Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Näin, kun 7-vuotias poikani seisoi rannalla märkää hiekkaa kädessään. Lähdin sanomaan hänelle, että hiekkaa ei heitetä kenenkään päälle, mutta en ehtinyt perille asti, kun näin pojan juoksevan veteen.

Hänen perässään meni huomattavasti isompi poika (ehkä 13-14-vuotias), joka heitti kourallisen hiekkaa poikani päälle. Poika heitti sen oikein todella kovalla voimalla, niin että poikaani varmasti sattui. Oli myös todella raivoissaan olevan näköinen.

Sanoin tuolle pojalle oikein todella tiukalla äänellä, että " kato, että oli viimeinen kerta, kun heität hiekkaa kenenkään päälle" , mutta tämän pojan äiti totesi heti, että xxxxx (poikani, nimi muutettu;) ) heitti ensin. Siinä vaiheessa tajusin, että kyseessä oli puolituttu perhe, tätä heidän vanhinta poikaansa en vain tuntenut.

Keskusteltiin tapahtuneesta tuon toisen äidin kanssa ihan asiallisesti, poikansa liukeni paikalta saman tien kun olin häntä " ojentanut" , mutta mielestäni oli ihan hölmöä, että tuon toisen perheen äiti oli sitä mieltä, että heitot oli rinnastettavissa toisiinsa. Juuri 7 vuotta täyttäneen pieni käsi ja pienet voimat, (eikä edes kovin heitetty) ja tuon ison koltiaisen iso käsi ja täydessä raivossa heitetty " lapiollinen" .

Äiti vielä kehtasi sanoa minulle, että hänen poikansa oli uhannut hukuttaa poikani.

Pidin tietysti tiukan puhuttelun omalle pojalleni, kuten alunperin oli tarkoituskin, toisen perheen vanhemmalle pojalle ei äitinsä sanonut yhtään mitään.

Sivut

Kommentit (31)

heitellä hiekkaa muiden päälle, ja takaisin ei saa heittää....Pojallasi on ollut lisäksi jo uusi hiekkalasti kädessä, eli hän on tarkoituksella kiusannut toista poikaa, ja sinä itket, kun " pieni ja heiveröinen" 7-vuotiaasi sai samalla mitalla takaisin. Uskomatonta, että joku alkaa vertailla motoriikkaa ja kokoa, kun haluaa puolustaa omaa lastaan, joka ALOITTI ja toimi ilkeästi. Ota nyt ne vaaleanpunaiset lasit naamaltasi ja mieti uudelleen, mistä ja kenelle olet vihainen.

Muistakaa tämä keskustelu vielä sittenkin, kun teidän lapsenne on 7-vuotiaita. Ette pysty heitä joka sekunti vahtimaan ja joka asiaan puuttumaan. Vielä tulee sekin aika, jolloin teidän lapsenne tulee olemaan se aloittaja, sillä niin täydellistä lasta ei kenelläkään ole, etteikö hän tulisi virhettä tekemään ja se virhe saattaa sattua vaikka juuri siellä uimarannalla.

Hyvää päivän jatkoa kaikille minua ja poikaani haukkuneille.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuten sanottu, 22 oli ainoa, joka ymmärsi pointtini. Sinultakin se näköjään meni ohi. Myös viimeisen vastaukseni osalta.

Lapseni ei ollut sen näköinen, että aikoo heittää jotakin, vaan sen oloinen, että hiekkalinnan rakennus jatkuu. Näin hänen seisovan hiljaa paikallaan hiekkaa kädessään ja sen jälkeen näin tuon ison pojan juoksevan häntä kohti, jolloin omani juoksi veteen ja iso poika heitti hänen päälleen hiekkaa.

En epäillyt toisen äidin valehtelevan. Heitin vain ilmaan sen mahdollisuuden, ihan niinkuin sinäkin vedit tästä keskustelusta johtopäätöksen, että minä en ole joutunut riitoja ratkomaan.

Sinulla on hyvin vakaa mielipide tapahtuneesta, vaikka et ole itse nähnyt tilannetta ollenkaan.

Tämän yksittäisen tapauksen perusteella olet valmis tuomitsemaan sekä minut että poikani - ja samalla nostamaan jalustalle itsesi.

ap

poika seisoi hiekkaa kädessään ja sinulle tuli mieleen mennä sanomaan ettei heitä sitä kenenkään päälle, mutta viestissä 29 hänellä olikin vain tarkoitus rakentaa hiekkalinnaa.

Miten se menikään?

Ei 13-vuotiaskaan vielä välttämättä tule ajatelleeksi, että se 7-vuotias on niin paljon pienempi. minä ole yleensä ollut sitä mieltä että välillä on ihan hyvä että se " pieni ja hölmö" saa kunnolla takaisin, oppiipahan ehkä vähän miettimään mitä kannattaa tehdä. Mulla on nimittäin 5-vuotias vilkas riiviö, joka voisi tehdä juuri tuota, että heittelee hiekkaa isompien päälle. Joskus sitä ihan toivoo että joku suuttuis tosissaan ja antais takaisin niin että tuntuu, ettei tämä pikkuinen luule pääsevänsä aina pälkähästä ikänsä perusteella.

Ja se että eihän sen pienen lyönti/heitto edes sattunut on erittäin huono puolustus - jos poika tarkoitti heittää hiekkaa toisen päälle, se on ihan yhtä väärin tehty kuin 13-vuotiaan taitavampi suoritus. Ihan samoin, jos 5-vuotias lyö 7-vuotiasta tahallaan, minä sanon sille 5-vuotiaalle että ihan oma vika jos 7-vuotias tönäisi sinut kumoon. (tietysti moitin sen 7-vuotiaankin, mutta en yhtä anakrasti kuin pienempää, joka aloitti)

Sanoit tuossa että oman poiaksi pieni ja heiveröinen heitto ei ole rinnastettavissa " ison koltiaisen" tekoon, mutta et voi tietää tarkkaan, mitä se oma lapsesi oli tehnyt saadakseen tuo ison pojan noin raivostumaan. Sinun tehtäväsi on joka tapuksessa kasvattaa omaa lastasi eikä puolustella häntä sillä että hän on vielä niin pieni.

Painiskelin itse samanlaisen jutun kanssa kun oma poikani potkaisi tuttua tyttöä riidan päätteeksi. Tyttö on 11 v ja poikani 8v ja tilannetta edelsi että tyttö haukkui poikaani ja tämän kaveria todella rumasti ja repi pojan kaveria vaatteista. Mieli olisi tehnyt puolustella omaa poikaani mutta päädyin silti antamaan hänelle kovan läksytyksen ja pakotin pyytämään anteeksi. Tyttö ei koskaan pyytänyt keneltäkään anteeksi.

8

Olet oikeassa; en nähnyt, mitä poikani teki, mutta toisen pojan äiti sanoi, että poikani heitti hiekkaa hänen poikansa päälle. Sen sijaan näin sen heiton, jonka tuo 13-vuotias heitti ja tiedän, että oma, motorisesti ei kovin lahjakas poikani ei ikimaailmassa kykenisi likimainkaan vastaavaan heittoon.

En ole puolustellut poikani tekoa, päinvastoin, mutta olen edelleen sitä mieltä, että 7-vuotiaan ja 13-vuotiaan heitossa on vinha ero, mutta sitä ei näköjään kukaan muu suostu tänään hyväksymään...

ap

niin kyllä olisi ansainnut se isompikin poika. Ja uhkailee vielä hukuttamisella, aika hurjaa. Mun mielestä tässä olisi enemmän syytä arvostella sitä toista äitiä kuin ap:ta. Ap sentää ojensi omaa poikaansa, ja toimi aivan oikein.

Mutta minulle ie olisi tullut mieleenkään alkaa väittää, että se 13-vuotias oli tässä tarinassa pahempi roisto kuin oma lapseni. Meidän ero on ehkä tässä asenteessa, että keskitytäänkö miettimään oman lapsen käytöstä vai päivittelemään naapurin kakaraa.

Ja sinuna menisin kyllä itseeni, jos alan epäillä että aikuinen joka kertoo lapseni heittäneen hiekkaa, valehtelee - etenkin kun olet nähnyt että lapsesi kouhaisee hiekkaa käteen sen näköisenä että aikoo heittää sillä jotakuta.

8

Minä olisin vaatinut sen ison pojan pyytämään anteeksi, samoin oman lapseni. (Etenkin jos olisin ollut sen ison äiti.) Ja olen sitä mieltä, että 13-vuotiaan pitäisi tajuta sanoa ensin, tässä tapauksessa kieltää poikaa heittämästä hiekkaa, eikä heittää takaisin! No, meit on moneen junaan...

mitäs aloitti. Ei pienemmällä ole oikeutta kiusata isompia. Kasvata poikaasi paremmin! Kyllä 7-vuotiaan täytyy jo ymmärtää kuinka käyttäydytään

minun lapseni ovat 6 v ja 9 v ja juuri siksi että en pysty vahtimaan heitä koko ajan, olen todella varovainen kuvaamasi kaltaisissa tilanteissa. Lähden aina siitä, että minä nuhtelen joka tapauksessa omani, jos hän on thenyt jotain väärää. Toista osapuolta pyrin pikemminkin ymmärtämään (jos en satavarmasti tiedä että hän on ilkeä kiusaaja) enkä kuuntele omaltani kaverin haukkumista tai syyttelyä. Ja jos oma lapsi haastaa riitaa jonkun kanssa, niin saa kyllä luvan kantaa seuraamukset, silloin on turha itkeä äitiä apuun.

Kyllä huomaa että sinä et ole joutunut kovin paljon lasten välisiä riitoja selvittelemään.

8 ja 13 jne

Pojat 13 v ja 7 v , tyttö vajaa 5 v ja kenellekään ei tulisi mieleenkään heittää hiekkaa kenenkään päälle tahalleen.

Mutta olen sitä mieltä että sille 13 veelle olis pitänyt opettaa että kostaa ei saa, niin meillä lapsille opetetaan.

toki se poika varmaankin halusi lopettaa poikasi hiekan heittelyn.

MUa ihmetyttää se että pojat 5-7 vuotiaat on juuri sellaisia että aina pitää viedä asia niin pitkälle että vanhemman on pakko toteuttaa uhkauksensa. vrt " jos et nyt lopeta tuota vieraiden ihmisten heittelyä hiekalla niin me lähdetään pois rannalta"

Olen osittain samaa mieltä kanssasi. Silti olen sitä mieltä, että 13-vuotiaan on osattava arvioida voimansa ja tajuttava, että pienempää ei voi kurittaa kuten oman ikäistään voisi.

Ja oma lapsenihan sai huomattavasti kovemmat nuhtelut kuin se isompi, joka liukeni paikalta.

ap

Okei, sovitaan näin. Sinun mielestäsi olis varmaan ollut okei sekin, jos isompi poika olisi toteuttanut uhkauksensa ja hukuttanut minun poikani. Olisi vain aloittaja saanut ansionsa mukaan?

ap

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat