Seuraa 

Kertokaas uusavuttomalle vinkit ja niksit mehun keittoon ilman mehumaijaa...Mansikka-viinimarja mehua meinasin pakkaseen tehdä. Marjat keitetään (kuinka paljon vettä? kuinka kauan?), siivilöidään ja pullotetaan. Missä välissä lisään sokeria? Tarvitseeko muita " lisä-aineita" ?

Kiitos =)

Kommentit (4)

Keitetty mehu

Keitä 2l marjoja/hedelmäpaloja 3 litrassa vettä noin 10-15 minuuttia. Valuta siivilävaatteen (mulla vauvanharso) läpi puoli tuntia, anna valua rauhassa. Mittaa mehu ja kiehauta se. Lisää 6dl sokeria mehulitraa kohti. Kiehauta jälleen ja kuori vaahto.

Muistaakseni tästä määrästä marjoja tulee yksi viinipullollinen mehua. Hyvää on!

En ole mikään superkeittelijä :), mutta tässä minun tyyli:

Koska en omista mehumaijaa enkä jaksa lainailla, keitän mehua nykyisin kerroskattilassa. Laitan marjat " höyryosaan" ja " alakattilaan" vähän vettä pohjalle (pari senttiä?). Keittelen kunnes kaikki höyryosassa olleet marjat ovat rikki ja/tai tarpeeksi kuivan näköistä mössöä. Mehu valuu sinne alas ja samassa kattilassa kiehautan vielä lopuksi sokeria sekaan. Määrää en osaa sanoa, jos ei ole tarpeeksi, laitan vielä juotaessa/sopan tehdessä lisää.

Ennen kerroskattilakeksintöä keittelin ihan vain kattilassa kaikkia (vettä, marjoja ja sokeria) sekaisin ja siivilöin valmiin mehun sitten.

Jos ei huippumehua (en ole käyttänyt mehuina), niin ainakin huippuja sopan pohjia!

Ei mehun keitto ole vaikeaa, rohkeasti kokeilemaan vain!:)

Marjojen sekotus-makusuhteista en osaa sanoa. Jollain siitä kokemusta??

Sisältö jatkuu mainoksen alla

että jos haluat lisätä säilöntäainetta, niin lisää 1/4tl natriumbentsoaattia (kirjassa lukee, ei kokemusta).

Itse olen käyttänyt fiiliksellä kaikkia pakastimessa olleita marjoja ja tehnyt kaikenlaisia mehuja, joka kerta on ollut hyvää!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat