Vierailija

Mää en tunne kunnolla, mutta puistossa käy yksi äiti jonka 4v tytöllä ei tunnu olevan minkäänlaisia rajoja.

Sivut

Kommentit (52)

Vapaa kasvatus ei ole sama asia kuin kasvattamatta jättäminen (lastensuojelutapaus). Minä olen vapaan kasvatuksen tuotos enkä minä ole koskaan saanut tehdä tuolla aiemmin mainittuja asioita ja elää kuin pellossa. Minulla on ollut hyvinkin ankarat vanhemmat ja vapautta annettin sitten kun olin valmis kantamaan myös vastuun. Se ei tarkoita sitä että 3-vuotiaana olisin saanut tehdä mitä vain mutta esim 16-vuotiaana pääsin discoon ja tiesin jos tulen kotiin myöhässä sovitusta ajasta, humalassa, tms minulla ei olisi enää mitään asiaa discoon, ennen kuin olisin muuttanut kotoa pois.

T: 70-luvun vapaan kasvatuksen tuotos!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ilkeyksiä. Äiti katsoo vaan muualle. Mutta hän ei mielestäni ole curlingvanhempi, tai ainakin olen käsittänyt niin että curling-vanhemmuus on vähän aktiivisempaa kuin vain sitä, ettei puututa mihinkään mitä lapset tekee koska ei pystytä (tässä tapauksessa äiti on tosi ujo ja lapset kovaluontoisia, perineet isänsä temperamentin). Oikea curling-vanhempi vahtii kuin haukka, ettei Nico-Petterin tartte kokea pahaa mieltä. Kaikki saadaan mitä pyydetään jne.

Puhdasoppinen vapaa kasvatus on nimenomaan yksi kasvatuksen muoto, ei kasvattamatta jättämistä. Ne, jotka tietoisesti noudattavat vapaan kasvatuksen oppeja, ovat varmasti pohtineet kasvattamista syvemmin kuin " perinteisen kasvatuksen" eli ruumiillisen kurituksen harrastajat.

Sitä siinä sähkö esimerkissä varmaan oli kuitenkin haettu. Vaikean kautta juuri tuossa tapauksessa, mutta en minäkään tottele kieltoja siksi, että ne ovat kieltoja. Minusta asioille pitää olla peruste, muutoin sen kieltäminen on turhaa. Samalla periaatteella kasvatan lapseni. HAluan, että he oppivat myös asioiden syy- ja seuraus-suhteen.

Oikeasti on kamalaa katsoa, kun poika 3v määrää tahdin. Häntä kyllä ns komennetaan, mutta mitään " uhkauksia" ei toteuta. Esim. lapsi lyö lelulla toista, niin vanhemmat sanovat mitä sä nyt teit. Ei noin saa tehdä. Jos lyöt vielä niin otan lelun pois. Poika lyö taas. Sama virsi alkaa, mutta lelua ei oteta pois. Tätä voi jatlkua vaikka kuinka kauan. Todellisuudessa tuo poikahan on vain turvaton, koska hänelle ei aseta rajoja.

Silloin haluaa helpommin antaa lapselleen kaiken ja huomaamattaan paljon enemmänkin, mitä omasta lapsuudesta on puuttunut. ' Omalle lapselle ei ainakaan tule vastoinkäymisiä ja pettymyksiä kuten minulle tuli, hän saa onnellisemman lapsuuden' .

Tämä on monesti tiedostamatonta.

Poika esim. saattaa sanoa ettei syö aamupalaa jos äiti ei mene eteiseen seisomaan ->äiti menee, mutta poika ei siltikään syö. Päiväkodista hakiessa vanhemmat maanittelevat puoli tuntia lasta tyyliin eiköhän lähdetä ja joko sinä haluat lähteä... Tätä kestää siihen asti kun pk:n hoitaja ilmoittaa lähtevänsä kotiin ;) Nää nyt oli vaan jotain esimerkkejä, oikeasti ihmeellistä, miten vanhemmat suostuu tekemään kaiken. Lopputuloksena isä ja äiti aina väsyneitä passaamisesta ja lapsi kiukkuinen joka tapauksessa kun keksii uusia tapoja saada viihdykettä hovinarreiltaan.

Kysyvät reilu 1v tytöltä, haluaisiko hän lähteä nukkumaan, haluasiko hän tulla syömään, haluaisko hän iltapesulle.

Ja kaikki tämä tapahtuu sitten, kun lapsi tosiaan itse niin haluaa ja päättää.

Oma valintansa tietysti, mutta itse en jaksaisi.

Lapset sitten. 4 villiäkin villimpää poikaa. Koulussa olivat luokkansa häirikköjä ja jokaisella keskittymisvaikeuksia. Nyt hiukan vanhempina en tiedä kuin että yksi heistä on jotenkin pärjännyt. Ilmeisesti matemaattisesti lahjakas, mutta hyvin epävarma. Muista en olekaan kuullut kuin että koulussa mennyt huonosti. Lukioon on toiseksi vanhinkin kuitenkin päässyt, mutta siellä ei mairittelevia arvosanoja.

Vanhemmat eivät kieltäneet heiltä oikeastaan mitään lapsena. He olivat TV:n ja tietokoneen orjia. Päivästä saattoi hyvinkin 5 tuntia kulua tietokoneella tai TV:n ääressä. Varsinkin viikonloppuisin, jolloin ei ollut koulua.

Mulla oli hirveän onnettomat vanhemmat ja itse koko ajan pelkään ylikompensoivani sitä pyrkimällä aikaansaamaan lapselle täydellisen lapsuuden. Tyyliin jos mulla ei ollut kunnollisia vanhempia, rupean itse aivan täydelliseksi sellaiseksi. En kylläkään ole antanut lapselle periksi tai yrittänyt välttää tuottamasta pettymyksiä. Mutta silti.

LAPSI SAA TEHDÄ KAIKKI ASIAT OMAN MIELENSÄ MUKAAN, VAIKKA SE EI OIS VAHINGOLLISTA TAI EI SOVELIASTA. LAPSI SAA ESIM. OLLA ULKONA PAKKASELLA T-PAITA PÄÄLLÄ, SYÖDÄ KAUPASSA ILMAISEKSI IRTOKARKKEJA, LYÖDÄ TOISIA... LAPSELLE EI OPETETA SÄÄNTÖJÄ EIKÄ HYVIÄ TAPOJA...

Sanot, että puhuttiin curlin-vanhemmuudesta, eikä vapaasta kasvatuksesta ja sitten sanot, että:

Vierailija:

Lainaus:

Ja kerro missä kohtaa väitän, että ei puhuttu vapaasta kasvatuksesta. 43.

Jos kotonakin kiellät ja toisaalta kiellät kieltäneesi niin mahtaa lapsesi olla sekaisin. Sillon onkin ihan sama millä tyylillä kasvatetaan. Lapset sitten saa rpoa, että mitä nyt sanoitkaan, kun et aikuisellekaan saa viestiäsi perille.

Perinreinen suomalainen kasvatus sisältää sen ruumiillisen kurituksen. Ei voi sanoa kasvattavansa perinteisesti, jos ei myös vetele ympäri korvia jos lapsi sanoo rumasti tai komenna lasta hakemaan vitsaa metsästä jos hän tekee tuhmuuksia.

Perinteistä kasvatusta en tietenkään suosittele kenellekään, enkä itse myöskään harrasta vapaata kasvatusta. Jos jotenkin pitäisi luokitella, niin yritän kasvattaa maalaisjärjellä, lasta kunnioittaen.

jokainen, joka väittää, ettei kasvata lastaan vapaasi, vaatii siis ehdotonta kuuliaisuutta vanhempiaan kohtaan, lyö lastaan, rankaisee kovin metodein, uhkailee hylkäämisellä ja kieltää lapsen tunteet ja tarpeet. Ainoa millä on merkitystä on tottelevaisuus ja yhteiskunnan yleiset normit.

Vapaaseen kasvatukseen kuuluu selittäminen, kuunteleminen, kieltäytyminen fyysisestä rankaisemisesta sekä toisen kunnioittaminen.

Onnea vain teille, jotka ette kasvata lapsianne vapaasti.

Suomessa suurin osa ihmisistä kasvattaa lapsensa ymmärtämään tekojansa, ymmärtämään omia tunteitaan sekä sallii uskonnolliset mielipide-erot lastensa kanssa. Mutta tällä palstalla on despoottiäitein invaasio.

Ainoa paha tapaus on tyttäreni kaveri, jonka vanhemmat vielä menisi, mutta heidän luonaan asuva mummu on mahdoton. Esimerkiksi: äiti oli ostanut kaksi lasten muovituolia. Sitten molemmat lapset halusivat saman Nalle Puh -tuolin, eikä Tikru kelvannutkaan. Äiti ajoi 20 km/suunta hakemaan toisen Nalle Puhin, koska mummu vaati. Ostotilanteessa olivat lapset itse valinneet tuolit.

Mutta itse olen huomannut, että asioiden tutkiminen lapsen kanssa oikeasti auttaa paljon paremmin kuin kieltäminen ja karjuminen. Aikuiset joskus luulee että lapsi TIETÄÄ asiat ja toimii aikuisten tahtoa vastaan KIUSALLAAN. Kun oikeasti lasta ajaa tekemään asioita tiedon ja oppimisen halu. Sen sijaan että kieltää lasta koskemasta johonkin yhä uudestaan ja uudestaan ja lopulta menettää hermonsa, vois istua hetkeksi alas ja kuunnella lasta ja näyttää mikä se kielletty juttu on, miksi siihen ei saa koskea, mitä tapahtuu jos koskee jne.

Itse olen monta kertaa yllättynyt positiivisesti miten " kiltti" lapsi on, kun siihen ei suhtaudu kuin nuorisorikolliseen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat