Vierailija

Osaisko joku auttaa, työkkäristä kun ei ikinä yksiselitteisiä vastauksia tunnu saavan.

Eli tilanne tämä: Jäin vuonna 2005 äippälomalle vakituisesta työstä, jonka jälkeen jäin hoitovapaalle. Sinä aikana firma myytiin uudelle omistajalle, mutta en ehtinyt siellä olla päivääkään ennen uutta äitiyslomaa. Nyt uusi pomo onkin "päättänyt", ettei työsopimukseni olekaan enää voimassa (asia liiton hoidettavana ja menossa todennäköisesti oikeuskäsittelyyn), eli tämän hoitovapaan jälkeen ei ole työtä mihin palata.

Ajatuksena oli ilmoittautua nyt työttömäksi isompien rahojen toivossa, mutta miten on, onko mulla oikeus saada ansiosidonnaista päivärahaa kun olen tosiaan viimeksi ollut työelämässä vuonna -05? Vai lasketaanko se jotenkin noiden äippälomarahojen perusteella...

Kommentit (4)

Minulla oli sellainen tilanne, että äitiysloman aikana muutin toiselle paikkakunnalle ja myöhemmin hoitovapaalla irtisanouduin silloisesta työstä. Pois työelämästä olin siis kolme vuotta.

Hoitovapaan jälkeen sain entisen palkan perusteella laskettua ansiosidonnaista päivärahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja sain ansiosidonnaista vanhojen palkkatulojen mukaan. En muista oliko siinä mitä aikarajoja, koeta vielä selvitellä. (Itse jäin äippälomalle -06, ja työttömyys alkoi -07.)

Mutta siitä olivat jotenkin kiinnostuneita, oliko irtisanominen varmasti laillinen - jos asia olisi riitautettu, sain käsityksen että päivärahojakaan ei tulisi ennenkuin selviää tms.

(T'ämä oli laillinen, koska firman toiminta loppui kokonaan - ja sehän onkin ainoa laillinen syy irtisanomiseen hoitovapaalla.)

Äitiysloma ja hoitovapaa eivät vaikuta ansiosidonnaiseen päivärahaan. Lisäksi saat hieman korotettua ansiosid. rahaa koska on lapsi. Ensin sun pitää mennä työkkäriin ilmoittautumaan ja sitten sitä' kautta voit saada.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat