Vierailija

Tuli mieleen, kun tällä palstalla usein puhutaan fanaatikoista ja hörhöistä sellaisten äitien yhteydessä, jotka käyttävät kantoliinaa ja kestovaippoja, imettävät pitkään, nukuttavat lapsia perhepedissä jne.

Sinällään tietysti ihan sama, minkä leiman täällä palstalla saa.... Mutta onko teille leimanlyöjille ikinä tullut mieleen, että kyse ei välttämättä olekaan fanaattisuudesta tai hörhöydestä tai suorittamisesta?

Minusta esimerkiksi on jo käytännön kannalta helppoa nukkua vauvan vieressä ja kantaa häntä liinassa. Ei tarvitse yöllä juosta imettämään saati lämmittämään pulloa toiseen huoneesen tai kantaa rattaissa viihtymätöntä lasta käsivarsilla selkä kipeänä. Kyse on siis elämän tekemisestä mahdollisimman helpoksi kaikille, ei mistään hörhöilystä.

Mielipiteitä?

Kommentit (14)

Meillä myös ollut perhepeti käytössä, vain siksi että se on ollut kaikkien kannalta paras ratkaisu. Myös kantoliina on, tosin BabyBjörn-reppu todettiin paremmaksi.

Ekaa lastani imetin 5 kk ja nyt toista imetän yhä (ikää 1v 3kk).

Asiat menee niin kuin menee, tilanteen mukaan toimitaan ja toimintatapa valitaan sen mukaan, mikä parhaalta tuntuu.

Ei tästä tarvitse mitään hörhötiedettä tai fanaattista periaatekysymystä tehdä...

että kun löytää jonkun hyvän jutun, esim. kantoliinat, niin niitä alkaa helposti hehkuttaa kaikille kaikissa käänteissä. Vähän niin kuin olisi vasta rakastunut tai tullut uskoon tms. Kyllähän se into sitten aikaa myöten laantuu.

Ja monesti ihmiset, jotka ovat kiinnostuneet yhdestä (vaikka niistä liinoista) ovat avoimempia kokeilemaan muitakin vaihtoehtojuttuja (kestoja, taaperoimetystä yms.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kestoja on käytetty jo vuonna 2001 syntyneellä esikoisella, kantoliina löysi kakkosen kohdalla luoksemme ja ihan ensimmäisestä yöstä synnärillä jo lapset ovat nukkuneet vieressä. Minä käytän myös kestokuukautissuojia, tarkemmin sanoen kuukuppia ja kestositeitä. Mieheni on vihreiden kunnanvaltuutettu. Meillä kierrätetään niinkuin varmaan jokaisessa perheessä nykyään.

Ja me ollaan ihan niin tavis perhe kuin tavis voi olla!

Meillä on kaksi autoa, omakotitalo, lainaa, kolme lasta, mies on tietoliikenneasiantuntija ja reissaa työnsä vuoksi ulkomailla aika paljon, minä olen sosiaalialalla työssä, nyt äitiyslomalla.

Mistään ei voi ulkoisesti päätellä, että olisimme hörhöperhe.

Ihan sama miten joku muu meidät määrittelee. Tuskin kukaan osuu arvailuissaan oikeaan siinä miksi mihinkin ratkaisuun meillä on päädytty. Esim. perhepeti ei ole meillä ikuinen, tällä hetkellä vain vauva nukkuu välissämme ja se miksi näin ollaan kaikkien lasten kanssa menetelty on se, että nukumme siten paremmin. Mukavuussyy siis.

harvoin kukaan tulee kadulla haukkumaan hörhöksi, mutta on sellaistakin kyllä tapahtunut, siis ihan sen perusteella, että kantaa lasta kantoliinassa. Mutta täällähän nyt pyritään leimaamaan kanssaihmiset milloin minkäkin syyn perusteella.

Minua edelleen kiinnostaisi tietää että onko joku imettävä/kantoliinaa tai kestovaippoja käyttävä jne. arvostellut sellaista, joka ei niin tee ja missä yhteydessä?

En minä ainakaan ole kenellekään edes yrittänyt markkinoida perhepetiä tai imettämistä, tuossa avauksessa vain kerroin, että olen ne itse kokenut hyväksi ja että en ymmärrä miksi sen takia pitää lyödä joku leima. Millaiseksi siis koet asenteen, jotenkin syyllistäväksi vai millaiseksi?

ap

Perhepedistäkin oon ollut tosi hiljaa, koska tuttavapiirissä on sattumalta niitäkin äitejä jotka suhtautuvat todella fanaattisen VIHAMIELISESTI perhepetiin. Siis antavat tulla ihan täydeltä laidalta, miten heidän mielestään lapset pitää jo pienestä opettaa nukkumaan yksin omassa huoneessaan kovalla unikoululla jne.

Enkä muutenkaan puhu paljon asioistamme, joskus jos tulee puheeksi niin sitten...

Vierailija:

Lainaus:

on minunkin lapseni aina nukkunut vieressä, vaan enpä koskaan tullut edes ajatelleeksi et hei, nyt mä suoritan perhepetiä!

joka ei kulttuurihistoriallisesti katsottuna ole ollut normaali kovin kauaa...

Minäkään en koe olevani mitenkään yhtään hörhö ja kestovaippoja käytetään, perhepeti on ollut käytössä ja lasta vielä imetetään iltaisin, vaikka se on jo 1 v 5 kk. Kenellekään en jauha meidän nukkumisista enkä imetyksestä, ennemminkin koetan olla tuomatta asioita esille, ettei kauhisteltaisi. Niin vahva on " normeja" vastaan tekemisestä seuraava ihmettely ja jopa paheksunta. Ja näitä em. asioita olen tehnyt ihan JÄRKIsyistä, elämän helpottamiseksi. Ai niin. Kantoliinaa ei olla kokeiltu, mutta rintareppua kyllä. Ehkä sitten seuraavalla!

Nyt tästä tietysti tulee numero, kun asia on tässä ketjussa pinnalla, mutta normaalisti elämässä olen pikemminkin hyvin hiljakseen näistä asioista. En toki salaa, jos asia tulee puheeksi ja näkeehän sen jokainen, jos lapsi on kantoliinassa.

Onko sellainen mainostaminen ja pehmeillä arvoilla päteminen sitten tosiaan niin yleistä, että se aiheuttaa tuollaisen vihamielisyyden? Omassa tuttavapiirissäni äidit eivät tuollaisilla kehu, asiallisesti saatetaan keskustella. Millaista se numeron tekeminen on? Haukutaanko teitä, jotka ette käytä liinaa tai imetä päin naamaa? Vai kuinka se ilmenee? ap.

sinä tämänkin otit puheeksi. enpä ole kertaakaan törmännyt ihmiseen joka olisi negatiivisessa mielessä kauhistellut kuvailemiasi asioita.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat