Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Meillä 3- vuotias on yksin ulkona (rivari), käyn vain silloin tällöin tarkistamassa tilanteen.

6- vuotias poika on matkustanut yksin linja-autolla jo muutamaankin kertaan n. 230 km matkan mummolaan.

6 ja 8- vuotiaat lapset ovat olleet yksin kotona parin-kolmen tunnin pätkiä, kun itse olemme juosseet kaupungilla asioilla, tosin heillä puhelin, mihin on välillä soitettu tarkistussoittoja.

Ja tässä varmaan pahin: 6-ja 8-vuotiaamme käyvät yksin uimassa, ovat osanneet kumpikin uida ja sukeltaa alle 3- vuotiaasta, ja uivatkin paremmin kuin minä itse.

Tunnustakaa omat " heitteillejättönne" ja tulkaa ruoskittavaksi. =)

Kommentit (23)

1v. 9kk kaksoset matkustavat autossa kasvot menosuuntaan ja saattavat olla pari minuuttia kahden autossa, kun haen maitoa tai käyn pankkiautomaatilla...

Lapsi on ollut yksin sisällä kaksivuotiaasta saakka sen aikaa kun käyn nukuttamassa vauvan pihalla.. Eli käytännössä 2min-20min.

Lapset 3v ja 1v ovat yksin sisällä kun käyn postilaatilkolla, vien roskiksen tai pyykit. Tai jos käyn suihkussa.

Minusta nämä ei ole mitään pahoja juttuja.. Meillä on koti todella lapsiturvallinen, toisaalta vahinko voi sattua kumminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

- syö päivittäin herkkuja, karkkia, jäätelöä, pillimehua, ym.

- usein saa kaiken mitä keksii kaupassa kärryyn kantaa

- usein kaikki tapahtuu niinkuin 2.v itse haluaa, säätöjä on todella vähän

4v ja 9kk ovat keskenään olohuoneessa lelulaatikon kimpussa kun vien roskia/haen postit

kun teen ruokaa tai tiskaan, lapset ovat keskenään(yleensä olohuoneessa) leikkimässä. Samoin jos käyn tietokoneella.

Ulkona he voivat olla keskenään n. 10min, nuorempi vauvakeinussa ja isompi touhuu omiaan.

Jättänyt lapset sisälle kun olen hakenut postin taikka vienyt roskat.

Mutta me asutaan rivarissa, roskiksille tai laatikolle ei oo pitkä matka.

Ja yleensä esikko avaa oven ja huikkii oven raosta äitiä =)

alusta asti. Olen ollut paikalla, mutten valvonut koko aikaa.

Lapsi on istunut kasvot menosuuntaan alle 2-vuotiaasta ja ollaan oltu kolarissa.

1-vuotias on istunut röntgenin pukukopissa yksin kun otettiin kuvia. Siinä meni aika kauan.

Esikoinen matkusti 1-vuotiaasta alkaen kasvot menosuuntaan autossa, samoin kuopus matkustaa toisessa autossamme näin.

Jos käyn pikkukaupassa (esim. Siwa) hakemassa vain muutamia ostoksia, jätän lapset autoon keskenään. Samoin teen, jos ollaan autolla liikkeellä ja minun pitää käväistä hakemassa kotoa jotain. Lapset siis odottavat autossa, kun käyn sisällä, ja sitten jatketaan matkaa.

4-vuotias on saanut olla joitakin kertoja yksin ulkona 15 - 30 min. Aikaa on tarkoitus ensi kesänä ihan reilusti pidentää. 4-vuotias on yksin kotona, kun käyn viemässä ulkona roskat. Tällöin tosin 1-vuotias nukkuu parvekkeella viisipistevöissä. Kahdestaan en heitä uskalla jättää, koska 1-vuotias on täysin arvaamaton.

Meillä on ylipäätään aika lailla sekaista ja varmasti joukossa monenlaista pientä sälää, joka voisi vaarallistakin olla (1-vuotiaan kannalta).

Annan muutenkin lasten olla kotioloissa aika vapaasti, esim. 1-vuotiaan annan kuljetella kenkiä sinne tänne ja 4-vuotias saa ottaa sohvatyynyt lattialle ja pomppia niiden päällä.

On näitä erityistilanteitakin, mutta pääosin vanhempien tietous ja ymmärtämys lastensa asioista ja kasvatuksesta on kasvanut. Ja erityistilanteissakin lapsia PÄÄOSIN osataan tukea ja auttaa nykypäivänä eikä jätetä oman onnensa nojaan. Tietenkin on myös niitä tukea tarvitsevia vanhempia, joilta se vanhemmuus on hukassa pahemman kerran.

- se ls sossu

Pojalla myös puhelin mukana, johon soitan puolen tunnin välein. Tiedän perille saapumisajan ja soitan pojalle vähän ennen määränpäätä, puhelu lopetetaan vasta, kun mummo tulee pojan hakemaan linja-auton sisältä ja sanoo, että kaikki ok.

ap

(tulee itselle niin normaali äiti olo kun näitä samoja tulee todellakin tehtyä, vaikka niistä palstalla jotkut jaksaa aina kauhistella...)

ovat myös päiväuniaikaan joskus kahden nukkumassa, kun vien roskat ulos tai haen jotain varastosta.

Olen vienyt myös roskapussin joskus siten että lapset jää sisälle kahden leikkimään (siis hereille).

alle 3v jäänyt kerrostalon pihaan hiekkalaatikolle siksi aikaa, kun olen käynyt sisällä vaihtamassa kuopuksen kakkavaipan.

Vierailija:

Lainaus:

vaikka usealla olis varmaan peiliin katsottavaa itselläänkin. Nykyajan lapset elää _niin_ suojattua elämää ettei tosikaan.

Ja tän kirjoitti lastensuojelun sossuna työskennellyt.

Erot, uusperheet, yksinhuoltajat, vanhempien väsymiset ym -Että suojattua

josus jätetään naama ja hampaat pesemättä, jäätelöä lapsi hakee pakastimesta monta kertaa päivässä ja tarjoaa myös kavereilleen. 4v saa olla itsekseen ulkona ja pyöräillä kavereiden kanssa omalla tiellä. 11v saa käydä kavereiden kanssa uimassa ja kaupungilla ilman eri lupaa

- annan joskus karkkia (4 v.)

- jätän autoon odottamaan pikkukauppareissun ajaksi

- joskus jää yksin ulos, kun minä säntään äkkiä vessaan

- sallin useiden tuntien telkkarisessiot

- huudan ja räyhään joskus lapselle

- kiristän ja uhkailen...

musta toi on täysin ok että esikouluikäinen matkustaa parin tunnin matkan yksin mummolaan. Meillä vastaavan pituisia matkoja saman ikäinen tehnyt yksinään sekä bussilla että lentokoneella ja ei häntä mitenkään pelota yksin matkustaa. Vanhemmilta se vaan vaatii suunnittelua ja järkkäilyä, mutta hyvin toimii ja lapsi saa itsevarmuutta kun " osaa ihan itse" mennä mummolaan.

siten että 6- ja 7-vuotiaat sisarukset vahtivat häntä, laitan videot pyörimään myös.

Laitan heidät keskenään lähimpään leikkipuistoon jos olen väsynyt ja haluan levätä rauhassa, vanhemmat menevät pyörällä ja pienin kipittää perässä.

Puhelimia en heille anna, koska ovat liian villejä ja huolimattomia sitä käyttämään, hajottaa ja hävittää kuitenkin.

Uimaan olen heidät myös päästänyt mökkirannassa jos itse touhuan jotain sisällä tai toisella pihalla.

vaikka usealla olis varmaan peiliin katsottavaa itselläänkin. Nykyajan lapset elää _niin_ suojattua elämää ettei tosikaan.

Ja tän kirjoitti lastensuojelun sossuna työskennellyt.

Muttamutta, saa syödä telkkarin edessä katsellen videoita silloin tällöin. Videot ovat myös toimineet lastenvahtina silloin tällöin, kun rauhassa on haluttu miehen kanssa peuhata. Hampaatkin jäävät toisinaan pesemättä ja päiväunia jätetään joskus tahallaan väliin, jos haluan lapsen käyvän illalla aikaisemmin nukkumaan.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat