Vierailija

vai syyllistääkö lasta jos sanoo?

Kommentit (9)

Minusta lapsen tulee oppia ymmärtämään tekojensa seuraukset, etenkin sen että joku voi loukkaantua hänen tekemisistään/sanomisistaan.

lapsi tarvitsee lämpöä ja rakkautta, eikä syyllistämistä. Nykyajan äidit ei tajua kieltämisen ja kurinpalautteen tekemää vahinkoa lapsen sielulle, ties vaikka elämä lähtee väärille raiteille jo pienestä pitäen. Kyllä on hirviöäidit liikeellä taas tänään, kuinka voit käydä illalla nukumaan, jos olet pahoittanut turhaan lapsesi mielen. Vapaa kasvatus takaa sen, että lapsi oppii näkemään omat virheensä ja oppii itse näkemään tekojensa seuraukset, tätä voisi verrata vaipasta kuivaksi harjoitteluun, lapsi oppii kun on sen aika. Eihän pilata kullannuppujemme lapsuutta turhalla nipottamisella, silloin heistä kasvaa tasapainoisia aikuisia... : D

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ei normaali reaktio ole mitään syyllistämistä. se olisi syyllistämistä jos sanoisi lapselle että " minä olisin halunnut ison perheen, mutta kun sinä olet niin paha lapsi niin en halua hankkia enempää" tms.

lapselle on hyväksi nähdä että hänen tekonsa vaikuttavat muihin ihmisiin. minä näytän avoimesti lapselle ilahtumiseni ja pahastumiseni, ja toivon että kun nuorempi lapseni hiukan kasvaa, niin sisarukset keskenään toimivat hyvinä peileinä toisilleen.

lapsi ei joudu minua lohduttelemaan, en " murru" hänen edessään, mutta näytän välittömän reaktioni hänen tekemisiinsä.

Mutta tiedän ettei se varmaan kovin hyvääkään tee jos jatkuvasti siihen rooliin joutuu. Ainakin lapselle itselleen tulee epävarma olo, jos vanhempi on jatkuvasti murtunut ja itkuinen. Minulla hiukan vastaava tilanne. Murruin täysin kun kuulin läheiseni vakavasta sairaudesta. 2v lapseni tuli lohduttamaan itkevää äitiään. Selitin hänelle kyllä miksi itkin ja ettei hänellä ole hätää.

Vierailija:

Lainaus:

Kun äitini kuoli, niin itkin todella paljon. Lapsi lohdutti omalla tavallaan kiipeämällä syliin ja tuomalla pehmoleluja.

Lapsethan sanovat monesti " mitä sylki suuhun tuo" eli ovat kovin suoria-

empatiaa voi opettaa tyyliin:

" Miltä itsestä tuntuisi, jos sinulle sanottaisiin noin" ...

Niin kauan kun ei päädytä siihen tilanteeseen että lapsi lohduttaa vanhempaansa, on kaikki hyvin. Tarkoitan siis sitä tilannetta, että lapsella on ollut paha mieli jostain -> loukkaa vanhempaansa -> lapsen paha mieli ohitetaan ja siirrytään siihen että lapsi lohduttaa vanhempaansa. Jos tätä systeemiä jatketaan säännönmukaisesti, seurauksena on erittäin pipipäisiä lapsia.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat