Seuraa 

Mikäli aloitan ulkomailla pysyvästi asuvana Suomen kansalaisena työt, täytyykö minun ilmoittaa asuinmaassani verotettavista tuloistani Suomeen? Entä täytyykö minun ilmoittaa suomalaiselle ammattiliitolle työskentelystäni ulkomailla? Minne muualle täytyy ilmoittaa (Suomeen) vai täytyykö?

Ulkomailla asuvat ja työskentelevät, kokemuksia ja tietämystä kaipaan! Olen aivan käsi näissä tällaisissa asioissa.

Kommentit (2)

...sen 5 vuoden jalkeenkin, itse olen ollut poissa Suomesta jo 8 vuotta (talla eraa, oltuani vuoden siella toissa), ja viela tanakin vuonna veroilmoitus kolahti. Olen ilmoittanut jo viime vuonna verotoimistoon etten aio tayttaa Suomen veroilmoitusta enaa, minulla ei ole Suomessa verotettavaa tuloa eika omaisuutta, ja asun ulkomaassa jonka kanssa Suomella on verosopimus, eli minua ei myoskaan voida verottaa taman maan tuloista Suomeen. Tallainen kirjallinen selvitys hyvaksyttiin jo viime vuonna, ja aion lahettaa samanlaisen niin kauan kuin Verotoimisto minua lapuillaan pommittaa. Joskushan on hyvakin sailya Suomen verotuksessa mukana (jos on vaikka siella omaisuutta tai tuloa ja lisaksi on saamassa jostain vahennyksia), mutta itsellani ei nain ole enka myoskaan nailla nakymin ole palaamassa Suomeen. Osin riippuu ymmartaakseni myos maasta missa saat tuloja; jos Suomen ja taman maan valilla ei ole verosopimusta niin olen ymmartanyt etta sinua voidaan verottaa seka Suomessa etta ko. maassa samoista tuloista. Voin olla vaarassakin, mutta kannattaa tarkistaa maakohtaisesti Suomen konsulaatista/suurlahetystosta ja/tai paikallisesta verotoimistosta tms. ettei tule myohemmin ikavia yllatyksia

ulkomailla asuvalta ja tyoskentelevalta suomalaiselta voidaan pyytaa verolilmoitus 5 vuotta maasta pois muuttamisen jalkeen. Ulkomailta ansaituista tuloista ei makseta veroja suomeen, mutta mina olen liittanyt veroilmoitukseen paikallisen verotuksen paperin jossa sanotaan mita olen tienannut ja mita veroja siita maksanut. Ulkomaan ansioiden verotukseen kaytetaan sita nk. 6 kk saantoa, eli sinun taytyy asua ulkomailla yli puolet vuodesta (lomat mukaanluettuina). Pitikohan siihen veroilmoitukseen esim/ laittaa vuoden aikana Suomessa vietetyt ajat yms.

Tuosta ei varmaan tarvitse kovin itse huolta kantaa, minulle tuli ainakin viela viime vuonna kotiin (siis ulkomaan osoitteeseen, joka pitaa ilmoittaa muutoilmoituksena suomeen) veroilmoituslomake!

En tieda muista ilmoituksista koska en ole ksokaan itse ollut kokopaiva/aikaisissa toissa Suomessa (jossain kesatoissa joskus 'pienena' ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat