Vierailija

minulla todettiin kohonneet kolestroliarvot ja lääkäri kehoitti välttämään makkaroita ja juustoa (en syö kumpaakaan) ja suklaata. Onko kaakaon juominen myös pahasta? ja mitä muita ruoka-aineita pitäisi välttää??? kehoitti myös liikkumaan, mutta liikun jo 3-4 tuntia päivittäin ja olen ihannepainossani. Ei kait kolestroli kuitenkaan ole yhteydessä siihen että onko ihminen lihava vai laiha???Entä suolankäyttö??? Olen hieman ymmälläni että miten voisin parantaa tilannettani kun minusta minulla on jo suht ok ruokavalio ja liikun paljon, mutta ehkä on jokin asia minkä olen unohtanut. Toivon että teidän vinkeillänne hoksaan mikä se voisi olla.

Kommentit (10)

ja muut ok paitsi kolestrolit, niitä oli 3( fp-Kol-HDL, HDL/Kol,fp-Kol)tulokseksi sain kaksi arvoa toinen oli hieman yli sen sallitun viiden ja toinen yli sen sallitun oisko ollu yli kolmen jotakin...oisko ne ollu ne hyvä ja paha kolestrolit...korkealla oli myös kortisoli ja sappiarvot. verenpaine ja sokerit ok. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Syö kalaa, kalan rasva hyvää. Jos et syö tarpeeksi usein kalaa, niin ota kalaöljyä kapseleina. Suosi pehmeitä rasvoja.



Ruokavalion pitäisi olla monipuolinen ja terveellinen: kasviksia paljon, vähärasvaista lihaa.

Jos sulta on otettu pelkästään kokonaiskolesteroli, joka oli yli 5, mutta verenpaineesi esim. on ok, samoin sokerinsietosi, niin UNOHDA koko homma.



Kokonaiskolesteroli ei kerro mitään. Pitää tietää HDL, LDL ja triglyt, jotta tiedolla tekee mitään.



LDL-arvo on osoittautumassa luultua vähemmän tärkeäksi. Aiemmin luultiin, että korkea LDL on yhteydessä sydän- ja verisuonitauteihin, mutta nykyään on todettu, että tärkeämpi osoitin onkin matala HDL. Eli HDL:n pitäisi olla tarpeeksi korkea. Triglyt taas ovat suurempi riski kuin LDL.



Joillain ihmisillä on luonnostaan korkea kolesteroli, eikä se välttämättä muutu miksikään ruokavaliolla.



Suolalla ei ole mitään tekemistä kolesterolin kanssa.



Suosi juoksevaa rasvaa. Mitä pehmeämpi rasva (parasta on öljyt), sitä parempi kolesterolille. Kaikista huonointa tekee kovetetut rasvat, joita on monesti esim. ns. vähäravaisissa jutuissa (lue ruokakermapurkin kyljestä onko kovetettuja) ja kekseissä. Vältä kovetettuja niin paljon kuin pystyt.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat