Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Sivut

Kommentit (92)

Ruotsi ottaa vastaan n. 40 000 pakolaista/maahanmuuttajaa vuodessa. Suomi n. 1000. Olisivatkohan nämä ruotsia puhuvat maahanmuuttajat tulleet tänne Ruotsin kautta?

ruotsinkielisissä sukulaisissa ja ystävissäni on pihejä, katkeria, juoppoja, moukkia (ei tietääkseni narkomaaneja kuitenkaan). Silti ON olemassa vahva ja rikas suomenruotsalainen kulttuuriyhteisö (ainakin isoissa kaupungeissa) ja minä ainakin haluan, että lapsellani on mahdollisuus päästä osaksi sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En halunnut sitä kielisekamelskaa perheeseeni. Suomi riittää aivan hyvin ja koulussa sitten oppii sen ruotsin ja paljon tärkeämmän englannin. Ruotsia ei tarvita juuri missään työpaikassa sen enempää kuin mitä koulussa opetetaan. (Ruotsinkielisten pääsy korkeakoulutukseen helpommin on kyllä totta.)

olen mäkin lukenut lehdistä ym. että suomenruotsalaiset ihan tosissaan olis onnellisempia kun suomenkieliset, jonkun tutkimuksen mukaan ne olis kuulemma maailman " parhaiten voiva vähemmistö" siis sosioekonomisesti sekä kulttuurisesti. Mutta varmaan tästä toki on yksilöllisiä poikkeamia tässäkin kuten muissakin asioissa.

Ite oon ihan suomenkielinen ja samoin on lapset ja mies.

Vierailija:

Lainaus:

Eihän se kaksikielisyys säily yleensä suvussa kuin sen yhden sukupolven. Suomi kumminkin on yleensä vahvempi ja kaksikielinen puhuu sitten suomea seuraavalle sukupolvelle.

.

Mieheni on suomenruotsalainen ja auta armias, mikä määrä sontaa meille on syötetty postiluukusta ja yritetty vongata lapsia syntymästä asti ruotsinkieliseen seurakuntaan, tarhaan, kouluun ja mitä propagandaa!!! Heitän nykyään kaikki suoraan roskiin. Kieltäisin moiset postitukset kokonaan, jos vain tietäisin, kenelle pyyntöni osoittaa.

Lapsille on sitä paitsi merkitty viralliseksi kieleksi suomi, joten senkin takia ärsyttää, että meille jatkuvasti tyrkytetään ruotsinkieltä.

T. 33

Minä en puhuisi edes tädille ruotsia, vaan puhuisin suomea. Jos hän olettaa minun osaavan ruotsia, niin minä oletan hänen osaavan suomea. Kumpikin puhukoot omalla kielellään.

Jos ymmärrät sujuvasti, niin sinulla ei ole mitään hätää.

Melkoisen erikoista on, että mieheni kummitädillä (ei se lapseton täti, vaan ei-sukulainen, kummitäti) on poika, jonka vaimo on ruotsin opettaja koulussa. Silti heidän lapsistaan tehtiin yksin suomenkielisiä. Tämä kummitäti on pahimpia ruotsin kielen tärkeyden paasaajia, mitä tiedän. Puhuu minullekin vain ruotsia, vaikka osaa täydellistä suomea. Tilasi lapsenlapsilleen ruotsinkielisiä lastenlehtiä ja kaikin tavoin lastaan ja tämän ruotsinope-puolisoa painosti. Silti tulos on 0.

Ei edes ruotsin kielen opettaja opettanut kaksikieliseksi lapsiaan, vaikka puolisona ruotsinkielinen.

Minä olen suomenkielinen ja mies ruotsinkielinen. Molemmat aiomme puhua lapsille äidinkieltämme, mutta lapset laitetaan ruotsinkieliseen tarhaan ja kouluun, jotta ruotsista tulisi heille se ns. ykköskieli kuitenkin. Ruotsi on kansainvälisempi kieli kuitenkin kuin suomi ja kuuluu samaan kieliperheeseen mm. englannin ja saksan kanssa. Hyvästä ruotsintaidosta on etua opeteltaessa mm. näitä kieliä.

Arvostan myös suomenruotsalaista kulttuuria, joka on korkeatasoisempaa kuin perisuomalainen (anteeksi nyt vain), suomenruotsalaiset ihmisinä ovat kokemukseni mukaan keskimäärin sivistyneempiä, mukavampia, iloisempia ja onnellisempia kuin me suomenkieliset, joten sekin on syynä siihen että tahdon lapsiemme omaksuvan suomenruotsalaisen kulttuurin ja identiteetin.

En enää aio tulla lukemaan tätä ketjua (koska se saa veranpaineeni nousemaan) joten turhaan vaivaudutte vastaamaan viestiini. Halusinpahan vain sanoa mielipiteeni tiedoksenne! Enkä muuten ole ajatuksineni yksin, samalla lailla kuin minä ajattelevia on tuttavapiirissäni paljon!

Vierailija:

Lainaus:

Esim. ruotsinkielinen lääkis on vain 1 (vai 2?) paikassa ja suomenkielinen useammassa. Jos kaikki paikat lasketaan yhteen on ruotsinkielisten paikkojen osuus jotain 5-6 % kaikista lääkispaikoista.

Kaikki eivät edes osaa suomea, tai ainakaan kovin hyvin, ruotsi on heidän äidinkieli ja se on suomen toinen virallinen kieli, joten minusta ihan ymmärrettävää, vai osaaks kaikki suomalaiset täydellistä ruotsia?

Ruotsinkieliset eivät todellakaan ole ylimielisiä ja ihan tavallisia ihmisiä, joita voi asua ihan kaupungin vuokratalossa, ja he voivat olla kaupan kassassa ja hampurilaisravintolan tiskillä ihan tavallisissa töissä.

Minunkin mieheni on suomenruotsalainen, lapset kaksikielisiä itsestään selvyytenä. Tästä on tehty tutkimuksia: pienet lapset oppivat kieltä paljon paremmin ja nimenomaan näin perheen kielenä lapset saavat kaksi kieltä kuin lahjaksi. Sen lisäksi oppivat vielä esimerkiksi sitä englantia helpommin, koska se on samankaltainen kieli kuin ruotsi ja samankaltaisia sanoja löytyy paljon.

Pääkaupunkiseudulla on tosiaan myös niitä ruotsinkielisiä, jotka osaavat suomea huonosti.

Oma mieheni taasen, puhuu aina oletusarvoisesti joka paikassa suomea, ruotsia puhuu lapsillemme, päiväkodissa ja sukulaistensa kanssa.

Ennakkoluulot voivat kyllä johtua siitä, että jotain kulttuurieroja on. Minä olen äärettömän iloinen siitä, että olen päässyt tutustumaan tähän suomenruotsalaiseen maailmaan. Olen jopa lasten päiväkodin vanhempainyhdistyksen toiminnassa mukana.

Niin, ja miksi ruotsinkielisten velvollisuus on opetella hyvä suomenkielen taito ellei sitä velvollisuutta näytä olevan päivänvastaisessa tilanteessa suomenruotsalaisen miehen vaimolla?

Vierailija:

Lainaus:

Ruotsi ottaa vastaan n. 40 000 pakolaista/maahanmuuttajaa vuodessa. Suomi n. 1000.

Tosin tuo luku oli viime vuonna lähes 100 000. Siksi Ruotsi niin lirissä mamujensa kanssa onkin! Viime viikolla sanomalehti Kalevassa oli juttu Malmön tilanteesta. Ei todellakaan käynyt ruotsalaisia kateeksi kun sitä juttua luki! Aivan järjetöntä politiikkaa. Toivottavasti suomessa tässä asiassa pysyy järki mukana eikä tänne haalita kaikenmaailman roskasakkia ovista ja ikkunoista.

suomenkielisestä lukiosta kirjoittanut saa anoa paikkaa ruotsinkielisessä yliopistossa. Saat kirjoittaa pääsykokeet suomen kielellä.

Opiskellessä saat kirjoittaa kokeetkin suomeksi.

joudut vain opiskelemaan ainetta ruotsiksi.

Turun Abo akademi joutui vaikeuksiin kun he olivat suosineet ruotsinkielisiä opiskelijoita. Lain mukaan he eivät saa niin tehdä.

Mielestäni seiskalla aloitettu ruotsinkielen taito riittää opiskeluun ruotsinkielellä.

Minä en suomenkielisenä ole ruotsiksi opiskellut, englanniksi kyllä, ja voin sanoa että jos opiskelee niin kyllä se kieli yllättävän nopeasti rupeaa sujumaan.

Yleensä kahden kielen oppiminen hidastaa puhumisen oppimista. Olen myös lukenut, että kahden kielen oppiminen kuluttaa resursseja muusta oppimisesta sitten.

En koe menettäneeni yhtään mitään, vaikka minun suvussani menetettiin neljä sukupolvea sitten venäjän kieli.

Ei pidä paikkansa, ainakaan täällä pk- seudulla. Päin vastoin nostan hattua kuinka yrittävät aina puhua suomea vaikkei se kunnolla sujuisikaan. Viimeksi tänään keskustelin Vaasasta tulleen suomenruotsalaien kanssa pitkät pätkät suomeksi, vaikka se oli ilmiselvästi toiselle vaikeaa.

Olen siitä aikoinaan laudaturin kirjoittanut, mutta nykyään osaan ehkä juuri sen " hej, jag heter sejase och jag är niinjaniin gammal" . Tiedän, että joudun koulun ja työn ja asuinpaikan puolesta vielä joskus puhumaan ruotsia, tähän asti olen onnistunut onneksi välttymään siltä, mutta se tulee väistämättä eteen jossain kohtaa. Ahdistaa, teen kaikkeni ettei minun tarvitsisi. Olen suorittanut virkamiesruotsin mutten sillä parin viikon mittaisella kurssilla oppinut kyllä yhtään mitään. En tajua miten voisin hoitaa työni kunnolla ruotsinkielisten kanssa, en minä pysty kommunikoimaan ruotsiksi. Ammattisanasto pitäisi kai opetella täysin itsenäisesti, siihen ei kursseja ole, silti kielioppi on hukassa ja ääntäminen karmeata. Mulla on vielä r-vikakin niin kuulostaa oikein tosi hyvältä se ruotsin vääntäminen.

Ja kyllä vaan ruotsin osaaminen vaikuttaa työllistymiseen. Jos osaisin ruotsia hyvin/kiitettävästi voisin jo ensi kesänä mennä töihin joissa tienaa 8000¿/kk brutto, näin suomenkielisenä tulen tienaamaan sellaiset 1200¿/kk.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat