Vierailija

mitäs siinä oikein tapahtuu ja millaista siellä on (siis huoneessa jossa ruuminavaus tehdään)

kiitos jos viitsitte vastailla :)

Kommentit (24)

kuvia siitä tilasta jossa ruuminavauksia suoritetaan? :)

ja kaikki mahdollinen tieto tärkeää.

miten muuten avustajaksi pääsee ja mikä muu hoitaja voi mennä työskentelemään ruumiinavaus tiloihin /laitokseen... kiinnostaa,mut en vaan tiedä miten pitäisi kouluttautua??

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja siellä siis avataan ruumis, punnitaan sisuskalut ja tutkitaan mahdolliset vauriot, avataan kallo sahalla jne.

Siellä haisee todella karmealle.

Mä haluaisin mennä ruumiinavausta katsomaan, mutta ei taida tavallinen lähihoitajan pulliainen enää tänäpäivänä päästä. Ja olihan tuolla google videoissa tosiaan oikein selventävä videokin :)

ei niitä asetella, sullotaan vaan, aivoja ei voi laittaa kallon sisään enää vaan kallo täytetään paperilla tai ainakin siinä yhdessä avauksessa jossa minä olin

lähihoitaja opiskelun yhteydessä piti käydä ruumiinavaus katsomassa, meikäläiselle teki se haju ja koko homma niin pahaa, että piti kesken päivän lähteä kotiin lepäilemään..

Ei mee roskiin mitään. Paitsi veret tietty valuu viemäriin. Mutta kyllä ne pienetkin suolenpätkät ym kudokset sinne mahan sisään laitetaan.

Vierailija:

Lainaus:

Mihin ne sitten laitetaan.

Meneekö jotain osia roskikseen tai muuten hukkaan, eli ei päädy takaisin ruumiiseen.

ja ihan oppimistarkoituksessa " se mulle kuuluu" .

On hyvin antoisaa nähdä ihmisen sisuksia ja hahmottaa sitä missä mitäkin on ja miltä mikäkin näyttää.

Auttaa esim onnettomuustilanteissa joissa joskus näkee sisuskalujen tursuilevan, raportti lääkäreille on huomattavasti helpompi suorittaa.

Kirrajaksoja meillä ei ollut kuin yksi eli sieltä ei käytännön tietoja paljon tullut.

Vierailija:

Lainaus:

ja siellä siis avataan ruumis, punnitaan sisuskalut ja tutkitaan mahdolliset vauriot, avataan kallo sahalla jne.

Siellä haisee todella karmealle.

ommellaanko kiinni ihan normaalisti niinkuin leikkaushaava?

ja jos vielä saan udella niin oletko mikä ammatiltasi jos usein olet olut seuraamassa?

mutta elämäänsähän ei etukäteen näe

Todella tiukkaa teki antaa lupa oman lapsen ruumiinavaukseen, kun oli kerran nähnyt sen " kaiken kaman" laittamisen sinne mahaan. Mulla oli todellisia vaikeuksia myöntää lupaa avaukseen.

ja kyllä sisukset yleensä laitetaan takaisin ja avausviilto suljetaan.

Päässä vedetään iho takaisin kallon yli.

Poikkeuksia tietty on, esim tutkimuskäyttö.

Ensihoitaja olen

t.2

Ei tehneet tuoksut hyvää, ei.... Varmaan sellaset 5 kertaa oli, joista viimeisellä tehtiin avaus ryhmätyönä parin muun kanssa. Avustaja tosiaan nostaa ruumiin pöydälle kylmästä, sahaa kallon ja rintakehän, ja yleensä myös nostaa sisäelimet pöydälle. Aivot irroitetaan itse, viipaloidaan ja tarvittaessa/jotain epäillessä otetaan näytteitä mikroskopointia varten. Myös muut elimet tutkitaan, viipaloidaan ja otetaan näytteitä.

Ulkoinen tarkastelu tehdään, tutkitaan iho (väri, petekiat ym.) Myös rinta-vatsaontelo tunnustellaan läpikotaisin, kalloa voi koputella, että onko murtunut. Jos on esim. syöpään kuollut ja tiedetään että etäpesäkkeitä, voidaan niitä myös ottaa näytteiksi. Sydän avataan, katsotaan suonet, läpät ym. Ja tosiaan pestään kaikki elimet verestä, varsinkin sydän on täynnä hyytynyttä verta. Esim. infarkti näkyy sydänlihaksesta usein suoraan, jos ei näy, niin voi ottaa mikroskooppinäytteen. Suolet on nostettu vatiin, ja ne käydään siinä summittaisesti läpi, riippuen etsittävästä.

Sellaista siellä voidaan tehdä (näin muistelen, siitä on jo aikaa kun tuolla olin). Kaikkea ei välttämättä joka kerta tutkita, vaan keskitytään oletettuun kuolinsyyhyn. Patologi sitten tutkii ne mikroskooppinäytteet lisäksi.

Ei myö päästy ku kerran vaan!

-sh

Vierailija:

Lainaus:

ja ihan oppimistarkoituksessa " se mulle kuuluu" .

On hyvin antoisaa nähdä ihmisen sisuksia ja hahmottaa sitä missä mitäkin on ja miltä mikäkin näyttää.

Auttaa esim onnettomuustilanteissa joissa joskus näkee sisuskalujen tursuilevan, raportti lääkäreille on huomattavasti helpompi suorittaa.

Kirrajaksoja meillä ei ollut kuin yksi eli sieltä ei käytännön tietoja paljon tullut.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat