Seuraa 

Heippa...

Olenko ihan outo tapaus? Minulla todettu pari vkoa sitten lievä raskausmyrkytys. Kättärin laboratoriossa valkuaiset 0,5-0,8 mg, mutta neuvolan ja myös Kättärin liuskatestit aina puhtaita??? Kätilökin ihmetteli, kun liuskatestit kuulemma todella herkkiä (väri muuttu ainakin, jos 0,3 mg valkuaista). Onko muilla ollut samanlaista?

Verenpaineet 140-150/95-105, päänsärky ja pilkkuja näkökentässä.

Vkoja 37+1. Onko mulla ollut lievää raskausmyrkytystä ja miten nopeasti sitten tilanne on pahentunut?

Olen todella huolissani:(

Kommentit (9)

kannattaa todellakin hakeutua tutkimuksiin. mulla lääkäri ultrasi maanantaina juuri istukan toimivuuden, napanuoran verenvirtauksen ja lapsiveden määrän tämän takia ettei vauvalla ole hätää.

ei ole omaa kokemusta myrkytyksestä, vaikka valkuaista on joka kerta ollut loppuviikoilla (johtui ilmeisesti käyttämästäni lääkityksestä, kun ei muuta syytä löydetty). Mutta parhaalla kaverillani oli vakava myrkytys jo pian puolivälin jälkeen. Pienen paikkakunnan neuvolan th odotteli vain sitä valkuaista, vaikka turvotusta oli todella runsaasti ja alapainekin aina neuvolassa piirun alle 100. Kun myrkytys vihdoin todettiin rv 32, ei vauvan pelastamiseksi ollut enää mitään tehtävissä. Hapesta ja ravinnosta kärsinyt vauva menehtyi 5 pv:n ikäisenä.

Vaikka turvotus, verenpaine ja valkuainen ovat ne klassiset oireet, niitä kaikkia (tai mitään niistä) ei välttämättä tule kaikille. Mulle meidän neuvolan th sanoi, kun omasta valkuais-asiasta juttelimme, että eräällä äidillä oli vain ylävatsakipua, jonka vuoksi oli tutkimuksiin mennyt ja siellä sitten oli todettu myrkytys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jouduin osastolle seurantaan ensimmäisen kerran rv 30, silloin häivähdys valkuaista liuskatestissä ja verenpaine 160/100 luokkaa. Olin vuorokauden ja pääsin kotiin. Sen jälkeen olen ollut osastolla kaksi kertaa, nyt kotona levossa. Tämä on neljäs raskaus, ensimmäisellä ja toisella kerralla oireli samalla tavalla, molemmat synnytykset käynnistettiin. Kolmannessa raskaudessa ei ollut mitään ongelmia.

Nyt ohjeena jos kotimittarilla alapaine toistuvasti yli 100 pitää mennä päivystykseen ja ottavat sisälle. Jos paineet pysyy kurissa ja olo ok, seuraava ä-poli vasta rv 39+0.

N 37+5

mulla nousi verenpaineet selvästi viime viikolla, rv 37+5, neuvolasta sain lähetteen polille, jossa olin torstaina, perjantaina ottivat sisään olin lauantaihin tarkkailussa osastolla. pissa puhdas, samoin labrakokeet(maksa-punasolut-veritulppa-arvot) ok.

nyt tänään taas kontrollissa, viikkoja 38+3. kaikki kokeet ok, istukka toimi normaalisti, napanuoran verenvirtaus ok, samoin lapsivettä hyvin. käynnistyksestäkin on puhuttu ja niin ilmeisesti tehdään jos paineet ei laske. paineet vaihtelee siellä 170-130/105-80.mulla ei ole siis muita oireita kuin tämä koholla oleva verenpaine,jota siis seuraan kotimittarilla 2xpvä. silti lääkäri puhui tänään raskausmyrkytystaudista, ettei se parane muuta kuin synnyttämällä. ja että käynnistys tehdään jos paineet ei hellitä. lääkitystä ei näillä viikoilla kulemma enää mielellään aloiteta, kun voi jo synnyttää turvallisesti. itse en vaan haluaisi kovin mielelläään käynnistystä, koska esikko käynnistettiin eikä olluniin mukavaa kun paikat oli vielä epäkypsät. silloin ei ollu raskausmyrkytysoireita, ison koon takia käynnistys. nytkin painoarvio yli 4kg.

sinuna ap, olisin huolissaan jos muita oireita, etkä pääse tarkkailuun. mulle on sanottu että heti yhteys jos oireet pahenee,siis näköhäiriöt, ylävatsakivut, pahoinvointi, päänsärky. että ne voi paheta aivan yhtäkkiä muutamassa tunnissa ja silloin on jo kiire koska myrkytystila hengenvaarallinen sekä itselle että vauvalle.

tsemppiä synnytykseen tapahtuipa se miten tahansa!

huh kun itseä jo jännittää....

-e- rv 38+3

eli ollu pääsärkyä sun muuta, kauheet turvotukset, niinku vanhan mummon jalat.

valkuaista ollu kaks viikoa sitten ++ ja nyt verenpaineet nous yli 140 ja 90, valkuaista oli vaan yhellä plussalla.

sairaalassa verenpaien oli hyvä mutta valkuaista oli, kotiin seuraa liuskoilla ja mittaa verenpaine, seurataan, mutta jos menee 2+ niin heti soittaa.

huomenna pitää soittaa verikokeiden tulokset kaikki ja kuunella mitä ne sanoo

eka raskaus meni hyvin ihan mitää ongelmaa.

tässä mulla monta merkkiä jo raskausmyrkytyksee.

vikkkoja tulee keskiviikkona 37

jännittää

oon kesälomareissulla ja ei antanee mun enää kotiinmatkustaa kun 10 tuntia kestää matka.

olin sormelle reilusti auki

Itse synnytin maaliskuussa rv 37+4 terveen tytön, vaikka mulla oli ollut aika kauan raskausmyrkytyksen oireita. Onko sinulla verenpainelääkitys? Noilla arvoilla sinun viikoillasi (rv37+2), minut otettiin sisään sairaalaan, koska rv38 jälkeen ei ole järkevää odottaa raskausmyrkytysoireiden pahenemista! Minulla todettiin raskausmyrkytys jo 34+5 ja se pysyi lievänä aina tuonne synnytykseen asti. Vasta 37+2 oireet pahenivat hiukan, ja sain sitten synnyttää, onneksi, koska itse jaksoi hyvin ja vauva voi vielä hyvin!

Verenpainelääkityksen sain rv 37+2, ja onneksi sain, koska synnytyksessä verenpaineet nousevat luonnostaan... Synnytin tosin alakautta alle kahdessa tunnissa, joten siinä ei kauheasti ehtinyt mitään tapahtumaan! Minusta on kerrassaan outoa, että olet ylipäätään kirjoittamassa täällä viestiä, jos sinulla on vielä päänsärkyä ja näköhäiriöitä. Minusta kyllä pidettiin parempaa huolta, olisin aikaisemmin joutunut sairaalaan jos olisi ilmennyt päänsärkyä, näköhaittoja tai ylävatsakipuja. Mut itseasiassa voin ihan hyvin...

Sinuna ottaisin äkkiä yhteyttä lähimpään äitipoliin, ja valittaisin vaivojani. Ei kannata odottaa kouristukseen asti =(

Tilanne VOI pahentua äkkiä, tai sitten ei...

T:Anttusanttu kera kolmen lapsen

P.S. Minulle tuli raskausmyrkytys vasta kolmannessa raskaudessa, sinäänsä outoa...

Toivottavasti vauvamme pääsevät turvallisesti syntymään ja synnytyskin käynnistyisi itsestään, vaikka jo huomenna;) Olen kanssa kuullut käynnityksistä kauhutarinoita ja se kyllä pelottaisi pikkasen... Toisaalta aika rasittava se oman voinnin seuraaminenkin...

Välillä olen tosi väsynyt, välillä on huono olo, välillä päänsärkyä - mutta välillä taas ihan hyvä olo ja pystynyt jopa kesästä nauttimaan:)

Minullakin huomattiin myrkytys vkolla 34+3 eli kolme viikkoa olen jännityksessä elännyt.

Neuvolasta sain lähetteen polille, kun alapaine oli 92, valkuaista ei ole koskaan neuvolan liuskatesteillä todettu. Ja tänään sitten selvisi, että Kättärillä sama juttu - liuska puhdas, labran tulokset 0,650 mg tai jotain...

Miellelläni lukisin vielä muiden raskausmyrkytys kokemuksia... Osaisi sitten vähän varautua tulevaan vaikka kaikki me erilaisia ollaankin:)

...en ole ainoa, jolle raskausmyrkytys ei tullut ekassa raskaudessa! Sinullakin on jo esikoinen =D

Tosi hyvä toi sun verenpaine olikin, ja proteiinia aivan kohtuuden rajoissa. Mulla oli viimeisellä tarkkailukierroksella yht' äkkiä 2.5mg, kun muuten oli ollut 0.6mg-0.8mg.

Oikein hyvää synnytystä, pikaista sellaista! Mulle sanoivat heti kun raskausmyrkytys havaittiin rv35, että yliaikaiseksi eivät taatusti päästä. Ei varmasti sinunkaan kohdalla, koska onhan sitten esim. rv39 mennessä reilusti oireita takana jos sinne asti menee =)

Tsemppiä ja lepoa!

Terkuin taas Anttusanttu

Olen Kättärillä kontrollissa ja vain kerran olen joutunut jäämän päiväksi tarkkailuun. Tänään olivat paineet taas 146/92 ja valkuaista 0,6 eli päästivät kotiin... Päänsärkyä ja näköhäiriöitä valittelin, mutta käskivät kuitenkin seurata ylesivointia ja se on oikeastaan ihan ok...

Huomenna sitten taas kontrolliin...

Kyselin myös käynnistyksestä ja sanoivat ettei näillä arvoilla käynnistetä. Vähän jännittää, että miten käy tämän myrkytyksen kanssa, jos joudun ihan laskettuun aikaan " kärvistelemään" . Toisaalta olen itse ollut sairaalareissua vastaan, kun pystyn tällä hetkellä lepäämään ihan kotonakin esikoisen ollessaan mummolassa hoidossa.

Huomenna kyselen lääkäriltä tarkemmin, että mitä ovat aikoneet mun suhteen...

Kiitos kommentista anttusanttu:)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat