Vierailija

Tilanne tämä: minulla on 4vuotias tytär joka pataa omaa isäänsä hyvin harvoin, ja puhutteleekin tätä etunimellä, ei isäksi. Mieheni (asuttu vuosi yhdessä) on tyttärelleni erittäin rakas, ja käytännössä se isä jota tähän asti ei ole ollut. Myös mieheni rakastaa tytärtäni erittäin paljon. Kun heitä katselee keskenään, ei voisi kuvitella, että he ovat vain vuodessa rakentaneet isä-tytär suhteen.

" oikeaa" isäänsä tyttö tapaa n. pari kertaa vuodessa, eivätkä nämä tapaamiset herätä suurta innostusta.

Ja kysymykseen. Olisiko tässä tilanteessa mahdollista saada oheishuoltajuus miehelleni, minulla on yksinhuoltajuus. Toivoisimme, että mieheni merkitsee myös virallisissa papereissa tyttärelleni jotain, eikä vain olisi äidin puoliso, kun hän käytännössä on kuitenkin isä lapselle.

toivottavasti tekstistä sai selvää, ja joku osaisi vastata!

Kommentit (6)

ja minulle kerrotiin kun niitä papereita tehtiin, että ainoat asiat missä otetaan yhteyttä biologiseen isään ovat huostaanotto ja adoptio, laskettaisiinko tuo oheishuoltajuus adoptioon verrannolliseksi. Ei varmasti mitään ongelmaa jos isä suostuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

suhde on sellainen kaverillinen. Tapaavat ehkä kerran kuussa jokusen tunnin tai korkeintaan päivän verran, ei siis mitään yö- tai viikonlopputapaamisia.

Minulla itselläni on avomies, jonka kanssa olen seurustellut 4 vuotta (siis poika oli 3v kun aloimme seurustella, eikä edes muista aikaa, jolloin tätä miestä ei olisi ollut). Nykyinen mieheni on todellakin käytännössä kaikin tavoin isä lapselleni, ja päivästä päivään arjessa mukana. Poika ja mies ovat kuin paita ja peppu ja rakastavat toisiaan yli kaiken.

Minua on alkanut huolettaa juridinen puoli kuviossa, joka muuten toimii hyvin (bioisä ei edes halua mitään enempää, ei perää muita oikeuksia, kuin tuntea jotenkin lapsen ja tavata tätä toisinaan, ja olemme nykyään ihan hyvissä väleissä kaikki. Hänkin on hyväksynyt mieheni aseman lapsen lähi-isänä). Avomiehelläni ei kuitenkaan ole mitään virallista asemaa, ja bioisällä on. Sovimme yhteishuoltajuudesta heti lapsen synnyttyä, jonka jälkeen bioisä kuitenkin häipyi vuosiksi kuvioista kokonaan. Huoltajuutta ei ole koskaan muutettu ja elareita hän kyllä on maksanut aina.

Mitä jos minulle tapahtuisi jotain? Avomiehelläni ei olisi kuviossa mitään laillista asemaa! Mitä lapselle silloin tapahtuisi? Voisikohan tähän kuvioon hakea oheishuoltajuuden avomiehelleni ILMAN että bioisän huoltajuus poistuu paperilta. Uskon nimittäin, että bioisä kyllä suostuisi yhteistyöhön ja antamaan avomiehelleni oheishuoltajuuden, mutta ei välttämättä enää siinä vaiheessa, jos hänen oma " virallinen" asemansa sen myötä poistuisi...

Voiko lapsella, jonka vanhemmilla on teoriassa yhteishuoltajuus, kuitenkin olla vielä oheishuoltaja?

Meillä on oheishuoltajuus meillä asuvaan lähipiirin lapseen, joka ei enää mahtunut asumaan äitinsä ja isäpuolensa huusholliin ja jos oikein ymmärsin silloin kun tätä oheishuoltajuutta haettiin, niin juuri tällaisia tilanteita kuin meillä sen avulla ratkaistaan useammin ja harvemmin näitä, jossa lapsi jo asuu huoltajansa kanssa samassa taloudessa ja talouden toiselle aikuiselle haluttaisiin virallisempi asema.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat