Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kommentit (20)

Kaikki kunnia ko. henkilön ja yleensä hoitajien työlle, mutta mitä erityistä sankariutta tuossa oli? Eikö se ole hoitajien normaalia työtä, että annetaan apua sairastapauksissa? Tässä tapauksessa ei vaarassa ollut kuin ko. lentäjä, ei koko kone, joten mitään erityistä sankariutta ei tuossa ollut.

Tuo ringeri on neste joka laitetaan tippumaan kun suoniyhteys halutaan pitää auki mahdollisia lääkkeitä varten (jos niihin tulee tarvetta). Toisena kävisi ns. keittis (keittosuolaliuos). Eli turvallisia tiputettavia kun ei tiedetä mitä on tapahtumassa, muut nesteet määräisi sitten lääkäti ja tuskin koneesta glukoosin lisäksi muita löytyisikään.

Tarkoituksena siis vain pitää suoniyhteys valmiina jos joutuisi tosi toimiin, esim. elvyttämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sairaanhoitaja joka opiskellessa tehnyt sen kerran koulukaverilleen? Sen jälkeen psykiatrian puolella työssä. Ihan normaalia siis minulle ammattinimikkeeni puolesta, eikä merkitystä missä olen työvuoteni tehnyt.

Vierailija:

Lainaus:

Kaikki kunnia ko. henkilön ja yleensä hoitajien työlle, mutta mitä erityistä sankariutta tuossa oli? Eikö se ole hoitajien normaalia työtä, että annetaan apua sairastapauksissa? Tässä tapauksessa ei vaarassa ollut kuin ko. lentäjä, ei koko kone, joten mitään erityistä sankariutta ei tuossa ollut.

niin paljon on meille opiskellessa toitotettu oman selustan turvaamista! ja tottakai lääkitykset tuleekin merkata ylös.

Upeaa toimintaa naiselta, oikea ihminen oli oikeassa paikassa. En olisi psykan puolen hoitajana pystynyt samaan.

" Laskeutuminen sujui normaalisti, eikä koneessa olleille 227 matkustajalle koitunut tilanteesta vaaraa, vaikka koneessa olikin hetkellisesti vain yksi lentämään kykenevä pilotti. "

EI KYLLÄ OLE KUMMANKAAN NORMAALIA TYÖTÄ!!!! Ei hoitsut yleensä laita kenellekään tippaa lentokoneen ohjaamossa, kilometrien korkeudessa! EIKÄ perämies yleensä hoida konetta alas yksin, ilman lentokykyistä paria.

Taitaa sua vaan kaivella, kun et itse olisi osannut toimia tai sun kohdalle ei satu koskaan mitään mielenkiintoista? Toki molemmat on sankareita ja ainakin osanneet toimia erikoisessa tilanteessa, heikommalla olisi vaan tullut pissat housuun :)

" Vierailija:

Lainaus:

sitten kutsuisin tätä hoitajaa sankariksi, jos hän olisi itse lentänyt koneen kentälle. Nyt hän vain teki normaalin työnsä eli antoi ensiapua (huom: ei fiksannut lentäjää työkuntoiseksi).

Jos sankareita täytyy hakea, sankari on tämä perämies, joka hoiti laskeutumisen yksin. Vaikka sekin on hänen normaalia työtään.

"

Vierailija:

Lainaus:

" Laskeutuminen sujui normaalisti, eikä koneessa olleille 227 matkustajalle koitunut tilanteesta vaaraa, vaikka koneessa olikin hetkellisesti vain yksi lentämään kykenevä pilotti. "

Kyllä se on ihan helppoa. Varmaan onnistuu ihan kaikilta. Huom sieltä katetrista tulee jonkin verran verta kun laittaa tipan. Väitän että ei onnistu ensikertalaiselta siitä vaan.

monesti potilaita nesteytetään ihan riittävän paineen ylläpitämiseksi. Ringer ylläpitää lyhytaikaisesti verenpainetta. Matalapaineisille potilaille tavallisesti aloitetaan heti nesteytys Ringerillä.

Sankarihoitaja: " Kapteeni oli tajuissaan koko ajan"

Sairauskohtaus ilmassa!

Finnairin lomalento Kreikan Karpathosiin keskeytyi eilen dramaattisesti, kun Boeing 757 -matkustajakoneen kapteeni sai reilun tunnin lennon jälkeen vakavan sairauskohtauksen. Lentokapteenin saaman kohtauksen jälkeen perämiehelle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin kääntää kone takaisin Helsinki-Vantaalle.

- Sairauskohtaus sattui Valko-Venäjän ilmatilassa Minskin päällä, sanoo Finnairin pääohjaaja Veikko Sievänen.

Laskeutuminen sujui normaalisti, eikä koneessa olleille 227 matkustajalle koitunut tilanteesta vaaraa, vaikka koneessa olikin hetkellisesti vain yksi lentämään kykenevä pilotti.

- Olen itse ollut Finnairilla töissä 35 vuotta, enkä ole kuullut, että tällaista olisi tapahtunut koskaan aikaisemmin. Nämä ovat erittäin harvinaisia tapauksia kansainvälisestikin, Sievänen kuvailee.

Sievänen ei halua tarkemmin kertoa, minkälaisen sairauskohtauksen yli 50-vuotias lentokapteeni sai Minskin yllä. Matkustajille asia paljastui, kun heille kuulutettiin sairaustapauksesta ja tiedusteltiin onko matkustajien joukossa lääkäriä tai sairaanhoitajaa.

Hoitaja ilmoittautui.

Sieväsen mukaan kohtauksen saanut kapteeni on " kokenut ja pitkän linjan pilotti" .

Hoitotoimenpiteet tehtiin Boeingin ohjaamossa matkustajien katseiden ulottumattomissa.

Helsinki-Vantaalla lentokapteeni oli jo siinä kunnossa, että hän pystyi itse kävelemään tippapullon kanssa ulos koneesta.

- Kapteeni kuljetettiin kentältä sairaalahoitoon. Hän on yhä tutkittavana sairaalassa, Sievänen kertoi eilen iltapäivällä.

Sankarihoitaja: " Kapteeni oli tajuissaan koko ajan"

Koneen kapteenia lennon ajan hoitanut lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja Heli Hasanen tavoitettiin eilen illalla hotelliltaan Karpathosista. Hän suhtautui tapahtuneeseen rauhallisesti. Hasasella on takanaan parinkymmenen vuoden kokemus, mutta kapteenin terveyttä uhkaava tilanne lentokoneessa oli hänelle uusi kokemus. - Eipä ole tällaista ennen kohdalle sattunut, Hasanen muistelee.

- Koneessa kuulutettiin lääkintäihmistä ja menin paikalle.

Tilanteen selvittyä hän ryhtyi toimiin varsin erikoisessa työympäristössä, koneen ohjaamossa.

- Laiton kapteenille tipalla ringersteriliä ja mittasin verenpaineen. Kapteeni oli tajuissaan koko ajan.

- Tärkeää oli, että saimme nesteytyksen aloitettua. Hasanen ei kerro mikä koneen kapteenia vaivasi, ja painottaa ettei hän ole lääkäri, joka tekisi diagnoosia. Hasanen kertoo suositelleensa perämiehelle laskeutumista sairaalaan.

- Olimme Valko-venäjän yläpuolella, joten oli kai parempi, että käännyimme takaisin Suomeen, hän sanoo.

Hasanen suhtautuu vaatimattomasti rooliinsa kapteenin pelastajana. Hän ei suostu ottamaan kunniaa roolistaan.

- Oli se aika hyvä asia, että olin paikalla, kun ei ollut lääkäriä koneessa, Hasanen suostuu sanomaan. Hasanen kehuu Finnairin väen toimintaa tapauksen aikana ilmassa ja kentällä.

- Erityisesti vanhempi naispurseri, jota pyysin kirjaamaan ylös mitä teen potilaalle toimi erittäin asiallisesti. - Muutenkin annan Finskin henkilökunnan toiminnalle tilanteessa täyden kympin, Hasanen kiittelee. Nyt sankarihoitajalla on edessään ansaittu loma.

- Ajattelin juuri lähteä tuonne uima-altaalle. Odotan nyt leppoista lomaa, rauhaa, hyvää ruokaa ja hyvää mieltä, hän naurahtaa.

sitten kutsuisin tätä hoitajaa sankariksi, jos hän olisi itse lentänyt koneen kentälle. Nyt hän vain teki normaalin työnsä eli antoi ensiapua (huom: ei fiksannut lentäjää työkuntoiseksi).

Jos sankareita täytyy hakea, sankari on tämä perämies, joka hoiti laskeutumisen yksin. Vaikka sekin on hänen normaalia työtään.

Mutta sinänsä en ymmärrä, mikä tästä hoitajasta tekee suuremman sankarin kuin hoitajasta, joka antaa potilaalle ensiapua esim. terveyskeskuksessa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat