Vierailija

Miten toimia? Minne ottaa yhteys ensimmäiseksi?

Sivut

Kommentit (44)

Itse olen kuullut " huhun" , että se raja olisi 3 vuotta, mutta en ole mistään saanut minkäänlaista varmistusta, että on edes olemassa raja.

Tyttäreni täyttää kuitenkin tänä vuonna jo 5, eli eiköhän raja ole täyttynyt, jos sellainen on olemassa.

Meillä bio-isä kyllä tietää lapsen olemassaolon, on lasta aikoinaan jopa tapaillut, mutta *itu*ksi meni tapaamiset ja ne siis loppuivat. Ei ole aikoihin isästä mitään kuulunut...onneksi. Nyt tarkoituksena antaa lapselle turvallinen, vakaa elämä.

5

Teoriassa kai sinällään bioisä saa puretuksi adoption, mutta se edellyttää adoptioisältä jotain tosi vakavia juttuja (insesti, pahoinpitelyt ym.).

Mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin bioisällä on huonot mahikset saada lapsen huoltajuutta vaikka lasta ei ole adoptoitukaan. Muistaisin lastenvalvojan sanoneen, että kaksi vuotta on se takaraja. Sen jälkeen oikeus katsoo, että bioisällä pitää olla todella painavia syitä saadakseen huoltajuuden (siis nimen paperiin, en tarkoita lapsen siirtymistä vain isän luo), koska on ollut niin pitkään kiinnostumatta asiasta.

En sitten tiedä kuinka kävisi, jos bioisä pystyisi todistamaan, ettei tiennyt lapsesta aiemmin tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eli bio-isä ei voi millään muotoa tulla vaatimaan adoption jälkeen isyyttä itselleen, vaikka kuinka näyttäisi toteen sen, että hän on bio-isä, vaikkei siis adoptiovaiheessa ollut isyyttään tunnustanut?

Jokseenkin kun tuo tuntuu aika uskomattomalta. Kun mietin, että olisin itse isä ja joku nainen tulisi raskaaksi ja vaikka salaisi asian minulta...synnyttäisi lapsen ja joku toinen mies adoptoisi lapsen. Kun minulle vaikka 5 vuoden kuluttua selviää, että minulla on lapsi, ei minulla sitä kuitenkaan sitten ole, tai ainakaan oikeuksia lapseen...niinkö?

Aika rankkaa.

No, meillä tilanne ei toki ole tuo, vaan bio-isä ihan omaehtoisesti on kadonnut kuvioista.

Olen käsittänyt, että ensin otetaan yhteyttä lastenvalvojaan, jonka kautta koko prosessi hoituu.

Olen kovin kovin kovin iloinen siitä, että en aikanaan tapellut bioisää papereihin.

Bioisä ei saa adoptiota puretuksi.

Olen tietoinen " riskeistä. Meillä on yhteisiä lapsia ja haluamme minun lapset samanarvoisiksi heidän kanssa,lapsilla on kuitenkin vain yksi isä,nykyinen. Bio-isä teki oman valinnan kauan sitten. Perintöä tai muuta emme tietenkään häneltä odota. Lapsia han saa tavata oman halun ja kiinnostuksen mukaan,ei vain ole paljon miestä näkynyt.

Uskon että lapset ymmärtävät ja vielä kiittävät valinnoistamme kunhan kasvavat. Pettymyksiä on ollut elämässä jo liikaa isän takia.

Ap

Mitä jos bio-isää ei ole?

Siis toki lapsen tekoon vaaditaan mies ja nainen, mutta jos isä ei vaikka ihan oikeasti ole tiedossa...jos naisella vaikka useampi kännisekoilu, joista ei tiedossa edes etunimeä. Eikö silloin lasta voida adoptoida?

- Tämän jutun nimi on perheen sisäinen adoptio.

- Ensimmäiseksi otat yhteyttä sosiaalitoimistoon. Sieltä sinut ohjataan joko kaupungin sossulle taikka Pelastakaa Lapset ry:lle, jossa perheenne saa adoptioneuvontaa. Neuvonnassa saa tietoa adoptiosta ja voi pohtia omaa tilannetta ihan rauhassa. Tapaamiskertojen määrästä en tiedä, mutta *veikkaisin*, että n. puolen vuoden prosessi olisi tiedossa. Mutta EN siis TIEDÄ.

- Adoptiossa lapsi tulee yhtä omaksi kuin perheeseen synnytettykin lapsi. Adoption voi purkaa samoin ehdoin kuin biologisen perheen juridiset siteet, eli jepjep, jos lapsi joudutaan adoptoimaan toiseen perheeseen.

Tässä mainos: Lisää adoptioasiaa sivuilta www. ampiaisakka. com. :)

8 §

Isyyden selvittämisen toimeenpano

Neuvottelun päätyttyä on lastenvalvojan aloitettava isyyden selvittäminen ja saatettava se loppuun ilman aiheetonta viivytystä. Jollei neuvottelua ole voitu panna toimeen, on lastenvalvojan aloitettava selvittäminen viipymättä sen jälkeen kun hän on 7 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla saanut tiedon lapsen syntymästä.

Lastenvalvoja ei saa aloittaa tai jatkaa isyyden selvittämistä vastoin äidin tahtoa, jos lapsen äiti on kirjallisesti ilmoittanut lastenvalvojalle vastustavansa isyyden selvittämistä ja lapsi on äitinsä huollossa tai hoidettavana.

Isyyden selvittäminen on kuitenkin toimitettava, vaikka äiti on vastustanut isyyden selvittämistä, jos mies, joka katsoo olevansa lapsen isä, on tunnustanut isyytensä.

Isyyden selvittäminen saadaan aloittaa jo ennen lapsen syntymää, jos nainen, joka on raskaana avioliiton ulkopuolella, sitä pyytää. Se voidaan kuitenkin saattaa loppuun ja tunnustamistilaisuus varata miehelle vasta lapsen syntymän jälkeen.

Toiseksi ottolapsisuhde voi purkautua uudella adoptiolla, jolla lapsi siirtyy uuteen perheeseen tai esimerkiksi takaisin biologiseen perheeseensä.

Eli jos bio-isä päättää halutakin isäksi, niin tämän mukaan jo tehty adoptio voidaan purkaa ja isä saa adoptoimalla lapsen taas oikeudet itselleen?!

Onko tuossa sanavaltaa äidillä adoption purkamiseen, vai tehdäänkö se automaattisesti?

Huojentavaa kuulla, ettei bio-isä saa asiaa purettua myöhemmin.

Joko teillä on adoptioasia selvä ja virallista, vai oletteko vasta aloittamassa prosessia.

5

Meillä se tilanne, että lapsella ei bio-isää papereissa lainkaan ja kihlattuni haluaa avioliittoon astuttuamme olla lapselleni virallisesti isä.

Miten tulee toimia?

Jos mieheni adoptoi lapsen, niin mitä, jos joku ruma päivä bio-isä tulee kuvioihin ja vaatii adoptiota purettavaksi, kunhan käy ensin tunnustamassa isyytensä...onnistuuko hän siinä?

Miten siis näissä tilanteissa tehdään?

ihan niin kuin isälläkin siinä tapauksessa että äidin uusi mies haluaa adoptoida hänen lapsensa.

Vierailija:

Lainaus:

Toiseksi ottolapsisuhde voi purkautua uudella adoptiolla, jolla lapsi siirtyy uuteen perheeseen tai esimerkiksi takaisin biologiseen perheeseensä.

Eli jos bio-isä päättää halutakin isäksi, niin tämän mukaan jo tehty adoptio voidaan purkaa ja isä saa adoptoimalla lapsen taas oikeudet itselleen?!

Onko tuossa sanavaltaa äidillä adoption purkamiseen, vai tehdäänkö se automaattisesti?

Alaikäisen lapsen adoption vahvistamiselle vaaditaan hänen vanhempiensa suostumus riippumatta siitä, kuka on lapsen huoltaja. Suostumus on hankittava myös avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen isältä, jos isyys on vahvistettu. Erittäin painavista syistä adoptio voidaan kuitenkin vahvistaa ilman vanhempien tai toisen vanhemman suostumusta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat