Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei vaan,

kukaan ei ollutkaan vielä avannut uutta ketjua, joten minäpä sitten.

Olo on ollut yllättävän hyvä ja meikäläisellähän tuli just 30 viikkoa täyteen. Neuvola oli viime viikolla; sf mitta vähän yläkäyrällä, painoa tullut 8 kg yhteensä, verenpaine ok ja pissat puhtaat. Eli kaikki ok, tosi kivaa! Pelkopoli on tällä viikolla, saas nyt sitten nähdä, miten käy. Itse olen (pelkojen ja muun takia) sektion kannalla.

Olo on siis hyvä noin yleisesti ottaen. Muutamia vaivoja toki on eli; närästys on ärsyttävää, mutta onneksi rennie auttaa:=) Sitten maha alkaa nousta jo sen verran ylös, että välillä vasemman rinnan alapuolelle tulee kipeä kohta, tod näk johtuu kylkiluiden painumisesta.

Sukupuolesta oli viimeketjussa puhetta, meille poika tulossa. Mies on mielettömän innoissaan, suunnittelee jo miten vie poikaa erilaisiin harrasteisiin jne...Mustakin poikavauva on ihan kiva saada.

Töitä olisi jäljellä vielä n.kuukauden verran, ja näyttää siltä, että ellei mitään ihmeelistä tule niin jaksan loppuun asti. Teen istumatyötä, mutta pääsen onneksi jaloittelemaan niin paljon kuin tarve vaatii.

Liikunnasta; oletteko vielä harrastaneet? Minä olen pyöräillyt jonkun verran ja sitten koiran kanssa kävellyt. Kävelylenkin vaan on lyhentyneet kun monesti siinä puolentunnin kieppeillä alkaa joko pissattamaan tai sitten muuten vaan mahaa painaa......Trimmiin ajattelin vielä mennä, musta se sopii hyvin raskaana olevalle, kun voi tehdä liikkeitä omien voimien mukaan.

t:Katarin 30 + risat

Sivut

Kommentit (28)

Joo, tosiaan Eeva-Liisalla on 2 ryhmää eli yhteensä 14 pariskuntaa! Aikas paljon siis :)

Olis kiva kehitellä jotain tapaamista lahtelaisten kanssa, varsinkin vauvan tulon jälkeen olisi kiva saada kahvittelu tms. seuraa..!

katarina

Jos lääkäri ei puhu sokerirasituksesta mitään niin mainitse itse asiasta niin saat ainakin lähetteen.

Itselläni oli esikoista odottaessa raskausdiabetes ja toisessa raskaudessa sitä ei ollut. Neuvolassa asiasta ei oltu edes puhuttu, mutta viime viikon pelkopoli käynnillä lääkäri käski soittamaan neuvola tädille ja pyytämään lähetettä.

Huomenna olen siis menossa rasitukseen ja hirvittää jo miten jaksan olla 12h syömättä ja juomatta. Ja miten sen litkun saa taas huomenna nieltyä. Toivottavasti arvoissa ei ole häikkää tälläkään kertaa.

Tsirppana rv 29+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hauskaa kyllä, Nellinii, että nuo miehet ei aina ole molemman sortin taitajia ;) Veikkaillaanko teille nyt kovasti poikaa? Ymmärränhän minä tyttötoiveet ja varsinkin anopin kun hälläkin vaan poika, tosin itselle kun sukupuolella ei ole väliä niin turtuu noihin tivailuihin. Mites olis jos vaihdetaan kun nämä syntyy :-D

Muutamilla muillakin oli isompia lapsia, minkäsmoisia reaktioita on tullut uuden vauvan odotuksesta? Pienin 1v10kk meillä muistaa aina että vauva kun olen maha paljaana tai hän sylissä. Keskimmäinen 3,5v on vähän malttamaton ja haluaisi vauvan heti (pojan), isoin 5,5v taas toivoisi tyttöä että äidilläkin olisi yksi kaveri :)

Tintti -meillä on ihasteltu pakkausta pari viikkoa, muuten en ole mitään laittanut enkä pessyt. Muistan kyllä kuinka ensimmäistä odottaessa pestiin ja sijattiin vuoteet too-osi aikaisin ;) Pitäisi kyllä kohta raivata tilaa vauvalle myös talosta eikä vain mielestä!

Nyt ei ehdi muuta. Mukavaa viikonjatkoa! Äitineljälle 30+1

Miten paljon sokeriarvosi ovat yli rajan? Olen mittaillut itse arvoja nyt 12 päivää ja muuten ne ovat olleet melko ok, paitsi paastoarvo ei. Mulle sanottiin, että paastoarvon tulisi olla alle viisi, mulla on jatkuvasti yli (suurimmillaan kuitenkin " vain" 5.7). Ainoastaan kaksi kertaa olen saanut ne alle viiden. Ei auta, vaikka muutan iltapalan nauttimisaikaa, vaihtelen ruoka-aineita.. kaikki kokeilut tuntuu menevän metsään. Ruokailun jälkeisten arvojen tulisi olla alle 6.8 ja ainoastaan kolme kertaa ovat sen ylittäneet ja niillekin olen keksinyt loogiset syyt. On tää kyllä aikamoista tarkkailua!

Minusta tuntuu, että mun maha on viimeaikoina tosi vähän kasvanut ja painoakin tullut minimaalisesti: sf 24 cm ja painoa yhteensä koko raskausaikana + 1,6 kg. Mutta lääkärin mukaan kaikki ok, maha menee tasan keskikäyrää ja BMI oli ennen raskautta 27, eli lievä ylipaino. Mutta miksi silti haluaisin isomman mahan... Olen vähän hassu ilmeisesti :) Mutta kun toiset puhuu kymmenestä lisäkilosta, sf 30...

Kesä ja kärpäset vie mukanaan... tai oikeestaan nuo muksut joilta ei tunnu saavan hetken rauhaa :S. Lukemassa olen käynynnä tein juttuja, mutta kirjottaa en ikinä kerkee ku aina alkaa huuto jossain päin kämppää.

TSIRPPANALLE tsempitykset sokerirasitukseen, miula se on edessä keskiviikkona :S, ällöttää jo valmiiks ajatus siitä litkusta monen tunnin paaston jälkeen. Mutta luottavaisin mielin sinne menen, arvot on ennenkin ollu hyvät.

SUKUPUOLI ei meillä ole tiedossa, eikä sitä kyselläkään, jotain ylläri pylläriä pitää säilyttää aina loppuun asti :). Kaksi tyttöähän meillä jo on.

SUPISTUKSIA tulee jonkin verran, mutta paljon paljon vähempi mitä edellisissä raskauksissa, joten olen melkoisen helpottunut vain. Yleensä levossa sitten alkaa puristella tai jos käyn ihan ylikierroksilla. Pahinta on istua autossa mutkaisella ja kuoppaisella tiellä, jännitän niin kauheesti jokaista töyssyä että maha on ihan pinkeenä kokoajan.

VILKAS kaveri tuolla mahas tuntuu olevan. Potkuissa ei onneksi vielä ole voimaa, joten rakko päässyt helpolla.

Että näin kauan tällä kertaa tämä ilo kesti... :P Eiköhän sitä tule taas aktiivisemmin kirjoteltua kun elokuu alkaa ja sen myötä kutsuu koulun penkki.

väpä ja touho la 29.10 (en ikinä muista raskausviikkoja)

Kiitos osoitteesta! Laittelen meiliä tulemaan, vaikka jo ä-loman aikana. Oliko vielä niin, että kävit Gasellissa? Mä kanssa käyn siellä - tai kävin, viimeksi varmaan kesäkuun lopussa :( ja nyt laitoin sopparinkin sitten jo tauolle.... Mun mielestä täällä piti olla lisääkin lahtelaisia, ainakin neljä..???

Tänne muuten kuuluu suht hyvää paitsi, että kystiitin takia sekä tämän herran pojovien potkujen, vessassa ravaaminen on noin 20x päivässä. Yöt menee tosi katkosaisesti ja päivällä onkin sitten vintti aika pimee...muta onneksi saa ottaa sitten päikkäreitä. Mä tuskin töihin enää menen..

Mukavaa torstaita kaikille ja vointeja :)

katarina+reino 28+2

Olin tuossa 3 viikkoa kesälomalla, yhtä kauan oli meillä nettikatkoskin suurinpiirtein, kun meidän varatietokonekin tilttas. Lisäks muutettiin uuteen kotiin, joten ei ole paljon ehtinyt/päässyt täällä käymään.

Neuvola mulla oli tuossa toissa viikolla muistaakseni. Siellä kaikki ok, tosin vakio-th oli kesälomillaan, joten joku nuori tyttö oli sitten tuuraamassa. Sf-mitan se ainaki otti ihan eri tavalla kuin tuo vakkari, joten mulla hyppäs mitta yläkäyrälle (rv 26+ 27 cm), mitä se ei onneks ees äitiyskorttiin muistanu merkitä. Hyvä niin, koska mun mielestä se mittas jotenki oudosti, ei heti tuosta häpyluun reunasta vaan ylempää ja vielä mittaili melkein tohon kylkiluiden alle vaikkei kohtu todellakaan vieläkään tunnu niin ylhäällä. Tähän mennessä käyrä mennyt kuitenkin tasaisesti hiukan keskikäyrän tuntumassa, joten luulen että tuo ero johtuu vain eri mittaajasta.

Painoa on täälläkin tullut reippaanlaisesti. 10 kg nyt mittarissa, joten 20 menee takuuvarmasti rikki, mikäli tämä raskaus etenee täysiaikaiseksi. Tuossa muuton aikaan kyllä välillä tuli napakoitakin supisteluja ja kaiken maailman muita kipuja, mutta suurin osa kipuiluista johtuu varmaan tästä vauhdilla lisääntyneestä massasta ja supistelutkin rauhoittuvat usein jonkin ajan lepäilyn jälkeen.

Torstaina pääsenkin keskussairaalaan erikoislääkärille kontrollikäynnille, ettei vain tämäkin vaavi meinaa tulla etuajassa. (esikoinen syntyi rv 34)

Äitiyspakkausta ei ole vielä kuulunut, tosin paperitkin sain postiin vasta viikko tai kaksi sitten, joten sitä vielä joutuu hetken odottelemaan. Mie en oo tälle vaaville ostanu vielä mitään muuta kuin sitterin, kun semmoisen satuin kirppikseltä vitosella löytämään. Suurin osa tavaroista onkin tietysti jo esikoisen vauva-ajalta odottamassa. Rintapumppuun ajattelin tällä kertaa sijoittaa, viimeksi oli kaverilta lainassa, mutta nyt ajattelin hankkia oman.

Liikunta on tauolla täälläkin. Viimeksi kesäkuun alussa kävin spinningissä, oli aika tukalaa supistuksen tullessa, muuten ihan kivaa. Nykyisin jo töihin kävellessä tulee outoja viiltelyitä tuonne vatsaan, johtuisko jostain kohdun " kiinnikkeistä" tai vatsalihasten venymisestä tms.

Jees, tulipa tekstiä. Täytyy paremmalla ajalla perehtyä teidän menneiden viikkojen juttuihin. Päivänjatkoja! :)

S rv 28+4

kyllä mulle kanssa treffailu sopis oikein hyvin, etenkin sitte, ku äippäloma alkaa (syyskuun alkupuolella). :) Vauvan kanssa etenki kyllä vertaistuki on ihan tervetullutta, esikoisen vauva-aikana mulla ei paljon muuta " tukea" ollut kuin virtuaaliystävät msn-yhteisössä ja täällä.

Mun sähköposti on sanna-pauliina@hotmail.com, meiliä voi laittaa heti, ku tapaamista vois alkaa suunnittelee.

S

Mie käyn kyllä samassa neuvolassa mutta eri th:lla ja mullahan ei niitä valmennuksia ole muutenkaan, kun edellisestä synnytyksestä vasta vähän yli 2 v aikaa.

Oikeinko ruuhkaa on? Mulle nla-täti sanoi ainakin vielä tuossa kevät-talvesta, ettei syysvauvoja ole kovin paljon tuloillaan. Kenties tilanne on sen jälkeen muuttunu (tais olla se eka neuvolakäynti, kun asiasta kysyin).

Miten tiedätte paastoarvonne tms. sokeriarvot?

Itsellä on menossa rv 28, eikä neuvolassa tai missään ole vielä puhuttukaan asiasta. Minulla oli viime raskaudessa raskausdiabetes, niin kyllä ihmettelen asiaa, kun ei minulta ole niitä arvoja mitattu.!

Minulla olisi huomenna lääkäri, eli katsotaankohan ne huomenna? Viimeistään?

VAUVAN ASENNOSTA: Pikkutyyppi on ollut sekä raskausviikolla 24 että 28 raivotarjonnassa. Malttaisi pysyäkin niin päin. Taitaa päivisin viettää aikansa todellakin tuossa asennossa. Yöllä asettuu välistä jotenkin poikittain tai muuten sellaiseen asentoon että painaa tonne alapäähän todella paljon, mikä tuntuu erittäin epämiellyttävältä.

LIIKUNNASTA: Olen pyöräillyt ja lenkkeillyt koiran kanssa olon mukaan. Ratsastuksen jätin pois n. viikolla 22. Nyt olen käynyt silloin tällöin nautiskelemassa hevostelusta kärreillä ajaen. Kyllä tuo liikunta aina tekee hyvää, kun vaan saa aikaiseksi lähteä. Onneksi eläimet pakottavat vähintäänkin jonkin verran liikkumaan.

PAINONLISÄYKSESTÄ: Minulle on tullut noin 8 kiloa lisäpainoa. Ja kaikki näkyy tuossa vatsassa, ei muualla ainakaan vielä. :)

Selma 28+6

Onkos teistä kukaan keskustan piiriin kuuluvia (Eeva-Liisalle)? ajattelin vaan kun sain niitä valmennusaikoja, sattuuko kukaan teistä olemaan samassa ryhmässä? kaksihan niitä kuulemma ruuhkan takia järjestetään??

Meillä kaveri on aika tanakasti edelleen peräjalka tarjonnassa eli mulla yöt menee tosi kurjasti, vessassa 5-10 krt kun potkuja satelee rakkon...myös päivällä :( aika väsynyt siis olen toisinaan...Tänään pitää poiketa pissakokeessa, kun neuvolalekuri meinas, ettei vaan ole tulehdusta alla, jota itse kyllä epäilen.

Olen asentoharjoituksilla saanut kaverin hetkeksi kääntymään myös raivotilaan ja toivotaan, että kun tilan ahtaus vähän iskee, niin rupeaisi tuo sukellusasento kiinostamaan :)

Jännä muuten miten sillä on niin suosikki asennot; joko seisomassa tai sitten poikittain ja aina jalat vasemmalle....

Joku puhui huolissaan SF-mitasta. Mulla on ihan saman verran, ei kannata olla huolissaan. Mahan koko liittyy myös vahvasti anatomisiin piirteisiin. Itselläni taas on alusta asti ollu melkoinen pallo, 9 vkolta asti olen käyttänyt äitiyshousuja!!! Sekään ei ihan hirveän kivaa ole.. eiköhän se sinullakin masu ala kohta kasvamaan reilummin ;)

Mukavaa viikkkoa!

Katarina 28+1 ja Reino

NIMETÖN:

Täällä Keski-Suomessa (ainakin meidän paikkakunnalla) sokerirasitus tehdään 26rvk:lla. Kriteerinä ovat mm. ylipaino, sukurasitus, edell. lapsi iso syntyessään, ikä yli 40, edell. raskaudessa raskausdiabetes ja tietty tarvittaessa. Eli kyllä sinun NIMETÖN kannattaisi puhua rasituksesta neuvolassa.

Noita kotimittauksiin aletaan sit rasituksen perusteella, eli 1 arvo koholla; kotiseuranta ja jos useampi arvo koholla; kotimittaukset ja lähete äitipolille.

TINTTI23: Nuo kotimittausrajathan vaihtelevat paikkakunnittain. Meillä täällä mennään Keski-Suomen keskussairaalan (Jyväskylä) antaman ohjeistuksen mukaan. Kotimittausrajat (dieettihoitoisessa) ovat: paasto 5.3 ja 1,5h ateriasta 7.8. Insuliinin aloitusraja on 5.5 (paasto).

Mulla oli kahden viikon seurannassa paastot 5.0- 5.8 ja aterian jälkeiset 5.5-6.5 luokkaa. Eli nyt siis sain pitkävaikutteisen insuliinin iltaan. Paaston pitäisi nyt sit olla alle 5 ja aterian jälkeisen alle 7.

Mulle äitipolin diabeteshoitaja sanoi, että aina sitä vs:a ei vain saa kuriin ruokavaliolla. Laihtua ei saa, eikä itseä kiusata kohtuuttomasti. Parempi silloin aloittaa insuliini. Mun mielestä oli lohdullista, kun ei haukkunut tai moittinut ruokavaliosta tai korkeista sokereista. Tai millään lailla antanut ymmärtää, et kyllä olis pitänyt saada ruokavaliolla pysymään, jos vain yrittää.

Kun itse yrittää parhaansa ja ei auta, niin ei! Mieli on kurja ja syyllisyyttä tuntee tarpeeks jo muutenkin.

Mulla on pelkona, et vauva joutuu glukoositippaan syntymän jälkeen. Tai on muuta ongelmaa sokereiden takia.

MUTTA: Onnea kaikille sokerirasitukseen meneville! Ottakaa hyvä kirja tai lehti mukaan, niin aika kuluu nopeammin : )

Nellinii 29+5

Neuvolakuulumisia ajattelin kertoa. Itseasiassa kävin siellä jo muutama päivä sitten, mutten ole jaksanut kirjoitella mitään aiemmin. Paino oli pudonnut yli 2 kiloa (- 610g / vko), mutta ei kuulemma syytä huoleen. Nyt kun olen aktiivisesti tarkkaillut syömisiäni raskausdiabeteksen takia, niin usein käy kuulemma näin. Missään nimessä en ole laihduttanut ja ruokailut on hyvällä mallilla, joten ei haittaa. Laskin itse, että paino on siis noussut koko raskauden aikana vain 1,6 kiloa !!! Verenpaine oli vähän laskenut, nyt 110/60. Hemoglobiinia ei mitattu. Kyselin sokeriarvoista, muttei terveydenhoitaja eikä lääkärikään keksinyt syytä koholla oleviin paastoarvoihin. Jatkan mittailua, elokuun alussa menen diabeteshoitajalle. Sydänääniä kuunneltiin ja hyvin kuuluivatkin. Masua mitattiin, keskikäyrää menen edelleen (24 cm). Eli kaikki on tosi hyvin. Miten mä silti aina jännitän kamalasti ennen neuvolaa... Nyt ei ollut edes " oma" terveydenhoitaja, vaikka näin hänet kyllä käytävällä. Taisi olla kiireinen, kun toinen th otti vastaan. Lääkäri oli sama, aivan ihana nainen. Todella sympaattinen. Nyt olen flunssassa, en jaksa kirjoitella enempää. Täytyy taas paneutua juttuihinne paremmin toisella kerralla.

Viikonloppuna ei jaksanut kirjoitella, eikä muutenkaan koneella ehtinyt istua, kun armoton flunssa kiusasi ja siihen sitten vielä 7viikkoinen koiranpentu sähläämään. Juu perhe kasvoi viime viikolla yhdellä täystuholla lisää, ja aika mennyt sitä kaitsemassa ja pissoja siivotessa.

Olokin ollut kuin jyrän alle jäänyt, mutta nyt alkaa taas elämä voittaa..

Tänään kävin neuvolalääkärillä. Kohdunsuu oli ok ja vauva liikkui mukavasti. Siinä ne sen tutkimukset sitten olikin, että ei tuhraantunut aikaa kuin 10min siellä.

Vaunu ostokset jäi vielä tekemättä, kun ei viitsinyt kipeänä lähteä kauppoihin. Ja nikkiä en muista, kuka oli jo lahdessa käynyt onnistuneet kaupat tekemässä, mutta kiitti vinkistä. Ajattelin nyt netissä vertailla hiukan valmiiksi eri malleja, niin en sitten ole ihan pihalla, kun niitä lähden katsomaan.

No täytyy jatkaa tämän ns. uuden vauvan vahtimista, kun saa kohta kissalta selkäänsä =)

Pepiliina 26+2

Pieni päiväunilla ja itsellä iski tarmonpuuska jo aamusta niin koneellekin ehtii lueskelemaan :) Harvinaisen hyvävointisena, pitää ihan ihmetellä vaikka tuota painoa se 15 kiloa on tullut.

Supistukset -mua eivät kovasti häiritse, joskus sohvanalustoja imuroidessa käy supistamaan mut ei juuri muuten. Mä kuvailisin sen niin että mahasta tulee kova ja lähes vauvanmuotoinen, kohdunreuna tuntuu ylhäällä tosi selvästi, samaan aikaan yleensä pissattaa kovasti ja tuntuu muutenkin tukalalta vaikkei satukaan. Synnytyssupistukset taas on ihan eri juttu, ne ennen alkaa menkkakipumaisena ja eritoten selänpuolella ja reisissä. Ainakin mulla. Yksilöllistä mutta kiva verrata :)

Sukupuoli -emme tiedä enkä jaksa kuunnella yhtään veikkausta enää saati tehdä niitä itse! Kolme poikaa meillä on jo ja toiveita voi jokainen arvailla ;)

Tsirppanalle lähetän tsemppejä jatkokäynneille pelkopolilla ja onnistunutta ratkaisua kaikin puolin! Hurjia on kokemuksesi olleet.

Eipä mulla muuta, muutamia viikkoja enää edessä :O

Ä 30+0 sekä pojat 5v, 3v ja 1v10kk

Tiistaina oli se sokerirasitus koe ja kyllä oli vaikeaa saada se sokerilitku juotua, mutta mutta siis tänään oli neuvola ja kaikki arvot oli kohdallaan. Ei hämminkiä onneksi tälläkään kertaa sokereiden kanssa. =)

Muutoinkin oli jälleen neuvolassa kaikki ok. Painoa on tullut yhteensä 5kg ja olen todella tyytyväinen ettei enempää kun tuota ylipainoa ennestään tosiaan on sen reilu 40kg.

Tsirppana rv 29+5

Ihanaa, että aurinko taas paistaa parin päivän tauon jälkeen.

Lääkärissä kävin äitipolilla tuossa aamulla ja paikat oli kohdun ulkosuu juuri ja juuri sormelle auki, mutta muuten " napakasti kiinni" . Lääkärin mielestä jatkossa riittää neuvolaseuranta ja koska edellinen synnytys käynnistyi ennenaik. vesien menolla, niin oli sitä mieltä, että millään seurannalla ei pystytä sitä tällä kertaa estämään, jos niin tulee käymään. Arvioi, että suurin syy ennenaikaisuuteen oli jokin tulehdus. Vaikka mulla ei missään tulehduskokeissa silloin rv 34 eikä aiemminkaan rv 25 näkyny mitään! Kuulema voi hyvinkin olla tulehdus, vaikka testit näyttää puhdasta. Että tuurilla mennään ja se on vaan pidettävää peukkuja, ettei tälläkin kertaa jokin piilevä tulehdus synnytystä käynnistä. :(

Juuri kun ehdin kehumaan, että vauva on raivotarjonnassa, niin tänä aamuna ultrassa selvisikin, että muksu on vaihtanut istuma-asentoon. Että mekkaan aletaan kumartelemaan täälläkin. Ilmankos oonki koko aamun ravannu vessassa ja vähän väliä tulee viiltävän kipeitä potkuja tuonne virtsarakon tienoolle.

Vauvan painoarvio oli 1278 grammaa, mikä vastas viikkoja melkein tarkalleen. Kovasti yritin tiirailla näkisinkö pojan/tytön merkkejä, mut en kyllä saanu mitään tolkkua. Jalkaterät kyllä näin. :)

Katarina: juu, mie kans kävin Gasellissa jonneki toukokuun loppuun. Sitten oli tarkoitus laittaa sopimus tauolle, mutta meillä työnantaja oliki tehny sopimuksen yhden toisen lahtelaisen salin kanssa, joten irtisanouduin Gasellista ja vaihdoin sitte sinne toiseen paikkaan.

Ainii, vielä piti kirjottaa esikoisen (2v3kk) vauvan tuloon suhtautumisesta. Hää kovasti välillä silittelee mun masua ja sanoo " ihana" , mut en tiiä ymmärtääkö, että siellä oikeesti on vauva. Kovasti ollaa hänen omia vauvakuvia kateltu, että minkälaisia ne vauvat sitte onkaa. Muutaman kerran ollaa yritetty kokeilla yhessä tuntusko vauvan potkuja, mut aina on masukki ollu hissukseen just sillon. Viimeks kun poitsulta kysyttiin, että mikäs se äitin masussa olikaan, niin vastaus oli " Siellä on vau....... APINA!" ja kunnon röhönaurut päälle. Et sillee.

Aurinkoista päivän jatkoa! :D

S rv 28+6

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat