Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mieheni kanssa mietiskellään..

Olemme harkinneet talon rakentamista. Tilasimme kaikki mahdolliset esitteet niiltä valmistajilta, jotka meitä kiinnostivat. Pohdiskelemme nyt miten olisi kannattavinta toimia:

1) valmis talo

Tuohon 150 000 saadaan nippa nappa.

2) elementti

Tehdään itse sisähommat, elikkä vesikattoon saakka toimittaa talotehdas.

Toiveissa olisi

110 m2 korkeintaan

3 mh, oh, keittiö, khh, sauna, pesuhuone

peruskaapistoja, ovia, lauteita (voi tehdä itekin ne lauteet)

lattiaan laminaatti, kosteisiin tiloihin laatta, seiniin tapettia / maalattua

ei panelointia seiniin

ei mitään luksusta, ihan normivarustelu

koneistus: astianpesukone, liesi, liesituuletin ja jääkaappi ostossa, muut on

puuverhoilu ulkoseiniin

piha täysin perusmallia, en osaa edes kasvattaa mitään:)

lämmöntalteenotto

suora sähkö-lattialämmitys + Vuolukivi-leivinuuni (kokemusta lämmittämisestä, nykyinen talo lämpiää vain puulla..)

maalämpöpumppu kallis, ja ei kannattane noin pieniin neliöihin?

(ehkä seuraavana vuonna autotalli pitkästä tavarasta)

Puut saadaan isän metsistä. Tontti lohkotaan myös, isä ei halua maksua mutta ei ilkeä ottaa vastaan ilman maksua. Varmasti alhainen hinta, maksimissaan 3399¿ (ettei tarvi veroa maksaa) ja saadaan tarpeeksi iso siltikin.

Maaperässä valinnan varaa: joko pellolle (ei puunkaatoa, helppo maaperä, mutta naapurit näkee kaiken) tai harvennettuun metsään (muuten luonnontilassa, isoja kivenlohkareita lähikallioista, vaatinee kohtuullisen laajat perustyöt). Mieheni osaisi varmaan tehdä kaivuut jos koneen saa lainaksi. Ellei saa, saamme varmasti hyväveli-hintaan tutulta yrittäjältä.

Mahdollisuus tehdä myös pitkästä tavarasta, maksuttomat puut, sahaus maksutonta myös. Kokemusta ei ole, joten voi mennä vituiksi. Eikä jaksa niin pitkällistä projektia.. Pari kirvesmiestä tarvittaisiin, mutta se maksaa hirveästi.

Vesiliittymään mahdollisuus päästä, ei kunnallistekniikkaa.

Onnistuisiko: ottaisimme vesikattoon saakka pystytetyn paketin, ostaisimme itse materiaalit (isäni apuna jos ehtii), ulkopuolinen tekisi lvi+sähköhommat (luvallinen tietty)? Kellään kokemusta? Jos paketin saisi alta 50 000, niin riittäisikö 100 000 muihin töihin? Materiaalit, luvat, pihatyöt, uuni (saadaan ehkä vähän käytetty), maalit, ikkunat.. pellitykset omasta takaa (piippu jne.). Ja entäs sitten jos eläkkeellä oleva rakennusmestari kävisi tekemässä erityisen vaativat työt? Isäni hyvä ystävä ja ei ilmeisesti järettömän kallis sellainen?

Jos talopaketin toisi maalis-huhtikuussa, ja koettaisi käyttää siihen niin paljon aikaa kuin vain voi (ei lapsia eikä lemmikkejä, ja nykyisestä talosta matkaa vain 400 m rakennuspaikalle), niin olisiko jouluksi kotiin- suunnitelma realistinen?

Kalusteet valmiina olohuoneeseen ja makkariin, on myös keittiönpöytärykelmät ynnä muut, mutta kaapistot puuttuu (ne haluamme uusia), eli eteiseen, kodinhoitohuoneeseen ja keittiöön.

Sanokaahan mielipiteitänne? Emme uskalla ottaa lainaa ainakaan yli 160 000 enempää, koska haluamme maksaa lainan ajoissa pois. Ja mistäs sen tietää, vaikkei enempää saisikaan:) Toivomme valtiontakausta, koska henkilötakaajia emme aio pyytää.

Onko ihan onnetonta? Mennäänkö rytinällä metsään tällä budjetilla?

Sivut

Kommentit (58)

Voitte kuitenkin tehdä silti halvemmalla jos palkkaatte koko vuodeksi kerrallaan kirvesmiehen (tulee halvemmaksi), aikaa se vie mutta jos haluatte halvalla talon niin se vie vähän enemmän aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

joita ei voi itse tehdä, siksi maatöiden osuus ei voi olla 100% omaa työtä. Kone kuluttaa mm. päivässä pari sataa litraa polttoöljyä, joka jonkun on joka tapauksessa maksettava.

Vierailija:

Lainaus:

että hoidetaan itse? Op:n lainalaskurikin valitettavasti valehtelee, kun laskee joka tapauksessa että oman töyn osuus on vain 30 % vaikka sen ihan oikeasti voisi tehdä itse.

Mies on lisäksi rakennusmies ammatiltaan, joten sitäkin puolta voisi hoitaa, mutta todellakaan kaikelle ei ole aikaa, eli vain nuo maarakennustyöt + muut pikkuhommat ehtii tehdä.

ei tod. mene meidän kaivurissa paria sataa litraa päivässä, ei mitenkään! Ei oikeastaan edes lähellekään.

Läheltä on seurattu hyvien ystävien talon rakennusprojektia. Paikkakuntana on pieni kirkonkylä Pohjanmaalla, tontti maksoi pari tonnia, täyttömaata saatiin rakennustyömaalta. Rakennuksella oli yksi kirvesmies koko ajan, eläkkeellä oleva rakennusmies, joka teki kuitenkin ihan verokirjalla hommia. Talopaketti oli jokin K-raudan perussetti ja hinnaksi tuli n. 130 000 euroa. Neliöitä n. 120. Lisäksi autotalli.

Huom. tärkeää on, että tontti on halpa, itse tekee mahd. paljon, hankkii halvat keittiökalusteet ja etsii ja kilpailuttaa kaiken muunkin. Keittiö kannattaa ottaa Ikealta tai sitten paikalliselta pikkufirmalta, ei miltään ketjulta. Laatu on silti ihan hyvä. Takkaa voi metsästää halvalla jostain, samaten lattioita (laatat ja laminaatit). Kaapit saa halvat ja hyvät siten, että ottaa liukuovet joltain toimittajalta ja ostaa niiden taakse Ikealta Antonius -hyllyköt. Hyvät on ja saa paljon säilytystilaa halvalla. Jos on omasta metsästä puita, niin niistä saa kaikki tukilaudat mitä tarttee, kuten myös verhouksen ja autotallin.

Itse voi tehdä vaikka mitä. Mun mieheni on ammatiltaan rakennusmies ja siinä sivussa olen oppinut itsekin omaa taloa remontoidessa. Laminaatin voi asentaa itse kun on vain tarkkana, samaten keittiökalusteet ja kaapistot. Maalaaminen ja tapiseeraaminen on helppoa. Laatoittaminen vaatii vähän taitoa, ainakin sen laastin tekeminen on sellaista näppituntumalla tapahtuvaa ammattimiehen touhua, mutta esim. saumaaminen sujuu keneltä vain.

Tärkeintä on budjetin tekeminen. Siihen, talon suunnitteluun ja työvaiheiden miettimiseen kannattaa laittaa aikaa. Paljon apua on jos on käytössä iso varasto sateelta suojassa. Sinne voi sitten ostaa jo varastoon kaikkea tarvittavaa etukäteen kun halvalla saa, eikä tarvitse sitten äkkiä kalliilla ostaa kun hätä tulee.

Tsemppiä vaan!

että hoidetaan itse? Op:n lainalaskurikin valitettavasti valehtelee, kun laskee joka tapauksessa että oman töyn osuus on vain 30 % vaikka sen ihan oikeasti voisi tehdä itse.

Mies on lisäksi rakennusmies ammatiltaan, joten sitäkin puolta voisi hoitaa, mutta todellakaan kaikelle ei ole aikaa, eli vain nuo maarakennustyöt + muut pikkuhommat ehtii tehdä.

Meille tuli yhteensä 350 neliötä taloon, teimme itse, ihan kokonaan, lukuunottamatta kellariperustuksen kaivuuta ja joitain pikkutöitä.

ja alle 200 000¿.......

se tekee joka osaa, ja hinta arvio tällä hetkellä talostamme on yli 400 000¿ (emme asu p-seudulla.)

Meillä rakentaminen jo loppusuoralla ja meille tuli pieni talo, n. 100 neliötä yläkertavarauksella. Kustannusarvio vuosi sitten avaimet käteen hinnalla oli 169 000, ilman tonttia. Tontti oli meilläkin halpa, ja pohjatyöt helpot. Mutta uskomattomia summia sitä rahaa on vaan mennyt, vaikka lähes KAIKKI on tehty itse. Palkattuna on ollut vain vastaava mestari ja muurari. KVV-valvoja, LVI-valvoja ja LVI- suunnittelija olivat miehen tuttuja ja tekivät työnsä lähes ilmaiseksi, ns. nimellistä korvausta vastaan. Mies teki itse sähkösuunnitelman ja sähkötyöt.

Jos miehellä ei olisi ollut suhteita ja saanut lähes kaiken tukkuhinnoilla, niin varmasti olisi budjetti ylittynyt. Rakentamisessa käytimme keskitasoista varustelua, mutta mitään luksusta ei ostettu. Rakennustarvikkeiden hinta on noussut todella paljon esim. vuoden alusta ja sitä myötä myös talofirmoilla on hintojen nosto paineita. Hintojen noususta kertoo myös se, että laskin äsken samalla varustetasolla ja samalla tietokoneohjelmalla kustannusarvion uudelleen ja nyt talon hinnaksi tuli yli 200 000. Vuodessa kustannusarvio on noussut lähes 40 000 euroa.

" ehkä mies osaisi tehdä kaivuutyöt" jne.

Laatikaa budjetti.

Netti on pullollaan rakennuspäiväkirjoja ja niissä on toteutuneita budjetteja, ottakaa nistä mallia.

Itse määrittelin hinnan aina yläkanttiin, budjetin alittumisen kanssa pärjää huomattavasti paremmin kuin ylittymisen kanssa.

Tiedän rakentamisen olevan kallista, mutta mieluummin uusi kuin käytetty ja ne käytetytkin maksavat ainakin saman verran.

Paikkakunta on pieni kylä Savossa.

Ehkä- sanat tulevat siksi, että olemme harkinneet ko. vaihtoehtoja.

Asiantuntevia neuvoja on saatavilla kuitenkin- isäni on tehnyt 3 omakotitaloa omin käsin- pitkästä.

Kertokaa minulle, miten ihmeessä saan sitten valmistalon lupineen päivineen 130 000 + maatyöt + täytöt = noin 145 000 euroa, jos itse tehden tulee vielä kalliimmaksi? Yksi tarjous on jo saatu valmistalosta, 1,5krs + alakerta valmis, yläkerta sisustusvalmis.

ap

myöskin palkkakustannukset vaikuttavat. Kaivinkoneelle saa laske ainakin sen 50 euroa/tunti ja yhdessä tunnissa ei tehdä vielä mitään.

Maa-aines on kallista, mikäli sitä joudutaan vaihtamaan, myöskään tuoni tontille ja maa-aineksen levitys ei ole mitään halpaa.

Viime vuoteen verrattuna maarakennustöiden kustannukset ovat nousseet paljon, sati sitten jos vertaa kahden vuoden takaiseen.

hintaa?

Tässä pientä budjettia lasketaan. Mieheni voi tehdä kaikki maarakennustyöt itse + pihatyöt ja täyttömaat, hiekat jne saadaan ilmaiseksi. Ajattelin vain, kuinka paljon siinä säästää?

Vanhempieni pellolle.. Uskon, että noin pienen talon rakentamiseen pellolle riittää tuo 150 000 ¿, autotallia tuskin saatte sillä rahalla (en tiedä haluutteko edes). Meille tulee 130 neliöö ja autotalli+katos ja näyttäisi, että 200 000 ¿ riittää. Meillä valmispaketti, puuverhoilu, talotehdas pystytti vesikattoon ja ruoteet, siitä lähtien itse. Tietty putkimies, muurari ja sähkärit ollu hommissa, kirvesmies jonkun tunnin (mutta täällä hinta ei ole älytön, 27 ¿/h sis alv). Paketti tuli maaliskuun vikalla viikolla ja tarkoitus on muuttaa viimeistään jouluksi, ehkä jopa aiemmin.

oli 10 000, muuttui loppupeleissä lähelle 50 000 paalutuksineen, soranajoineen yms töineen. Hyvin kyllä tekivät, korko oli millilleen ja talopaketti istui loistavasti päälle.

Siinä meni vaan meidän budjetti totaalisen pieleen, mutta minkäs mahtoi. Piti olla kova pohja tontilla(oli tehty maaperätutkimus), vaan yksi tontin kulma olikin ihan hötöä, eikä uskallettu sitten riskeeerata.

Meillä ei nuo talkootkaan ole onnistuneet kaiken maailman sattumien takia.

Miehelläni on konealan yritys ja vaikka mies itse kompuroisi, olisi aina joku, joka konetta voisi käyttää, että saadaan pohjat tehtyä. Myöskin rakennusmiehiä löytyy, mutta eipä niidenkään varaan pankin mukaan voi varautua.

Mitähän sellainen maksaisi, jotain 30 000 per mies? Tietenkin vakuutukset päälle.

Tarkoitus ei ole siis kyhätä lautahökkeliä, vaan perimmäinen tarkoitus on tehdä talo huolella, ei niinkään kiinnittää rahavaroja sisustukseen, huonekaluihin ja design-keittiöihin. Toimivaa pitää olla, mutta ei maltaita maksavaa.

Ja perään hirveän tyhmä kysymys. Alkaako lainanmaksu missä vaiheessa *älkää naurako*, kun en ole koskaan talolainaa ottanut. Lainaa itse asiassa ei ole tarvinnut ottaa muutenkaan.

Luulisin, että saisimme pari miestä hommiin. Perustukset kuulemma kannattaa tehdä syksyllä, sanoi eräs rakentajatuttu taannoin. Säästää hirveästi aikaa, ja pitää toki tehdä kunnon routaeristeet talveksi.

ap (kiinnostaa tietää kaikki)

Sehän on sitten kaitten ennakkoperintönä katsottavissa kun se ikävä aika koittaa. Menee toki siitäkin veroa.

Voi hemmetti, että alkaa menemään suupielet alaspäin, kun lukee näitä kokemuksia; taidetaan olla soutuveneellä myrskyssä liikkeellä.. Pelto kai se olisi halvin maapohja, tuossa metsikössä näyttää joutuvan tekemään aika lailla hommia.

Jos me valitsisimme sen valmiin talon lupineen ja muineen, niin pohjatyöt ja pihat pitäis itse tehdä ja sitten ehkä päästään tuohon summaan.

Mutta taka-ajatuksena tässä on se, että olemme lainan ottajina ensikertalaisia, ja esim. 200 000 euroa on hirveä summa. Liikaa olemme kuulleet kauhukertomuksia rästiin jääneistä veloista. Tosin nyt on varmaan ihan surkea aika rakentaakin kun kaikki maksaa niin paljon, mutta tilaisuus on muuten hyvä: vakipaikat (tosin on ollut jo pitkään), tonttimahdollisuus, puumahdollisuus, asutaan tonttien lähellä, neuvoja saa tarvittaessa, ei ole lapsia jne. Ehkä joudutaan pyytämään sitä 200 000 euroa pankista sitten. Eihän sitä ole kaikkea pakko nostaa kun aiotaan pysyä tiukasti budjetissa siltikin, eihän..?

onneton ap

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat