivät niistä tiedä. Myös äitipolilta voi varmasti kysellä itse tai neuvolan terkka sitten. Minä olen saanut sen tiedon, et jos MRSA on negatiivisena, ei edellytä toimenpiteitä, vaan normaalin suojautumisen ja käsihygienian yms. Mutta jos olis positiivisena, niin itse ainakin oisin kieltäytynyt hoitamasta sellaisia potilaita, jos kerta on mahdollisuus hoitaa sellasiakin, joilla sitä ei ole. C-hepatiitista en ole myöskään kuullut erityistä, normaali suojautuminen luulisi riittävän. Mutta jotenkin sitä ite ainakin raskaana ollessa vielä enemmän kiinnitti kans tollasiin asioihin huomiota ja hanskoja käytti varmasti liiankin kanssa sekä harva se hetki oli desinfioimassa itteensä.

Tuli mieleen, että sellasia potilaita ei saa hoitaa, joilla on sytomegalo. Ja rokoista parvorokko ja vesirokko (ellei ole sitä sairastanut). Influensassa ei myöskään ole hyväksi, voi muistaakseni tehdä jotain komplikaatioita ainakin aivan ekassa kolmanneksessa sairastettuna.

Joo, sytostaatteja ei saa käsitellä, ei edes tabletti muotoisena ja nekinhän pitää jakaa normaalistikin kumihanskat kädessä. Ei saa hoitaa myöskään sytostaatti hoitoa saavia potilaita, sillä ei saa olla niiden potilaiden eritteiden kanssa lainkaan tekemisisissä.

En tiedä löytyykö netistä suosituksia tms. mutta nämä ainakin mulle tuli mieleen työstäni ja joista olen saanut tietoa varoa. Toivottavasti näistä apua, hoitoalalla on hankala olla töissä raskaana, kun joutuu paljon asioita ottamaan huomioon ja varomaan.

Lisäksi tuli mieleen, siis joku sellanen tutkimus on missä käytetään jotain radioaktiivista ainetta ja on se aika jolloin ihmisestä lähtee ns." radioaktiivista säteilyä" en nyt muista mistä jutusta oli kysymys, mutta sellasen potilaan kanssa samassa tilassa ei saa olla raskaana olevia eikä lapsia (" raskausdementiaa..." )

Onnea raskauteen ja ainahan voi hakea saikkua tai aloittaa erityisäitiyslomaa tai siirtoa turvallisempaan työympäristöön raskausajaksi. Työnantajan velvollisuus on turvata raskaanaolevalle turvallinen työympäristö, jos ei muuten onnistu, niin siirrolla toiseen työpisteeseen.

vauva2006 rv37+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Radiojodi-hoito on sellainen jossa ei raskaana oleva saa olla kahta metriä lähempänä potilasta. Meillä eräs potilas sai sen hoidon ja siirrettiin toiselle osastolle. Meidän osastolla oli useampi työntekijä raskaana. Kyllähän sitä saa lääkkeitten jaossa olla varovainen, jakolusikalla kannattaa yleensäkin jakaa, ei paljain käsin. Vuosien saatossa kun käsittelee monia eri lääkkeitä paljain käsin, altistuu monille lääkeaineille. Itsensä suojaus muilloinkin kuin raskaana ollessa on järkevää sairaalatyössä. Suojatkaa itseämme! Turvallista työskentelyä ja raskautta toivottelee yksi sairaanhoitaja,

Miranneli rv 25+3.

että myös miesten eturauhas lääkkeitä ei saisi käsitellä. kokonaisista ei vaaraa mutta puolitettuja tai murskattuja ei saisi käsitellä. Jos lapsi on poika saattaa se aiheuttaa haittaa kiveksille/siittiöille.

t: hoitaja rv24+6

Olen itse sairaanhoitajana töissä osastolla, jolla hoidetaan syöpäpotilaita. Työterveyshuollosta sai naurettavan vähän tietoa vältettävistä ja vaarallisista asioista. Työterveyshoitajan kanta esim. sytostaattien käsittelyyn oli, että " kyllä niitä voi potilaalle infusoida kunhan vaan suojautuu asianmukaisesti hanskoilla" . Samoin taitaa lukea sairaalan yleisohjeessa: laimennuksia ei saisi tehdä mutta jo laimennettuja voi potilaalle antaa. Neuvolassa ei näistä asioista tiedetty senkään vertaa. Onneksi työkaverit ja esimiehet neuvoivat mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Meillä onneksi on aika hyvin ymmärretty nämä asiat ja mahdollisuuksien mukaan sai hoitaa niitä ei sytostaatteja saavia potilaita. Mutta monesti oli tilanteita, että joutui olemaan todella tiukkana ja perustelemaan kantaansa miksi ei voi tiettyä potilasta hoitaa. Itsellä kun pitää olla se tieto mitä voi ja mitä ei voi tehdä.

Mutta siis takaisin siihen kieltolistaan...

- Sytostaattien infusointia iv-muodossa kannattaa välttää, samoin p.o sytostaattien jakoa. Muita p.o lääkkeitä jakaessa kannattaa käyttää hanskoja ja kasvoilla suojusta nenän ja suun edessä. Ja tietty jakaa lusikalla. Sytostaatteja saavien potilaiden eritteiltä kannattaa suojautua hanskoin ja tarvittaessa kasvosuojuksin. Jos vaatteille roiskahtaa niin tietty ihon huuhtelu hyvin ja vaatteiden vaihto.

- Sytomegalovirus on käsittääkseni raskaana oleville ja sikiölle vaarallinen vain jos sairastaa primääri-infektion raskausaikana. Eli jos on itse cmv negatiivinen ja saa cmv positiiviselta potilaalta tartunnan raskausaikana. Suurin osa ihmisistä (noin 80-90%) on positiivisia, jolloin cmv-potilaita voi raskausaikana normaalisti hoitaa, virushan on jo elimistössä. Mutta jos oletkin negatiivinen, kuten minä yllätyksekseni oli, kannattaa välttää sytomegalo positiivisten hoitoa. Vasta-aineen voi selvittää verikokeella. Soita työterveyshuoltoon ja pyydä lähete labraan, jossa vasta-aineet selvitetään. Jos työterveyshuolto kitisee vastaan ja sanoo, ettei ole muka tarpeellinen tutkimus (kuten meillä teki), tappele vastaan. Kukaan muu kuin sinä itse ei voi masuvauvaa suojella!

- Monet virus ja sienilääkkeet sekä muut erikoisemmat esim. käänteishyljinnän estoon tarkoitetut lääkkeet ovat sikiötoksisia. Jos niitä joutuu laimentamaan, kannattaa selvittää toksisuutta farmakasta, apteekista tai teratologisesta tietopalvelusta. Tai sitten pyytää sitä ei raskaana olevaa työkaveria tekemään lääke. Ja tietty kun lääkkeitä letkuihin liittää, aina ne hanskat kädessä...

- Magneetti ja röntgentutkimuksiin ei mukaan. Luustokartta injektioita ei saa antaa, koska isotooppi säteilee sen verran paljon. Meillä oli kuitenkin kerran osastotunti isotooppitutkimuksista, ja siellä isotooppitutkimusyksikön lääkäri sanoi, että potilasta joka on jo saanut esim. luustokarttainjektion voi sen jälkeen hoitaa normaalisti vaikka olisi raskaana. Potilaasta lähtevä säteily ei ole sen suurempaa kuin normaali taustasäteily, jolle me kaikki koko ajan altistumme.

Toivottavasti näistä oli apua. Itse koin raskausajan töissä ajoittain tosi ahdistavana kun aluksi ei oikein tiennyt mitä pitää välttää. Suurin osa työkavereista ja esimiehistä suhtautui asioihin tosi ymmärtäväisesti mutta aina joukkoon mahtui niitäkin, joiden mielestä missään ei ollut mitään vaaraa. Muista itse olla tiukkana ja ottaa asioista selvää.

Jaksamista töissä!

Tilkkutasku rv 32+1

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat