Seuraa 

Kannattaisikohan vaihtaa istuinta?



Meillä on kuopuksella (9kk) Acta Gracon duoflex xtp-turvaistuin selkä menosuuntaan asennettuna. Istuin ostettiin esikoiselle vuonna 2005 vanhempien kolaritestien perusteella, jossa duoflex pärjäsi ihan hyvin(Tekniikan Maailma 10/05 muistaakseni).



Mutta entäs nyt: duoflex ja cosmic saivat surkeat kolaritestitulokset - eivät kuulemma pysy paikallaan lainkaan! Johtuukohan tämä siitä ettei niitä oltu kiilattu testeissä etuistuimen selkänojaa vasten? Olisikohan se tukevammin kiilattuna takana keskipaikalla eikä kuskin takana kuten nyt?



Haluaisin selkä menosuuntaan/käännettävän, tilavan istuimen joka olisi pärjännyt ainakin kohtalaisesti testeissä. Muistaakseni meidän autossa on isofix-kiinnikkeet (citroen vm 02).



Gracon Duologic olisi tällainen, mutta sen asennusta moititaan testeissä hankalaksi. Lisäksi se kuulemma vie tilaa. Käytännön kokemuksia kenelläkään? Mihin autoon olette saaneet mahtumaan?



Entäs HTS/BeSafe:in istuimet, Izi Kid ja Izi Kombi? Kidiä on toisaalta kehuttu hyvästä turvallisuudesta, toisaalta moitittu huteruudesta - eli olisiko vaihto sittenkään parannus nykyiseen?



Sitten olisi Britax secura tai fixway, joista securan testitulokset eivät ihan vakuuta eikä fixwayn turvallisuudesta ole tietoa. Eclipse sai surkeat tulokset Eurotestissä, tosin tämänkin ongelma voi olla ettei se nojannut etupenkkiin. Onko fixway ja eclipse sama istuin isofixiä lukuunottamatta?



Entä MaxiCosi Mobi, tietääkö kukaan tämän testimenestyksestä?



Esikoisella (2½v) on Britax Two Way Elite johon ollaan tyytyväisiä (on pärjännyt kohtalaisesti kolaritesteissä avoimuudesta huolimatta), mutta se ei mielestäni alle 1-vuotiaalle sovi kun on niin avara ja istuinkulma on jyrkkä. Jos Duoflexiä ei vaihdeta, niin kuopus perii TWE:n kunhan esikoinen siirtyy turvavyöistuimeen.



Turhauttavaa kun eri istuimet pärjäävät niin vaihtelevasti testistä riippuen, ei tiedä mitä ajatella... Pitäisikö vaan luottaa siihen että Duoflexilläkin pärjää? Apua!!

Sivut

Kommentit (24)

Toivottavasti kaikki Duologicin omistajat ovat tietoisia että Lastentarvikkeessa oli vielä jokin aika sitten isot ilmoitukset että pyysivät palauttamaan tietyn valmistuserän Duologic istuimia takaisin ja että vaihtavat ne uusiin, ilmeisesti oli jokin valmistusvirhe, jotkut muoviosat tms.. eivät olleet tarpeeksi kestäviä. En muista mikä oli " syy"

Meilläkin käytössä Gracon duoflex ja tiedän, ettei se pärjännyt parhaiten testeissä. Mutta ei ole kuitenkaan huonoimmasta päästä. Vertaileminen on tosiaan vaikeaa, kun ei kuluttaja loppujen lopuksi voi varmaksi tietää testien luotettavuudestakaan.



Omasta mielestäni voin vain sanoa, että meillä ratkaisi hintakin, sillä ei ollut varaa kaikkein kalliimpaan. Tämän vuoksi tekin joudutte omien syiden vuoksi vain tekemään valintoja turvaistuimen kanssa. Meillä ollaan oltu tyytyväisiä ed. mainittuun istuimeen.



Tsemppiä pähkäilyyn!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tetaaminen on varmaankin älyttömän kallista ja oikealla lapsellahan ei voi testata, joten testit ovat aina " laboratoriotestejä" . Oikeassa kolarissa tapahtuu varmaan ihan eri asioita ja jokainen kolari on yksilöllinen.



Kyselin noista Isofix jutuista aikanaan ja siinä taitaa olla joku määräys, miksi ei sellaisia käännettäviä Isofix istuimia ole tarjolla. Recarolla oli, mutta siitä poistettiin selkä menosuuntaan mahdollisuus joskus viime vuónna. Myyjän mukaan vain Suomi ja Ruotsi käyttävät selkä menosuuntaan versioita ja sitä ei kannata kehittää, koska markkinat ovat niin pienet. Tilastollisesti??? Euroopan lapsista vain 3% matkustaa selkä menosusuntaan kaukalon jälkeen. Selkä menosuuntaan olevissa parissa vaihtoehdossa ei tosiaan voi matkustaa niin päin kuin hyvin lyhyen aikaa.



Mitenkäs nyt kuun päästötavoitteiden vuoksi pitäisi vielä luopua isoista autoista ja siirtyä pienempiin. Mihin lapset.



Sitten vielä niistä airbageista. Eikö ole monessa jutussa kerrottu, että airbagin poiskytkentä ei ole turvallinen. Se voi kolarissa kuitenkin räjähtää ja tehdä pahaa jälkeä. Tuolla miesten jutuissa kirjoitettiin joskus paljonkin näistä räjähtämissistä,josairbagin johdot irtoavat kolarissa, niiin pauka käy oli kytketty pois tai ei. Silloin mies kiletäytyi meillä laittamasta mitään istuinta etupenkille. Aika monessa maassahan on kokonaan kielletty laissa lapsien kuljettaminen etupenkillä vaikka olisi turvaistuin.

Moikka



Noista testeistä: Eurotest on Eurooppalaisten autoliittojen ja kuluttajaliittojen yhdessä suorittama testi eli siihen kannattaa luottaa. Kuluttajaliitot pitävät kyllä huolen siitä, että tulokset ovat puolueettomat. Toisin kuin taas mainitsemasi TM:n testi, joka ymmärtääkseni tehdään Suomen ainoalla testiradalla, joka on linkittynyt Aktaan... en muista oliko rata suoraan Aktan vai maahantuojan Lastentarvikkeen omistuksessa. Ylipäänsäkin noiden lehtien testitulokset eivät kerro lähellekään niin paljoa informaatiota kuin Eurotest, koska ne eivät usein sisällä edes varsinaisia törmäystestejä ja kertovat enemmänkin käytön helppoudesta ja materiaalien pesumahdollisuuksista. Toki sekin on makuasia mitä haluaa painottaa ;)



Itse en lapsilleni valitsisi Akta-Gracon tuoleja missään tilanteessa. Sen verran järkyttäviä tuloksia (tai itse asiassa ovat jääneet kokonaan ilman tuloksia) ne ovat saaneet mm. ruotsalaisissa testeissä. En pidä sitä vähäisenä vaaratekijänä, jos mm. tukirauta tulee istuimen läpi lapsen selkään kolaritilanteessa, tai että istuin ei pysy ollenkaan paikoillaan.



Pidäthän ainakin huolta siitä, että istuin on ehdottamasti oikein kiinnitetty!



Mahtuuhan siihen varmaan vauva hyvin, mutta mihin mahtuu enää 2-3 vuotiaan lapsen jalat, kun se on kiinni isofixillä? Ei siis todellisuudessa ole kuitenkaan kovin pitkäaikainen ymmärtääkseni.



Siitä TM testistä. Se oli tehty yhteistyössä Aktan kanssa, joten tietenkin Aktan istuimet pärjäsivät. Se testi ei siis todellakaan ole puoluetton. Puoluettomia ovat euroteste, autoliitto ja testfakta.

Katsoin nyt sen etäisyyden ja se oli kuten muistelin siinä lähemmäs 15 cm. Takapenkin selkänojaa vasten on aika järeän oloinen rautakaari joka tukee istuinta (ei näkyvillä vaan seillä alempana). Tämä oli siis asennossa 2, jossa istuinosa pepusta jalkoihin on aika kallellaan eli kun jalat jatkavat matkaa istuimen yli, on matkaa enemmänkin, koska jalat menevät yläviistoon. (tajusitkohan yhtään tätä sepustustani....).



Ja siis pystyimmässä eli 3. asennossa tilaa on vieläkin enemmän, koska penkki siirtyy kauemmas.



Suosittelen joka tapauksessa, että menette kokeilemaan omalla autolla, koska auton penkeissä on eroja.





T. Sanna

Halusimme ehdottomasti Isofix-kiinnitteisen istuimen reilu 7 kk ikäiselle vauvallemme.



Meillä oli Britaxin Römer baby safe -kaukalo vauvalle ja parempaa en tiedä! Oli niin ihanan helppo kiinnitus ja turvallisen tuntuinen istuin. Nyt siirryimme istuimeen ja myös kauan harkitsimme ja kiertelimme sopivaa etsimässä.



Päädyimme nyt vaihtamaan merkkia Gracoon, koska tuota Britaxin Fixwayta ei tosiaan saa kiinni turvavöillä, jos joskus on tarvetta mennä toisella autolla tai vaihtaa istuin etupenkille. (Meillä on ollut jo tilanteita, että olemme laittaneet istumen tilapäisesti etupenkille.)



Gracon Duologic on tosi mainio, joskin oli sika kallis. Siinä on kolme asentoa, saa irti esim kauppaan kuten kaukalon ja siinä oli yllätyksemme sellainen teleskooppi-vetokahva kuin matklalaukuissa. Olemmekin muutaman kerran vetäneet vauvaa kaupassa kuin trolleytä =)



Valintaamme vaikutti testitulosten lisäksi käytettävyys-ominaisuudet, koska kai siitä lähdetään että toivottavasti emme ikinä kolaria koe!



Aika jännä on tuo trendi, että suurimman osan Isofix-istuimista saa vaan kasvot menosuuntaan. Tässä meidän valitsemassamme oli mielestämme ainoa miinus, että tätä ei saa ollenkaan kasvot menosuuntaan. Eli sitten kun herra on 2-3 vuotta niin voisi sille olla käyttöä.... No turvallisuus ennen kaikkea!



Luulisi olevan mahdollisuus kehittää Isofix, jossa olisi kiinnikkeet molempiin suuntiin.



Meillä on Volvo V50 ja siihen mahtui ihan hyvin. Kun istuin on " oikealla paikallaan" takana Isofixeillä niin edessä on tilaa vähintään yhtä paljon kuin kaukalon kanssa. Takapenkille mahtuu myös ihan hyvin 2 muuta istujaa. Tämä V50 ei ole sisätiloiltaan mitenkään kovin suuri auto.



Tuolla toisessa Isofix-istuin ketjussa oli huomautus, ettei Airbag-autoissa istuinta saisi eteen edes väliaikaisesti turvavöillä niin se oli virheellinen ilmaus. Kyllähän airbagin saa kytkettyö pois ainakin monista autoista.



Itse en käytettävyyden takia ostaisi Tätä Duologicia vastasyntyneestä asti. Se on tietysti makuasia. Vaikka tässä on esiinvedettävät kahvat on se aika iso irroitettavaksi joka kerta ja kahvat paljon hankalammat kuin normi kaukalossa. Ostimme myös sillä periaatteella, ettei myöskään ole viimeinen koska menee vaan 18 kg asti eikä poitsu varmasti suostu istumaan 3 vuotiaana enää selin menosuuntaan.



Kalliiksihan tämä monen istuimen hankkiminen tulee, mutta luotamme hiukan myös jälleenmyyntiarvoon, koska ovat käytössä lyhyehkön aikaan ja siististi pidämme.



Onnea valintaan!



T. Sanna

Jos joku turvaistuina lentää irti testeissä, tekee se saman hyvin todennäköisesti myös kolarissakin. Ja kyllähän tällaisista kolareista on kokemuksiakin, joissa hyvätkin istuimet ovat lentäneet. Todennäköisesti Gracot olivat kiinnitetty väärin siinä testissä mutta jos testaajat kiinnittävät ne väärin niin mitä tekevätkään tavalliset taatiaiset.

Harkitsisin useaan otteeseen sellaisen istuimen pitämistä. Toisaalta se voisi olla parempi kuin ei istuinta ollenkaan mutta tämäkään väite ei aina pidä paikkaansa, varsinkaan isommilla lapsilla.



vuosi-pari sitten tehdyssä testissä. En muista, mikä testi oli kyseessä, mutta katsoin sekä Eurotestit että TM:n testit.



Lopputulokseen vaikuttivat turvallisuuden osalta lähinnä kiihtyvyysarvot, esim. pään kiihtyvyys. Kun katsoi videot, näki, mitä muuta testinukeille tapahtuu. Jaetulle toiselle sijalle tulleessa tai voittajaistuimessa, en muista kummassa, lapsen pää sinkoutui sivuikkunan läpi. Tästä ei mainittu testissä lainkaan.



Maxi Cosi Mobi pärjäsi hyvin, ainoa miinus oli se, että tukijalka antoi hieman periksi, koska se rikkoitui säätökohdan alapuolelta jonkin matkaa. Tästä ei koitunut haittaa matkustajalle, vaan istuin teki swivel-liikkeen taaksepäin (tällaista mekanismia on jopa yritetty rakentaa istuimiin, koska se syö osan törmäysenergiasta).



Insinöörien (testaajien) päätelmien mukaan siis istuin on hyvä, kun tietyt kiihtyvyysarvot ovat hyviä, mutta se mitä matkustajalle käytännössä tapahtuu, ei näköjään kiinnosta. Testejä pitäisi olla arvioimassa myös lääkäri, joka arvioisi, mitä vammoja matkustajalle törmäyksessä mahdollisesti voi tulla.

Ei Suomessa myydä istuimia, jotka ei olisi turvallisia kolarissa. Tietenkin on asia erikseen, onko istuin oikein asennettu? Monissa autoissa vain huomaa istuinten kiinnityksien olevan ihan vinksallaan ja väärin, eli istuin ei turvaa mitään silloin..



Niin, ja istuimen turvallisuuteen vaikuttaa moni asia: onko kolari peräänajo, nokkakolari, vai rysähtääkö joku suoraan sivuun? kuinka perin lapsi on istuimessa? onko se oikein kiinnitetty?



Ja noista testeistä: niitä tuntuu ilmestyvän vähän väliä, ja aina tietyn testaajan testeissä tuntuu pärjäävän tietyt istuimet. kyllä suomessa myytävät istuimet ovat kaikki turvallisia, vaikka pärjäävät eritavalla eri testeissä.



No, taisi mennä vähän ohi aiheenkin, mutta... :)

Se oli Tekniikan Maailman testissä (nro 10/05) missä HTS:n Izi Kidin istuimessa olleen nuken pää tuli ikkuna-aukosta ulos. Siitä oli maininta kuvatekstissä, kuulemma istuin " tuotti pettymyksen" , mutta silti istuin pääsi jaetulle toiselle sijalle Maxi Cosin kanssa. Samassa testissä oli se Maxi Cosin tukijalan pettäminen, tosin melko lievässä muodossa.



Testin saa halutessaan tilata pdf:nä tai printattuna TM:n sivuilta olikohan se kolmen euron hintaan.

Täytyy vielä keskustella miehen kanssa siitä kannattaako istuimen vaihtoa harkita. Hänellä on yleensä enemmän järki kädessä näitten asioitten suhteen eikä mieti kaikenlaisia kauhukuvia kuten vaimo...



Ja tietenkin täytyisi käydä sovittamassa istuimia autoon, sitä ei vaan ihan kädenkäänteessä tee kahden alle 3-vuotiaan levottoman tapauksen kanssa. ;)

Joo ei meilläkään opiskelijaperheessä olisi oikeasti varaa uuteen istuimeen (en ole uskaltanut edes kysyä vielä mieheltä!), ja joku 500 euron meno yhtäkkiä olisi ikävä. Mutta toisaalta se on pieni hinta lapsen turvallisuudelle.



Täytyy nyt ainakin miettiä istuimen siirtämistä tukevammalle keskipaikalle, missä kylläkin isosisko on kosketusetäisyydellä ja sen tietää millaista se voi olla... Eli silloin takana istun myös minä. Voi myös olla ettei kaksi istuinta selkä menosuuntaan mahdu vierekkäin.

Marela:

Lainaus:


Siitä TM testistä. Se oli tehty yhteistyössä Aktan kanssa, joten tietenkin Aktan istuimet pärjäsivät. Se testi ei siis todellakaan ole puoluetton. Puoluettomia ovat euroteste, autoliitto ja testfakta.




Ainakin se testi joka oli Tekniikan Maailman nrossa 10/05 näyttäisi artikkelin perusteella olevan puolueeton, kuten kyseisen lehden testit yleensäkin. Artikkelissa lukee näin:



" Törmäystestit tehtiin suomalaisen turvaistuinalihankkijan kansainväliset määräykset täyttävällä testiradalla, jota testeistä vastuussa ollut VTT käyttää usein muun muassa turvavöiden testaamiseen. Edellisessä vertailussamme törmäystestit tehtiin henkilöauton korin sisällä,mutta tällä kertaa käytimme testeissä standardoituja testipenkkejä."



Meille ei enää tule kyseistä lehteä joten uudemmista testeistä en tiedä. Eli vaikka testiradan omistaja onkin alihankkijan omistuksessa, sitä vuokrataan myös ihan ulkopuolisille. Kutsukaa minua naiiviksi, mutten oikein jaksa uskoa että niinkin pätevä lehti kuin TM tekisi laajat kolaritestit vain julistaakseen radan omistajan istuimet voittajiksi.



Koska testitulokset vaihtelevat niin suuresti, täytyy niistä tehdä jonkinlainen poikkileikkaus, katsoa mitkä istuimet pärjäävät edes kohtalaisesti joka testissä ja karsia ne joissa ilmenee suurimmat ongelmat.



Mutta mikä ihmeen istuin sitten tulisi kyseeseen? Toisessa viestiketjussa on samaan aikaan keskustelua isofixin tarpeellisuudesta. Meillä duoflexissa istuva poika on isokokoinen (9 kk/~80 cm), ja käsitin että isofixilla kiinnitetyn istuimen jalkatilaa ei saa kovin isoksi?

Aktan omilta sivuilta (luotettava tietolähde, niinpä) löytyi tieto että Aktalla todellakin on oma testirata Suomessa. Rata on sertifioitu " riksprovplats" eli muilla tahoilla on siten mahdollisuus vuokrata rata omiin testeihinsä.



Ilmeisesti Tekniikan Maailman testi on suoritettu samassa paikassa, mutta epäilen vahvasti sitä että Akta olisi jotenkin vaikuttanut testitulokseen (miten se edes voisi?).

Sonvo, mielenkiintoista tietoa. Vaikka muut istuimet olisivatkin saaneet huonommat tulokset koska olivat kiinnitetty väärin toisen valmistajan toimesta, niin sehän ei huononna Aktan istuinten varsinaista testitulosta mitenkään - vain vertailussa keskenään sijoitukset muuttuisivat.



Tällä ei ole kuitenkaan mitään merkitystä siinä valossa että Duoflex käyttäytyi toisessa testissä täysin ala-arvoisesti. Vai olisiko sitten tällä kertaa Duoflex ollut väärin kiinni? No joo, asiaa voi pähkäillä loputtomiin...



Sannalle olisi vielä sellainen kysymys että miten lähellä takapenkin selkänojaa teidän Duologic on isofixillä kiinnitettynä? Ottaako istuimen reuna kiinni selkänojaan vai miten paljon tilaa jää väliin? Meillä on siis pitkä poika (n. 80 cm jo 9-kuisena, ties millainen hujoppi vuoden kuluttua!) joten tämä on erittäin olennainen tieto. Onkohan isofix-istuinten tilalla autokohtaisia eroja vai ovatko ne aina yhtä ahtaita?



Meillä kasvot menosuuntaan-istuin ei ole ajankohtainen ennen kuin on IHAN pakko kääntää lapsi - en ymmärrä lainkaan sitä miten joku laittaa " vapaaehtoisesti" lapsensa niin päin! (se on tosin sitten eri tarina) Esikoinen (2½vee) on melko pitkä ikäisekseen mutta mahtuu selkä menosuuntaan Two Way Eliteen vielä ihan hyvin ja viihtyykin siinä. Ikävää jos hänet joutuu kääntämään ennen aikojaan siksi että pikkuveli tarvitsee hänen istuintaan. =( Yksi vaihtoehto on tietty toisen TWE:n ostaminen, mutta sehän ei sitten ole isofix...

ArmiS:

Lainaus:


Ylipäänsäkin noiden lehtien testitulokset eivät kerro lähellekään niin paljoa informaatiota kuin Eurotest, koska ne eivät usein sisällä edes varsinaisia törmäystestejä ja kertovat enemmänkin käytön helppoudesta ja materiaalien pesumahdollisuuksista. Toki sekin on makuasia mitä haluaa painottaa ;)




Luotan kyllä jossain määrin niihin lehtien tekemiin testeihin joissa on " kunnon" kolaritesti jota on kuvailtu tarpeeksi hyvin. Esimerkiksi Tekniikan Maailman testi vuodelta 2005 on meillä tallessa ja näyttää ihan pätevältä. Kriittisyys täytyy tietysti aina säilyttää.



Käyttömukavuudesta tulleista arvosanoista katson vain oikein asennuksen helppoutta - se on ihan sama joutuuko vöitten kanssa hieman vänksläämään tai istuimen kankaat pesemään käsin kunhan itse istuin on turvallinen!



Moni istuinhan on saanut huonommat tulokset siksi ettei testi" autossa" ole ollut etuistuinta johon turvaistuin normaalisti nojaisi. Mutta Duoflexissä tämä ei tainnut olla ratkaiseva seikka. Duoflexin testituloksissa eniten kauhistutti tuo turvaraudan tuleminen istuimen läpi, aivan järkyttävää.



Kiitos tähänastisista kanssapohdinnoista! Edelleen kaipaan kokemuksia ja testitietoja esimerkiksi siitä Duologicista sekä Britaxin fixwaystä.

Emme todellakaan heitä istuimia roskiin kerran vuodessa, mutta jos istuin jossa oma lapsi istuu DISKATAAN testissä ala-arvoisen ja hengenvaarallisen käyttäytymisen takia, niin ei kai ole outoa että istuimen vaihtoa harkitsee?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat