Vierailija

43 w sukulaismuija tokais tänään päässeensä opiskelemaan samaan tiedekuntaan mun kanssa..voi tsiisus...ei voi mitään et oon sen verran ikärasisti etten osaa aatella sitä ihmistä " opiskelijana" , siis mäkin oon mielestäni vanha opiskelija (23v) toivon mukaan muitsu ei jatkossa änkeä mun seuraan kyselemään neuvoja muistinvirkistykseen! meni jotenki maku omasta opiskelupaikasta jonka eteen näin kuiteski tosi paljon vaivaa ja kyseiseen paikkaan on tosi vaikeeta päästä, siinäkin mielessä ihmettelen!!!!!

Sivut

Kommentit (62)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

pelkillä papereilla ei pääse. Avoin väylä tarkoittaa sitä, että on suorittanut avoimessa yliopistossa pääaineesta ( mitä aikoo yliopistossa opiskella ) perus- ja aineopinnot ( cumu) ja jossakin toisessa aineessa ( sivuaineeksi ) perusopinnot ( apro). Nykyään ei siis pääse vanhoilla tutkinnoilla ( opistot ) ihan noin vain. Ilman työtä ei siis pääse avoimella väylälläkään.

ap:n kommentti kyllä ihmetyttää. Onko todella ihan äiti-ihmisen suusta....

Ihan tosissaan; kyllä kolme- ja nelikymppisenä ihmisellä on (myös itsellään) paljon enemmän annettavanaan.

Ja todellakin - myös niitä työvuosia veronmaksajana! Tulevaisuudessa ei taatusti ole " varaa" päästää ihmisiä eläkkeelle 65 vuotiaana.

t. 32

Varmaan kytännyt ap:n valintaa tämä sukulaistäti, ja sitten ihan väkisin ja tarkoituksella tupannut samaan arvostettuun opinahjoon!

voi ap parka. Ja vielä sukujuhliinkin joutuu tuon tätinsä kanssa.

ostaa tuoksujaan jostain teinikaupan alelaarista...

Veikkaanpa, että eläkeikä on siirtynyt muutaman kymmenen vuoden päästä sinne 70 paikkeille. Eikä kukaan varmaan kiellä tekemään töitä niin kauan kuin terveys riittää.

Vierailija:

Lainaus:

no ehkä mä en ihan kauheesti ilahdu kuullessani että mutsin ikäinen tuttava tuppautuu samaan opiskelupaikkaan. Siis siinä vaiheessa kun itse aloittaa vaativat opinnot arvostetussa paikassa ei todellakaan halua visioida kuinka joku keski-ikäinen täti touhottaa kaikissa sukujuhlissa samoista opinnoista, noloo MUN mielestä!!! sori vaan nyt kaikki nelikymppiset...

Oletkos varma että älysi riittää?

Olen kolmen lapsen äiti, pitkään heidän kanssaan kotona ollut. Opinnot jäivät kesken, kun laman aikana jouduimme muuttamaan kauas opiskelupaikkakunnalta ja yllättäen miehen työ ja kolme pientä lasta tekivät opiskelustani aika mahdottoman.

Kun lapset kasvoivat jatkoin opiskelua, mutta totesin että ala , jota nuorena halusin opiskella ei enää mitenkään kiinnostanut. Menin töihin muutamaksi vuodeksi sellaiselle alalle josta nautin suunnattomasti ja nyt sitten pääsin yliopistoon opiskelemaan ja pätevöitymään tälle alalle. Elämä kun ei ole ohi nelikymppisenä, kuten nyt luulet selvästi. Minullakin on työelämää opintojeni jälkeen vielä reilut parikymmentä vuotta.

Olen pahoillani ap että me nelikymppiset tulemme ja teemme koulustasi vähemmän " hienon" . Saatat kuitenkin yllättyä että mekin ihan omilla aivoillamme pärjäämme. Viisaus kun ei häviä iän myöstä ja opiskeluun kun tarvitaan älyn lisäksi, ja ehkä vielä enemmänkin, motivaatiota ja istumalihaksia.

Bailausaikammekin on jo ohitettu, niin kaiken senkin ajan voimme käyttää opiskeluun.

No, minäkään en roiku kiusanasi opiskelemassa kovin kauan. Enhän aloita ihan perusopinnoista enää.

Yllätyt vielä kun näet millainen ikäjakautuma kanssaopiskelijoissasi on. Toivon sinulle pitkää pinnaa, suvaitsevaisuutta ja menestystä opnnoissasi!

Ite kun opiskelin, olin 20v kun aloitin ja siellä oli 24v myös yksi opiskelija, ja minusta hän oli vanha. Mietin ihan tosissani, että miten pahasti täytyy elämässään sössiä, jos ei vielä 24v mennessä ole valmistunut!

Nyt jo nauran omalle kalkkisajatukselleni, mutta silloin olin ihan tosissani.

Ei mun mielestä tossa ap:n ajatusmaailmassa ole mitään outoa, ainahan nuoret haluavat erottua omaksi porukakseen. Tuossa iässä vielä ei esim uskalleta keskustella avoimesti lehtoreiden kanssa, vaan heihin suhtaudutaan vähän kuin lukiossa tms.

Ollaan me ja sitten noi vanhat. Kerran jopa otettiin asia puheeksi kulttuurihstorian luennolla ja saatiin luennoitsija nauramaan pahemman kerran.

Hän päivittei, että muuttui sitten mikä tahansa, mutta yksi pysyy: opiskelijat jotka kuvittelevat olevansa " ensimmäisiä nuoria" . Ihmisiä, jotka ensimmäisenä ovat keksineet nuoruuden. Ja tätä on todisteltava mm eriytymällä omaksi porukakseen.

Mutta kyllä se jäykkyys sitten tuosta iän myötä katoaa, don´t worry.

" Been there, done that"

opiskelemaan 39 vuotiaana (pitkään ollut työelämässä mutta sairauden takia joutui jatko-opisklemaan).

Lisäksi esimerkiksi viime laman aikoihin, varsinkin pankkialalta irtisanotus jatkoivat yliopsitossa ja monet valmistuivat todella nopeasti - mutta sinä naivi, itsekäs ja todella lapsellinen ap et taida edes tätä tietää.

Lähipiirissäni on toisen yliopistotutkinnon 62 vuotiaana aloittanut nainen jota IHAILEN todella paljon. Hänen elämänviisaus ja älykkyys on todellista.

Toivon, että tämä aloitus on PROVO.

Olen reilusti yli 40-vuotias. Nykyinen ala ei ole enää se, mille alunperin kouluttauduin ja aion opiskella nyt toista. Sellaista mistä lapsena haaveilin.

Moni muuten opiskelee ihan turhaan. Naisia jää kotiin tai opiskeluala ei koskaan työllistä.

" Ystäväni joka on tehnyt uransa yliopiston puolella sanoo, että opiskelijoissa on tapahtunut suuri muutos viimeisten 10 vuoden aikana. Nyt yliopistoon tulee tätä " minä minä" sukupolvea, joka haluaisi kaiken valmiina. Nykyään opiskelija haluaa heti seminaarin alussa valmiin lähdeluettelon proffalta sähköpostiinsa ja on vielä närkästynyt kun proffa hymyillen kieltäytyy ja toteaa, että tyo pitää tehdä ihan itse. Ja näitä tapauksia on viikoittain."

Tämä on niin totta! Nykyopiskelijat (erityisesti ne alle 25-vuotiaat) ovat ihan järkyttyneitä siitä, että he joutuvat itse tekemään asioita, esimerkiksi menemään kirjastoon tekemään kirjaston koneilla hakuja. Ja etta se on vaikeaa. Ja että siihen menee aikaa jne jne..

t. yo-ope

Työvuosia ei kuitenkaan kovin paljoa ole tuossa iässä jälellä... vie vaan paikan nuoemmalta jolle se kuuluisi! Hus pois mummot ja papat yliopistoista!!!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat