Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Elikkäs kirjotettiinko essee ilman väliotsikoita ts. erotanko kappaleet kun uusi asia alkaa? Entäs esseen pituus, onko esseellä virallisesti min/max pituus vai kirjoitanko asiasta kaiken minkä tiedän ja se on sit siinä? Entäs kirjotetaanko aiheesta laajemmin vai otetaanko aiheesta jokin tietty asia tarkempaan "käsittelyyn"? Tehtävänanto on vain et kirjoita essee esim. aiheesta monikulttuurisuus päivähoidossa ja tarkemman otsikoinnin päätät itse.

Oon viimeks lukios kirjoittanut esseen joten pikkasen on asia hakuses =)

Kommentit (4)

ei tuohon sivumäärään useampaa mahdu. Laitat informatiivisen ja sisältöä kuvaavan yläotsikon ja jaat tekstin normaaleihin kappaleisiin sisennyksillä. Lähteet on tapana laittaa aina tieteellisen tekstin yhteyteen. Ts. laitat esseen loppuun otsikon "lähteet" ja sitten luettelet ne kirjalliset teokset tai web-sivut, joilta olet tietoa kerännyt. Ihan pienikin informatiivinen tai suora laina on syytä osoittaa lähdeluettelossa. Normaalisti laitetaan lähdeluettelon lisäksi myös lähdeviitteet tekstin sisään, mutta tässäkin on tietysti koulukohtaisia eroja. Suorat lainat merkitään eksplisiittisemmin kuin pelkän sisällön lainaaminen. Googleta "ohjeita tieteellisen tekstin kirjoittajalle" tms.

terv: kakkonen

Soitat sitten ohjaavalle opettajalle ja kysyt häneltä. Meillä oli tarkat ohjeet esseiden tekemiseen. ( mm. fontti, rivinväli, viittaustekniikka, tekstin asettelu, kappalejaot. jne..) Ja tehtävän annossa sai vielä ohjeita, kuinka paljon lähteitä käytettävä jne..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

vaatimukset kirjallisten töiden suhteen. Todellakaan ei ole olemassa mitään "yleistä" esseen pituutta tai yleistyksiä siitä, vaaditaanko väliotsikoita vai ei (riippuu aika paljon siitä pituudesta). Ja aiheesta kuin aiheesta voi kirjoittaa lyhyesti tai pitkästi. Itse olen opiskellut kirjallisuus- ja kielitieteitä, ja meillä esseen normaali pituus on sellainen parikymmentä sivua.Olin aivan hämmentynyt kasvatustieteen laitokselle siirryttyäni, kun esseiden piti olla 3-8 sivuisia opintokokonaisuudesta riippuen. Ja joillain tiedekunnan yhteisten opintojen kursseilla 1 sivun esseekin on riittävä.

Eli ei tosiaan kukaan täältä käsin osaa neuvoa sinulle esseen reunaehtoja. Vaaditaanko siihen lähdekirjallisuutta kuinka paljon? Onko kyseessä kurssiin liittyvä harjoitustyö vai itsenäinen opintosuoritus? (Jos jälkimmäinen, kuinka monta opintopistettä kyseessä?) Kaikki tällainen vaikuttaa.

Soitapa ohjaavalle opelle tai surffaa koulun sivuilla. Ihme, ettei teille ole annettu tarkempia ohjeita.

näyttöä. Pääasia et on tehty. Mut toi vähän valaisi et näillä resursseila essestä tulee alle viisi sivua. Toi väliotsikointi jotenkin selventäs tekstiä, mut mulla on jotenkin tuntuu et esseeseen ei noita otsikoita tule.

Me muuten saatiin opelta jotain ohjeita esseen kirjoittamiseen, mut ne koskee lähinnä tiedon keräämistä, tekstin tarkistamista jen.

Koitanpa vielä googlettaa...

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat