Seuraa 

Huomenta itse kullekin! Heräsin tänään ihan superaikaisin, stressin vuoksi varmaankin, ja ajelin sitten tänne töihin kuudeksi. Pitkä päivä edessä, sillä vasta kuudelta pääsen lähtemään. Meinaan kyllä pitää noita tunteja sitä mukaa pois, kun kertyy, seuraava lomapäivä mulla on lasten kanssa jo parin viikon kuluttua.

Masuun ei mitään uutta. Huomenna on nyt sitten se kauan kaivattu neuvola. Mitään ylimääräistä kuunteluaikaa en viitsinyt varata, kun nämä päivät hujahtavat muutenkin vauhdilla ruuhkavuosia eläessä.

Meillä oli oikein hulinaviikonloppu, kyläiltiin kolmessa paikassa, kahdet synttärit ja yhdet illanistujaiset ja sitten vielä sunnuntaina pantiin koti uuteen uskoon. Meillä on pitkään ollut vähän vaiheessa aikuisten ja lasten huoneiden vaihtoprojekti, mutta nyt saatiin sitäkin edistettyä. Ja parasta kaikessa, sain vauvalle oman kaapin meidän makkariin. Kahden ensimmäisen vaatteet on säilytetty Elfa-korissa kylppärissä, mutta nyt mulla on oikein vitriinkikaappi, jonne sitten saa kaikki vauvan vermeet. Siirrettin kaappi siis olkkarista ja nyt pitäisi sitten vielä keksiä, minne tuupataan Paratiisi-astiasto. Joko muilla on katsottu paikkaa pinnasängylle ja vauvan kamppeille?

Mutta sellaisia, ja huomenna siis neuvolaan, lapset saavat samalla vesirokkorokotukset.

kaaka ja Heinä rv 17+5

Sivut

Kommentit (31)

Se on siis moro!

Kun oma olo on vihdoin hyvä, energiaa tuntuu riittävän välillä liiankin kanssa, ja mulla onkin työn alla jos jonkinlaista "projektia". Aloin neuloa villasukkia (en ole mikään neulojaihminen, joten tahti on vielä hidasta), askartelemaan joulukorteja, tekemään itse joulukalenteria esikolle yms... Joku kuukausi sitten ei olisi voinut kuvitellakaan ryhtyvänsä mihinkään tuollaiseen. Voi kumpa teillä, jotka edelleen voitte pahoin olo helpottais pian... On se vaan niin tukalaa, jos yhä joutuu oksentelemaan ja kuvotus jyllää. Huh!.:(

Vauvan liikkeiden suhteen olo on tullut varmemmaksi, tai siis nyt ei ole enää epäilystäkään, etteikö se sintti siellä masussa potkuttelisi. On se vaan niin ihanaa, kun illalla nukkumaan mennessä ja aamulla herätessä (jos on aikaa köllötellä hetki) alkaa tuntua pieniä tumpsahduksia.

Tällaista tällä erää.

Nasuliini ja Skepi rv 17+3

Lomatunnelmissa.. Syyslomalla siis ja loma ikävä kyllä jo loppusuoralla..Ihanaa ollu.. Kylpylässä oltiin miehen kanssa viime viikonloppu ja nautittiin täysillä.. Tänään olis tarkoitus mennä lasten kans viettämään päivää läheiseen kylpylään.

Selkä edelleen kovin kipeä. Oon yrittäny liikuntaa harrastaa, jotta pysyis edes jonkinlaisessa kunnossa..

Supistelee jonkin verran. Varsinkin reippaan lenkin aikana. Yritän sit aina vähän löysätä, kun siltä tuntuu..

Rakenneultraan en ole vieläkään aikaa varannut. Kai sen ehtii myöhemminkin.. Mä oon kyllä kahdella edellisellä kerralla käynyt sairaalassa ultrassa supistusten takia ja epäilen et nytkin voi olla sama edessä..

Tarvikkeista sen verran, et mä en oikein osaa vielä mitään hankkia. Ei paljoa kyllä tarvitakaan, kun on kaikenlaista edellisiltä.. Sitteri, pinnasänky ja kantokassi rattaisiin tarvitaan.. Tekis kyl toisaalta mieli ostaa uuden karheat rattaat, mut olis kyl aika turhamaista.. Kirppiksellä käyn säännöllisesti. Yhden potkupuvun oon ostanu sieltä.. Aikaa on vielä..

Mukavia syyspäiviä kaikille!

t. iiiiik ja pikkuinen 17+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lukaisin justiin tämän viikon ketjun. Oltiin koko porukalla viisi päivää syyslomareissussa.

Meillä myös rakenneultra lähestyy, taisi olla puolentoista viikon päästä maananataina. Päätettiin oikein 'panostaa' tässä viimeisessä odotuksessa ja varata aika yksityiselle, kun kunnallisella puolella toista ultraa ei tarjota. En välitä tietää sukupuolta, minusta siinä on jotain niin hienoa ja ainutlaatuista kun sen saa tietää vasta synnytyksessä. Näin on tapahtunut kaksi kertaa aikaisemminkin. Vähän jännittää ja pelottaa se, mitä tuolla rakenneultrassa nähdään ja kuullaan. Kaikkihan sitä tervettä vauvaa tietenkin toivovat.

Liikkeet tuntuvat hyvin, maha on kasvanut aiempaa nopeammin. Viimeksi siirryin äitiysvaatteisiin näinä päivinä, mutta nyt ovat mammapöksyt olleet käytössä jo viisi viikkoa. Istukka on minullakin edessä, joten liekö sekin pullauttanut mahaa esiin aikaisemmin... Syönytkin kyllä olen. Pukkaa vähän harmittamaan tuo painon nousu, 5 kg tullut ainakin (en ole nyt lomareissun jälkeen vielä uskaltautunut puntarille). Eka raskaudessa tuli 11 kg, toisessa 15 kg ja nyt taitanee tulla vielä enemmän. Mutta lähtöpainoon olen molemmissa aikaisemmissa päässyt takaisin, joten enköhän nytkin (tosin tiedän, että itsestään eivät kilot alun jälkeen putoa).

mammutter 20+2

taas paikalla.

Mä oon kans miettinyt et näinköhän tää vauva on joku yökukkuja kun tälläkin on yöllä ja myöhään illalla kova mellastamisvimma,päivällä on vähän ennempi hissukseen...kääk..

Pitkä aika on vierähtänyt siitä, kun itse viimeksi kirjoittelin. Lukemassa käyn kyllä lähes päivittäin.

Vatsa on kasvanut, mutta liikkeitä ei juurikaan tunnu. Huomenna olisi neuvola ja hieman jännittää, onko kaikki kunnossa. Lainasin kaverilta dopplerin ja äänet kyllä kuuluu. Joskin kyllä, ne kuuluvat aina todella alhaalla. Onkohan kaveri kasvanut ihan normaalisti?

Yleisesti asiaa ei ole vieläkään kerrottu. Ne tietää, joiden tarvitsee tietää ja loput huomaa pikkuhiljaa.

Muutama on käynyt jo rakenneultrassa. Meillä rakenneultraan olisi vielä melkein kuukausi. Odottavan aika on pitkä. Sukupuolta en halua tietää. Kaksi poikaa ennestään ja ne saatiin tietää rakenneultrassa. Nyt pieni toive tytöstä. Toisaalta poikien tavaroita jo olisi ja pojat toivovat poikaa. Mutta, silti olisi kiva ostella niitä hempeitäkin vaatteita. Katsotaan. Pidetään jännitystä yllä lopuun asti.

Vointi muuten ok, mutta huimaus ja huono-oloaallot ovat yllättäneet. Välillä on täysi työ pysyä pystyssä. Töissä haluaisin kuitenkin olla mahd. pitkään.

Nyt täytyy palata työn pariin. Kirpeätä syyspäivää kaikille!

Kaarna@laiva rv 17+1

kolmekamua! Poika tulossa =). Taisit olla eka, joka kävi rakenneultrassa. Meillä on vielä pari päivää ultraan. Jännittää jo. Sukupuolta kysytään ja mietin voiko olla, etteivät sanoisi? Ja miten se aina näkyykään?

Muuten ei ihmeitä. Joku kirjoitti pienestä massusta, kun oli istukka takana. Mulla on edessä ja maha on jo tosi suuri. Että toi teoria kyllä pitäis mulla paikkaansa.

Vauvan tavaroita en oo miettinyt, paljon on esikoiselta säästetty. Toivottavasti vaunut on kunnossa. Ovat olleet muutaman vuoden kasaan taitettuna lämpimässä varastossa.

Talvitakin ostin alesta. Toivottavasti mahtuu loppuun asti. Toppahousut pitää myös hommata.

Mukavia syyspäiviä kaikille!

Annihelena rv 20+1

Kuulumisia täältäkin pitkästä aikaa...

Viime nauvolassa verenpaine laskenut todella alas, ja terkka sanoi että hän antaa luvan alkaa syömään lakritsia.. =) paineet oli 96/55.. ihmettelin kun väsytti paljon, mutta selvisihän se syykin...

Liikkeet ovat tuntuneet jo hyvän aikaa..joskin nyt vasta kunnon potkuja.. kiva kun on vessahätä ja hyyryläinen potkaisee suoraan rakkoon... on vähän tekemistä ettei käy vahinko.. =)

Mieskin tunsi jo liikkeet; viikkoja oli tuolloin 17+4 ja hyyry osui isän nimettömään.. =)

Odotettu rakenneultra onkin jo kohta ovella... ensi kuun 6.päivä ja jos päivät hujahtavat tähän tahtiin niin ultra on ihan juuri..

Vatsa kasvaa kovaa tahtia ja näkyy yhä selvemmin.. tuntuu että muutamassa päivässä se on oikein kunnolla pullahtanut tuohon eteen.. Töissä tekee jo tiukkaa mahtua omaan työhaalariin; onneksi on työkaverin isompi versio odottamassa.. pitkän vapaan jälkeen luultavasti on vaihdettava isompaan.... =) kauhea sentään; mihin ihmeeseen mahdun vielä joulun jälkeen - jos töissä pystyn käymään... huh huh!!

Sunny08:lla on ihan samat "ongelmat" kuin meillä... tytölle on nimi ollut tiedossa jo pitkään, mutta pojan nimestä emme tahdo päästä yhteisymmärrykseen.. yksi nimi löytyi kyllä, mutta sekin oli sellainen minkä mies vain heitti puoliksi vitsillä, mutta tykästyin siihen kovasti... eikä mieskään sitä ihan täysin lytännyt.. katsotaan saadaanko tässä joku selvyys.. Esikon nimestä ei käyty mitään mietintöjä kun minä olin sen jo teininä päättänyt.. =)

Sateisin syysterveisin LillaMy ja hyyryläinen 18+2

Olen tällä hetkellä rv 20+3. Painoa on tullut tähän asti noin 3kg alkupainoon lisää ja mittasin navan kohdalta vyötärön ympäryksen joka oli n. 86cm ja "jenkkakahvojen" kohdalta mitattuna sain sellaiset 91cm. Onko kukaan muu mitannut jotta voisin vähän vertailla mittoja kun kaikki sanovat että kun se on kasvanut niin paljon.. ?:|

Potkut on tuntunu jo pari viikkoa todella hyvin! Ensimmäistä kun odottelen niin on se kyl jännä kuinka se pikkuinen siellä yrittää jotain viestitellä... ;) Käytiin viime lauantaina toisessa ultrassa ja sieltä selvisi että melko varmasti poika tulee... Tyttöä vähän odoteltiin mutta ihan yhtä ihana se poikakin on!! :x

Onneksi kumpikin koirista (labradorinnoutajia) tulee suhteellisen hyvin lasten kanssa niin ei ainakaan tarvi sitä niin hirveesti jännittää et mitä mieltä ne on uudesta tulokkaasta.. Ja mullahan on laskettu aika vasta 6.3.09 että tässä on vielä pitkä matka sinne..

Toivon kaikille kanssa odottajille oikein raikasta ja energistä syksyä!!

Pidetään lippu korkealla!! :)

Mitra (???) näyttää noita laitteita ihan joka pinossa kauppaavan, että niitä ilmeisesti on isokin pino siellä odottamassa ostajaa... Näinkin voi sit ilmeisesti rahastaa.

Oma maha ennallaan. Potkut tuntuu jo, että kai se sydänkin siellä pumppailee. Rakenneultraan yli kolme viikkoa. Aika tuntuu ikuisuudelta! Tekis jo niin kovin mieli kurkistaa kumpaa olis tarjolla tällä kertaa, vaikkei se toki sen ultran tärkein pointti olekkaan :) Pääsis vaan sit noita vaatteita ihan oikeesti ostelemaan...

Piiperö rv 17+3

pikkaisen oli kohdunsuu auki,kävin tk:ssa... ja iskias selässä,joten viikon sain sairaslomaa :(

Meinas et noi supparit johtuu fyysisesti raskaasta työstä,nostelenhan päivittäin noita 20kg kuljetuslaatikoita jne.

Ens vkon ke on sit tarkistuskäynti vielä,mut luultavasti joudun töiihin palaamaan :( Nuo supparit ja kohdunsuu on sen verran säikyttäneet,et en ihan mielellään takaisin lähde,varsinkin kun ne nostelut ei sieltä mihinkää häviä,minä niitä joudun työkseni tekemään ja ei ole KETÄÄN muuta joka sitä vois tehdä...

Noh,se siitä,koitan levätä ja nauttia tästä lomasta nyt :)

Sunnylla ja jollain toisella (Anteeksi huono muisti!!) on siis sama ongelma kuin meillä. Siis pojan nimi?! Tytön nimivaihtoehtoja meillä on noin 5 mistä KAIKKI kelpaisivat,on siis vaikea valita parasta kun ne ovat kaikki kauniita :)

Mutta se pojan nimi!!! Ei aavistustakaaan :(

Esikon nimi on meillä miehen valitsema,kelpasi mulle vaikkei ykkösvaihtoehto ollutkaan. Nytt tää toinen... miehellä ei edes ole mielessä nimeä ja mulle ei kelpaa mikään... huh...ehkä meille tulee tyttö :D joopa joo,mulla on NIIN selkeä poika olo ettei muusta väliä :D en oikein edes osaisi suhtautua jos se oiskin tyttö,heh heh,niin kovasti mulla poika olo on!!

Mullla myös vatsassa muljuu ja nyt tuntuu jo kunnon potkujakin ihan jokapäiväisesti,meillä runsaimmat potkuttelut tulevat 18-19 aikaan illalla ja 00-02 välillä :D:D vihjaakohan jo valvomisrytmiinsä :D

Mies tai poika ei ole vielä tunteneet...

keyes 20+2

huimaa kans.Piti ihan kesken lenkin kääntyä takasin päin kun niin alko keinuttaa ja tosissaan sai katseen keskittää eteensä ettei nurin kaatunut.Viime raskaudessa tämä vaiva oli paljon pahempi,nyt oon vielä ainakin päässy vähemmällä.Sillon meinas pökrätä aina kaupassa ja millon missäkin jos vaan joutu seisomaan pitemmän aikaa.Silloin aikoinaan Esikon painoarvio oli 400g rv 20+3,et kait se ihan yleistä on että voivat painaa noin "paljon" näillä viikoilla.Saa nähdä millanen arvio tulee keskiviikkona uudelle tulokkaalle.

kait se mies jo vähitellen rupee tottumaan vauvan tuloon kun eilen se IHAN ITSE laitto käden mahan päälle ja tokas et "ei se taida nyt edes potkia".Et jotain kiinnostusta jo osoitti...=)Nyt kun vielä saan tulemaan se sinne ultraan...

Sunny 20+1

Eilen aamulla heräsin siihen kun mahassa tuntui kamala muljahdus. Ihan kuin joku olisi vedellyt suolia ristiin rastiin ja kiristänyt lopulta umpisolmuun. Vauva siellä varmaan heitti volttia. Ainakin liikkeet ovat tuntuneet tuon muljahduksen jälkeen ihan eri kohdassa kuin ennen. Aikaisemmin ne ovat tuntuneet lähinnä navan alapuolella vasemmalla puolella, nyt selvästi korkeammalla ja navasta katsoen oikealla puolella. Tiedäpä nyt sitten, miten päin vauveli siellä majailee. Mutta ainakin ilmoittelee itsestään jo tomerasti. Hymy on ollut itsellä korvissa jo monet kerrat, kun pikkuinen on tehnyt itseään liikkeillä tiettäväksi. Ja positiivinen yllätys oli myös, että meilläkin mies tunsi liikkeet ekan kerran viime viikolla (17+4). On se vaan niin hassua, kun viime raskaudessa oltiin yli 22 viikon ennen kuin itselläkään oli liikkeistä mitään hajua, saati sitten isännällä.:)

Flunssa pukkaa päälle täälläkin. Kurkku on ollut useamman päivän kipeä ja nyt päätäkin jomottaa. Yön nukuin huonosti, kun yskittikin välillä. Täytynee lähteä hoitelemaan itseään vohveleilla, teimme äsken esikon kanssa taikinan. Siis niitä paistelemaan.

Nasuliini ja Skepi rv 18+1

Huonosti saa nukuttua öisin,herään myötääseen,sydän hakkaa hurjasti ja vaikeeta nukahtaa uudelleen vaik kamalasti väsyttäs.Kiva kun alka jo nyt tämä ylikierroksilla käyminen,ihan sama homma oli silloin tyttö oli vauva,en pystyny yölläkään rauhottumaan vaan sätkyilin koko ajan hereille ja olin kuulevinani vauvan itkevän vaikka se ei niin tehny.Ja se on muuten tosi rasittavaa pitemmän päälle!

Mun alitajunta oli sitä mieltä et on oltava nukkuessa täydessä toimintavalmiudessa vauvaa varten.

Tänään menen tytön kanssa halliin uimaan,tytön eka uimahallireissu=)En tuota itekkään ole käynyt yläasteen jälkeen,eli kymmeneen vuoteen!Osaakohan sitä enää uida?

Sunny ja vauveli 20 tasan.

voi p... sentään. Olin eilen tuttavaperheen poikien tukat leikkaamassa heillä kotona ja jo ovella äiti sanoi että ekaluokkalaisella kuopuksella saattaa olla parvorokko (heillä ei raskaudesta vielä tiedetä, esikoistani tältä halusivat varmaan suojata). Totesin tähän vaan että tauteja tulee ja menee ja saapa niitä hoitopaikastakin. Siinä päitä ajellessani vasta alkoi raksuttaa että kääk, parvorokko, voi aiheuttaa sikiölle anemiaa ja keskenmenon! En kyllä ollut tämän ekaluokkalaisen kanssa missään tekemisissä, metrin päästä moikkasin ja that's it. Lisäksi 2/3 aikuisista on ko. rokon sairastanut, vaikkakin usein tietämättään, ja tällöin sikiö ei ole vaarassa. Huomenna norminla. Suostuvat kuitenkin toivottavasti ottamaan musta vasta-aineet. Kuinka ajattelematon sitä saa olla??? TOisaalta riski on oikeesti pieni: isolla todennäköisyydellä olen ko. rokon sairastanut, en edes saanut tartuntaa tai tuolla lapsella ei edes oikeasti ollut parvorokko. Mut miettimään pistää taas.

Rakenneultraan täällä vielä 2 vkoa. Huutonetistä olen alkanut hakea äitiysvaatteita. Esikon ajalta olivat siskoltani lainassa, nyt haluaisin jotain "uusia". Enää yhdet omat housut mahtuu päälle, esikonaikaiset omat mammafarkut sen sijaan ovat vielä liian isot.

Lisäksi ihmettelen miksi "ei-maaliskuinen" (viikkoja tais olla jo 25 tms) Mitra käy pinossamme toistuvasti mainostamassa kotidoppleriaan. Eiköhän sellaista kaipaavat ole omansa jostain hankkineet / osaavat itsekin etsiä mieleisistään paikoista. Varsinkin kun maalisten pinossa joku jo viikkoja sitten kertoi niitä eBaysta alle 30 euron saatavan. Samapa tuo, ihmettelen vain...

Masussa on tänään hiljaista, normaali mylläysaika on illalla kun esikkoa nukutan. Silloin voisi jo helposti tehdä liikelaskentaa ja viidessä minuutissa olisi kymmenen kasassa :-)

äippä + JuusoJosefiina 17+5

Pakko hehkuttaa: löysin eilen lääkkeen etovaan oloon. Olen painellut ranteissa olevia aku-pisteitä (samat joihin Seaband vaikuttaa) heti kun etominen alkaa ja toimii. Olen ihan ihmeissäni. Ja jos on plaseboa niin silti on tehokasta.

Eilen illalla ehkä tunsin liikkeitä.

Rantesitasoitin neuvolaan ja täti ehdotti lepoa kun olen jo kaikki kokeillut. Se tietää siis ensi viikolla saikkua. No maanantain käyn kokeilemassa.

T:Vacsuli ja papu 17+5

Loma on vietetty, kyllä harmittaa!!!

Selkä on ollu loman ajan vähän parempi. Heti kyl huomaa et tää istuminen pahentaa, joten saas nähdä, mitä tykkää, kun huomenna taas istun koko päivän töissä..

Mä löysin viimevuotisesta suuri käsityö-lehdestä kestovaippojen kaavat. Ajattelin muutaman tehdä. Mies sanoi eilen, ettei ole mitenkään innostunut niitä käyttämään, mut käyttää kyllä, jos minä niin haluan.. olen siis ajatellut, että jos jaksamista pyykkäämiseen, ym riittää, vois osittain käyttää niitä. Mut ei mitään paineita asiasta..

joku taisi kirjoittaa, että oli neulonut ne villahousut kestovaippailuun.. Teitkö siitä hahtuvalangasta? Mistä sitä hommasit? Minkä hintaista?

Liikkeitä tuntuu koko ajan reippaammin. On kyl kiva, kun pikkuinen ilmoittelee itsestään.. Varsinkin syödessä saan pikku potkuja.. Ihanaa!

Kotihommat on aika hyvin reilassa loman jälkeen, joten tän päivän ajattelin pyhittää käsitöille.. Ajattelin vähän neuloa ja sit jos huvittaa, vielä ommellakin. Jos viimein saisin jatkettua tytölle tekemääni puuvillaneuletta, jonka tekeminen tökkii PAHASTI.. Ihanaa, kun jaksaa tehdä muutakin ku maata sohvalla..

Mukavia syysilmoja toivotellen iiiik ja pikkuinen 17+4

Sama vaiva täälläkin, elämä vaan soljuu eteenpäin eikä ole tuntunut olevan mitään kirjoitettavaa. Tosin multa on jäänyt palstan lueskelukin vähemmälle.

Viikonlopun olin retkeilemässä rinkan kanssa ja vaikka jossain neuvolan lappusessa väitettiin ettei fyysinen suorituskyky laske raskauden aikana, niin minä olen kyllä vahvasti eri mieltä. Muutenkin kyllä olen jo pyöräillessä huomannut, että yhä useampi menee vauhdilla ohi.

Me ei ole hankittu vielä mitään tarvikkeita, kestovaippa- ja kantoliinasivustoja olen vähän lueskellut ja yhdet hahtuvavillapöksyt kutonut, mutta siinä se. En oikein osaa arviodakaan mitä tarvikkeita äityispakkauksen lisäksi ihan alussa tarvittaisikaan. Tai sänky, hoitopöytä ja turvaistuin voisivat olla listalla.

Muutama iltana sohvalla maatessa on tuntunut kuin joku kutittelisi vatsaa sisäpuolelta. Ehkä ne on niitä liikkeitä :)

Jatta rv 16+5

joo elikkä pääsen mä kuitenkin sitä nimeä vielä miettimään,poika siis masussa köllii!!Kätilökin sano heti et tästä ei voi erehtyä,poika se on,niin selvästi näky vehkeet...(Taitaa muuten meidän ketjussa aika monella olla poika tulossa!)

Painoarvio oli 370g.Muutenkin kaikki ok.Tarkasti myös samalla kohdunsuun tilanteen kun on noita suppareita ollut,ja esikoinen syntyi ennenaikaisena.Mutta hyvin ol paikat kiinni.Rv on 32 ylimääränen käynti sairaalassa että tarkistavat uudelleen kohdunsuun tilanteen.

Neuvola onkin jo kahden viikon päästä,saa nähdä kuka terveydenhoitaja siellä sitten on kun tuntuu vaihtuvan joka kerta...Mielelläänhän sitä kävis sen yhen ja saman luona,mut minkäs teet.Tää nykynen on äitiysloman sijainen,ja se jää nyt ite äippälomalle,ja se oikee hoitaja tulee siis takasin.Ja siin välissä vielä on yks ERI täti YHELLÄ neuvolakerralla...monimutkasta...

Sunny ja "poika" 20+4

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat