Seuraa 

Hei, elikkä ihan vaan mielipiteitä ym olenko yhtään oikeilla jäljillä hankinnoissa kun esikoista odottelen.

Vaatteet olen täysin hankkinut melkeinpä..

x vanupuku + myssy + tumput

x " sisämyssyjä"

x päälysvaatteita n. 3-4 50-56

x bodeja 50-56cm n.7-8 60cm tällä hetkellä muutamia

x puolipotkareita + sukkahousuja 50-56cm n. 4kpl 60cm jokunen pakkauksesta

x housuja parit kolmet

x sukkia muutamia

x unihaalareita 50-56 pari, 60cm muutama

lapsesta tuleee hyvin todennäköisesti alle 50cm joten siksi panostanut sopiviin vaatteisiin ja kun satun näitä työkseni myymään niin se on aika lailla pakko olla sopivia vaatteita :)

Tarvikkeita ei ole kuin äitiyspakkauksesta tulleet ja sitten ostettuna on turvakaukalo.

Hankinnassa olisi:

x Pinnasänky (minulla on koira joten haluan sen ehottomasti heti, ensisängyn voi laittaa sinne [pakkauslaatikko])

+ pussilakanoita ja lakanoita, reunasuoja + katosverho

x Amme + liukueste (ehkä teline johon ammeen saa)

x Hoitopöytä + pehmuste (tämäkin välttämätön koiran takia)

x Vaunut ja sihen kuuluvat tarvikkeet,

x Sitteri

x Tutti jo valmiiksi

x Tuttipulloja pari

x Kuumemittari? en omista...

x Toinen kylpypyyhe + pari pientä pyyhettä

x Pulloharja?

x Talkki?

x Puhdistuspyyhkeitä

x Vaippoja

x Vauvalle oma pyykinpesuaine

Itselle

x Liivit +suojia

x Rintapumppu

Olisikohan ne nyt ollut siinä mitä olin ajatellut.... Onko jotain oleellista mitä jäänyt ajattelematta?

Kommentit (11)

Vanupuikkoja ja vanulappuja sekä puhdistuspyyhkeitä myös. Myös niistäjää (kannattaa olla ihan kunnollinen esim. nenä-friida), suolaliuosta nenän aukaisemiseen ja särkylääkettä (esim. nestemäinen panadol) tarviit varmaankin muutaman kuukauden sisällä. Apteekkireissulla voi samalla hankkia d-vitamiinivalmisteen ja maitohappobakteerejakin monet lääkärit suosittelevat. Sinkkivoidettakin voit harkita, mutta meillä ei ole käytetty vielä kertaakaan ja vauva on jo 10 kk. Vauvan perusrasvaa meni meillä aluksi tosi paljon, kun puhdistelin kakkapyllyä joskus sillä ettei tarvinnu niin paljon peppua vedessä liottaa. Puklurätteinä toimii myös esim kuviolliset harsot (kuvio erotukseksi valkoisista kakkaharsoista). Vauvaöljyä kylpyveteen.

Vauvalle pumpulitumput käteen ettei pääse raapimaan naamaa pitkillä kynsillään.

Hyvältä kuulostaa lista mutta vielä lisäisin pienen lasten uimarenkaan itselle istuinalustaksi. Synnytyksen jälkeen alussa on hankala istua, mutta tuollainen uimarengas tuolilla auttaa kummasti. Sen voi päällystää tyynyliinalla niin suojaa huonekaluja myös jälkivuodolta, joka ainakin minulla oli yllättävän runsasta! Istuinalustan voi tehdä myös esim. rullalle kääräistystä pyyhkeestä mutta uimarengas on helpompi.

Onnea synnytykseen! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Me ei olla ostettu ammetelinettä, vaan nostettu vauvan amme aina kylvetyksen ajaksi saunan keskimmäiselle lauteelle. Siinä se on hyvällä korkeudella eikä ole telinettä tilaa viemässä. Joillekin sopii toisin, meillä näin. :)

Ja kannatan tosiaan niiden harsojen ostoa. Niitä voi käyttää moneen eri tarkoitukseen eivätkä ole kalliita, vaikka ostaisi isommankin satsin! Myös muovitettu frotee oli hyvä juttu, kun vauva oli pieni ja pysyi vielä paikallaan esim. ilmakylpyjen ja vaipanvaihdon (kylässä siis, kotona käytössä hoitoalusta) ajan.

Huomaat sitten tarviitko mitään lisää kun arki alkaa vauvan kanssa. Tuohon vauvalle oma pyykinpesuaine kohtaan et itse pesen Omon sensitive colorilla kaikkien meidän pyykit, eli on hajusteeton. Sitten meillä on erikseen huuhteluaineet meille ( hajusteellinen) ja lapsille ( comfort sensitive hajusteeton).

tämä tämmönen käytännössä hyväksi todettu vinkki, ei tarvii kaikkia aineita ostaa kahta kappaletta ja pyykinpesuainetta voi ostaa sit kerralla isomman laatikon =)

mehiz lapset 05 ja 07

just tänään mietiskelin, että se mitä tarvitaan kun vauva on 6kk+ on pakastin ja mikro :) tosin me saatettiin olla ainoa perhe Suomessa, jolla ei jo valmiiksi ollut mikroa.

mutta hyvältä kuulostaa lista. omasta kokemuksesta talkit ja sinkkivoiteet voi jättää ostamatta ja katsoa tarvitseeko vauva. meillä ei ole tarvittu, äp hoitovoidetta on käytetty satunnaisesti.

yöpukuja aluksi monta,meillä meni ihan pienenä vaihtoon lähes joka yö, joskus meni pari yössä, kun vaipat vuoti aina. näähän voi olla esim 62cm, vauva kasvaa pian, eikä liian iso yöpuku haittaa.

rintapumppu, rintakumit, hyvä rasva rintoihin (ja maidonkerääjät) on ehkä sellaisia, joita tarvii ihan niinä ekoina päivinä ja jotka kannattaa olla valmiina, ettei tartte lähettää miestä ostamaan :) saattaa olla, että niitä ei tartte lainkaan ekojen hetkien jälkeen, mutta ainkin mulle oli silloin kullan arvoisia. kannatta kysyä lainaan, erityisesti pumppua.

Niin ja tee itsellesi valmiiksi runsain mitoin helppo-ruokia pakkaseen. Minä olin kolme ekaa viikkoo vaan vauvan kanssa kotona (vauva oli varmaan pariviikkoinen ennenkuin liikahdin minnekään muualle kuin neuvolaan kotoa ja silloinkin kävin vaan kymmenen minuutin kävelyllä).

Tarttet myös muutamia pakkauksia yösiteitä jälkivuodon takia. Ja rintakumit voit ostaa, koska ei oo kauheen kalliit vaikkei käyttäisikään. Maidonkerääjä on kans hyvä maidon keräämiseen ja rikkoutuneen rinnanpään " tuulettamiseen" , jos menee nännit alussa imettäessä rikki. Nänneihin on joidenkin mielestä ehdottomasti parasta Lansinoh-voide, vaikka se onkin kallista (esim. http://www.mammaksi.fi/product_info.php?products_id=103).

Imetystyynyä voit harkita, mutta minä en ole sitä käyttänyt vaikka sellaisen omistankin.

Mun mielestä ne unipuvut oli siksi aika huonoja, että sit pissan tai kakan tullessa läpi piti koko vaate vaihtaa. varsinkin yöllä pidin tosi kauan vauvalla bodya ja puolipotkareita. jos tuli vaipasta läpi, niin kuin meillä tuli tosi usein, ei tarttenyt yöllä alkaa vaihtaa kun vaan housut. ja laitoin sitten kuivat housut bodyn alle, bodykin tietenkin oli märkä mutta ei haitannut tuolla tavalla puettuna.

Itse asiassa aika vähällä tavaralla pärjää. Meillä ei ikinä ole ollut hoitopöytää, hoitoalustaa, jalkoja tai telinettä ammeelle... Ja hyvin ollaan pärjätty! Niin ja sitterinä on ollut auton turvakaukalo, rattaita tasan yhdet yhdistelmävaunut...

kannattaisiko harkita verkkosuojaa pinniksen päälle? Meillä on kaksi kissaa ja hommattiin kova metalliverkkosuoja sängyn päälle ja se oli ihan ehdoton. Jos se oli hetkenkin poissa niin nää pässit tunki heti sinne kun oli niin kiva pesä se äp-laatikko... tietty koiran kanssa voi olla eri kun se voi paremmin uskoa komentamista kuin kissa.

Kantoliinan puolesta liputan minäkin, trikoinen solmittava on tosi hyvä ihan pikkuisellekin. Vaatteista tykkäsin muutaman viikon ikäisellä eniten unihaalarityyppisistä päivälläkin, siis pitkähihaisista ja ehdottomasti terällisistä kokohaalareista. Niin pikkuista oli musta hankalaa ja ärsyttävää pukea " moniosaisesti" siis body ja jotkut housut ja ehkä sukatkin vielä. Sukat ei pysyneet jalassa, mutta nekään ei jääneet käyttämättä kun pidettiin niitä tumppuina raapimiselta suojaamassa. Pysyivät paremmin käsissä kuin varsinaiset tumput.

Sellanen amme mihin saa ne jalat, meillä ei aluksi ollut ja amme oli tuolin päällä. Oli niin luksusta kun hommattiin jalat, ilmankin pärjää mutta selkä oli ihan jumissa kun nousee siitä kylvetyksen jälkeen. Ja onhan sitä lasta helpompi pitää käsivarrella kun on oikealla korkeudella.

En hokannu oliko sulla sitteri hankinnassa, ei varmaan heti tuu käyttöä mutta meillä oli ainakin sellanen minkä saa ihan makuuasentoon ja siitä oli kyllä hyötyä.

Meillä ollut käytössä LV pesuaine herkkäihoisille siis vauvoille vaan ite käytetään omoa.

Hankkisin vielä septidin-puhdistusainetta napatyngän puhdistusta varten.

Osta ihmeessä samalla apteekista Tenaval-merkkistä vauvatalkkia. se on todella riittoisaa ja meillä auttoi aina, rasvat taas ei.

Kipeisiin rinnanpäihin Bepanthenia.

Vauvalle kasa pikkupyyhkeitä pukluräteiksi jne.

Jos haluat ostaa tutin etukäteen, osta pari erimerkkistä. Meillä kelpasivat aluksi vain Nuk-luonnonkumitutit, myöhemmin Ainun rengastutit...

Vaatetta minulla oli varattuna aika paljon enemmän, mutta vähemmälläkin pärjää, jos pesee pyykkiä usein.

Tässä vielä yksi vinkki: petaa sänkyyn vauvan pään alle aina pikkupyyhe, harso tai tyynyliina, niin ei aina tarvitse vaihtaa koko lakanaa esim. yöllä puklun jälkeen. En itse heti tajunnut!

se vauvan kulmahupullinen pyyhe oli ainakin meillä melko tarpeeton hankinta. mieluummin iso " aikuisten" pyyhe, jonka sisään saa vauvan lämpöisesti kiedottua heti ammeesta noustessa. itse teen tavallisesta kylpypyyhkeestä " kapalon" vähäksi aikaa, että kuivuu sen verran että on lämpöisesti siellä. vauvojen kulmahuput on liian nafteja tähän tarkoitukseen.

pulloharjaa meil ei ole. sen vähän mitä on pulloa käytetty, niin pesen sen " tavallisesti" ensin ja sitten keitän.

talkkiakaan meillä ei ole. hoitovoidetta on. sitäkään ei ole juurikaan käytetty, mutta sikäli hyvä ostos, että jos et tarvii vauvalle, voit käyttää itsekin.

juu, puhdistuspyyhkeet on tosi kätevät! kannattaa ostaa.

vauvalle ei meillä ole omaa pesuainetta. käytän samaa kuin muillekin, ja joka kerta en käytä mitään aineita, pesu kuumassa koneessa saa kyllä puhtaaksi tavallisen pyykin pikkuvauvalla. vaippapyykistäkin lähtee kyllä kakoista jääneet laikut hyvin ilman aineitakin, jos heti huuhtelee vaipanvaihdon yhteydessä (siis, jos käytätte kestovaippoja)

imetysliivejä ei kannata etukäteen ostaa kuin yhdet. koko nimittäin saattaa aluksi hämätä, joten parasta kun ostat kaappiisi valikoimaa vasta kun imetys on lähtenyt kunnolla käyntiin.. ja kunnon liiveihin kannattaa kyllä panostaa! mitä isommat rinnat on, sen tärkeämpää on liivien istuvuus jo ihan hartioidenkin kannalta.

rinnat voi olla kovin suuret aluksi, meilläkin mies joutui sairaalassa ollessani hakee kaupasta isommat imetysliivit kuin olin valmiiksi ostanut. sitä on hieman vaikea arvioida etukäteen millaiset tarviit, mutta ainakin isompi kuppi kuin sulla raskausaikana on... näin siis yleensä.

vaunujen lisäksi kannattaa ostaa pienemmät menopelit. meillä on yhdistelmät + matkarattaat. yhdistelmissä on isot pyörät ja muutenkin ne on hyvät lenkillä, kun hiekkateitä kuljetaan myös. kevyemmät matkikset on hyvät kaupungilla. tai jos oon vauvan kanssa liikkeellä " yksin" , eli mies ei oo mukana, niin ne on helpompi ja kevyempi heittää auton taakse ja nostaa sieltä pois.

kantoliina on meillä ollu vastasyntyneestä asti käytössä. tosi kätevä, jättää kädet vapaaksi lasta kantaessa, säästää selkää ja on mukavaa lapselle. lisäksi se on esim väkijoukoissa tai ahtaassa tilassa kätevämpi kuin vaunut, jotka vie enemmän tilaa. ja pystyasento helpottaa masuvaivojakin, joita pienellä saattaa olla. ja vauva tuntee olon turvalliseksi kuullessaan äidin sydämenlyönnit, kun nukkuu pää äidin rintaa vasten. lisäksi kantoliinan avulla on helppo imettää " säädyllisesti" julkisilla paikoilla.

isälle vauvan kantamista varten meillä on rintareppu. samat hyvät puolet kuin kantoliinassa, mutta ei voi käyttää ihan vastasyntyneelle.

käytit kestovaippoja tai et, harsot on vauvaperheessä ihan ehdoton hankinta! niitä tarvii paitsi vaippoina, myös puklurättinä, pään alusena, ja moneen muuhun tarkoitukseen. ja ne on sitä parempii imukyvyltään, mitä enempi ovat olleet käytössä, eli jokainen pesukerta parantaa niitä:)

saman koon vaatteita ei periaatteessa tarvitse hirveen paljon, mutta jos haluaa päästä helpommalla pyykin pesussa, kannattaa hommata sen verran monta saman koon bodya ja potkaria, että aina on puhtaita vaatteita niin vauvan yllä kuin kaapissakin. eli ettei kaikki oo pesussa yhtä aikaa ja viiminen puhdas vauvan päällä... meillä on sen verran kova puklaaja, että menee aika monet vaatteet vaihtoon joka päivä.

ne kietaisupaidat on muuten ihania pukea vauvalle!

ja vaatteita hankkiessa kannattaa uhrata pari ajatusta vaipan vaihtoon. etenkin vauvojen juhlapuvut voi olla semmoisia, että saa kaulasta asti riisua lapsen, kun pitää vaihtaa vaippa...

vilkaise myös omaa vaatevarastoasi. kannattaa ostaa muutama kiva vaate, joissa on helppo imettää ilman että tarvii riisua. siis ettei sinunkaan tarvi puolialastomana imettää jos ympärillä on muita;)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat