Vierailija

Olen aina luullut että rhesuksia on olemassa Rh+ (joko ++ tai +-) sekä Rh- (aina --)

Ja että ++ ja ++ vanhempien lapset aina ++, -- ja -- vanhempien lapset aina --, ja +- ja +- vanhempien lapset joko ++, +- tai --.

Kuitenkin oma Veriryhmäni on B+ (BB++), mieheni AB+ (AB+-) ja lapseni B- (BB--)

Loogiosesti tuo ei ole mahdollista, vai??? Joten joko pojan verikoe on viallinen (omani on otettu niin useaan kertaan etten ukso..) tai sitten hän ei olekaan poikani (myös hyvin epätodennäköistä!) Oletteko koskaan kuulleet tapauksista, että verenmääritys olisi mennyt vikaan???

Kommentit (23)

Esim. jos veriryhmä on a- se tarkoittaa että d-antigeeniä ei ole, täällä ei merkitä e:tä ja c:tä ja mitä niitä vielä oli. Toki niitä siis tutkitaan raskausaikana.

Vierailija:

Lainaus:

Itselläni löytyi neljännessä raskaudessa E-antigeeni, jonka takia lapsen immuniosoitumista seurattiin tiiviisti raskauden aikana. Olen itse A rh+. Ja lapsi immunisoitui. Veret piti vaihtaa syntymän jälkeen.

Rh-tekijöitähän on useita, Suomessa seurataan vain d-antigeeniä mutta niitä on muitakin, eri maissa on erilaiset merkintäsysteemit. Tämä on kyllä vain arvailua.

Vierailija:

Lainaus:

täällä tehdään " verikortti" . Siinä on tietoa jos vaikka mitä (josta suurin osa ei sano itselleni mitään), ja siis neljä lokeroa : kaksi kirjaimille ABO ja kaksi rhesukselle. Itselläni siis BB++, miehelläni AB+- ja pojalla BB--

Ja maa on Ranska.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Question

If a person¿s blood group is Rh-ve is it possible for both of their parents to be Rh+ve or would one have to have the same rhesus factor?

Answer

Yes, it is possible for a Rh-ve person to have both parents testing Rh+ve, if both parents are heterozygous for the Rh gene.

Rhesus factor is transmitted by a genetic factor denoted as D for Rhesus positive and d for Rhesus negative. People have a pair of these genes. If they have two dominant genes - DD - then they are Rhesus positive. If they have one D and one d, that is they have Dd, (heterozygous) then the dominant gene means they will test Rh+ve. If they have both dd genes then they are Rh-ve.

Without going into great details about the mode of inheritance, if both parents are Dd, then they will test Rhesus positive. But they can produce children who can have the combination of DD, Dd or dd. The chance of such parents having a dd child who will test Rhesus -ve is one in four.

Yours sincerely

Dr Keith Barnard, GP

Ja kyseinen korttikin on 100% virallinen vasta kun on kaksi testiä tehty. Omassani on 2 testiä, pojalla vain yksi, olisin siis ennemminkin ajatellut että pojan olisi väärin. No, huomenna kun käytän pienimmäistä rokotuksessa, niin kyselen samalla tuota lääkäriltä.

Mutta JOS hänenkin mukaansa on mahdotonta, ja JOS teetetään uusi verikoe joka vahvistaisi tuloksen, niin sittenpä en tiedä mitä ajatella!!

Niin, jos Rh+ vanhemmat ovat tyyppiä +-, eli molemmat vanhemmat antaisivat siinä tapauksessa - geeninsä. Mutta jos äiti on ++ tyyppiä, antaa hän automaattisesti + geenin, ja vaikka isä antaisi - geeninsä, lapsi olisi siis +-, ja siis Rh+.

Itse olen sitä mieltä, että äiti EI ole ++, tai sitten lapsi EI ole Rh-.

Vierailija:

Lainaus:

onko teille siis jostain syystä tehty joku tarkempi geenitutkimus? Normaalista veriryhmätestauksestahan ei selviä, oletko ++, +- vai --.

Itselläni löytyi neljännessä raskaudessa E-antigeeni, jonka takia lapsen immuniosoitumista seurattiin tiiviisti raskauden aikana. Olen itse A rh+. Ja lapsi immunisoitui. Veret piti vaihtaa syntymän jälkeen.

Mutta ennemminkin siis tuota väärää diagnostiikkaa koskien : luuletteko että niin on voinut käydä? Onko kenellekään niin käynyt, että veruryhmä onkin ollut eri kuin ekassa määrityksessä? Entäs voiko iällä olla vaikutusta? Poikani oli n5v kun häneltä veriryhmä määritettiin.

kolmosen äiti olisi siis ++, ja silti hän itse -- ??

Eli ei pitäisi paikkaansa tuo artikkeli ?

Itse olen siis moneen kertaan testattu, ja aina BB++, poiakni taas vain kerran ja BB--

Eli ei mahdollista artikkelin mukaan (ja itsekin olin tuota mieltä), mutta mahdollista kolmosen mukaan.

ap

täällä tehdään " verikortti" . Siinä on tietoa jos vaikka mitä (josta suurin osa ei sano itselleni mitään), ja siis neljä lokeroa : kaksi kirjaimille ABO ja kaksi rhesukselle. Itselläni siis BB++, miehelläni AB+- ja pojalla BB--

Ja maa on Ranska.

ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat