Seuraa 

Elikkä aika hupenee huomaamatta ja torstaihin on kovin lyhyt aika... Ja mielessä pyörii jos jonkinlaista hassua aatosta sektioon liittyen!

Elikkä jos te sektion kokeneet valaisisitte mua hieman parissa jutussa. keskiviikkona olen menossa juttelemaan kyllä leikkaavan lääkärin kanssa, mutta mikäli on kiirettä niin se jää sitten tekemättä, taikka jännitykseltäni en sitten muista enää kysyäkkään mitään...

1. Tehdäänkö suunnitellussa sektiossa ainoastaan ulkonäöllisten seikkojen takia leikkaushaava vaakaan ja aivan karvoituksen juureen/sekaan?

2. Kummasta paranee nopeammin, mikäli leikkaushaavaan suunnnalla on oikeasti väliä, että onko se pystyssä vai vaaka tasossa?

3. Kuinka kauan jatkoitte kipulääkitystä?

4. Tiedän että leikkauksen ajaksi laitetaan virtsakatetri, mutta milloin sen saa pois?

5. liittyen edelliseen... Katetrihan laitetaan siksi kun ei ole tuntoa, eikä näin olen tietoa milloin on pissahätä, niin mites sen mahdollisen kakkoshädän kanssa.....? Vaippa? vaiko vahinko ja sitten vaan erittäin nolona ilmoittamaan asiasta hoitajalle...?

6. Kauanko sen puudutuksen vaikutus yleensä kestää?

7. Pystyittekö hoitamaan vauvaa ihan itsenäisesti heti leikkauksen jälkeen?

8. Kuinka kauan jälkivuoto kesti ja oliko runsasta, esim jos pystyy vertaamaan normi synnytyksen jälkivuotoon?

9. Olisiko hyvä mikäli mies pystyisi olemaan leikkauspäivän tavallaan apukätenä osastolla, jotta vauvan hoito onnistuisi mahdollisimman mutkattomasti? ( Toki hoitajilta varmaan saa apua, mutta....)

10. Onko jotain muuta huomioitavaa sektiossa?

ja viimeisimpänä... Oletteko saaneet ottaa leikkaus salissa heti kuvan/kuvia vauvasta siitä ensi kosketuksesta äitiin?

Vai jääkö homma kätilön harteille ottaa sitten isästä ja vauvasta ensi kuvat....ja äidin kanssa vauva pääsee kuviin vasta osastolla?

Jos jaksatte vastata tähän hirmuiseen kysely tulvaan, edes osaan kysymyksistä niin ISO KIITOS!!

T helga, jolla deadline 26.7...

Kommentit (13)

1. Tehdäänkö suunnitellussa sektiossa ainoastaan ulkonäöllisten seikkojen takia leikkaushaava vaakaan ja aivan karvoituksen juureen/sekaan?

En ole varma, mutta luulisin, että kyllä. Hätäsektiossahan usein tehdään poikittaisviilto mahaan, koska on kiire. Mutta suunnitellussa on aikaa, joten uskon että silloin halutaan tehdä helpommin piiloon saatava viilto.

2. Kummasta paranee nopeammin, mikäli leikkaushaavaan suunnnalla on oikeasti väliä, että onko se pystyssä vai vaaka tasossa?

Sairaalassa sen 4 päivää ja kotona muutaman päivän. Oli yllätys kuinka äkkiä pystyi jättämään kipulääkkeet pois.

4. Tiedän että leikkauksen ajaksi laitetaan virtsakatetri, mutta milloin sen saa pois?

Minulla otettiin seuraavana aamuna.

5. liittyen edelliseen... Katetrihan laitetaan siksi kun ei ole tuntoa, eikä näin olen tietoa milloin on pissahätä, niin mites sen mahdollisen kakkoshädän kanssa.....? Vaippa? vaiko vahinko ja sitten vaan erittäin nolona ilmoittamaan asiasta hoitajalle...?

Kakkoshätää ei ainakaan minulle tullut. Johtuu varmaan siitä, että leikkausta edeltävänä iltana piti laittaa peräpuikko, joka kyllä tyhjensi vatsan.

Minulla kesti vielä tarkkailuhuoneessa hyvän tovin. Eli ei ollut pelkoa, että loppuu kesken leikkauksen.

En pariin päivään. Syöttämään tietysti, mutta silloinkin sai soittaa hoitajan nostamaan vauvan tissiltä toiselle ja omaan sänkyyn.

8. Kuinka kauan jälkivuoto kesti ja oliko runsasta, esim jos pystyy vertaamaan normi synnytyksen jälkivuotoon?

En pysty vertaamaan normi synnytyksen jälkivuotoon, mutta sektion jälkeen vuosin tosi vähän. Välillä hulahti kunnolla, mutta kaiken kaikkiaan vuodon niukkuus yllätti.

9. Olisiko hyvä mikäli mies pystyisi olemaan leikkauspäivän tavallaan apukätenä osastolla, jotta vauvan hoito onnistuisi mahdollisimman mutkattomasti? ( Toki hoitajilta varmaan saa apua, mutta....)

Kyllähän se hyvä on, jos vain mahdollista.

Varaudu ilmavaivoihin leikkauksen jälkeisinä päivinä. Se oli jotain aivan kamalaa. Mutta sinänsä ymmärrettävää, kun onhan vatsassa leikkauksen aikana tehty melkoista mylläystä :)

Minullekin on tehty sectio ja toinen on edessä, mutta en nyt enää kirjoita omaa kokemustani tähän koska vastauksia on jo niin paljon. Tuohon ilmavaiva-asiaan sen sijaan haluan sanoa itsekin niistä kärsineenä, varsinkin siis siitä ilmakivusta, joka on aivan karseeta myöskin!!! B-vitamiini pilkkoo ilmaa. Kannattaa ottaa laitokselle mukaan B-vitamiinia ja ottaa niitä suositeltu määrä. Se oikeesti pilkkoo ilmaa siellä mahassa ja helpottaa huomattavasti kipua!

Suosittelen siis lämpimästi!

Terkuin Yaz rv 22+5

Numbe:

Lainaus:

Varaudu ilmavaivoihin leikkauksen jälkeisinä päivinä. Se oli jotain aivan kamalaa. Mutta sinänsä ymmärrettävää, kun onhan vatsassa leikkauksen aikana tehty melkoista mylläystä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ilmeisesti juuri siksi, ainakin minulla kahdesti niin.

---

Koko sairaalassaolon ja vielä kotonakin muutaman päivän

Heti kun pääsee sängystä ylös, mun tapauksessa seuraavana aamuna molemmille kerroilla.

Heh en tullut edes ajatelleeksi, ei ollut kakkoshätää;)

Tokassa leikkauksessa jossa vähän ongelmia puudutus alkoi kadota jo salissa, ekassa sitten heräämössä olon aikana.

En pystynyt ekana yönä muuta kun imettämään koska olin vielä täysin sänkypotilaana.

Eka synnytykseni alatie ja näissä sektioissa jälkivuoto oli huomattavasti niukempaa heti ekan päivän jälkeen.

Minulla mies oli ainakin iltaan saakka ja hoiti vauvaa:)

ja viimeisimpänä... Oletteko saaneet ottaa leikkaus salissa heti kuvan/kuvia vauvasta siitä ensi kosketuksesta äitiin?

Vai jääkö homma kätilön harteille ottaa sitten isästä ja vauvasta ensi kuvat....ja äidin kanssa vauva pääsee kuviin vasta osastolla?

Me ei ehditty ottaa kuvaa, sen verran pikaisesti vauvaa näytettiin minulle.

Mut on leikattu kahdesti, eka oli hätäsectio nukutuksessa ja toinen oli kiireellinen sectio epiduraalissa. Voin siis vastata vain osaan kysymyksistäsi ja voi olla että suunnitellussa sectiossa tehtäisiin toisin. Luulen kuitenkin että esimerkiksi puudutuksen vaikutus on aika lailla sama kiireellisyydestä riippumatta.

- en tiedä suunnitellusta sectiosta, mutta mulla ainakin tehtiin myös hätäsectiossa haava vaakaan ja sen arpi oli paljon siistimpi kuin toisen leikkauksen jälkeen. Hätäsection teki erikoislääkäri (alansa huippuja), kiireellisen " joku tavallinen" lääkäri (tittelistä en ole varma). Eli jälki voi olla kiinni tekijästä.

- olen kuullut että pystyhaava paranee hitaammin, mutta tämä on varmaan yksilöllistä. Mulla toinen haava parani hieman hitaammin koska taaperon ja vastasyntyneen kanssa ei ollut aikaa ottaa ilmakylpyjä ja suihkutella.

- hmm, varmaan parin viikon ajan napsin buranaa. Hätäsection jälkeen söin niitä säännöllisemmin ja enemmän, silloin sain myös kipulääkepiikin pari kertaa laitoksella. Kiireellisen section jälkeen pärjäsin tabuilla, parin päivän jälkeen ihan Buranalla.

- mulla se oli kummallakin kerralla noin vuorokauden, eli ekan yön yli. Kunnes pääsee itse tai avustettuna vessaan. Toisella kertaa olisin ollut valmis ottamaan sen pois jo aiemmin, ekalla kertaa olin niin tokkurainen että sitä tarvittiin.

- en ole ajatellut koko asiaa! Luulenpa että keho on niin poikkeustilassa ettei vahingosta ole vaaraa, ja halutessaan saa kai peräruiskeenkin. Mulla supistukset ovat tyhjentäneet vatsan totaalisesti.

Yleensähän kakkoshätää oikein odotellaan lapsivuodeosastolla, hoitajat kyselevät onko jo tullut, syötetään luumua eikä aina pääse kotiinkaan ennen kuin on käynyt. =)

- epiduraalileikkauksen jälkeen taisin olla heräämössä 1-2 tuntia (ajantaju kadonnut, kauan siellä makoilin). Osastollakaan jalat eivät kestäneet useaan tuntiin, olin tietty synnytellyt ensin koko yön joten väsymyskin vaikuttaa. Vasta vuorokauden jälkeen kävin vessassa itse. Leikkaus on keholle kova rasitus myös suunniteltuna.

- en, yllämainituista syistä: en päässyt sängystä moneen tuntiin. Isä oli erittäin suureksi avuksi, kätilöt tietysti auttavat jos isä ei pysty olemaan paikalla.

- en tiedä normijälkivuodosta, mutta mulla jälkivuoto on ollut kai melko vähäistä. Pari, kolme ekaa päivää on tarvinnut laitoksen supervaippoja, sitten enää yösiteitä. Vuoto on loppunut vähitellen kolmessa, neljässä viikossa, välillä alkaen uudestaan. Johtuisiko siitä että kohtu puhdistetaan hyvin leikkauksessa?

- kts vastaus 7

- no tosiaan se saattaa yllättää että kroppa voi olla kuin jyrän alle jäänyt leikkauksen jäljiltä vaikka mieli onkin virkeä. Toisaalta monet ovat sanoneet nousseensa pystyyn suurin piirtein leikkauspöydältä.

- esikoisesta sain polaroidkuvan jonka hoitaja otti ennen kuin tyttö kiidätettiin teholle. Näinkin hänet vasta seuraavana päivänä. Kuopustakin vain vilautettiin kapalossa, sitten isä ja poika vietiin takaisin synnytysosastolle odottelemaan. Kameraa ei ollut mukana. Voi olla että saa kuvata erityisesti jos on suunniteltu sectio ja lapsi sekä äiti voivat hyvin.

Mulla oli käynnistyspäivä valmiina kuopuksen kohdalla jo useita viikkoja etukäteen, ja se tuntui myös erittäin jännittävältä. Toisaalta tiesi ettei joudu kärvistelemään lasketun ajan yli ja pystyi laittamaan kaiken valmiiksi vauvalle.

Onnea sulle sectioon!

Kylläpä helpottaa ainakin pikkuisen kun tietää, että miten homma suurinpiirtein etenee sitten ylihuomenna!!

Jep, eli sitä oltiinkin jo pähkäilty miehen kanssa, että pysyy sairaalassa mun apuna ainakin torstain kokonaan, sekä perjantaina mahdollsimman paljon. Perhehuonetta ei täällä sairaalassa saa, ellei mies todellakin ole meidän kanssa koko ajan 24h.. Ja meille se on mahdoton ajatus koiran takia.

Samoin mietittiin tuota kakkoshätä juttua ja mieskin sanoi että häntä kun on leikelty niin edellisenä iltana on annettu sellasia pillereitä mitkä vetää mahan ihan tyhjäks, joten eiköhän niitä huomenna anneta mullekkin mukaan kotiin " nautittavaksi" ...Tosin hyöty taitaa jäädä aika heikoksi, kun muutenkin oireilen mahan kanssa kaiken jännityksen...

Hyvä tietää myös tuo pieru juttu... hih enpä oo moista keltään kuullutkaan vaikka tosi monelle tutulle on sektioita tehty!

Kaveripiiristä tosiaan löytyy paljon sektio äitejä, mutta kaikki " hätäsektioita" , eli aloitettu normisynnytyksellä, mut lopetettu sektioon niin heillä on homma menny hieman erilailla kuin suunnitellussa.

Ja kyllä muuten jännittää ihan sikana jo....

Nimikolle tsemppiä myös torstaille, ja kyllä torstai on hyvä päivä syntyä.=)

Kiitos vielä kerran vastanneille!!

Eli poikittain kohdun alaosaan tehty viilto on paljon turvallisempi vaihtoehto seuraavia raskauksia ja mahdollisia alatiesynnytyksiä silmällä pitäen. Pystyviilto kohdunsolan halki lisää riskiä kohdun repeämään seuraavissa raskauksissa ja synnytyksissä (joidenkin tutkimuksien mukaan riski on 10%)...Ei siis missään tapauksessa ole vain kosmeettinen seikka.

Terveisin kätilöopiskelija, joka on läpikäynyt hätäsektion. Tieto lisää tuskaa :(

Aika paljon riippuu varmaan myös sit sairaalasta ja sen toimintatavoista mutta vielä minäkin vastailen.. Kaksi suunniteltua sektiota takana, viimeisin 4.5 kk sitten :)

Tähän saitkin jo monta vastausta. Mäkin oon ymmärtänyt että hätäsektiossa vauva on saatava nopeasti ulos ja silloin haava tehdään pystyyn. Itselläni molemmat siis vaakaan. Hirmu siisti haava ja tosi hyvin jää esim bikinienkin kanssa piiloon.

..

Sairaalassa olon ajan 4 päivää ja viikon verran kotona. Haava oli kipeä vielä osastolla mutta heti tikkien poiston jälkeen helpotti, molemmilla kerroilla.

Kun pääsee sängystä ylös ja vessaan itse. Useimmilla n vuorokauden kuluttua sektiosta.

Mä en saanut mitään ruiskeita enkä puikkoja eikä niistä kukaan mitään edes puhunut. Leikkauksen jälkeen vatsan toiminta on hidasta ja multakin kyseltiin koko ajan että toimiiko vatsa jo. En olisi lainkaan huolissani :)

Heräämössä meni toista tuntia, osastolle pääsi kun varpaat heilui. Mun varpaat itsepäisesti pysyivät liikkumatta mutta sain reisiä heilutettua. Se on sit tosi kummallinen olo kun ' käskee' jalkoja liikkumaan ja mitään ei tapahdu. Kaikenkaikkiaan n 6 tuntia ainakin omalla kohdalla.

Tähänkin on jo hyvin vastattu, nappia vaan painamaan rohkeasti. Musta tuntu oudolta ' passuuttaa' hoitajia mutta eipä siinä oikeen muutakaan voi ;) Mielellään kuitenkin aina toivat vauvaa syötettäväksi ja auttoivat kaikessa.

En pysty vertaamaan, mutta ekasta oli vähän runsaampaa ja kesti n 7 viikkoa ja tästä tokasta 4 viikkoa ja ainoastaan sairaalassa runsaampaa, kotona pärjäsin pikkuhousunsuojilla.

Mies voi olla osastolla myöhään iltaan asti auttamassa :)

Mulla ei ekasta sektiosta ollut yhtään ilmavaivoja mutta tästä tokasta oli. En kuitenkaan tarvinnut mitään lääkkeitä siihen.

Sitä vielä huomauttaisin että vaikka jo osastolla olo olisi hyvä ja kivut vähäisiä kannattaa silti ottaa kaikki tarjotut kipulääkkeet vastaan. Mä jätin ottamatta ja heräsin yöllä niin kamalaan kipuhorkkaan että oksat pois...

Samoin heräämössä kun painelevat kohtua ja puudutus alkaa lakkaamaan niin mulla se ainakin oli tosi kivuliasta. Ensimmäisessä sektiossa ei heräämön hoitsut uskoneet kun sanoin että sattuu sikana ja suuttuivat kun tarrasin paniikissa hoitajaa ranteesta kiinni. Toisessa kerroin tästä ja ihana ja ymmärtäväinen hoitaja tuikkasi jotain mikä sai hymyn huulille ja katon pyörimään ;)

Pidä puolesi ja kerro jos sattuu liikaa, ei kannata turhan päiten kärsiä.

Esikoisen syntyessä mies kävi ottamassa pari kuvaa napanuoran leikkauksesta ja huutavasta pikkuisesta kun pakotin sen sinne sekaan. Poikaa vaan vilautettiin ennen lastenosastolle viemistä kun tiedettiin että hänellä oli seurantaa vaativa sairaus.

Tämän kakkosen kuvasi myös isä heti syntymän jälkeen ja sitten kapaloitu vauva tuotiin minulle pideltäväksi. Isi otti taas kuvia ja saatiin tosi pitkään ihastella uutta tulokasta samalla kun minua kursittiin kokoon. Olin siitä tosi kiitollinen varsinkin kun esikoisen sain syliin ensimmäisen kerran vasta puolitoista vuorokautta syntymästä.

Tulikohan vähän pitkiä vastauksia.. Hurjan paljon onnea kuitenkin torstaille!! Mulle molemmat sektiot ovat kuitenkin olleet tosi positiivisia kokemuksia :)

marie + poika ' 04 ja tyttö ' 07

Numbe:

Lainaus:

Totta, tuon olinkin unohtanut! Varsinkin esikoiseni kohdalla ne olivat vielä niin kipeitä että valvottivat. Kätilöiltä saa lääkettä joka auttaa ilmojen ulostuloa, kannattaa pyytää nolostelematta.

- Ilmeisesti juu. Itselläni eka oli hätäsektio ja sen vuoksi pystyviilto päällimmäisessä kerroksessa ja siitä on sitten myöhemmilläkin kerroilla menty samasta kohtaa...ei oo esteettinen näky ei, mutta lapsen selviäminen on tärkeämpää kuitenkin...

Ei aavistustakaan kumpi nopeampi kun kokemusta vain pystystä, mutta ei se minusta mitenkään hirvittävän kauaa vienyt. Parissa viikossa olin jo ihan kunnossa ja jouduin muistuttelemaan etten nostelis painavia, vaikka olo hyvältä tuntuukin. Lääkkeitä sairaalassa olon (n. viikko) ja kotona vajaa viikko siihen päälle, pikkuhiljaa annosta pienentäen ja ottoväliä pidentäen.

- Muistaakseni sitten kun pääsee jaloittelemaan, toisin sanoin kun pääset omin avuin vessaan.

- Kysyin joo tätä ponnistamisasiaa silmällä pitäen esikoisen kohdalla, ja kätilö totesi että ei haittaa jos tulee ulostetta, että se on ihan normaalia ja että hän hoitaa asian jos niin käy. Ja leikkausta silmällä pitäen muistutan siitä että yleensähän saat peräruiskun ennen leikkausta, jolloin suoli tyhjennetään...

- Riippuu varman puudutuksesta (itselläni oli jostain syystä sekä epiduraali että spinaali yhtä aikaa), sen voimakkuudesta ja henkilöstä. Itselläni tuntui vielä puudutusta jaloissa ja peffassakin 6 tuntia synnytyksestä...oli varmaan pidempäänkin ennenkuin meni kokonaan ohi. Ja sen jälkeen laittoivat lääkityksen tulemaan, niin kivut pysyivät kyllä melko hyvin poissa.

-No, heräämöaikana ei, vaikka kyllä olen heräämöönkin saanut toisen lapsen kohdalla lapsen ruokailemaan. Muuten meillä kyllä osastolla vauvat vierihoidossa heti leikkauksen jälkeen, siinä vain painelet päivän pari nappia ja juoksutat hoitajaa nostamaan lapsen rinnalle ja vaippaa vaihtamaan tms. kun itse olet erinäisin piuhoin vielä sängyssä kiinni.

-En osaa verrata kun itsellä 3 sektiota, mutta mulla kestänyt 3½ viikosta jonnekin pariin kuukauteen noi. Eka oli melkein alatiesynnytys, päättyen hätäsektioon, ja sen jälkeen oli kyllä runsasta ja sen pari kuukautta vuotoa ja välillä pariks päiväksi loppui ja alkoi sitten uudelleen jossain vaiheessa tuota aikaa. Mutta kaksi muuta enemmän tai vähemmän suunniteltua sektiota, niin vuoto ajat ovat kerta kerralta lyhentyneet ja vuoto niukentunut.

- Riippuu varmaan kuinka rohkea isi on käsittelemään uutta tulokasta heti (pelkääkö särkevänsä tms)...Isä-lapsi suhde ainakin pääsee kehittymään heti...Meillä mies ollut lapsen seurana happi/lämpökaapissa oloajan, kuvannut ja jutellut vauvalle, kun minä olen ollut heräämössä. Sitten kun olen päässy osastolle, mies on yleensä lähtenyt joko töihin ta i kotiin.

- Riskit on aina olemassa kaikissa tavoissa. Parempi kuin niitä ei liikaa mieti. Lääkkeitä saa jos tarvitsee, henkilökunta on siellä sinua varten, toiveita saa esittää. Minusta huomattavasti kivuttomampi ja helpompi tapa synnyttää (kun kipuihinkin saa lääkkeet). Minulla tuli leikkauksen puolivälissä hirveät tärinät molemmissa suunnitelluissa sektioissa, mutta siihenkin saa jotain vahvaa opiaattia, joka lopettaa/vähentää tärinöitä. Niitä ei kannata säikähtää vaikka ne aika hurjilta tuntuukin (niitä ei kai kaikille kuitenkaan tule?!?) Ai niin ja yksi " tärkeä" ...älä missään nimessä katso mitään sairaalasarjoja (esim. holby cityä) ennen synnytystä, kun " tieto lisää tuskaa" . Sairaalasarjoista oppii juttuja, ja siinä sitten kun olet leikkauspöydällä hereillä ja kuuntelet juttuja ja jos kaikki ei menekään ihan oppikirjan mukaan, niin meinaa vähän paniikki iskeä siinä vaiheessa kun tajuaa että nyt ei kaikki mee ihan niinkuin pitäis.

- Se vähän varmaan riippuu. Meillä isi on kuvannut lapsien punnituksia ja puhdistuksia salissa, mutta minulle he vain vilauttavat vauvan heti syntymän jälkeen ennen mitoille menoa. Salissa en ole saanut kertaakaan ensikosketukseen suuremmin lapsen kanssa. Viimeisimmällä kerralla tosin tuotiin niin lähelle kasvoja että käsi osui poskeeni ja mikä ihaninta, kun vauva itki tietty suoraa huutoa, ja minä sille siinä muutaman sanan sanoin, vauva lopetti itkemisen ja jäi kuuntelemaan kun tunnisti ilmeisesti äidin äänen :)

Heräämössä on otettu meillä muutama kuva ja sitten osastolla.

Minulle on tehty sektiot -02 ja -04. Ensimmäinen kiireellinen ja toinen suunniteltu. Ja nyt siis kolmas ylihuomenna.

Tehdään ulkonäöllisten seikkojen takia ja siksi, että näin saadaan ilmeisesti lyhyempi viilto. Pystyviillosta vauvan saa ulos nopeammin.

Tietääkseeni vaakaviilto paranee hieman paremmin.

En muista varmaksi, mutta muistaisin, etten kotona enää syönyt kipulääkkeitä. Saatan muistaa väärinkin. Haavakipu ei ollut kauhean paha enää ekojen päivien jälkeen, mutta ne ilmavaivoista johtuvat kivut heti leikkauksen jälkeen olivat ihan hirveät. Kannattaa pyytää lääkettä.

Muistaakseeni sen sai pois seuraavana päivänä leikkauksesta, silloin kun oli noussut sängystä ylös ja pystyi käymään itse pissalla.

Ennen leikkausta yleensä annetaan peräpuikko suolen tyhjennystä varten, joten kakkoshädän tuloon kestää sen verran, että tuskin tulee tuosta ongelmia.

Leikkauksen ajan ja ehkä tunnin verran sen jälkeen, vaikea arvioida.

Eka päivä meni sängyssä, tokana päivänä kun olen päässyt pystyyn olen lähes itsenäisesti hoitanut vauvan. Esikoisen kanssa meillä oli perhehuone jo tokana päivänä ja hoidin vauvan ihan itse. Muuten sinne ei olisi päässytkään, joten piti tsempata. ;)

Kesti varmaan kuusi viikkoa, mutta ei ollut hirveän runsasta. Ei ole kokemusta alatiesynnytyksestä.

Olisihan se hyvä, mutta ei välttämätöntä. Kannattaa varautua niin, jos on vain mahdollista.

No tosiaan ne ilmavaivat oli hyvä pointti.

Mies on ottanut punnitus- ja pukemisvaiheessa vauvasta. Minusta ja vauvasta yhteiskuvia sitten heräämössä.

Paljon onnea synnytykseesi Helga76! Torstai on varmasti hyvä päivä syntyä! :)

3. Kuinka kauan jatkoitte kipulääkitystä? Koko sairaalassaolo ajan eli 1 + 5 päivää. Mutta tuosta on osa sitä ns. normisynnytystä. La- aamuna leikattiin, niin to päästiin pois. Kotona käytin Panadolia ehkä viikon verran. Mutta en välttis joka päivä enkä jatkuvasti, mutta usein yöksi kuitenkin ja aamulla.

Minulla se otettiin su- aamuna.

5. liittyen edelliseen... Katetrihan laitetaan siksi kun ei ole tuntoa, eikä näin olen tietoa milloin on pissahätä, niin mites sen mahdollisen kakkoshädän kanssa.....? Vaippa? vaiko vahinko ja sitten vaan erittäin nolona ilmoittamaan asiasta hoitajalle...? Ei ollut isoa hätää ennenkuin katetri otettiin pois.

6. Kauanko sen puudutuksen vaikutus yleensä kestää? Minulla kesti la- iltaan asti. Mutta mulle oli siis keretty laittaa epiduraali yms, synnytyssalissa.

Ei puhettakaan. Olimme perhehuoneessa ja mies hoiti vauvan, ja minut, minä vain imetin. Vasta vikoina päivinä rupesin itse varovasti opetteleen vauvan hoitoa. Ja kotona sitten vasta kunnolla.

8. Kuinka kauan jälkivuoto kesti ja oliko runsasta, esim jos pystyy vertaamaan normi synnytyksen jälkivuotoon? En pysty vertaamaan, kun yksi lapsi ja sektio, mutta oli se aika runsasta se vuoto, sai olla ihan kunnon paksut siteet, eis sitä kuitenkaan ihan kauhean kauan kestänyt. Oli kai se loppunut jälkitarkastukseen mennessä... Hyvästikkin.

9. Olisiko hyvä mikäli mies pystyisi olemaan leikkauspäivän tavallaan apukätenä osastolla, jotta vauvan hoito onnistuisi mahdollisimman mutkattomasti? ( Toki hoitajilta varmaan saa apua, mutta....) Suosittelen perhehuonetta. Meillä se ainakin oli tosi hyvä ratkaisu.

10. Onko jotain muuta huomioitavaa sektiossa? Jos nauraa tai itkee, niin haavaan sattuu, auttaa, kun painaa haavaa vaikka tyynyllä. Sängystä on hyvä nousta kyljen kautta. Sängystä nouseminen voi aluksi olla aikas vaikeaa ja kivuliasta.

ja viimeisimpänä... Oletteko saaneet ottaa leikkaus salissa heti kuvan/kuvia vauvasta siitä ensi kosketuksesta äitiin? Vauva käytettiin tuossa minulla rinnalla ja mies otti siitä tilanteesta kuvan.

Vai jääkö homma kätilön harteille ottaa sitten isästä ja vauvasta ensi kuvat....ja äidin kanssa vauva pääsee kuviin vasta osastolla? Sitten ystävällinen kätilö otti kuvia isästä ja vauvasta ( otti monta hyvää kuvaa. :) ), kun menivät hoitamaan vauvan ja minua jäätiin kursimaan kokoon.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat