Vierailija

Eli olen ollut mieheni ja hänen kavereidensa puoli vuotta sitten perustamassa firmassa töissä. Nyt sitten sain viime yönä kuulla, että mua ei enää tarvita. Tässä muutama selitys miksi näin tekevät:

-"kun sulla ei ollut edes tekemistä niin paljoa" -> olen usean kuukauden kysellyt lisää tekemistä, mutta kukaan ei mulle niitä antanut.

"luultiin, että haluat keskittyä kouluun" -> olen pitkin puolta vuotta usein tehnyt mielipiteeni selväksi, että keskityn mieluummin töihin, ku kouluun..heille oli ok, että niin kauan ku mulle ei ole enempää tekemistä niin käyn jäljellä olevaa kouluani loppuun pikku hiljaa työnohessa. Ensi jaksossakin mulla on vain 10h/vk koulua. Eli tekosyy tämä..

Olivat tavanneet yhden naisen, joka oli heidän entinen työkaveri, jonka nyt sitten palkkaavat -> eli selitykset, että sulle ei ole tekemistä jne joutaa romukoppaan..kuitenkin heillä on tarve sitten palkata tuo nainen joka hoitaa ne hommat joita minä hoidin ja hän saa kuulemma enemmän töitä. Nyt mun pitäisi sitten opettaa tälle naiselle kaikki hommat jotka itse hoidin ja olla itse sen takia pari kuukautta töissä ja sitten mut heitettäisiin pihalle.

Sain myös kuulla, että mussa ei ole kuulemma mitään vikaa ja hoidin hommani hyvin..Mä olen niin rikki nyt tähän tilanteeseen, että en tiedä mitä tehdä. Joudun aamun tunnitkin jättämään väliin, kun naama on niin turvonnut kaikesta itkusta.

En vain yksinkertaisesti tiedä mitä mun nyt pitäisi tehdä..jäädä saman tien pois, koska tunnen itseni täysin nollaksi ja arvottomaksi? Olemme tunteneet kaikki toisemme jo usean vuoden ajan joten siitä ei voi olla kyse, että eivät voisi luottaa jne. Vai pitäisikö mennä ja toimia normaalisti, vaikka en kestä edes nähdä heitä, kun ajatuksestakin tulee jo itku. Jotenkin tuntuu niin alentavalta ja hävettävältä, jos menisin hoitamaan työt normaaliin tapaan..mutta kuitenkin jos en mene niin sitten en saa palkkaakaan. Nyt mies on vihainen, kun en suostunut töihin menemään vaan jäin kotia selvittämään ajatuksiani..

Sivut

Kommentit (23)

kuulostaa sille, että jollain tuosta porukasta on suhde tuohon naiseen( miehelläsi??) Meinaan kuulostaa aika omituiselta, että oma mies antaa potkut ja on kumminkin heti palkkaamassa uutta.

Varmaan sanoisin soronnoo niin työlle, kouluttamiselle, kuin ukolle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

olen tosi pahoillani sun puolesta.

Itse kyllä varmaan tutisin oloni vähintäänkin yhtä nöyrryyytetyksi kuin sinä!

Oletko ajatellut, että varaisit teille kaikille yhteisen palaverin, jossa vaadit selityksen tälle kaikelle?

Tuohan vaikuttaa ihan laittomalta irtisanomiselta, jos heillä ei kuitenkaan ole valittamista sinun työsi suhteen?

Voimia ja taistelutahtoa!

ilmaiseksi auttamassa firmassa, josta miehesi omistaa osan. Siinä vaiheessa, kun sinulle alettiin maksaa palkkaa ja olisi pitänyt ruveta tekemään työsopimusta, ilmoitettiin että sua ei enää tarvita. Olisiko tuossa kyse myös jonkinlaisesta väärinkäsityksestä? Miehesi ja sen kaverit ei ole ajatelleet, että sä oikeasti ja tosissasi haluat olla heillä töissä vaan että auttelet siellä opintojen ohessa ja etsit ennen pitkää kuitenkin muualta työtä.

Mitään oikeusjuttua et saa nostettua, jos olet ilman sopimusta ja ilman palkkaa ollut töissä. Omaa tyhmyyttä. Toisaalta siinä on se hyvä puoli että sulla ei ole mitään velvollisuuksiakaan vaan voit lopettaa hommat tähän päivään. Onko se sitten järkevää, jos kuitenkin haluat pysyä väleissä miehesi kanssa, on eri asia. Hän on aika ikävässä välikädessä, jos toisella puolella on kiukutteleva vaimo ja toisella kaverit, jotka omistaa firmasta enemmistön. Mä varmaan opettaisin sen seuraajan kaikesta huolimatta, mutta oppisin läksyni enkä enää ikinä menisi palkolliseksi miehelle tai kaverille ellen saa osakkuutta samalla.

Mitä on sovittu tuntimääristä, onko sopimus toistaiseksi voimassa oleva, entä työtehtäistä? Kuulutko liittoon?

Annas kun arvaan: sinulla ei ole kirjallista työsopimusta?

Mikään yllä mainituista perusteista ei ole laillinen irtisanomisperuste. Jos kuitenkin olet ollut "epämääräisessä työsuhteessa", voi sinun olla vaikea puolustaa oikeuksiasi. Ota yhteyttä lakimieheen!

tarpeeksi osakkuuksia, että voisi kumota tuon. Toki hän on pahoillaan tilanteesta ja olisi halunnut minut pitää tuolla, mutta ilmeisesti ne muut eivät kokeneet mua tarpeelliseksi. Silti he eivät pärjää, jos en mene auttamaan heitä..

Ärsyttää niin himpskutisti, että mies olettaa, että voisin noin vaan mennä, olla normaalisti jne tämän jälkeen.

T. ap

Ensinnäkin: potkut eivät varmastikaan ole sinun syy, vaan liittyy johonkin firman sisäiseen. Laiton irtisanominenhan tuo on, ja kyllä sulle kuuluu irtisanomisaika ja siltä ajalta palkka. Myöskään työvelvoite ei välttäättä katkea heti eli jos haluat sulle kuuluvat rahasi saada, niin sitten pitää itsensä sinne töihin raahata.

Eri asia on sitten se, että kannattaako tuossa nyt kovin paljoa alkaa riitelemään, jos miehesi on osakkaana.

Kaveriporukkafirmoissa on usein tuollaista villin lännen meininkiä. Kantsii varmaan varmistaa, että ovat maksaneet eläkemaksusi.

Ja sitten asenteesta: ehkä firman kantajengi toivoi sinulta isompaa aloitteellisuutta töiden teon suhteen. Avustavissa tehtävissä käydään pyytämässä tehtäviä, siitä eteenpäin kyllä pitää osata itsekin kehittää sitä kassavirtaa.

Mä tekisin sinuna niin, että ajattelet että oppirahat on maksettu ja etsit töitä muualta.

ja laitat sille kirjallisen vastineen ettet hyväksy sitä.

sitten otat yhteyttä liittoosi tai yleiseen oikeusaputoimistoon jos et liittoon kuulu.

tuo on laiton irtisanominen. työnantajalla on toteennäyttämisvelvollisuus siitä että on joku laillinen syy millä irtisanoa. pidä puolesi nainen!

Se nyt ei varmasti apeetä nyt lohduta. Voisitko jotenkin vaikka istua alas miehesi kanssa ja kysyä missä oikein mennään? Miten paljon sananvaltaa miehelläsi on yrityksessä? Kenen päätös erottamisesi loppujen lopuksi oli, tai keneltä ajatus lähti? Sitten kun olet saanut asiat puhuttua selväksi niin o helpompi jättää koko tapaus taakse ja jatkaa elämää eteenpäin.. Helpommin sanottu kuin tehty mutta ei elämä tähän kaadu, tsemppiä :)

Jos työn laadussa ei ole vikaa etkä ole esim. juopotellut työpaikalla, jää ainoaksi vaihtoehdoksi irtisanominen tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin perustuen. Tällöin ei samoihin töihin saa puoleen vuoteen palkata ketään muuta.

Nyt lakimiehen puheille!

vain yksi palkkakin vasta maksettu, niin vaikea tuossa on käräjille lähteä. Siinä on sana vastaan sana siitä, mitä on sovittu - ja ilmeisesti ap:kaan ei väitä että vielä olisi sovittu vakinaisesta paikasta. Hän on ilmoittanut haluavansa jatkaa töissä, mutta työantaja ei ole sanonut siihen mitään varmaa. Milläs osoitat että kyse on ollut jatkuvasta työsuhteesta eikä keikkaluonteisesta hommasta?

Ja sillä kiukuttelulla tarkoitan, sitä että ap on jättämässä miehen firman pulaan ja lopettamassa työt siellä saman tien. Eiköhän olisi fiksuinta mennä sinne duuniin ja istua alas esimiehen ja firman osakkaiden kanssa ja selvittää tämä soppa. Pyydät kirjallisen sopimuksen niiltä kahdelta kuukaudelta, jotka perehdytät seuraajaasi ja tietenkin kunnon palkan. Jos eivät siihen suostu, voit lähteä ovet paukkuen - se että jäät saman tien kotiin itkemään, on kiukuttelua ainakin miesten silmissä.

Kumpi on teille tärkeempää, että "oikeus tapahtuu" vai että miehesi saa pitää paikan? Koska käytännössä jos sinä rupeet rähisemään, niin miehelläsi on aika mahdoton paikka siinä työn ja vaimon välissä.

Itse jatkaisin opinnot loppuun ja hakisin sitten uuden työpaikan. (ja varmistaisin, että miehellä on sopimusasiat kirjallisina ja kunnossa, ettei sitäkin kuseteta...)

kun ei vielä oltu ehditty tehdä. Perjantaina olin jo ottamassa asian puheeksi, mutta unohdin. Olen siis hyvää hyvyyttäni heitä auttanut niissä missä olen pystynyt..viime kuussa sain vasta ekan palkakin vasta :(

Tuo yritys siis vastaa täysin kouluani jota käyn..

ja muutenkin kuulostaa "kakaroiden" perustamalta "firmalta", kiva nuorten miesten tai vaikka oisivatkin vaikka 40-kymppisiä, silti ikuisten Peter Manien nörttikerho ,jossa ei ole hajuakaan oikeista työelämän pelisäännöistä ja työsuhdelaeista.

Ryhdy nyt hyvä nainen puolustamaan oikeuksiasi! Ota asioista selvää ja latele faktat pöytään. Jos et kuulu liittoon (kannattaa liittyä!!!, itse olen säästänyt tuhansia euroja, kun olen voinut sieltä kysyä apua asioissa, joissa työnantaja olisi muuten jättänyt maksamatta jotain), niin googlaa netistä, etsi työsuhdelaki jne.

Tietty, jos teillä ei ole mitään sopimusta työsuhteen kestosta, työajoista tms., niin aika hankalaa... suullinenkin sopimus on pätevä, mutta aina hankalampi näyttää toteen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat