Vierailija

n. 2½ vuotias. Jäisin itse pänttäämään yliopiston pääsykokeisiin, ja sitä ennen siis hoitovapaalla.

Jääkö kotihoidontuki pois?

Kuinka paljon maksaa päivähoito ja joudunko sen itse maksamaan (mies töissä alle 2000e palkalla)?

Saisinko mitään tukia mistään enää?

Jos se menee niin, että menetän tuet ja joudun maksamaan kalliin hoitomaksun niin sitten se ei ole mahdollista miehen hilupalkalla :/

Sivut

Kommentit (35)

Jos et pääse opiskelemaan, niin menet töihin. Tai työvoimakoulutukseen, työharjoitteluun...

Kotona maaten et saa mitään. Eikä sun kuulukaan saada.

Vierailija:

Lainaus:

ole koulutusta :(

Jäänkö siis ilman mitään apua kun lapsi täyttää 3v? Siis jos en pääse opiskelemaan.

ap

En näe siinä mitään halveksittavaa, että tahdon opiskella itselleni hyvän ammatin ja nielen ylpeyttäni ottamalla apua vastaan, kuin menen kitkuttamaan minimipalkalla vuorotyöhön jossa ei ole etenemismahdollisuuksia, odotellessa " kunhan lapsi tuosta vähän kasvaa" tai " ehkä lottopotti tulee tällä viikolla" ..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

en vain ole koskaan joutunut näitä asioita pohtimaan aiemmin, kun pieni esikoinen on kyseessä ja työelämä ja kaikki siihen liittyvä on AIVAN vierasta.

En ole IKINÄ ollut työelämässä jotain suhteilla hankittua kesätyötä enempää. En siis tosiaankaan tiedä työkkärin käytännöistä tai tukiasioista kovinkaan paljoa.

Nyt on edessä elämän ensimmäiset kerrat kun joudun huolehtimaan tuloista ja talouden ylläpidosta itse.

Valmennuskurssille jos joudun itse ottamaan lainan niin, jos mahdollista, otan sellaisen jossa saa rahat takaisin mikälin ei opiskelemaan pääse (ne ovat vain todella kalliita), tai sitten valmennuskurssin jolla on takuu, että jos ei pääse heti sisään niin seuraavana vuonna saa kurssin ilmaiseksi. Välivuoden ajaksi menen ilman muuta töihin jos ei opintopaikkaa tule ja silloin maksan mahdollisimman paljon velkoja pois. Muuten niitä velkoja on tulevaisuudessa paljon, mutta se on harmillinen sivuvaikutus... Onneksi sitten on koko loppuelämä aikaa maksella niitä pois.

ap

ja jos lapsi ei ole kotihoidossa niin ei siitä kotihoidontukea makseta.

jos ei ole euroakaan rahaa maksaa lapsenhoidosta niin eiköhän kannata laittaa lapsi päiväkotiin ja mennä töihin keräämään sitä rahaa.

pienen lapsen kansas opiskelu on aina hankalampaa ja vaatii paljon organisointikykyä. sen takia lapset yleensä tehdään vasta opiskelujen jälkeen. nyt ei kannata ehkä kurkoitella kuuseen vaan mennä töihin tai opiskella jotain yksinkertaisempaa kuin alaa missä pitää lukea 8-10 tuntia vuorokaudessa.

Jos nyt luovun niistä niin jään ikiajoiksi kaupan kassalle. Joka tapauksessa jos pääsen opiskelemaan ensi vuonna tai sitä seuraavana niin 10 vuoden kuluttua minulla on todennäköisesti hyvä ammatti, eikä rahahuolia.

Otan mielummin opintolainat ja kovan kitukutuslinjan nyt. On siis selvää, että nyt pääsykokeisiin täytyy lukea mahdollisuuksien puitteissa. Valmennuskurssia varten on kuitenkin otettava lainaa tai saatava sponssaaja ja sen ajoiksi anottava hoitaja vaikka sukulaisista. Jos opiskelemaan ei pääse niin on saatava jokin työpaikka (jonka työkkäri tod. näk. kykenee tarjoamaan) välivuoden ajaksi ja sitten edettävä siitä...

En lapsen kanssa voi kunnolla panostaa pääsykokeisiin lukemiseen, mutta en voi laittaa häntä hoitoon koska ei ole rahaa ja jokainen sentti hoitotuesta on elintärkeä nytkin! Olen pulassa sitten kun se loppuu jos ei opintopaikka irtoa tai töitä heti löydy.

Miehesi tienaa jotain edes, ja nollamaksuluokka poistuu, joten jonkinsuuruinen hoitomaksu teille tulee. Se, miten suuri, riippuu perheen tuloista ja lapsen hoitopäivien pituudesta/siitä montako päivää kuukaudessa hän on hoidossa.

Vierailija:

Lainaus:

n. 2½ vuotias. Jäisin itse pänttäämään yliopiston pääsykokeisiin, ja sitä ennen siis hoitovapaalla.

Jääkö kotihoidontuki pois?

Kuinka paljon maksaa päivähoito ja joudunko sen itse maksamaan (mies töissä alle 2000e palkalla)?

Saisinko mitään tukia mistään enää?

Jos se menee niin, että menetän tuet ja joudun maksamaan kalliin hoitomaksun niin sitten se ei ole mahdollista miehen hilupalkalla :/

aktiivisesti koulutukseen? Eli jos ap hakee jo keväällä vaaditunlaiseen koulutukseen mutta ei pääse, hän saisi tukea vaikka ei täytäkään työssoloehtoa?

Tämä siis Kelan sivuilta:

18-24 ¿vuotiaalla on oikeus työmarkkinatukeen myös työttömyyden ajalta edellyttäen, että hän ei ole kieltäytynyt, eronnut tai erotettu työstä , koulutuksesta tai eräistä työvoimapoliittisista toimenpiteistä. Lisäksi edellytetään, että hän on hakeutunut soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen, johon voidaan myöntää opintotukea, eikä hän ole kieltäytynyt, eronnut tai omasta syystä erotettu tällaisesta koulutuksesta.

Vaikka työmarkkinatukioikeus olisikin menetetty siitä syystä, että em. ehdot eivät täyty, henkilö on oikeutettu työmarkkinatukeen esimerkiksi työvoimakoulutuksen tai työharjoittelun ajalta.

Työmarkkinatukioikeuden voi saada takaisin, kun on ollut työssäoloehtoon luettavassa työssä, työharjoittelussa, työkokeilussa tai työvoimapoliittisessa koulutuksessa yhteensä viisi kuukautta, valmistunut ammattiin tai täyttänyt 25 vuotta.

Hae koulutukseen aktiivisesti

Jotta oikeus työmarkkinatukeen säilyy, työnhakijan tulee hakea aktiivisesti ammatilliseen koulutukseen sekä kevään että syksyn yhteishaussa.

Aktiivisena hakeutumisena pidetään seuraavaa

· Peruskoulututkinnon suorittanut hakee yhteishaussa vähintään kolmeen toisen asteen perustutkintoon johtavaan ammatilliseen koulutukseen

· Ylioppilastutkinnon suorittanut hakee yhteishaussa vähintään kolmeen ammattikorkeakoulun koulutusohjelmaan tai toisen asteen ammatilliseen koulutukseen ylioppilaskiintiöstä.

Mainituista kolmesta koulutusvaihtoehdosta yksi voi olla yhteishaun piiriin kuulumaton, tutkintoon johtava, ammatillisia valmiuksia edistävä koulutus tai peruskoulun oppimäärän suorittaneella vastaavasti hakeutuminen lukioon.

Mikäli nuori ei tule valituksi varsinaisessa yhteishaussa, hänen tulee hakeutua työvoimatoimiston osoittamiin peruutuspaikkoihin sekä osallistua seuraavaan yhteishakuun.

Aloitat ajoissa ja luet silloin kun mies hoitaa lasta tai lapsi nukkuu. Lähempänä pääsykokeita palkkaat jonkun katsomaan lasta puolipäiväisesti tai vaikka kolmena päivänä viikossa ja menet itse kirjastoon lukemaan. Jos et pääse opiskelemaan, ilmottaudut työkkäriin. Työmarkkinatukea (?) saat vaikka olisit nuori eikä sulla ole työkokemusta.

Yhtesikunta kyllä autta ja tukee, mutta ihan kaikkea ei kanneta kotiovelle pyytämättä.

Vierailija:

Lainaus:

En lapsen kanssa voi kunnolla panostaa pääsykokeisiin lukemiseen, mutta en voi laittaa häntä hoitoon koska ei ole rahaa ja jokainen sentti hoitotuesta on elintärkeä nytkin! Olen pulassa sitten kun se loppuu jos ei opintopaikka irtoa tai töitä heti löydy.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat