Vierailija

Mun mielestä rumimmat murteet on:

TURUN, todella ärsyttävän kuuloista.

Rauma on hyvänä kakkosena.

Tampere on hyvänä kolmosena.

Savo, jos puhuu puhdasta savon murretta, niin se on vaan niin koomisen kuuloista.

Stadin slangi.

Sivut

Kommentit (93)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tamperelaiset määkivät hauskasti (mää ja sää). Serkun vaimo on Lempäälästä lähtöisin ja puhuu aika karmeaa murretta vieläkin, vaikka on asunut muualla jo viimeiset 15 vuotta.

Turku-Pori-Rauma, yök. Siinä Kadonneet ohjelmassa oli se yksi mies, joka puhui turun murretta ja täytyy sanoa, etten mä tajunnut kunnolla mitä se sanoi.

Kakkan, Jukkan, Mikkon ym. sanoja käyttävät naurattaa, onko noi nyt porilaisia vai mitä.

Savo, se nyt vaan kuulostaa niin naurettavalta :D Varsinkin nopeasti puhuttuna.

MUn mielestä kaikki murteet on hauskoja. On jännä kuinka paljon merkitystä noilla murteilla on-eri murrealueilla ihmisistä korostuu eri puolia.

Ruminta on mielestäni flegmaattinen, tahdoton puhe-ilmaisu. Ja sitä riittää tänä päivänä. Rumaa on myös se, ettei vaivaudu puhumaan toisten kanssa.

Mulle oli joku soittanut ja kyselin, että ketä soitti. Mikkeliläisten mielestä piti kysyä, " kuka soitti" .

t. Alun perin etelähämäläinen, joka puhuu omasta mielestään aika yleiskieltä :)

Karseimpia esimerkkejä löytyy jopa uutissivuilta tai siitä mikäliesuomalaisenkäsityön -ns. wikipedia -sivulta, jota en muista. Järkyttävä virhe heti aloitussivulla.

Kielen eläminen on ehkä eri asia kuin sen tarkoituksellinen (tai " typeryksellinen" ) tuhoaminen tyyliin " ketä kävi" .

t: 26... kai.

Tai erityisen kauniskaan. Olen kotoisin etelä-Hämeestä, eikä täällä ole mitään korviinkäyvää murretta, ja se on aika harmittavaa. Minusta on kiva kuunnella kunnon murteella puhuvia, kieli on rikasta ja mielenkiintoista.

Suosikit ovat Pohjanmaan murteet etelästä pohjoiseen ja täällä paljon parjattu manselainen.

Vierailija:

Lainaus:

esim. itse en koskaan voisi kuvitella kutsuvani äitiäni mutsiksi tai mudeksi. Kamalan kuuloista ja tämä valitettavasti levinnyt pääkaupunkiseudulta jo muuallekin.

Tampereen murre on musiikkia korvilleni, koska se tuo kodin mieleen. Oikeasti tosin kovin harva tamperelainen puhuu enää sitä oikeaa murreta.

Mutsit ja mudet ovat meillä vitsi. Jos lapseni kutsuu minua mutsiksi, minä en ole kuulevinani. Tämä johtuu siitä, että olen valitettavasti asunut Helsingissä 20 vuotta enkä viihtynyt niistä yhtäkään.

eikä ainoastaan Pohjois-Pohjanmaalla.

Minusta ne on ihan hienoja sanoja. Tampereen murteesta en erityisemmin välitä. Lapissa puhutaan hauskasti. Itä-Suomen murteista en tiedä paljoakaan, joten en osaa niistä sanoa mitään.

mutta melkein yhtä paljon ärsyttää tuo ketä sanan käyttö kuka sanan sijasta... savolaisia ja karjalaisia on hauska kuunnella, tampereen murre on koomista ja turun murre niin omituista, että se on jo mielenkiintoista...

Ärsyttävintä on AINA ollut stadin pölinä ja siihen liittyvä sanojen typerä " lyhentäminen" . Esimerkkeinä ankkari tms. (Aku Ankka) tai joku rintsikka :D (rintamamiestalo).

Söpöjä murteita ovat mie ja sie -tyyliset. :D

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat