Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Ja mistä iästä alkaen muistatte?

Jos ei muista mitään, pitäisikö ajatella, että on jotain mitä mieli ei haluakaan muistaa? Siis jotain luurankoja kaapeissa?

Oon tässä vaan miettinyt, miksen juuri muista paljoakaan lapsuusvuosiltani (enkä ihan nuoruuskaan...) onko se normaalia.

Varhainen dementia ehkä???

Kommentit (9)

mutten tosiaankaan osaa ajoittaa lapsuusmuistoja tarkasti. Minun on vaikea ajatella olinko jonkin asian tapahtuessa kolme- vai viisivuotias jne. Tietysti jostain faktoista voi yrittää päätellä, mutta silti. Koen, että minulla oli hyvä lapsuus.

Muistan kun olin ehkä 2,5 vuotias ja minut oli laitettu parvekkeelle vauva-ammeeseen leikkimään. Muistan että jotenkin hävetti olla siinä ammeessa kun ihmisiä juoksenteli parvekkeen alla. Jotain outoa tuntemusta muistan tuosta tapauksesta.

Muistan kuinka istuin kuralätäkköön juuri kun olimme lähdössä jonnekin ja äiti oli vihainen. En muista miksi halusin mennä siihen lätäkköön istumaan. Samoin laskimme peppumäkeä ja en malttanut mennä kotiin pissille ja se tuli housuun. Muistan miten inhottava tunne se oli kun housut oli märät.

Olin 4 vuotias kun olimme pihan lasten kanssa vadelmavarkaissa läheisellä siirtolapuutarha-alueella. Muistan sen pelon kuinka yksi mies uhkasi ottaa meidät kiinni ja menimme piiloon puskaan.

Muistain kuinka menin naapurin pojalle leikkimään ja vonkasin äidiltä että saisin laittaa uudet housut jalkaan. Olin niin ihastunut siihen poikaan. Ja en ollut kuin varmaan 4 v.

Jännä että noi tuntemukset on jäänyt muistiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2 vuotta

- Hämärästi muistan tapauksen siskoni ristäisistä, kun meinasin ottaa kastetilaisuutten yhden lempinukeistani, mutta äiti ei tietenkään antanut

3 vuotta

- Asuin äidin ja isän töiden vuoksi (vanhemmat eivät siis olleet eronneet) kahdella paikkakunnalla. Kirjoilla olimme äidin ja siskoni kanssa Keuruulla, missä asuimme Haapamäellä ja kaikki äidin lomat ja viikonloput vietimme Teuvalla

- Muistan, että meitä hoiti Tuula niminen tytär, joka oli todella kiva

- Kerran karkaisin Haapamäellä kauppaan. Asuimme talossa, missä kauppa oli alakerrassa samoin hammaslääkäri

- Kävimme aika usein Hesassa mammani tykönä ja kävimme myös katsomassa äidin serkun entistä vaimoa ja tämän murrosikäistä tytärtä, jota ihailin suuresti.

- Tämä ihailemani henkilö vietti äitinsä kanssa Teuvalla kesällä muutaman viikon ja muistan kun lähti niin kaipasin häntä kovasti

- Siskoni oli vähällä hukkua uima-altaaseen, mutta onneksi kuitenkin ehdittiin pelastaa

- Muutimme vaaleaan omakotitaloon Teuvalla

- Kävin katsomassa erään minua vuotta vanhemman pojan kanssa Nalle Puh näytelmää (en kyllä muista paikkakuntaa, millä se esittettiin)

- Kävin josssakin iltatapahtumassa koulussa, missä äitini oli talousopettajana. Muistan, että siellä oli myyjäiset ja äitini osti minulle enkelitarroja

4 vuotta

- Sain lahjaksi kuutiopalapelin ja synttäreilläni kävi ainakin eräs Jukka niminen poika

- Tutustuin tyttöön ja vaikka riitelimme paljon, niin olimme hyviä ystäviä

- Asuimme tuon vuoden Teuvalla, koska äidillä oli virkavapaata Haapamäen koululta, mutta kuitenkin opetti kotitaloutta Teuvan yläasteella

- Syyskauden 1977 meitä hoiti Tarja niminen tyttö ja kevätkauden 1978 Maarit

- Kävimme kesällä Ruotsissa ja Kolmrådenin eläintarhassa. Menimme sinne isäni sedän autolla, kun oma automme meni yllättäen juuri ennen reissua epäkuntoon

- Tutustuin mukavaan vuotta vanhempaan tyttöön, joka asui aidan toisella puolen

- Kerran kovalla pakkasella avaimme oli unohtunut kotiin ja isä joutui murtamaan lukon. Odotimme sillä aikaa näiden naapurien luona

5 vuotta

- Synttäreilläni oli monia lapsia. Maalasimme sormiväreillä ja leikimme pihalla Karhu nukkuu leikkiä

- Asuimme taas Keuruulla äidin kouluajat

- Meitä hoisi Tiina niminen täti ja kävin puolipäivätarhassa

- Kävimme usein kotiamme vastapäätä olevassa kirjastossa

- Äitini kanssa vierailimme tosinaan erään tädin luona, jolla oli ottolapsena minua vuoden vanhempi tyttö ja muistan, että täti kerran tarjosi meille vohvelikeksejä

- Äitini jäi äityslomalla ja nuorin sikoni syntyi tuolloin pari päivää ennen jouluaattoa

- Olin karsastusleikkauksessa hieman ennen joulua ja äiti tuli synnytyslaitokselta katsomaan mua sairaalaan tai mulle ihan tumman nuken, minkä ristin Katjaksi

- Jouluna äitini vain hetken ehti piipahtaa mammani tykönä mennen taas sairaalaan. Sain joululahjaksi punaisen kangasnukkepojan ja punaisen koirapaidan

- Tätini meni naimisiin ja olimme häissä

- Siskoni kastettiin

- Kävin kerhossa muutamana päivänä viikossa Teuvalla

- Olin tän mukavan kaverini naapuristaseitsenvuotisjuhlilla ja saimme kolmiohatut muistoiksi ja lauloimme Happy Birthday hänelle. Vein lahjaksi Luko-pelin hänelle

- Kesällä meitä hoiti mukava täti, että äiti sai tehtyä kotitöitä

- Kävimme kesällä Tanskassa mm. Kööpenhaminassa ja Legolandissa. Kööpenhaminassa autoomme murtauduttiin

- serkkuni syntyi 7/79

6 vuotta

- Synttäreilläni oli naapurin lapsia ja ystäviäni. Joimme limsaa pilleillä ja lahjoista muistan Mikki-kirjan ja savikukkopillin (sininen)

- Muutimme Hämeenlinnaan lokakuussa 1979 punaiseen omakotitaloon

- Aloin käymään eskaria vasta avatussa tarhassa ja mulla oli naulakkomerkkinä koira

- Kevätkauden 1980 kävin siskoni kanssa toisessa tarhassa, kun se oli lähempänä kotoamme ja sieltä vapautui pari paikkaa. Mulla oli naulakkomerkkinä tiikeri.

- Koirallamme todettiin pernassa syöpä :O(

- Tuttavieni koira, jonka kanssa usein leikin jäi auton alle :O(

- Kevätjuhlassa esiinnyin kukkaena ja hovineitona ja sain muistoksi kirjanmerkin koulutaivalta varten

- Kesällä kävimme Norjassa

Tässä tapahtumia ennen kouluikää

Niiden perusteella ei saisi omaelämänkertaa kirjoitettua. Lapsuusmuistot sekoittuvat kuulemiini faktoihin. Muistan tuoksuja, esim. vaarin piipun tuoksun, jota välillä tuprutteli. Ihan hyviä asioita on taustalla, haluaisin enemmän muistaa.

Ihmisen pää vaan toimii niin, että selkeimmät muistot liittyvät isoihin juttuihin. Ne sitten voivatkin tatuoitua lohkoihin hyvin.

Lohduttaako, että sitten vanhaisnkodissa muistamme lapsuutemme. Minun 85-vuotias voimakkaasti dementoitunut mummuni muistaa asioita todella kaukaa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat