Vierailija

Vähän kinkkinen tilanne, kun ystävä tuo lapsensa hoitoon, ja vannotti, että heidän tyttöään täytyy kuljettaa nenä menosuuntaan, ettei voi sietää matkustaa toisin päin.

Sivut

Kommentit (72)

että jos selkä menosuuntaan ollessa lapsi itkee koko ajan niin miten se vaikuttaa ajajan ajamiseen? Varmasti on turvallisempaa kun lapsi on hiljaa niin kuljettajakin saa ajorauhan. Muistakaa se asia että suurin merkitys turvallisuuteen on kuljettajassa, ei istuimessa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

lasta kasvot menosuuntaa istuimessa? Ja, että törmäyksen vaikutus riippuu siitä, tuleeko törmäys kummasta suunnasta, siis edestä vai takaa? Ja tiesittekö sen, että jotkut ihmiset voi pahoin, jos eivät nää eteenpäin tietä autossa? Ihmeellistä niuhotusta, tässäkin asiassa. Ehkä sä kuitenkin voisit kuljettaa sitä kasvot menosuuntaan, kunhan muistat olla antamatta esim. kalapuikkoja samalla kertaa. Voi tulla liikaa huonoja vaikutteita ja mennä elämä ihan pilalle;-DDDDDD Hei oikeasti, kunhan on istumessa, niin eiköhän se ole pääasia?!

No ei vaan, kyllä meidän turvaistuimessa (naama menosuuntaan) sanotaan nimenomaan, että sitä voi käyttää 9kk alkaen. Ja myös meidän mummolaistuimessa lukee, että lapsen ollessa yli 10kg täytyy istuin kääntää naama menosuuntaan.



Lapsemme ovat vielä hengissä. Mutta turvallisinta olisi tietysti jättää auto kotiin - tai oikeastaan autokauppaan. No, meillä ei olekaan kyllä omaa autoa. Satunnaisesti lainaillaan / vuokrataan / ollaan jossain kyydissä. Aika paljon hirvittää tuo nykyliikenne, kun ei edes vilkkua näytetä ennen kuin ajetaan nenän eteen... HUH!

Vierailija:

Lainaus:


Kasvot menosuuntaan kunnollisessa istuimessa ei ole laiminlyöntiä.




Ja lisäksi se, onko lapsen turvallisempaa matkustaa kasvot vai selkä menosuuntaan, riippuu ihan siitä millainen kolari ajetaan. Jos kolaria ei ajeta ollenkaan niin on ihan sama miten päin lapsi autossa istuu ;) No, vakavasti ottaen: tilastot sanoo yhtä, mutta käytännössä voi tapahtua toisentyyppinenkin onnettomuus, vaikka miten oltaisiin Suomessa jossa tilastojen mukaan kolarit on yleensä nokkakolareita.

Vierailija:

Lainaus:


kirja tai lelu syöksyy hurjalla vauhdilla suoraan lapseen, kaulaan, naamaan tms. ja siinä voi olla kuolema kyseessä! Muista turvallisuus tässäkin asiassa kun niin tarkka olet istuimen kanssa.



Vierailija:

Lainaus:


1. Se ei olisi onnettomuustilanteessa turvallisin vaihtoehto.

2. Se on laitonta.



Ystäväni tietävät, että olen tiukka joissakin asioissa. Jos haluavat, että minä hoidan heidän lastaan, niin lapsi pidetään selkä menosuuntaan istuimessa. Lapselle keskustelisin ennen istumaan laittoa, että meillä istuin pidetään näinpäin ja uskoisin, että lapsi sen ymmärtäisi minun sanomana. Antaisin autoon myös kirjan tai lelun ajanvietteeksi.







Miksi Euroopassa suositaan lasten kuljettamista kasvot menosuuntaan





Liikenneturvan Kysyttyä-palstalle on tullut kysymyksiä siitä, miksi Keski-Euroopassa suositaan lasten kuljettamista kasvot menosuuntaan turvaistuimissa. Onko se jossain kolarityypissä turvallisinta? Juuri julkaistussa turvaistuintestissähän hyvin pärjäsivät myös nuo kasvot menosuuntaan asennettavat istuimet?



Ruotsalaiset lääkärit havaitsivat jo 1960-luvulla, että lapset tarvitsevat kokonsa, painonsa ja muiden ominaisuuksiensa mukaiset turvalaitteet. Erityisesti alle kouluikäiset ovat näitä ja mitä pienemmistä lapsista on kysymys, sitä välttämättömämpää on, että hän matkustaa mahdollisimman suojaavassa laitteessa.



Kun suunnitellaan mahdollisimman turvallista laitetta, otetaan huomioon, millaisia ovat autot, onnettomuudet ja lapset. Autot määrittävät tilat ja perussuojarakenteet. Onnettomuuksia on monenlaisia. Yleisimpiä ja samalla tuhoisimpia ovat etupäätörmäykset, koska yleensä ajetaan eteenpäin ja eteenpäin ajossa nopeudet ovat suuria. Mitä pienempi lapsi, sitä heiveröisempi kaularakenne on. Lapsen suhteellisen raskas pää on kaularakenteiden varassa. Jos lapsi matkustaa kasvot eteenpäin turvavyöllä kiinnitettynä, hänen päänsä on tukematon etupäätörmäyksessä. Samalla kun vyöt pitävät muuta kehoa paikallaan pään jatkaessa matkaansa, niin kaulaan syntyy voimakasta rasitusta, joka saattaa olla liian suuri kehon kestää.



Tätä kaulaa venyttävää voimaa ei mitata eikä sille ole eurooppalaisissa vaatimuksissa mitään arvoa. Ainoastaan ruotsalaisessa T-hyväksymisessä kaulaa venyttävä voima mitataan. Se ei saa ylittää 20 g:n (9,8 m/s) kiihtyvyyttä. Tämä vaatimus on aiheuttanut sen, että yksikään kasvot eteenpäin kiinnitetty istuin ei ole toistaiseksi läpäissyt T-hyväksymistä.



Selkä ajosuuntaan ollessaan lapsen pää tuetaan selkänojalla, eikä kaulaan synny liiallista rasitusta. Tämä teoria hyväksytään ympäri maailmaa, mutta vain alle 13-kiloisilla lapsille, jotka matkustavat kaikkialla vauvojen turvakaukaloissa selkä ajosuuntaan. Kaularakenne ei kuitenkaan välttämättä kestä kolarivoimia senkään jälkeen, kun lapsen paino ylittää 13 kg. Siksi lasta tulisi kuljettaa selkä ajosuuntaan niin pitkään kuin se on mahdollista. Pohjolassa valtaosa istuimista onkin juuri tällaisia.



Isompia lapsia kuljetetaan lähinnä Pohjoismaissa, Kanadassa ja USA:ssa sekä jonkun verran myös Englannissa (Volvosta ja Saabista johtuen) selkä ajosuuntaan. Tämä johtuu kahdesta seikasta: Pohjoismaissa (ja osin Englannissakin) turvallisuus ja siten myös lasten turvallisuus asetetaan korkeammalle tasolle kuin muualla. Lisäksi asiassa saattaa vaikuttaa myös se, että sekä teoria että käytäntö on kehitetty " pienehkössä maassa" . Selkä ajosuuntaan kiinnitettävät turvaistuimet aiheuttavat myös jonkun verran enemmän vaivannäköä käyttäjilleen ja autojen suunnittelijoille, paria poikkeusta lukuunottamatta autotehtaat eivät ole vaivautuneet.



Lähde: Liikenneturva

Minusta turvaistuin on tärkein eli istuimen pitää olla mahdollisimman turvallinen. Tietty on kolareita joista ei selviä hyvälläkään istuimella...

Jospa nyt ihan oikeasti miettisit näitä törmäystilanteita. Jos joku ajaa sinun perääsi, mihin suuntaan pääsi ensin retkahtaa? Poispäin penkistä, jos selkä on menosuuntaan, eikö? Jos ajat taas itse jonkun perään tai törmäät johonkin, miten käy? Ensin painaudut penkkiin ja sitten taas poispäin, jos taas siis penkki on samoin päin. Eli hiukan on kuitenkin merkitystä sillä, mistäpäin törmäys tulee? Jospa se kuitenkin lopulta määräisi aika paljonkin, vaikka en nyut fysiikasta juurikaan tiedä;) Kuten edelläkin joku sanoi myös. Toki siihen vaikuttaa myös nopeus, auton kunto ym. Mutta siis se selkä menosuuntaan ei ole se autuaaksi tekevä juttu. Siksi tosiaan suositukset on erilaiset, sen mukaan, miten päin ko maassa enemmän törmäillään;)

Kyse ei ole siitä, että täällä Suomessa oltaisiin jotenkin urpompia tai varovaisempia tai mitään muutakaan ihmeellisen salaperäistä. Kyse on siitä, että esim. Keski-Euroopassa peräänajokolarit ovat huomattavasti yleisimpiä kuin nokkakolarit, jotka taasen harvaan asutussa Suomessa ovat yleisempiä kolareita.



Peräänajoja Suomessa sattuu lähinnä kaupunkialueilla kaupunkinopeuksilla. Saksassa peräänajokolareita sattuu enemmän autobaanalla kovilla nopeuksilla.



Itse olen sitä mieltä, että Suomessa on ihan hyvä juttu kuljettaa lasta selkä menosuuntaan niin kauan kuin lapsi istuimeen mahtuu tai se on muutoin hyväksi havaittu keino matkustaa. Jos joku kääntää istuimen naama menosuuntaan ennen kuin lapsi on 3v, niin minusta se on ihan täysin sen perheen oma valinta. En käy arvostelemaan muita tuon takia.

Mutta istuin suojaa. Ei syli. Ja istuin pitää olla oikein kiinnitetty -ei niin että se on kasvot takalasiin jos ei istuin ole semmoseen tarkotettu. Väärin kiinnitetty istuin on turvallisuusriskinä pahempi kuin suunta.



Kolarissa kaikki yrittää lähteä pois autosta ja kiinnitettynä on paikallaan. Istuin -oli suuntana vaikka nenä taaksepäin myös lapsi liikkuu istuimessa ja koittaa lentää pois. Jos lapsi on istuimessa irti tai huonosti kiinni niin siitä lentää, auton takalasista ulos.



Muutimme Suomeen ja toimme turvaistuimen mukanamme, jossa oli vain tuo asennusmahdollisuus. Se on laillinen ja monissa sivistyneissä maissa ainoa käytetty tapa. En ymmärrä tätä vouhotusta. Suomessa suositellaan, että olisi selkä menosuuntaan, mutta turvallinen tämä toinenkin suunta on! Ja muistaakseni autoliiton sivuilla lukee, että tärkeintä on istuimen oikea asennus ja hyvä istuin, ei suunta!

ja vielä parikymmentä vuotta sitten oli yli tuhat



Vierailija:

Lainaus:


Tuon ikäisen lapsen niska ei kestä kolaritilanteessa.



Täällä joku vähemmän fysiikkaan perehtynyt henkilö vieläpä väittää, että kaikki on kiinni siitä mistä suunnasta törmäys tulee. Höpö höpö! Ei tietenkään ole vaan siitä mihin suuntaan auto liikkuu, eteen- vai taaksepäin. Minun autoni ainakin liikkuu kovilla nopeuksilla aina eteenpäin...



Annetaan vaan alle 2-vuotiaiden itse päättää miten autossa istuvat vai seisoisivatko ihan katolla.



Tieliikenteessä kuoli 70-luvulla 800 ihmistä joka vuosi, kun tuo lukema on nyt 200-300. Turha siis söpöttää, että miten itse olet lapsena istunut, kun olet vielä hengissä. Lisäksi pyörätuolissa istuu paljon työikäisiä, jotka ovat 70-luvulla lapsina vammautuneet vaikeasti autokolarissa puutteellisten turvallisuusvälineiden vuoksi.



Uskomatonta, että tämmöistä asiaa vähätellään!!!




Laitonta se ei ole missään nimessä, tuo selkä menosuuntaan kuljettaminen 4- vuotiaaksi on vain SUOSITUS. Lain mukaan alle 135 cm lasta on kuljetettava jossakin turvalaitteessa. Ääritapauksessa näkee vuosikkaita pelkän korokkeen varassa, että tulkintoja on monia. Jos sinulla on uudehko istuin (vieläpä turvatestattu ja hyväksi havaittu), sopii autoon niin siitä vaan.

Ollaan olevinaan niin turvallisia mutta silti auto on täynnä tavaraa jotka ovat tappavia onnettomuuden/äkkijarrutuksen yhteydessä. Jos noin pelkää autoilua (että ei uskalla lähteä ajelulle jos lapsi on turvaistuimessa kasvot menosuuntaan) niin kannattaa jättää ajelut ajamatta.


Kuljetettaessa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa lasta, jonka pituus on alle 135 cm, on käytettävä 88 §:ssä tarkoitettua lasten turvalaitetta, jos ajoneuvossa on turvavyöt tai lasten turvalaite on muuten ajoneuvoon asennettavissa. Jos ajoneuvoon ei voida asentaa lasten turvalaitetta, on vähintään 3-vuotiaita lapsia kuljetettava muulla kuin etuistuimella. Alle 3-vuotiasta lasta henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa kuljetettaessa on 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettua poikkeusta lukuun ottamatta aina käytettävä lasten turvalaitetta. Linja-autossa lapsen on omalla istuinpaikalla istuessaan käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai lasten turvalaitetta.



Lasten turvalaitteen käyttövelvollisuudesta voidaan poiketa seuraavasti:



1) taksissa lasta saadaan kuljettaa muulla kuin etuistuimella turvavyötä käyttäen;



2) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan yhdellä istuinpaikalla kuljettaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavyötä käyttäen, jos lasten turvalaitteen asentamiselle ei ole tilaa istuimen muille istuinpaikoille asennettujen kahden tai useamman lasten turvalaitteen vuoksi;



3) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan kuljettaa lyhyitä matkoja yhtä tai useampaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavöitä käyttäen, jos kuljetustarve on satunnainen eikä ajoneuvossa tästä johtuen ole heitä varten käytettävissä lainkaan tai riittävää määrää lasten turvalaitteita.



Lasta ei saa kuljettaa etuturvatyynyllä suojatulla istuinpaikalla selkä menosuuntaan suunnatussa turvaistuimessa, ellei turvatyynyä ole tehty toimintakyvyttömäksi tai ellei se tule riittävän tehokkaalla tavalla automaattisesti toimintakyvyttömäksi.



Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat