Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei!

Meillä on 8kk ikäinen vauva. Olemme nyt aloittaneet unikoulun ja yötissistä vieroittamisen. Nukkuminen yhteissängyssä ei vaan sujunut. Heräsimme kaikki vähän väliä ja vauva halusi imeä vaan tissiä läpi yön.

Nyt mies nukuttaa vauvan omaan sänkyynsä. Vauva herää yöllä ja ei suostu nukahtamaan omaan sänkyynsä takaisin. Vauva herää heti, kun mies ottaa käden pois vauvan kyljen päältä ja yrittää lähteä pois. Vauva nukahtaa kyllä sitten helposti isänsä viereen meidän sänkyyn.

Mitä keinoja olette käyttäneet, että vauva nukahtaisi uudelleen omaan sänkyynsä?

Kiitos avusta.

Kommentit (10)

Meillä esikoisen kanssa oli yhteen väliin sama ongelma. Mä tein niin että kun olin ottamassa kättä pois laitoin siihen samaan kohtaan jonkun isohkon pehmolelun. Sit meijän neiti yleensä jatko uniaan kun se 'paineen tunne' pysy samana.

Tosin meillä se erona että eivät ole ikinä nukkunu perhepedissä ja kyse oli siis vauva ajasta.. Mutta kannattaa ainakin kokeilla josko auttais.

-sapa,Nea 1v ja 7kk ja Netta 8vkoa

Mie olen laittanyt typyn aina mahalleen ja taputtanut kadella rytmiin tap-tap ja sitten pitanyt katta vain selanpaalla (suunnilleen munuaisten kohdalla) muutaman sekunnin, ja taas alusta. Jos meteli on yltynyt oikein kovaksi olen samalla hyssyttanyt jonkin aikaa.

Ja tosiaan kun neiti on ollut hiljaa/liikumatta muutaman minuutin, jatan ensin taputukset pois pariksi minuutiksi, sitten vahennan kaden painoa selan paalla nostamalla katta vahan ja jos vielakaan neiti ei liikahda niin otan kaden varovasti kokonaan pois.

Joinakin oina riitti kun pari kertaa teki nain, toisinaan taas puolentunnin valein sai olla taputtelemassa.

Tata otti semmoiset 2 viikkoa ja nyt typy on nukkunut kaksi yota ilta puol kasista aamu puol kuuteen =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuo saattaisikin tepsiä. Kiitos neuvosta. Viime yönä mies onnistui nukuttamaan vauvan takaisin omaan sänkyynsä. Täytyy kertoa sille tuo vinkki.

Alussa kun nukutin vauvaa pinnikseen kylkitassuttelulla, niin pidin kättä vielä muutaman sentin päässä vauvasta, ennen kuin lähdin kokonaan pois. Silloin se auttoi.

Öitä!

Meillä myös toimii se, kuten joku ylempänä kirjoittelikin, että irrottaa varovasti käden ja pitää sitä vielä hetken pari senttiä vauvan yläpuolella. Jos vauva alkaa kiemurrella, käsi hetkeksi takaisin.

Pari muuta kikkaa, etenkin jos vauva alkaa itkeä, on ottaa tutti pois ja laittaa takaisin tai nostaa vauva sängystä pois ja laittaa heti takaisin.

Kaikenlaisia kikkoja sitä vahingossa oppii ja sitten isovanhemmat on ihmeissään, kun yrittää antaa nukutusohjeita ; )

Kiitos vastauksista! Muistinkin, kun luin teidän juttuja , että itse pitäisi se keino keksiä :). Tilanne on varmasti lähimpänä tuota, mitä mymmeli kirjoitti, eli jokin kontrolloitu huudatus on ilmeisesti edessä.

Mies on nyt nukuttanut vauvan pinnikseen. Viime yönä vauva nukkui klo22-7.15. Eli koko yö meni heräätättä.

Ennen nukantamista huuto ja kapina on kova. Vauva laittaa nuken käden pinniksessää suuhun(pehmeä, muistuttaa tissiä) ja huutaa. Ainoa kurjuus on tuo huutaminen ennen nukahtamista. Koitetaan jatkaa näillä keinoilla.

Miehethän eivät ilahdu neuvomisista, joten otan itse nuo jutut käyttöön, jos menen vauvaa nukuttamaan.

Ametisti

Mua vähän kummastuttaa kok perhepedin idea ja se,että sitä nyt niin kovasti markkinoidaan parhaana vaihtoehtona vanhemmille. Me tehtiin alusta asti niin,että kun vauva imetyksen jälkeen nukahti rinnalle,nostin hänet melko pian takaisin omaan sänkyynsä,joka on meidän sängyssä kiinni. Näin hän ei opikaan siihen,että nukahtaa vain rinnalle eikä häiriinny isompanakaan nostamisesta. Vastasyntynythän ei tiedä mikä on "normaali tapa" vaan oppii vasta ajan kanssa,että näin toimitaan. Itse en osannut nukkua vauva vieressä,kun hän heilui ja pelkäsin päälle kierähtämistä tai sitä,että tukahdutan hänet peitolla. Helpompi on nousta ja nostaa hänet viereen ja takaisin.

Vauvamme ei mitenkään protestoinut sitä,että nostin hänet takaisin omaan sänkyynsä. Ja kyllähän hän kuuli hengityksemme,kun sänky on niin lähellä.Tämä vaan vinkiksi niille,jotka vielä harkitsevat perhepetiä.

Meilla laitettiin sellanen pieni pupu vauvan sankyyn ettei olisi yksin... ;) Poika alkoi n. 2kk iassa itsekseen heiluttelemaan kadella pupua ja se rauhoittaa. Nyt on nukahtamishetkella aina joko pupu tai ratti kasvojen vieressa, sinne pain sitten kaantaa paataan ja tuhisee... ja nukahtaa. Ihan itse kylla han loysi tuon konstin.

ei mekään suunniteltu perhepetiä.

mutta totesimme jonkun ajan kuluttua, että jos haluamme edes vähän saada nukutuksi, perhepeti on ainoa vaihtoehto. ei perhepeti meilläkään täydellinen vaihtoehto ole, mutta toisaalta en halua valvoa puolta yötä vauvaa sylissä heijaten (ja se toinen puolisko menee imettäessä)

vauvat ovat jo syntymästään erilaisia, ei pidä yleistää omia kokemuksia liikaa

aloittajalle en valitettavasti osaa antaa vinkkejä

Eli poika rupesi noin 9kk ikäsenä huutamaan öisin ja valvomaan noin puolentoista tunnin pätkiä. Vieressä olis pitänyt seistä kokoajan tai pitää lasta sylissä. huusi ihan paniikissa.

Me sitten päädyttiin siihen et siirrettiin pojan sänky ihan meidän sängyn viereen. Ja yövalo päälle. Reilussa viikossa päästiin siihen että yöllä herätessään nukahtaa itse uudelleen. Saattaa nousta seisomaan mutta kun näkee meidät lähellä menee takaisin makuulle ja jonku aikaa möngittyään nukahtaa. Korkeintaan jos meinaa alkaa itkemään laitan käden pinnojen välistä ja painaa päänsä kättä vasten ja nukahtaa.

Alkuun muutamanana yönä kippasin pojan alas ja heti käsi pinnojen välistä silittämään. Siitä sitten pikkuhiljaa vähensin ja jossain vaiheessa siirrämme sängyn takaisin entiselle paikallaan.

Niin ja alkuun sain lapsen seisomasta istumaan-> makuulleen ku pidin tuttia pinnojen välissä alhaalla, tuli sitten sitä hakemaan ja monesti jäi myös alas. : )

Toivottavasti teille sopiva keino löytyy ja yöt helpottuu. : )

Meillä hyvin samanlaista ongelmaa siis oli. ja etenkin 8 kuisena poika vaati vierellä seisomista. Tassuttelu-unikoulu ei auttanut, koska tämä taputtelu ja selänpäällä käden pitämisestä tuli sitten se edellytys nukkumiselle (en tiedä mitä tein väärin).

8Kuisena eroahdistus oli tosi vahvana pojalla, joten en silloin vielä raaskinut unikouluttaa... sitten 10 kuisena kun eroahdistus rauhoittui, mutta tämä univaikeus jatkui (n3-5 kertaa yössä) yhtenä iltan a päätin sitten kokeilla mitä yhdessä "taaperotiimi"-ohjelmassa neuvottiin ns. kontrolloitua itkettämistä.

Tein iltartuniit (pesut, yökkäri ja pullo sylissä) ja vein omaan sänkyyn. Paijasin 2 kertaa hiuksista sanoin hyvää yötä ja lähdin saman tien pois. Poika alkoi tietysti huutaa. Katsoin kellosta 2 minuuttia, jonka jälkeen menin ja otin pojan syliin. Rauhoittui, laskin välittömästi takaisin paijasin 2 kertaa ja lähdin pois. Katsoin kellosta taas 2 minuuttia kuunnelleen huutoa jne. Ekalla ja tokalla kerralla nukuttamiseen meni 35 minuuttia ja muutaman kerran yöaikana joutui heräämään., sitten kolmantena iltana 15 minuuttia ja nyt viikon kuluttua menee nukkumaan tyytyväisesti vain sillä että laittaa sänkyyn ja nukkuu yöt täysin!!!Yöllä jos alkoi huutaa, katson 2 minuuttia ennen kuin menen katsomaan. Yleensä rauhoittuu pian itsekseen.

Mutta mielestäni kokeilin silloin kaikki keinot. Esikoiselle riitti tassu unikoulu, tämä kuopus on muutenkin paljon hanakampi vaatimaan itselleen oikeuksia :D j on 10 kertaa temperamenttisempi.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat