Vierailija

Yleensä " mainostetaan" sitä, että asiat ja mielipiteet pitää sanoa suoraan ja sellainen on ystävyydelle hyväksi.

Minulla on yksi tällainen suorasukainen ystävä. Mutta ei se minusta mitenkään ystävyyttä paranna, jos hän sanoo suoraan mielipiteensä sisustuksestani tai vaatetuksestani. Eli siis hirveä hänen mielestään.

Jotka ei oikeasti ole edes mitenkään " valtavirrasta" poikkeavia. Vaatetukseni ja sisustukseni siis. Nämä noin yleistyksenä.

En myönnä, että olisin näistä loukkaantunut, mutta jotenkin köpsälle tuntuu...

Kommentit (24)

Jos vastaanottajana on joku tuntematon huono itsetuntoinen ihminen. Nimenomaan ihminen.

Aina pitäisi muistaa, että siellä kuulijana on ihminen.

Mitä itse haluaisit kuulla, jos tekisit jonkun mokan?

Mainostetaan sitä, että ollaan suorapuheisia, mutta ei ymmärretä, että joissain tapauksissa se saattaa olla loukkaavaa ja huonoa käytöstä

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Jos vastaanottajana on joku tuntematon huono itsetuntoinen ihminen. Nimenomaan ihminen.

Aina pitäisi muistaa, että siellä kuulijana on ihminen.

Mitä itse haluaisit kuulla, jos tekisit jonkun mokan?

Mutta tiettyä hienotunteisuutta pitää olla. Jos en tykkää kaverini ostamasta uudesta matosta, niin en mä sitä sille sano. Joskus on hyvä pitää mölyt mahassa. Mitä se mulle kuuluu miten joku kotinsa sisustaa, jos toinen siellä viihtyy, niin hyvä on.

Vaatteista sanon mielipiteeni, jos sitä multa kysytään.

mutta todellisuudessa töykeitä, epäkohteliaita ja ajattelemattomia.

Varmasti tajuamattaan nauttivat muiden mollaamisesta ja ivaamisesta ja kokevat omahyvyyttä " tehtyään palveluksen" kertoessaan " totuuden" (oman kyseenalaisen mielipiteen) kaverille.

On eri asia jos joku kysyy mielipidettä ja toinen sanoo rehellisesti, että ei pidä siitä. Mutta senkin voi sanoa monella loukkaamattomalla tavalla. Ikinä ei tarvitse alkaa arvostella toista ääneen päin naamaa tai selän takana. Se on ainoastaan huonoa käytöstä.

Mutta mutta ... tiedän missä tilanteissa ja kelle - herkille ystävilleni en sano elleivät kysy - mutta kyllä mun suorasukaisuus tunnetaan ja olen ollut useasti heikkojen ja ujojen puolustaja ja heidän puolestaan pistänyt jollekki " luun kurkkuun"

Mainostetaanko ujoutta tms? Itse olen vahva ja rohkea luonteeltani ja myös sanon asiat suoraan - tosin olen oppinut hillitsemään itseäni etten ihan joka paikassa lauo,mutta tarvittaessa kyllä -

todella puhutaan asiaa suoraan. Usein se tuntuu hankalalta sietää, koska ystäväni on oikeassa. Sanominen on minulle järjen takomista päähän. Onhan se ihan eri asia kuin olla töykeä. Minusta suora puhe on esimerkiksi asian puhumista asiana ilman kiertelyä tai kainostelua. Minulla yksi tällainen erityinen ystävä, mutta tunnemme toisemme niin hyvin, että siedämme molemmat paljon toisiltamme.

tuntuu että se suoraan sanominen toimii usein vaan niin että sanotaan mistä ei tykätä. eikä siinä kai mitään, saahan sitä puhua. itse oon sitä mieltä että vaatii enemmän pokkaa sanoa suoraan mitä arvostaa toisessa. siinä on vaara antaa mielistelevä vaikutelma.

Siis todella moni tällainen tuntemani suorapuheinen ihminen korostaa sitä, että sanoo asiat suoraan. Kehuskellaan sillä, että osaa sanoa asioita suoraan. Hyvä juttu, mutta jos käyttää sitä loukkaavassa mielessä, niin sitten ei hyvä.

Eli ei se tarkoita samaa kuin että pitää haukkua toisen sisustukset.

Mutta oikeesti sellainen kiertely ja kaartelu, että joo, onhan noi tapetit tietysti ihan nätit. Joo on ne oikeestaan, kun niihin vaan tottuu. Niin tollanen on rasittavaa, kun siitä sit kuitenkin usein huomaa, että kunhan ovesta lähtee, niin haukkuu ne tapetit sitten selän takana.

Tai sit jos ei sano mitään. Toteaa vaikka, että teillä on sitten uusi sisustus. Ja sitten ei mitään, jolloin ei saa mitään tolkkua, että tykkäsikö vai eikö. Niin siinäkin jää se olo, että mitähän puhuu sitten selän takana.

Eli se kiertely ja vaikeneminen on siitä inhottavaa, että sellaisen ihmisen kanssa ei missään asiassa voi tietää, että kertooko se totuuden, mitä mieltä on, vai myötäileekö vain. Ja jos vaikka suunnitellaan yhteistä illanviettoa, niin olis kiva tietää ystävänkin toiveet, eikä kuunnella vain myötäilyä.

Suorapuheisen kanssa tosiaan voi joutua joskus kuulemaan kritiikkiäkin. Mutta sitten ainakin tietää, että se ei puhu selän takanaa mitään sen pahempaa kuin mitä itsekin on jo kuullut.

Kaikki suorasanaiset eivät ymmärrä, että makuja on monenlaisia. Ei niistä voi kiistellä.

Paha mennä haukkumaan jonkun tapetit rumiks (suoraan tai seläntakana) kun toinen on hankkinut ne sydämellä ja viihtyy nyt kotonaan paremmin kun koskaan. Noin niinkuin esimerkkinä.

Vierailija:

Lainaus:

Kaikki suorasanaiset eivät ymmärrä, että makuja on monenlaisia. Ei niistä voi kiistellä.

Paha mennä haukkumaan jonkun tapetit rumiks (suoraan tai seläntakana) kun toinen on hankkinut ne sydämellä ja viihtyy nyt kotonaan paremmin kun koskaan. Noin niinkuin esimerkkinä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat