Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Pihakavereita?

Ts. leikkivätkö jo ulkona keskenään?

Entä okt/rivarialueilla asuvat, annatteko lastenne mennä toisten pihoille oleilemaan jos siellä on lapsia vaikka ette tuntisi vanhempia lainkaan?

Kommentit (12)

Leikkivät ulkona keskenään ja lapsella on lupa mennä kavereiden pihalle, mutta se lupa täytyy aina tulla kysymään joko minulta tai mieheltä.

Tunnetaan kaikki naapurit joten eivät ole vieraita enää, mutta alkuun tietysti olivat ja silloin minä tai mieheni käytiin myös pihalla esittäytymässä ja muutama sananen vaihtamassa. Meillä on meidän pihalla " avoimet ovet" eli naapurien lapset saavat tulla tietysti myös meidän pihalle leikkimään.

Toisten pihoille ei ehdottomastikaan saa silloin mennä kun naapurit eivät ole kotona, eli jos käy ovella ja ovea ei avata niin sitten pitää tulla suorinta tietä omalle pihalle.

Meillä tuon 4-vuotiaan pojan seurana on myös 6-v isoveli ja yhdessä lapset tässä meidän ja muiden pihoilla lähinnä painavatkin.

Vierailija:

Lainaus:

Pihakavereita?

Ts. leikkivätkö jo ulkona keskenään?

Entä okt/rivarialueilla asuvat, annatteko lastenne mennä toisten pihoille oleilemaan jos siellä on lapsia vaikka ette tuntisi vanhempia lainkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Asutaan kerrostalossa, jossa pari vanhempaa tyttöä ja yksi nuorempi poika (meillä siis 4v poika). olen varmaan ylihuolehtiva, mutta menee kauan kun päästän pihaan ilman aikuista. Näiden isompien tyttöjen kanssa poika erityisesti tykkää touhuta.

hän saa olla tässä naapuritalojen pihoille heidän lastensa kanssa kun tunnemme perheet. Vieraiden pihoilla ei saa olla!

Hänellä on muutama saman tai suht saman ikäinen kaveri, mutta leikit ei aina tunnu sujuvan kun tytöillä tuota tuntuu olevan välillä että " mä en leiki sun kaa" tms.

Meillä myös 6v poika jolla samat säännöt kun tyttärellä, naapurustossa saman ikäistä kaveria pojalla ja leikit sujuu, toisin kun tytöillä välillä.

POika saa leikkiä pihalla, mutta leikki aina yksin. Kavereita ei ole tässä taloyhtiössä lainkaan:( yleensä ei edes pihalla leiki ketään. Poika on myös erittäin arka tekemään tuttavutta, joten leikkii mieluummin yksin. Hän aristelee muita lapsia jostain syystä aika paljon (tarhassa kuuluu " villeimpiin" lapsiin, mutta siellä kaverit onkin tuttuja)

Tuossa aidatulla leikkipihalla saavat leikkiä keskenään, tosin aina joku vanhemmista katsoo hieman perään. Toisten takapihoille (asutaan rivarissa) saa myös mennä jos asianomaiset itse antaa luvan, mutta kaikki naapurit on kyllä tuttuja. Vieraiden pihaan en antaisi mennä.

Pihakavereita on kolme. Kahdesta eri perheestä. Tiedän/tunnen molemmat vanhemmat. Ihan naapurista ovat. Lapset saavat olla keskenään ulkona ja leikkiä pihoilla. Meidän lapsella on sääntö, ettei saa lähteä meidän pihalta kertomatta. Silloin pitää ylittää pieni rauhallinen tie. Naapureiden pihoilla tien toisella puolen voivat olla kummalla tahansa. Toisesta naapurista saavat lapset lähteä meidänkin pihalle ilmoittamatta, toisesta ilmoittavat. Tähän asti on toiminut hyvin.

Lapsi tietää, että sääntöjen rikkomisesta seuraa rangaistus. Ei pääse kavereiden kanssa ulos.

Leikkivät paljon meidän pihalla. Meillä on toteltava meidän sääntöjä. Yllättävän vähän tappelevat. Emme yleensä mene erotuomariksi. Joskus harvoin.

Tyttöjä kaikki. Olen todella onnellinen, että meillä on tällaiset naapurit. Lapsella on mukavia kavereita ja turvalliset pihat leikkiä. Jonkinlaista pientä vastuuta omasta itsestään oppii nyt. Vanhempien valvonnassa. Sillä vaikka lapset keskenään pihalla olevatkin, on lähes aina joku vanhemmista ulkona - ja minäkin kyttäilen ikkunasta, jos satun sisällä olemaan. Aina tiedän missä lapset ovat, ja kuuleehan sen myös, on se sen verran kovaäänistä leikkiä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat