Vierailija

Kommentit (17)

Miten lapsesi ei ole aiemmin kohdannut totuutta? Koulussa kyllä nauretaan jos muut saavat tietää että uskoo joulupukkiin. Minun luokallani oli poika joka vielä toisella luokalla uskoi joulupukkiin ja kyllä joutui naurun kohteeksi kun kertoi että lahjalista oli yön aikana hävinnyt parvekkeelta kun joulupukki käynyt hakemassa. Tuollainen kokemus voi olla hyvinkin nöyryyttävä ja järkyttävä lapselle, itse kyllä kertoisin jo ennen koulun alkua.

Minä olen omille lapsilleni luvannut, että en valhetele, ja se pitää. Mielestäni olisi näyryyttävää väkisin väittää jotain joulupukkitarinaa todeksi. Sitä tuputetaan muutenkin, ja jos lapset kysyvät, olen sanonut, että joulupukki on leikki, jota leikitään jouluna, ei totta. Ja silti voivat nauttia joulusta ja jopa kertoa joulupukille (sellaisen tavatessaan) lahjatoiveensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

vielä niin voimakkaasti, että hän torjuu täysin ajatuksenkin siitä, ettei esim. hammaskeijua olisi olemassa.

Hän nimittäin kysyi tässä puolisen vuotta sitten ihan suoraan, onko hammaskeiju olemassa vai tuoko äiti tai isi sen euron hampaan tilalle. Kerroin sitten, että niinhän se on, että vanhemmat sen palkinnon tuovat, vaikka olisikin hauska ajatella, että keijuja olisi olemassa.

Seuraavan hampaan lähdettyä tyttö oli aktiivisesti unohtanut tuon keskustelumme, eli hän ei ollut ilmeisesti vielä kypsä luopumaan sadustaan.

Opettajalta sitten kyselevät, että onko sitä pukkia olemassa vai ei. Olen sanonut, että pukki on olemassa niille jotka siihen uskovat, ja minä ainakin uskon pukkiin. Ja olen jatkanut vielä, että se on jokaisen oma asia uskooko vai ei.

Tokaluokallakin vielä muutama uskoo, kolmosista ei enää kukaan. Ope vaan jatkaa uskomistaan :) Omalle ekaluokkalaiselleni en ole vielä karua totuutta kertonut.

t. Ope

Meidän eka- ja kolmasluokkalainen uskoo vielä ihan täysillä.

Myös hammaskeijuun ;-)

Ja minun poikani menee 3 luokalle, esikoiselle kerroin ennen 4 luokkaa,oli kyllä pojalla itselläänkin vähän haikea olo. Lapsuus on lyhyt ja " aikuisuus" loputon suo (0=

t. 3 äiti

Minultakin kyseli että uskonko pukkiin, vältellen sanoin etten ole tainnut koskaan nähdä pukkia lentävine poroineen... Eipä sitten hoksannut kysellä että kuka se meillä on sitten aattona käväissyt... Jos todella alkaa asiaa epäilemään ja kyselemään, kerron totuuden. Mieli tekisi kertoa, juuri ettei joutuisi naurunalaiseksi koulussa. Sinnittelen :)

että joulupukki on olemassa jos niin itse uskoo. Neljännellä luokalla ei enää uskonut pukin oikeasti olevan olemassa mutta sitä ennen jollakin tavalla ajatteli sen olevan totta jossain määrin. Poikamme sanoin että te (vanhemmat) ostatte ne lahjat ja pukki sitten vaan tuo ne meille. Mutta siis miksi pilaatte lapsen uskon kertomalla ettei joulupukki olekaan totta? Kyllä se " karmea totuus" ehtii paljastua myöhemminkin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat