Seuraa 

Miten usein 2,5-3kk ikäiset vauvanne ruokailevat? Miten saa pidennettyä ruokailujen väliä? Lisäksi niille, jotka syöttävät pullosta: Paljonko lapsenne syö kerrallaan?

Ongelma on seuraava: 2,5kk ikäinen tyttäreni syö lääkärin mukaan liikaa ja liian usein. Ruokailuväli on yleensä 2-2,5 joskus 3 tuntia. Tyttö on pelkästään pulloruokinnassa, koska ei ole suostunut syömään rintaa. Kerta-annos on n. 120ml.

Jos yritän pidentää ruokailuväliä, seuraa luonnollisesti kova rähinä. Samoin käy, kun annan maitoa vähemmän. Tuntuu luonnottomalta ajatukselta, että lasta pitäisi pitää nälässä (enkä ole niin tehnytkään). Tyttö on ihan normaalikokoinen.

Kertokaa kokemuksia/mielipiteitä!

Jansku ja Emmi 10vkoa 3pvää

Kommentit (9)

Hei!

Aloitin uuden aiheen mutta huomasin että täällä on kirjoiteltukkin melkein samasta aiheesta.

Asiani meni näin:

" Haluaisin kysyä että onko muilla lapsia jotka syövät aina 4 tunnin välein ei tiheämpää tai harvemmin syö tiheämpää. Meillä n. 4kk tyttö joka syntyessään alle 3kg(2945g). MInulla huoli kun syö aina 4 tunnin välein ja määrät ovat max.140ml maitoa tai velliä.Voisiko se johtua että tyttö ei syö tiheämpää kun on pikkuinen verrattavissa muihin samanikäisiin. 3kk nla:ssa oli 5270g.

Onko muilla joilla syntynyt pienipainoisena mutta normaaleilla viikoilla tälläistä.itse olen ollut myös pieni syntyessää ja pitkä mutta hoikka.Esikoinen poika myös aina ollut pitkä ja hoikka.Voiko se vaan olla että tytöt syö harvemmin?Tyttö syö kuitenkin 5-6krt vuorokaudessa. "

No ilmeisesti toi 4h väli voi siis olla " normaali" väli syödä ja varsinkin kun maitomäärät ovat tuota 140ml. jännä huomata noita lääkäreitä. meille lääkäri sanoi että tuo 140 on liian vähän, kyseli tuttipullosta minkälainen se on, että osaako ottaa siitä kunnolla.Toinen lääkäri sanoi sen olevan ihan ok määrä.

jennuli81ja tyttö 4kk

osittaisimetyksellä ja saa siis korviketta lisänä.Yöllä (ihanaa=)) rintamaito piisaa ja vielä aamustakin, mutta päivän mittaan nälkä kasvaa enemmän kuin rinnat ehtii tuottaa ja alkaa raivoamaan tisulla kun ei saa kyllikseen.Tällöin syö korviketta max.60ml kerrallaan, tätä sitten tapahtuu noin kahden tunnin välein.Välillä taas ei syö sitäkään yhtäpäätä vaan hetken syö ja olevinaan tyytyväinen-kunnes taasen 5-10min. päästä alkaa itkeä ja taas syö lisää.

Osittain varmaan tuohon tiheään syömiseen vaikuttaa juuri tuo imemisen tarve, joka on suurimmillaan 6kk:teen asti!Aina ei välttämättä siis olisi nälkäkään.Meillä kun vaavi vaan ei toistaiseksi ainakaan,huolinut tuttia sitten millään.Välillä nyrkkiä lutsuttelee äänekkäästi.

Tyttö oli syntyessään 2930g ja nyt viimeksi 2kk nlassa 4600g.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Moi! Meillä poika 2,5 kk ja syö pullosta kerralla 180-200ml neljän tunnin välein. Syntyi pienenä vkolla 36+2 (2435g) ja ottanut siis nyt tosi hyvin kasvussa kiinni. Painoa jo 5740g. Meidänkin maitomääriä kummasteltiin mutta lapsihan se on joka tietää paljon tarvitsee ruokaa.

Mun mielestä lääkäri saa sanoa mitä haluaa, lapsesi syö oman tarpeen mukaan. Jos paino kehittyy normaalisti niin ei siitä haittaa ole. Tietysti aika rankkaa teille syöttää tiuhaan. Kohtahan saa alkaa sekoittamaan pieniä määriä velliä maitoon niin pitää nälän kauemmin poissa! Tsemppiä!

En kyllä ainakaan itse lähtisi pidentämään syöttövälejä...kyllähän vauva itse tietää, koska on nälkä. Meidän poika, joka on nyt 3kk2vko oli syntyessään 4280g 52cm ja alusta asti pojalla oli mahtavat ruokahalut ja oma maito ei edes riittänyt ja annettiin osaksi korviketta ja jo silloin joi kerralla 2-3 tunnin välein 100ml. 2kk iässä poika söi noin kuusi kertaa päivässä ja yhteensä päivän aikana meni 1200ml korviketta ja aina kerralla 200ml tai jopa enemmän.Nyt aloitin kaks viikkoa sitten antamaan perunaa ja maitoa menee nyt noin 900 ml päivässä ja poika syö viisi kertaa päivän aikana ja yöllä ei kertaakaan. Poika oli 3kk neuvolassa 6,635kg 59,1cm ja terkka alkoi ehdotella syöttövälien pidentämistä, mutta kun kerroin, että jätkä syö vaan viis kertaa päivässä ja yöllä ei ollenkaan niin terkka sanoi, että unohdetaan ne pidentämiset. Itse ainakin tekisin niin kuin parhaaksi näkisin ja unohtaisin tollaset löpinät!

...eli tuollaiselle lääkärille pitäisi tokaista, että " sinäkö tulet sen nälkäitkun meille kuuntelemaan" ... :) Mitä sitä suotta toista nälässä pitämään ja huudattamaan, kyllähän lapsi tietää, milloin on nälkä! Meillä poika ollut koko ajan " suursyömäri" , ja on kasvanutkin kyllä sitä tahtia... 3kk nlassa, kun sanoin, että vrk-määrä korviketta on 1200ml (josta tosin 200ml velliä), niin tädin mielestä se oli ok. Nyt poika on 4,5kk, ja korviketta menee 800-1000ml per päivä (josta 200ml velliä), ja päälle sosetta, noin purkki (joskus reilukin) päivässä.

Minäkin jatkaisin sinuna vanhaan malliin, kyllä se siitä alkaa ruokavälikin itsestään pidentyä - niin meilläkin kävi. =) Ja yhtenä vinkkinä voit tietysti välillä kokeilla pelkkää vettä (jollet jo ole kokeillutkin), koska meillä poika kittaa sitä hirmu-määrät janoonsa joka päivä. Eli jos onkin välillä vain jano, eikä nälkä :)

Itse ainakin ajattelen niin, että vauva saa ruokaa kun sillä on nälkä. En alkaisi pitämään omaa lastani nälässä vaikka lääkäri sanoisi mitä. Mielestäni vauva itse osaa parhaiten säännöstellä ruokaansa ja vauva ei mielestäni voi ns. syödä liikaa. Tämä vain minun mielipiteeni.

Meillä vauva 2,5 kk ja täysimetyksellä mennään. Vauva syö yleensä 4-5 tunnin välein, nyt on muutamana yönä nukkunut 9 tuntia putkeen :))

Joudun pumppaamaan ja pakastamaan maitoa aika paljon, kun sitä tulee päivässä melkein 4 dl ylimääräistä. Kun olen poikaa joskus syöttänyt pullosta niin on syönyt 180-250 ml kerralla. Poika painoi syntyessään 3360 g ja oli 53 cm pitkä. Pituus kasvussa mennään yläkäyrällä ja paino nousi viimeksi +5 käyrällä (ennen oli -2 käyrällä). Neuvolan mukaan poika on kasvanut hyvin ja on ihan normaalin kokoinen. Itse en ainakaan huolehtisi turhaan.

[color=#8B008B]Meidän neiti on 3,5kk ja syö päiväaikaan melkeinpä 2h välein. Välillä voi olla pitkäkin väli, jos nukkuu esim 3h päiväunet, voi syöttöväli olla jopa 5h. Vaihtelee aika paljon. Neiti on kasvanut tosi hyvin, ei siis ole pienimmästä päästä. (MA 3kk neuvolassa oli paino 6830g + pituus 61,8cm, syntymämitat 3630g + 51cm) Kun olen pumpannut maitoa pulloon siksi ajaksi kun neiti on ollut hoidossa, maitoa on mennyt vaihtelevasti 120-180ml. Täysimetyksellä kun mennään niin en osaa tarkkaan sanoa päivittäistä määrää.. Kun teidän tyttö on ihan normaalikokoinen niin minä ainakin ruokkisin häntä aina silloin kun hänellä on nälkä, ei niitä lääkäreitä ja hoitsuja tarvitse ihan aina uskoa.. :) Mukavaa kesää ja kasvun hetkiä teille!

Mammis & Oona [color=red][size=3]♥[/size][/color] [/color]

Jos vauva on ihan normaalikokoinen, niin miksi se söisi liikaa? Onko kasvukin ollut normaalia, vai oliko vauva pieni syntyessään ja kasvanut nopeasti? Onko kasvu tasaista?

Mun vauva 3kk syö myös päivällä n. 2-3 h välein, kasvaa hyvin, +käyrillä ,mutta tasaisesti Määristä en tiedä, kun on täysimetyksellä. Ei ole kyllä sanottu mitään että söisi liikaa.

Jos syöttöväliä pidentää tai maidon määrää pienentää, niin se täytyy varmasti tehdä tapauksessasi todella hitaasti ja varovasti, niin ettei vauva jää nälkäisenä itkemään. Siinä ei ole näin maalaisjärjellä ajateltuna kyllä mitään järkeä. Mutta voit kyllä mielestäsi luottaa itseesi ja vauvaasi, tiedätte mikä on sopiva ruokamäärä. Vauvat on yksilöitä, ei kukaan voi mennä sanomaan että 3kk täytyy syödä neljän tunnin välein 120 ml eikä yhtään enempää eikä vähempää!!

Mutta vielä yksi juttu: vauva voi todellakin syödä liikaa! Kyllä sellaisia vauvoja on jotka syövät niin paljon että kärsivät sen vuoksi kauheista vatsavaivoista, alkavat oksentelemaan jne. Mutta tästä ei siis voi ole kyse, jos vauva on ihan tyytyväinen.

Saa rintaa ja korviketta (nan). Omaa maitoa ei tule riittävästi, oikeastaan aamulla ja aamupäivällä tyttö tulee kylläiseksi rinnasta, n. 2 syöttö kertaa siis. Loppu päivä korviketta (imetän kuitenkin lähes aina ennen pulloa ja tyttö nukahtaa usein rinnalle.) Korviketta tyttö syö 100-120 ml kerralla ja 2,5-3h välein. Joskus harvoin, illalla saattaa syöntiväli olla lyhyempikin. Joskus saattaa syödä enemmänkin kerrala kuin tuo 100-120ml. Vuorokaudessa nannia menee n. 500ml.

Tyttö kasvanut hyvin ja 2kk neuvolassa lääkäri sanoi että kannattaa katsoa korvikkeen määrää ettei saa liikaa. En kuitenkaan välitä siitä ja jatkan samaan tahtiin kuin ennenkin kunnes tyttö oikeasti lihoo liikaa tai paino laskee. Luotan siihen että vauva tietää kun sillä on nälkä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat