Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

[size=2][color=FF3030]Tässä pinossa vaihtavat kuulumisia vauva-arjen iloista ja suruista kesäheinät eli ne, joiden laskettu aika oli kesä-heinäkuun -07 vaihteessa (21.6.-10.7.)

[size=2][color=0000EE]25.4.

[color=CD2990]Oona1975, (30+3); tyttö 1225 g, 39 cm

[size=2][color=0000EE]23.5.

[color=CD2990]Äp81, poika 1925 g, 44 cm

[size=2][color=0000EE]24.5.

[color=CD2990]joors1, (35+3); poika 2390 g, 46 cm

[size=2][color=0000EE]11.6.

[color=CD2990]Cityäippä, (36+2); poika 3185 g, 50 cm

[size=2][color=0000EE]13.6.

[color=CD2990]Fiikus77, 13.6. ; poika 2840 g, 46 cm

[size=2][color=0000EE]19.6.

[color=CD2990]Senniina, (38+6); tyttö 3730 g, 50 cm

Sannnis, poika

Elisabet73, (37+6); tyttö 3422 g, 49 cm

[size=2][color=0000EE]20.6.

[color=CD2990]Hemppu79, (38+3); tyttö 3990 g, 51 cm

[size=2][color=0000EE]21.6.

[color=CD2990]Miiu77, (40+0); poika 3895 g, 51 cm

[size=2][color=0000EE]23.6.

[color=CD2990]Koala-72, (39+3); poika 3390 g, 49 cm

[size=2][color=0000EE]25.6.

[color=CD2990]-Veruska-, (39+3); tyttö 2826 g, 49 cm

kihara-74, 25.6. klo 15.10; tyttö 4400 g, 54 cm

[size=2][color=0000EE]26.6.

[color=CD2990]claudiina@, tyttö 3210 g, 50 cm

jiippi, (39+5); poika 3630 g, 50.5cm

[size=2][color=0000EE]27.6.

[color=CD2990]Misti, (38+5); tyttö 3430 g, 50 cm

s@nde, (39+6); poika 4485 g, 54 cm

[size=2][color=0000EE]28.6.

[color=CD2990]Kuutar78, (40+2); poika 3620 g, 51 cm

[size=2][color=0000EE]29.6.

[color=CD2990]pals, 29.6. (40+0); poika 3630 g, 51 cm

peetta, 29.6. (40+0); poika 3435 g, 50 cm

[size=2][color=0000EE]30.6.

[color=CD2990]anjuusa, (39+3); poika 3350 g, 50 cm

besero, (40+4); poika 3028 g, 48 cm

[size=2][color=0000EE]1.7.

[color=CD2990]ElluP, (39+3); poika 3525 g, 51 cm

AMS74, (40+3); tyttö 3580 g, 50 cm

@nikki, (40+6); poika 2625 g, 49 cm

[size=2][color=0000EE]2.7.

[color=CD2990]Amalia-Joel, (39+3); tyttö 3770 g, 50 cm

[size=2][color=0000EE]3.7.

[color=CD2990]peipposka80, poika 3255 g, 50 cm

[size=2][color=0000EE]4.7.

[color=CD2990]löllöriini, (40+1); tyttö 3775 g, 51.5 cm

[size=2][color=0000EE]6.7.

[color=CD2990]s@ri@, (40+0); tyttö 3590 g, 50 cm

[size=2][color=0000EE]9.7.

[color=CD2990]joutur, (40+5); tyttö 3740 g, 51 cm

[size=2][color=0000EE]10.7.

[color=CD2990]melba, (40+4); poika 3100 g, 50 cm

Sivut

Kommentit (158)

tissuteltiin ja nukahdettiin:-) tyttö nukkuu vieläkin. Eipä ollut koko päivänä kunnon unia nukkunutkaan. Neiti on kyllä ollut ihan hyvän tuulinen eikä mitään ähinöitä, mutta unet ollu mitä sattuu ja tosi lyhyitä (paitsi nyt). Teki terää itsellekin. Näin kyllä unta jostain ammuskelijasta.

Mulla ei mummoja ole enää neuvomassa, mutta oma äiti on kyllä kertonut 60-luvun vauvanhoidosta..eli tissiä tiettyjen tuntimäärien jälkeen tiettyyn kellon aikaan ja hyvä tuli. Täytyy antaa mennä joidenkin neuvojen ohi ja luottaa omaan vaistoonsa!

Tuosta lapsentahtisuudesta vielä, että kyllähän mulle jotain rytmiä on tehnyt se, kun olen pääasiassa ollut yksin ihan ekaa viikkoa lukuunottamatta. Esikoinenkin on täällä olleessaan pitänyt huolta siitä, että äiti nousee sängystä aamupalanlaittoon. Olen aivan kateellinen teille, jotka olette pystyneet täysin omistautumaan pikkuiselle:-) Niinhän sen just pitäis olla eli pois vaan huonommuudentunteet!

Huomasin, että alkaa liberon minit 4-6kg falskaamaan lahkeesta pissaa! Pitäisköhän kokeilla pampers, kun jotenkin en vielä isompaan olis vaihtamassa. Nyt on kyllä kokeilussa kaverin tuomat lidlin halpisvaipat. Ties miten hyviä ovat. Pehmosilta tuntu ainakin.

Eipä muuta. Aurinko paistaa!!

Tiedän kyllä mitä se ähinä ja puhina voi olla. Inhottavaa kun lapsella on hankalaa ja tekee kipeää. Vaikkei vauva huudakaan suoraa huutoa, niin sen kipuilun huomaa tuskaisesta naamasta, ähinästä, puhinasta ja vääntelehtimisestä. Meillä aika ajoin sellaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eli työkaveri on kyläillyt ja pikkuinen nukkuu ainakin hetken. Tänään on ollut tosi ihmeellinen äherryspäivä, eikä Unna oo nukkunut juuri ollenkaan. Ja masua tuntuu vääntävän NIIN kovasti. Ajattelin, ettei se ainakaan voi pahentua (tai tietty voi, mutta...) ja päätin aloittaa Rela-tipat. Äsken annoin ne ja nyt onneksi tyttö nukahti. Niin ja juuri kun menin kirjoittamaan että kakkaa tulee täällä usein, niin tänään ei sitten ole tullut yksiäkään kunnollisia. Se siellä masussa varmaan kaihertaa.

Onnittelut multakin Allille! Ja kiva oli nähdä Leevinkin kuvia, suloinen kaveri sielläkin! =) Tuttipoju. Palsilla kiva säätäminen aina ulos lähtiessä! Voin vain kuvitella teidät siihen hissiin! ;)

A-J, minä kävin Torniossa asuessani siellä astangajoogassa (kansalaisopisto). Voin kyllä suositella! Ei ollut hinnalla pilattu, mutta opetus oli tasokasta!

Nepu ollut tosi ahkera ja askarrellut ristiäiskutsuja! Minä en oo jaksanut, vaan oon soittanut kaikille ja silleen vain kutsunut. Tylsä minä. Mutta ei meillä oikein ole ollut suvussa tapana lähettää ristiäisiin kutsua. Hienoa, että teillä on!

Kiitos ristiäisruokien kommentoinnista. Ellu kyseli vierasmääriä. Meille tulee 20 aikuista ja 10 lasta. Ja nämä koostuu sisaruksistamme (perheineen), mummosta, vanhemmista, kummeista ja papista. Emme sitten laita sitä lämmintä ruokaa, sillä pitemmältä tulijat ovat jo joka tapauksessa täällä Oulussa yötä ja voidaan ennen ristiäisiä laittaa jotain perusruokaa.

Ristiäismenu:

- Fetasalaatti+tavallinen salaatti (ite tehdään)

- sämpylät, aurajuustolevite ja valkosipulilevite (äiti tekee sämpylät, ite tehdään levitteet)

- karjalanpiirakat ja munavoi (äiti tekee)

- graavilohi&kylmäsavuporo (ostetaan kauppahallista)

kahvin kanssa:

- valkosuklaajäädykekakku + marjamelba (itse tehdään)

- sydänpikkuleivät omenatäytteellä (sisko tekee)

- pullapitkoa (äiti tekee)

- konvehteja (ostetaan kaupasta)

Tällaisella ajateltiin mennä. Miltä kuulostaa? Saa kommentoida vapaasti. Meillä ristiäiset pidetään mun äidin luona ja siellä majoittuu myös mun siskon perhe. Miehen siskon perhe majoittuu meidän kotona. Voin vain kuvitella millainen häslinki ja stressi sitä taas tulee ristiäisaamuna! ;) Meillä ei oo mikään helppo suku. Ja kymmenen ihanaa pikkuriiviötä siinä vielä pyörii... Huh huh. Ja ristiäisiin on enää reilu viikko, apua!

Aika jännä muuten melba teillä se pitopalvelun hinta! Kuulosti melko suolaiselta. Ja että sama hinta kuin häissä... Ihme touhua.

-Veruska&Unna 1kk-

onpas ollut hiljainen aamu, kun oltiin jo toka sivun puolivälissä. Meillä meni yö ihan tavalliseen tapaan (syöty 23,3.30,6.30). Meral on parina iltana käynyt yöunille jo ennen klo 20, joten se tietää heräämistä aikaisemmin. Tänään on ollut vähän sellanen ähräysaamupäivä. Herättiin ennen seiskaa, valvottiin tunti, suihkun mittaset tirsat ja sen jälkeen tissuteltu, nukahdettu syliin, herätty vaunusta, tissuteltu jne jne ja vieläkin kuuluu ähräystä vaunuista. Kakkaa ei ole kunnolla tullut pariin päivään, joten ehkä siellä on jotakin suolessa kiertämässä, kun niin pitää ähistä.

Ankean näkönen keli taas tänään. Suht kurja kesä ollut tähän mennessä. Meni ne jussintienoon helteetkin ohi siinä lyllertäessä:-)

Tulkaahan linjoille vai onko tissibaarit niin tiiviisti auki, ettei ehdi?;-)

Meillä tänään ollut ihan ankea aamu. Kun herättiin, niin vedet oli poikki. Ei mitään etukäteisilmoitusta asiasta, toisessa rapussa tehdään keittiöremonttia, joten ei ole mistään hätäkatkaisusta kyse. Mies on muutaman suht tiukkasävyisen soiton ottanut huoltoyhtiöön... tyyliin, että ei ole kiva, kun ei ilmoiteta etukäteen ja sitten toisella on kakat housussa... tai itseasiassa on nyt jo kolmannet... Kuulema on laitettu lappua oveen, mutta me ollaan kyllä tasan tarkkaan oltu tässä yli viikko joka päivä kotona ja ulkonakin liikuttu ja ei varmasti ole ollut mitään lappua ainakaan meidän rapussa ja ei minusta toisten rappujen ovia tai hissejä tarvitse käydä kurkkimassa. Nyt alkaa vedet palata, mutta paineet ei ole vielä kunnolliset ja " kuravettähän" tuolta varmaan puolille päiville varmaan tulee. Onneksi keväisen vesivahingon jäljiltä oltiin varattu 5l vesipullo tänne, niin saatiin aamukahvit keitettyä, mutta eipä sillä viitsi vauvan tai omaa pyllyä pestä. Pitääkin muistaa uusi 5l pullo laittaa ostoslistalle.

Meillä tuli tänään tasan 2 viikoa täyteen ja aloitettiin d-vitamiini. Meinaan olla niin tuhma että aloitetaan loivennetummin kuin mitä neuvola suositteli eli ajattelin et aloitetaan 1, 1, 2, 2, 3, 3, 4, 4, ja 5. Onko teistä joku muu aloittenut jotenkin toisin kuin neuvola on suositellut? Mä tässä just laskin, että päästään kyllä siihen viiteen tippaan ennen ensi keskiviikkoista neuvolaa.

Tänään hoksasin, että nyt on arki ja paikallisessa hyvässä kiinalaisessa on varmaan seisova pöytä. Taidetaan yrittää, josko ne myis sieltä mukaan ruokaa, niin voitaisiin herkutella ennen kuin esikoinen lähtee viikon reissulle isänsä matkaan.

Mä olen aika hysteerinen selvästi tuon vauvan kanssa eli en halua viedä häntä vielä julkisille paikoille. Kotona ollaan, käydään mummolassa, jossa ei varmasti ole tauteja, ja käydään kakkosasunnolla ja sitten ulkoillaan, mutta mihinkään kauppohin ei olla vauvaa viety eikä varmaan vielä vähään aikaan viedäkään. Samoin toimin aikanani esikoisen kanssa ja muistan, että perhevalmennuksessakin kätilö moista suositteli, en vaan muista, että mitä aikaa hän siinä piti rajana. Onko kukaan muu näin hysteerinen, että ei vie vauvaa ihmispaljouteen? Vuoronperään miehen kanssa ollaan siis esim. kaupoissa käyty.

Eli Nepun esimerkistä rohkaistuneena minäkin kyselen lupaa liittyä joukkoonne kirjoittelemaan. Jo tuolla odotuspoulella taustailin teitä ja jo silloin aioin useampaan otteeseen kirjoittaakin, mutta aina se jäi. Nyt huomasin olevani ihan koukussa teihin ( käyn lukemassa juttunne useita kertoja päivässä), joten päätin vihdoin rohkaistua ja kirjoittaa itsestänikin jotakin.

Meille siis syntyi 07.07.07 pieni agentti-vauva, poika 3840g ja 51 cm. " James" on kolmas lapsemme (poika -01 ja tyttö -04). Vauva syntyi viikoilla 40+4, vaikka olin sairaslomalla viikolta 28 ea.sup.vuoksi ja ennakoivia supistuksiakin tuli jo viitisen viikkoa ennen synnytystä, välillä tosi kovinakin. Itse synnytys meni nopeasti, kuten edellisetkin, ehdin käydä vain ponnistamassa sairaalassa. Niin ja vauvamme syntyi Jorvissa (monen syyn summana ), vaikka asumme Hämeessä ja tarkoitus oli synnyttää Hyvinkäällä.

Arkemme on lähtenyt melko hyvin käyntiin, vaikka mies on ollut vielä tämän viikon lomalla, joten ensi viikostahan se todellinen arki vasta alkaa... Tämä nuorimmainen vaikuttaa melko rauhalliselta ja tyytyväiseltä tyypiltä, vaikka hieman masuvaivaoista ajoittain kärsiikin.

Tässä siis tiivis paketti meitä, saammeko siis luvan siirtyä taustailijoista aktiiveiksi?

-Hippaliinu ja agentti-vauva-

Terveiset päiväretkeltä Lahdesta! Isommat lapset nauttivat kovasti olostaan Launeen puistossa ja agenttikin oli ihmeen tyytyväinen kuumasta päivästä huolimatta. Reissu kesti kokonaisuudessaan melkein yhdeksän tuntia ja agentti nukkui suurimman osan ajasta vaunuissaan ja lopun ajan kantoliinassa. Ostin ennen vauvan syntymää hiukan epäluuloisena halppisliinan ja nyt ihmettelen miten olen isompien lasten kanssa pärjännyt ilman sitä! Agentti on aina todella tyytyväisenä liinassa ja useimmiten nukahtaa sinne melkein heti!

Joorsille voimia imetyksen suhteen ja hyvältähän se jo kuulostaa. Opetin itsekin aikanaan isoihin maitomääriin ja pulloon tottunutta esikoista kuukauden iässä rintalapseksi. Hyvin siinä onnistuin, poika ei enää muutaman kuukauden päästä huolinut pulloa lainakkaan ja maitokin riitti hyvin, joten tsemppiä sinullekin!

Veruskan ristiäismenu kuulosti tosiaan hyvältä. Meillä ristiäiset on vasta 1.9 ja koska pidän valtavasti leipomisesta/ruoanlaitosta, aion tehdä pääosin kaiken itse. Olen aikonut painottaa suolaisiin, lämmintä ruokaa en kuitenkaan tee, muuten suunnittelu on vielä kesken. Ja suunnittelemista riittääkin, sillä ennen ristiäisiä vietämme vielä kahtena

viikonloppuna esikoisen 6-vuotis synttäreitä!

Meilläkin on varsinkin esikoista pesty vauvasta saakka suihkussa. Meidän molemmat isommat lapset huusivat aina kylvyssä täyttä kurkkua, mutta suihkussa viihtyivät. Agentti kävi tiistaina ekaa kertaa kylvyssä ja nautti siitä. Mies ihmettelikin ihan ääneen, että miksi se ei huuda ;)

Jippii, yritin keksiä sinulle nimiehdotuksia, mutta aivot löivät tyhjää (taas kerran). Minkä tyylisitä nimistä pidätte/ette pidä (jos osaisin tämän tiedon jälkeen ehdottaa paremmin) ? Meillä eka nimi on todennäköisesti saatu päätettyä. Kyseinen nimi oli miehen ehdotus jo edelliselle lapselle nimeä mietittäessä, mutta koska saimme silloin tytön, nimi jäi käyttämättä. Nyt mies taas sitkeästi ehdottaa kyseistä nimeä ja minäkin alan taipua...

-Hippaliinu ja agentti-

Senniina, Ellu ja Misti.

Ei sillä, etteikö tän tirriäisen kanssa ole ollut oikein mukava viettää aikaa, vaan kun en tähän päivään ole sitä normaaliarkea pyörittänyt (pyykkejä ja silitystä lukuunottamatta!), niin varmaan iskee uusi ahistus, kun se todellinen elämä alkaa...

Esikoisen kohdalla (poika myös)noista vaiposta kävi pampersit parhaiten, ne on jotenkin kapeempia ja korkeempia kuin Liberot, joissa tilaa taas leveydessä enemmän, että enpä oikein olisi allekirjoittamassa mielipidettä tyttöjen ja poikien vaippamerkeistä - kannattaa kokeilla, mikä omalle vaaville käy parhaiten! Meillä ollaan tällä hetkellä tyytyväisiä Pampersiin...

Tuosta vaavin kanssa suihkusta tuli tässä mieleeni, että esikon kummitätsy kävi kyllä aina vauvansa kanssa yhdessä suihkussa, ettei ihan tavatonta taida sekään olla. Joku kysel myös kynsien leikkuusta. Mä sain sairaalasta ohjeen olla leikkaamatta ensimmiseen kahteen viikkoon ja nyt olen leikkaillut niitä kerran viikossa. Omatkin kynnet on innostuneet kasvamaan - kiitos tämän suloisen " joutilaisuuden" , vai onkohan sitä itse jotenkin paremmassa kunnossa. Oottekö muut huomanneet samaa?

Sairaalan kätilön ohjeita noudattelen myös uimisen, ammekylvyn, tampoonien ja yhdynnän suhteen ts. multa kielletty jälkitarkastukseen saakka! Tästä viimeisestä onkin jo aiemmin ollut puhetta... Milloin muuten se jälkitarkastuslekuri onkaan?

Mitäs vielä, iho kuoriutui täälläkin ja mulle siitä joku tiesi kertoa, että yleistä näillä " yliaikaisilla" lapsilla. Ekalla en muista vastaavaa ilmiötä, mutta hänhän tulikin saman verran ennen LA:ta kuin tää meni yli, noin suunnilleen.

Mä pistän sitten tähän asialliseen kaupunkikäyttäytymiseenkin sitten vastaversion. Meillä huudettiin viime viikolla niin, että autohalli raikui, eikä mies suostunut lähtemään kauppaan. Kävivät vanhemman pojan kanssa ensin kaksin, kun me sitten jäätiin autoon " rauhoittumaan" , mutta rippilahja mentiin sitten koko porukalla hakemaan, kun pakko oli jotain hommata sunnuntaisiin juhliin, eikä hän sitä sitten kuulemma osannut...

Vastapainona neuvolassa vaavi yleensä on jaksanut käyttäytyä ja niissä rippijuhlissa päätti nukkua koko visiitin ajan (sukulaisnaisten harmiksi!). Kotona ei sitten vieraita jaksetakaan viihdyttää, mutta niitähän onkin riittänyt keskimäärin kolme-neljä päivää viikossa!

Tässäpä tärkeimmät - koitetaan jaksaa noita sukulaisia kaikki, hyväähän ne meille tarkoittaa, eix!?

=D nikki+ukko

Olinpas väsyneitä viestejä laitellut eilen..Oli kyllä niin kummallinen päivä, että oksat pois. Meralillekin kyllä tissi kelpaa noihin ähinöihin suht usein, rauhottuukin siihen, mutta aloittaa nukahdettuaan, herättyään ja puklattuaan samantien uudestaan ähkimään. Sama rumba jatkui koko päivän. Illalla kylvetettiin klo 21 jälkeen, kun neiti oli niin yrjössä (menee aina kaulapoimuihin..) ja tykkäs kovasti. Ähke kuitenkin taas alkoi ja nukkumaan päästiin joskus 23 jälkeen. Sit menikin upeesti eli syötiin 3.30 ja 7.30 ja nukuttiin vielä 9.30 asti. Nyt ollaan käyty jo kaupassa.

Cuplatoniakin kokeilin, mutta en tiiä auttoiko vai pitääkö sitä ottaa jotenkin " kuuriluontoisesti" . Hankalaa saada se maitotippa niitten tippojen joukkoon. Ei lennä sillon ku pitäs..Mites te sen cuplatonin annatte?

Huuto kuuluu, joten palailen myöhemmin..

Kiitos kaikille tosi ihanista lohdun sanoista. Ne kyllä tosiaan helpottaa. Ihanaa ku ootta olemassa!!

Veruska, ei mun mielestä oo mitään vikaa sun suhtautumisessa yöjuoksuihin. Ollaan tosiaan niin alussa tässä lapsiperhe-elämässä että en hyppisi riemusta minäkään jos mies myötäänsä olisi jossakin. Täällä ei nyt sitä ongelmaa ole, mutta ikävää on tietää että jos asuttasi Saksassa missä mies on suurimman osan elämästään asunut, olisin aika yksin varmaan monesti.. Pistää miettimään. Tai vaikeehan sitä on sanoa. Onneksi ollaan täällä ja mies on auttavainen parhaansa mukaan ja hoitaa esim. ruokapuolen useimpina päivinä, nyt jopa yöllä pari kertaa vaihtanut vaioan oma-aloitteisesti. Siinä sun mies kuulostaa olevan aika haka, jos vielä harsotkin taittelee :D Bravo!

Ja Mistille pahoitteluni mönkäisestä reissusta, toivottavasti pääsette vielä kokeileen kunnolla vaunua! Ja hyvä että poju on parempana, toivotaan että sulle ja varsinkaan pikkuiselle ei tuu mitään..

Nikille myös iso kiitos sanoistasi ja kokemuksiesi jaosta. Mentiinkö teillä esikoisen kanssa pelkällä korvikkeella vai osittaisimetyksellä? Kuin kauan? Ei oo pakko siis kertoo mutta kiinnostaa :)

Melballe ja pienelle napaparannussäteitä.. Mua mietityttää Panun napa, ko se on tosi siistin näkönen päältä päin, mutta niin pieni ja sievä ettei tonne syvälle meinaa nähdä.. Toivottavasti ei oo sientä..

Nepu: Tosiaan voi lukea rivien välistä niin monesta paikasta tota paatosta TÄYSimetyksestä. Tottakai se parasta olisikin, mutta ei se kaikilla välttämättä onnistu, ja kuten monesti todettu, korvike ei ole yhtään HUONO vaihtoehto. Hassua muuten meillä on se, että maitoa myöskin ruiskuaa aluksi ympäriinsä, ja runsaasti näyttäisi olevan tarjolla.. Poika vaan syö niin halvatusti. Ja meillä just päinvaston ku teillä, Panu hertsaa jos yritän pitkään imettää kylellään.. Aluksi jees kun maitoa tulee runsaasti, mutta sitten hermostuu lopulta :D Kärsimätön.. Ja niin, Kuopiossa ollaan kyllä viihdytty tosi hyvin, mutta eteläsuomesta taloo on etsitty. Sinne vetää veri (ja TYÖT :D) kumpaakin, ja asuu mulla isikin siellä. Kuopiossa mulla on veli ja muutamia ystäviä. Äiti taas Torniossa ja äidin puolen suku Pohjois-Karjalassa, joten aika hajallaan ollaan jo muutenkin.. Ja tsemppiä muuten teillekkin mummon kanssa, miehen mummo on mulle myös antanut osan ihan hyviäkin neuvoja, mutta suurin osa näitä kauhisteluja että eihän nyt toki teidän sängyssä nuku ja älä opeta syliin..

Meillä nukutetaan kyleltään aika monesti. Vähän selälleen vääntää usemmiten mutta yritän pönkätä jollain peitolla aina. Pelottaa nukuttaa selällään, jos puklaa ja tukehtuu niihin.. Tosin en kyllä oo kovin hysteerinen ton asian kanssa, nukkuuhan hän vaunussakin selälteen. Neuvolatäti sanoi että ennen suositteli ehdottomasti mahalleen nukuttaan, mutta nykyään sitä ei saa suositella ennenku osaa jo ite vaihtaa asentoa. Käyttekö Nepu muuten keskustan neuvolassa?

Senniina kiitos tuesta! Täällä muuten väsätty vauva olalla ties mitä ruokia, kerran paistoin muikut silleen :O

Misti, meillä paasattiin siitä rotasta ihan kunnolla, ja ens neuvolassa kun on sijainen niin oma täti kirjotti vihkoon ihan erikseen vielä että pitää meille lisää vielä rota-infoa.. En kyl kuolemaksenikaan muista millon täällä se eka lääkäri..

A-J: Onko tossa Haaparannan tuntumassa mitään lastenhoitohuonetta? Ku eiks Ikeassa oo vaan siinä keskellä missä se ravintolakin on.. Voikohan siellä imettää vaan jossakii sohvalla? Entäs ne muut kaupat, Katalog jne? Olis kiva shoppailla ens viikolla jos lähen äitille :D

Hauska oli sattumus äsken tätä kirjotellessa. Panu loikoo mulla sylissä ja hempeästi tuijottelimme toisiamme silmiin, kun ekan kerran sain oikean ja pitkän hymyn! Itku tuli ja hymyiltiin pitkääm toisillemme ja minä vaan vetistelin toisen naamalle.. Kunnes yksi oksentaan silleen ihan hiljaa omalle naamalleen, mitään kakomista ei ollut, suusta vaan tulvahti varmaan kahdeksan litraa puklua ja toisen silmäkin jäi sen alle, ja nenä ja mun syli.. Meikä ihan paniikissa että nyt se tukehtuu, ja aloin pyyhkiä naamaa toiselta.. Oli aika koomista sitten kun siitä selvittiin :D

P ja pikkumies

ps. millon tehään se erillispino, mihin voidaan kerätä ne " tarkemmat" tiedot meistä?

... täällä pitäisi ehtiä useammin käymään, taas oli niin paljon tekstejä, että rekisteröintikin piti uudelleen toimittaa, liian kauan olin kai vaan lueskellut, että oli heittänyt tää värkki mut pihalle???

Kiva, ollaan saatu uusia " kavereita" . Tervetuloa, eihän tää mikään suljettu yhteisö ole, hih!

Mä en ole mikään taiteellinen tyyppi ja tos huono askartelemaankin, mutta ajattelin niihin ristiiskutsuihin vaavin kuvan ja jonkun sopivan runon laittaa. Kummeille ja mummeille ollaan jo puhelintieto annettu, mutta haluan kuitenkin kutsua kaikki kirjallisesti.

Meillähän mennään nyt helpoimman kautta; tilataan tarjottavat ja varattiin tilat sekä kahvinkaataja. Miehen sisko tulee kolmensadan kilometrin päästä, mutta lounaskahveilla me mennään kuitenkin on kahta voikkarikakkua...

... jatkan joskus, perhe kutsuu!

Paljon oli tullut tekstiä ja paljon olisi kommentoitavaa, tässä edes jotakin.

Pals voimia imetyksen kanssa! Älä pode huonoa omaatuntoa siitä lisämaidosta, vaan anna reilusti vaan silloin kun siltä tuntuu. Mielestäni myös nykypäivänä hössötetään liikaa siitä täysimetyksestä (mikä tietysti on hyvä asia), mutta aivan yhtä hyvin lapset kasvavat myös tuttelilla. Kuten jo joskus aiemmin mainitsin, jouduin ensimmäisen kuukauden ajan aikanaan syöttämään esikoista pullosta. Sen jälkeen annoin vielä ainakin toisen kuukauden ajan paljon lisämaitoa imetyksen ohella ja varmaan kolmannesta kuukaudesta alkaen poika oli täysimetyksellä. Joten veikkaan, että ajan kanssa teilläkin asiat loksahtavat kohdalleen. Ja lisämaidon antaminenhan mahdollistaa teidän molempien unet, mikä on tietysti teille molemmille tärkeää ( ja sinulle myös maidonnousun kannalta ).

Niin ja onhan siinä lisämaidon antamisessa sekin hyvä puoli, että poika huolii ruoan myös pullosta, mikä taas mahdollistaa sen, että sinäkin voit hyvällä omallatunnolla lähteä jonnekin ilman poikaa. Meidän täysimetetyt lapset nimittäin eivät ole koskaan huolineet maitoa pullosta. Joten ensimmäisen puolen vuoden aikana en kauppaankaan päässyt ilman ajatusta siitä, että pärjääkö mies lapsen kanssa kotona jos lapselle tulee nälkä. Joten katso asiaa myös positiiviselta kannalta (kehoittaa yksi kateellinen, jonka kolmaskaan lapsi ei tahdo millään huolia tuttia/pulloa).

Sitten siitä nukuttamisesta. Minä nukutan pääasiassa kyljellään mahdollisten pulautusten vuoksi. Varsinkin päiväsaikaan nukutan jonkinverran myös vatsallaan ja pyrin kääntämään pojan takaisin kylkiasentoon, kun hän on syvässä unessa. Ja meillä on kaikkien lapsien kanssa harrastettu myös kapalointia, mikä on ainakin meillä rauhoittanut vatsavaivaisenkin unia. Näin kesällä se on tietysti vähän kuuma, mutta agentilla olen nyt kesällä harrastanut kapaloa enemmän hartialiinaa. Siis taittanut harson kolmioksi ja laittanut sen hartioiden ja käsien päälle ikäänkuin hartialiinaksi. Sekin on auttanut meillä!

Sitten vielä ristiäisvaatetuksesta yksi kysymys! Minkälaisia vatteita olette ajatelleet vaihtaa lapsillenne kastemekon jälkeen juhla-asuksi (ja mistä olette ne hankkineet)? Olen yrittänyt kiertää monena päivänä kauppoja ja etsiä pojalle kivaa juhla-asua ja äsken selasin vielä (lähinnä kotimaisia) nettikauppoja, mutta mitään kivaa ei tunnu löytyvän tai sitten koot on loppu. Tästäkö se poikien kivojen juhlavaatteiden löytämisen hankaluus jo alkaa?

Nyt en taas muista mitä vielä piti kommentoida, mutta tässähän sitä nyt jo jotakin oli.

-Hippaliinu-

Siis tuo valohoito/syötto juttu. Ja juu, taysissa sai ottaa ne laput silmiltä pois, kun syötiin ja vaihdettiin vaippaa. Ja ihan lapsentahtisesti sai imettääkin, eli ei ollut mitään tarkkaa 3h:n rajaa, mikä piti kerralla olla. Tosin meillä pimu kyllä oli ihan tasaisesti siellä useamman tunnin putkeen. Heräs itse onneksi syömään, ettei ollut niin nuupahtanut :)

Ja Senniina, mä ymmärrän tuon pullosta_syöttämis_" ongelman. Siis että sitä omaakin maitoa on vaikea antaa pullosta. Meillä tosin se pullo ei ole kellekään ihan pienenä vauvana edes kelvannut :/ Oli siellä sitten omaa tai purkin maitoa.

Ja taas pois...

Uudella tukalla... Eli ei tarvinut kesken kampaajareissun lähteä imettämään! ;) Tulikin melko lyhyt tukka, vaaleita raitoja punertavanruskealla pohjalla. Piristää kummasti! Senniina, en minä ihan kotia uskaltanut miestä ja Unnaa jättää, vaan olivat siinä keskustassa pörräilemässä vaunuilla ja etsimässä vielä isukille ristiäispaitaa. Hyvin oli mennyt, paitsi juuri kun pääsin kampaajalta, oli huuto alkanut. Siitä sitten Stockan lastenhoitohuoneeseen vaipanvaihtoon ja imetin ihan hetken siinä. Ei kehdannut kauempaa kun meidän takana oli pitkä jono just sinne hoitovessaan. No, mentiin sitten Viman pukukoppiin vielä vähän imettämään. Sinne mahtui hyvin vaunut ja oli nojatuoliakin... Valittiin sellanen iso koppi.

Joo täytyy myöntää, että vaikka minäkin aina osaan muka niin tarkasti sanoa Unnan ruokailuajat, niin melko monesti oon ihan sekaisin siitä onko yöllä herätty ja kuinka monesti... Mies sitten siihen osaa aina paremmin vastata. Oon tosi sikeäuninen, edelleen vauvan synnyttyäkin. Vaikka luulin että silloin sitä heräis herkemmin, mutta ei. Toisaalta uskon, että jos olisin ihan yksin ilman miestä, niin heräisin paremmin kun tietäisin olevani ihan yksin vastuussa. Jos ymmärrätte mitä tarkotan...

Mutta nyt on tulossa TAAS vieraita, joten täytyy mennä. Palailen taas illalla, olihan tuossa taas monenlaista kommentoitavaa johon en nyt ehtinyt... Eli heipsan tältä erää!

-Veruska&Unna-

Melba, meilläkin tehtiin viime yönä uus nukkumisennätys, 7h!!! Tirppana nukkui 22.00-05.00! Mutta sitä edeltävä aika oli melkomoista ähräämistä ja päivä menikin niin, ettei tyttö paljoa nukkunutkaan. Mutta kiitollisuudella otan vastaan nämä hyvin menevät yöt.

Senniinalla ähräys jatkuu... Tiedän kyllä monista muista öistä millaista se ähräys voi olla! Voimia. Kuten myös Ellulle tissitakiaisen kanssa! Teilläkin kuulosti homma melkomoiselta. Toivottavasti melballa päästään pian sienestä eroon.

Kääk, nyt alkaa jännittää. Pitää kohta lähteä kampaajalle ja pelkään, että se on suoraa huutoa sitten sillä välin! Toivotaan parasta. Pitäkää peukkuja, jotta Unnalle riittäisi unta vielä päiväksikin ja minä saisin olla rauhassa kampaajalla!

-Veruska&Unna-

Ainakin täällä Helsingissä on tosi lämmin - oikein hiostava keli, saattaisikohan paukata ukkoseksi.

Mulla ollut jo reipas aamu, kävin labrassa heti 8 jälkeen. Mullahan on se jälkitarkastus tiistaina ja sitä varten otettiin oikein kunnolla kokeita; paastoverensokeri, pieni verenkuva, crp ja hemoglobiini. Sitten terkkari tarkastaa vielä verenpaineet ja painon ja lääkäri tekee oman tutkimuksensa. Eipä esikoisen jälkeen tuollaisia tarkastuksia tehty, sisätutkimus vaan ja se oli siinä. Hyvä, että tulee kaikki paikat syyniin.

Hippaliinulle tervetuloa joukkoon! Meidän Konstalla oli la tuolloin 070707, mutta poika ponkaisi maailmaan jo 110607, joten kiva, että yksi agentti joukkoon kuitenkin saatiin!

Vaipoista, meillä käytössä Liberon 3-6 vielä, mutta kohta varmaan siirrytään seuraavaan kokoon. Muistan jo esikoisen ajalta, että ainakin juuri Liberot ovat sellaisia, että isompi koko on tarpeen ennen täyttyvää kilomäärää.

Pals - olisikohan teilläkin käynnissä se tiheä imu nyt? Yritä vaan jaksaa antaa Panun roikkua rinnalla. Konstakin on pitänyt parit syöntimaratonpäivät jo tähän mennessä ja silloin todella istuttiin ja imetettiin koko ajan. Sen lisäksi, että vauva tilaa sillä tavalla lisää maitoa musta tuntuu, että myös tehostaa omaa imukykyään - eli jaksaa sitten jatkossa imea paljon tehokkaammin ja imettäminenkin muuttuu nopeammaksi toimitukseksi. Tietysti jos oikeasti siltä tuntuu, että ei jaksa eikä oma maito riitä, niin sitten pullolle vaan. Ei sitä nälkäisenä todellakaan voi vauvaa pitää. Tsemppiä!!

Veruskan ristiäistarjottavat näyttävät tosi hyviltä, nam! Ja kiva, että on noin paljon auttavia käsiä ruokien tekemisessä.

Minäkin sain vihdoin ne kastekutsut askarreltua ja lähetettyä. Jos kaikki kutsuttavat tulevat on meillä porukkaa 37+pappi. Ja siinäkin vaan sukulaiset ja esikoisen kummit.

Kiitti Ellulle ja Melballe liikuntavinkeistä. Varsinkin tuo fysiojumppa kuullosti hyvältä, mutta on sellaisen matkan päässä, että näin julkisilla kulkevana tulisi enemmän jumppaa siitä reissaamisesta :).

Melba - fysioterapeutti puhui patongeista ja ranskanleivistä kertoessaan, että on sellaisia nähnyt naisilla, jotka ovat alkaneet liian aikaisin suorien vatsalihasten treenaamisen synnytyksen jälkeen. Eli siis jos se vatsalihasten välinen rako ei ole mennyt vielä kunnolla umpeen ja alat rutistamaan, niin tuloksena on keskellä maha tyypistä riippuen joko patonki tai ranskanleipä ;).

Meillä oli ihmeen hyvä yö riippumatta siitä, että Konsta veteli kunnon päikkärit päivällä (ensin 5h, sitten 2h). Syötöt olivat 20.30, 24.30, 5.00 ja sitten 8.40. Nyt jo aamupäikkäreillään, katsotaan mihin asti nyt nukkua posottaa.

Kuinka usein te leikkaatte vauvojen kynsiä? Konstalta saisi olla saksimassa joka toinen päivä...

meilläkin olisi tänään kylpypäivä ja laitoksella jo kiellettiin käyttämästä vielä kylpyöljyä - juuri sen liukkauden takia. En ole sitä sitten vielä käyttänyt, mutta enköhän jossain vaiheessa.

Nyt löpinät sikseen ja pyykinpesuun!

-CÄ ja Konsta-

Vieraita tosiaan kävi. Saatiin hirveesti kestovaippoja lainaan! Heillä tyttö nyt 1v. On kuoria, sisävaippoja, sisätäyttiksiä ja taskuvaippoja... Eiköhän tässä pikkuhiljaa aleta siirtymään enemmän ja enemmän kestoihin. Mutta mitä kertiksistä, niin meillä ne Pampersit toimii parhaiten. Tai mitkään vaipat ei falskaa, mutta Pampersit on minun mielestä parhaan malliset. Siskon mielestä taasen ne Lidlin vaipat pitää oikeastikin parhaiten.

Saatiin lainaan myös sellainen kätevä kantopussi (?). Siis sellainen jonka saa nopeasti olalle ja vauvan sinne pussukkaan esim kehtoasentoon näin alussa. Kokeilin heti äsken, ja toimi mahtavasti! Nimittäin imetys kävi Unnan siinä makoillessa tosi hyvin! Ts. sain kädet vapaiksi ja pystyin käppäsemään ympäri kämppää ja toisella oli koko ajan tissi suussa ja hyvin viihtyi! Koin taas pienen valaistumisen. =)

Meilläkin annetaan joka inahduksesta melkeinpä sitä tissiä. Saa nähdä millainen tissitakiainen tulee olemaan tuo meidän Unna! Eli todella lapsentahtisesti mennään... Mutta nyt hyvillä mielin lukemaan hyvää kirjaa ja taidanpa oikein juhlistaa vaikkapa elämää ja ottaa yhden siiderin! Mies vissiin ajatteli että on mamma ollut vähän kireänä kun sellaisen toi kaupasta...

-Veruska&ihana-Unna-

Ja lisäksi meilläkin se rintakumi. Siitä en oo jaksanu ressii repiä tähän päälle..

Meilläkin tissi jokaiseen äninään. Ja kelpaa. Ja kyllä oon imettänytkin, eilen 14-22 paitsi välissä yksi 45 min kauppareissu rintarepussa. Sitten 01-aamu oltiin rinnalla melkein koko ajan, en tiiä ku torkuin.

Noin minä Melba alan yrittää pikkuhiljaa tehdä! Kiitos vinkistä!!

Veruska, meillä on kanssa lainassa se pussukka, mutku Panuu yrittää sinne niin hän on ku seipään nielly eikä oikein pysy siel kyllä kun suoristaa ja jäykistää koko vartalonsa :D Huudon säestämänä toki. Rintareppukin tuottaa itkun, mutta se helpottaa aina kun kävelee hetkisen. Kantoliinassa rauhottumista ei oo tapahtunut kun kerran, mut treenataan sitäkin!!

Kiitos rohkaisusta tosiaan. Välillä korvat vähän roikkuu..

Meillä ostettu Liberon minejä, ihan jees. Nyt vaippanäytteet kaivelin tuolta kaapin pohjilta ja muumivaippa kehissä, ne on kyllä hyviä! Seuraavaksi Lidlin vaipat..

Mutta lähenpäs koiran ja vauvan kanssa ulos. se varmaan piristää, vaikka täälä sataakin :)

P

Nepulle tervetuloa joukkoon!!

Missä muuten on besero? Laittoiko jotain viestiä, että on reissussa? Odotuspuolelta vielä kaipailen mukaan Kissantassuttia - Onassis ja monumentkin olivat jo vauvansa saaneet. Onneaonneaonnea!! Ketäs muita hiljaisempia - ainakaan oonasta, äp81stä enkä joorsista ole kuullut pitkään aikaan. Paljon muitakin nikkejä listalla, jotka viettävät hiljaiseloa. Mitä olette mieltä, pitäisikö sitten kun saadaan koko joukko kasaan, eli kissantassuttikin tuolta odottajista, tehdä uusi lista / kysely vielä mukanaolohalukkaille ihan omana avauksenaan? Listaan voisi laittaa enemmänkin tietoja, niin kuin asuinpaikkakunnan jne?! Senniina repii varmaan listaemona hiuksiaan, mutta tämä siis vain ihan ehdotuksena. Mitä olette mieltä?

Senniinalle tsemppiä Meralin puhinoihin!! Meillä ne ähinät ja murinat ovat vähentyneet sen cuplatonin aloituksen myötä ainakin jonkin verran. Mutta murinayöt ovat siis tuttuja tuon konstaapelinkin kanssa.

Kuinka usein teillä vauvat kakkaavat? Konsta teki kakat aina ennen melkein jokaisen syötön jälkeen, nyt kerran päivässä tai kahdessa. Ihan outoa, kun esikoinenkin kakkaili tosi useasti, ainakin 5 kertaa päivässä vielä ihan puolivuotiaanakin.

Yö meillä meni taas hyvin, jo toinen yö peräkkäin yhdellä syötöllä (21.30, 3.00 ja 7.15) - saas nähdä tuleeko nyt sitten kaksi liskojen yötä peräkkäin. Konsta onkin ollut nyt aamusyötöstä asti hereillä, välillä vähän torkahdellut sitterissä ja kohta onkin taas ruoka-aika. Sitten varmaan päikkärit :).

ElluP mietti onkohan täällä muitakin tuttuja kuin Pals ja Melba :). Mun oikean nimenihän tietävät kaikki, jotka ne jutut 9kuukautta -lehdestä ovat lukeneet, että tutut vaan ilmoittautumaan. Tassut ainakin oli jopa täältä itäpuolelta Helsinkiä :).

Syöttöpuuhiin taas :)

-CÄ ja Konsta 6vkoa2pvää-

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat