Seuraa 

Heippa!

Onko täällä ketään (AMK-)opiskelijaa, joka olisi käynyt luennoilla vauvan kanssa? Onnistuuko ylipäänsä mitenkään? Kolmas lapseni on ihan pieni vauva ja tässä olen mietiskellyt ilmoittautuisinko täksi lukukaudeksi läsnä- vai poissaolevaksi. Opiskelen kätilöksi. Miten opettajat ovat suhtautuneet vauvaan koulussa? Eräs toisen koulun opettaja sanoi, että vauvan voi tuoda luennoille.. Mutta oikeasti tuleeko siitä mitään? Vauvani on onneksi perustyytyväinen ja rintamaidolla, joten sinänsä suht helppo tapaus.

Kommentit (14)

Jos tosiaan on massaluentoja auditoriossa niin sinne vaan ja pois jos vauva alkaa häiritä. Jos taas luokkahuone, niin kannattaa kysyä etukäteen opettajalta ja miettiä miten toimii jos sieltä lähtee kesken pois.

Meillä oli aikoinaan kauppiksessa luokkakaverilla vauva 1/2-vuotta mukana " joka päivä koko päivän" n. kuukauden ikäisestä saakka. Välillä nukkui vaunuissa luokan ikkunan alla (olimme evakossa sellaisessa " toimistorakennuksessa" , jossa siis ulko-ovi ihan vieressä, yksi kerros ja luokkia ulko-oven vieressä, sisäpiha jne.

Aloitin itse äsken yhden kurssin, jolta joudun jäämään kesken pois, kun laskettu aika marraskuun lopussa. Opettaja itse ehdotti, että voinhan jatkaa joulun jälkeen alkavalla jatkokurssilla, jos otan vauvan mukaan tunneille! Kyseessä pienryhmäkurssi. Hauskaa, että opettaja oli se aktiivinen osapuoli. Kysyin, eikö se häiritsisi häntä, jos joutuisin välillä häsäämään vauvan kanssa, ja hän sanoi että tuskin, jos vauva ei koko aikaa huuda. Ja vauvani tosiaan siinä vaiheessa on reilun kuukauden ikäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yhdellä iltaluennolla oli vauva mukana, mutta luento oli kestäny n.15min. ja vauva rupesi kitisemään, joten äiti joutui poistumaan.

Itse voisin hyvin kuvitella meneväni luennolle ihan vastasyntyneen kanssa, mutta en enää päälle kolme-neljäkuisen.

Itse opiskelin AMK:ssa Stadiassa kylläkin toisella linjalla mutta poikani oli 2kk kun koulu alkoi syksyllä ja opiskelua oli takana 2vuotta ja edessä oli 2vuotta. Opiskelin kylläkin aikuiskoulutuslinjalla eli opiskelua oli vain iltoja, la ja pari pidempää päivää viikossa. Meillä oli niin että kurssit oli paljon " tekemistä" . sellaiset tunnit jotja olivat " pelkkiä" luentoja, oli vauva helppo ottaa mukaan. Kaikki infot ym. kuuntelujutut pyrin ottamaan vauvan mukaan. Ja tosiaan jos imettää, on vauvan kanssa usein helpompaa. JOs vauva ei viihdy rattaissa, niin vois vaikka kokeilla kantoliinaa, jolloin vauva saa olla lähellä. Riippuu tosi paljon vauvasta. Meillä opettajien suhtautuminen oli pääasiassa myönteinen. Enemmän oltiin huolissaan että opiskelut venyy ja tulee taantumaa. Siksi yritettiin kaikin keinoin saada kurssit suoritettua vaikka väkisinkin. En usko että ketään häiritsee se että vauva on mukana. Voithan istua takana tai sivussa jos tulee pakko tilanne ja on pakko hipsiä pois. Nyt 2vuoden kokemuksen perusteella sanon että pienen vauvan kanssa on niiiiiin paljon helpompaa kuin isomman lapsen kanssa.

Nyt voin huokaista, koska valmistuin keväällä 07 ja mietin vain kuinka sitä aina jaksoikaan olla niin ahkera ja tunnollinen opiskelija ja sai kaiken palautettua ajallaan. Enää en ehkä jaksaisi.

On myös hyvä yrittää pitää pientä breikkiä välillä jotakin virkistystä, koska mulla kävi niin että vuoden opiskelun ja vauva-ajan jälkeen huomasin olevani lievästi masentunut, koska arki oli niin hektistä eikä itselle ollut aikaa-joten muista huolehtia itsestäsikin!! Ja myöhemmin jos vauva syö pullostakin ja kasvaa, niin ei se vauva siitä pahastu vaikka välillä jätät hoitoonkin, jos mahdollista. Huomasin että välillä koulupäivät ilman vauvaa olivatkin ihan kivoja, sai jutella koulukavereiden kanssa ja käydä rauhassa kahvilla:)

Itse kävin vauvani kanssa luennoilla koko vauvavuoden, Helsingin yliopistolla. Riippuu paljon vauvastakin ja hänen rytmistään miten on aikataulut sumplittavissa. Aiempi tutkintoni on AMK:sta ja siellä varmaan jo perussuhtautuminen on nuivempaa - mistä lie muuten johtuu ?!? Pienen vauvan kanssa onnistui kohdallani niin, että hän syötettynä ja kuivitettuna nukkui kellon tarkkuudella ja isompana sitten otin luennot päiväuniajaksi - hyvin tuntui nukuttavan luentosalin tasaisessa jorinassa :)

kokonaisia " koulupäiviä" kävisi lapsen kanssa, kun se tosiaan olisi aikamoista ramppaamista väkisinkin. Olen yliopisto-opintojen loppuvaiheessa ja voin ottaa kursseja sen verran, että minulla on esim. neljä luentoa viikossa. Ja jos näistä puolet menisi niin, että lapsen isä hoitaisi lasta, niin parille luennolle viikossa ottaisin vauvan mukaan. Olisi edes joku mahdollisuus selvitä luennoista ilman häsläystä, jos ne osuisivat päiväuniajalle, tai edes siten että lapsen syöttäisi ja vaipan vaihtaisi juuri ennen luentoa (niin kuin se nyt mitään takaisi...). Mutta meillä tosiaan on hyvin vapaamuotoista meininkiä tuo luennoilla käynti, enkä osaa kuvitella että esim. joku opettaja siitä suuttuisi. On meillä käynyt isompiakin lapsia kuunteluoppilaina, ovat piirrelleet ja leikkineet hiljaa luennon ajan.

ikäisen lapsen äiti, ja viime syksynä palasin " koulun penkille" kun lapsi oli 3vkoa vanha. Kyseessä oli opinnäytetyön tekoa ja lääkäriluentoja, stadiassa. Kertaakaan ei vauva häirinnyt luentoa tai muutakaan työrauhaa atk-luokissa, joten eipäs Sannael yleistetä että kaikki vauvat pitäisivät meteliä tai vauvan kanssa puuhastelu olisi työrauhaa häiritsevää. Yleensä luennoilla enemmän häiritsevät keskenkasvuiset opiskelija, jotka eivät jaksa tuntia pidempään keskittyä luennon aiheeseen ja aloittavat keskustelun. Minä sain ainakin osakseni ihailevia katseita ja monet sanoivat, että ihanan rauhallinen vauva kun ei inahdakaan.

Riippuu aivan vauvasta voiko luennolle mennä, ja tämän arvioiminenhan on täysin äidin vastuulla. Jos vauva ei itkeskele ja on muutenkin tyytyväinen niin sinne vain. Tsemppiä opiskeluun!

Itse opiskelen teknillisessä yliopistossa tampereella joten en voisi kuvitellakkaan vieväni vauvaani sinne ukkojen keskelle. Kerran kävin koulussa vauvan kaa, silloinkin kahvilassa. Ja kaikki tuijotti mua niinku jotain maailman kahdeksatta ihmettä!

Opiskelen itse Stadiassa th:ksi enkä koskaan ole nähnyt yhtään vauvaa millään luennoilla. Ja jos joku tulisi vauvan kanssa luennoille niin aika pahoja katseita saisi. Nimittäin työrauhan takia. Kyllä se vauvan kanssa puuhastelu yms aiheuttaa aina ylimääräistä häiriötä. En tarkoita ettei muutakin hälinää aina olisi mutta vauvan paikka ei kyllä ole luentosalissa.

joka aikoo mennä. Meitsin luennot ovat kyllä aika " helppoja" vauvan kanssa mentäviksi: joko isoja massaluentoja, joista on helppo hipsiä kesken pois jos istuu oven lähellä, tai pieniä tutun ryhmän praktikumeja, joissa jengiä ei haittaa vaikka imettäisin tai vauva vähän itkisi. En siis ole amkissa, enkä tiedä millaisia teidän luennot pääasiassa on. Jos olisi sellainen perinteinen " luokkahuone ja siellä 30 opiskelijaa, jotka eivät tunne toisiaan" -tilanne, niin saattaisi olla vähän nolompaa sählätä vauvan kanssa.

Olen istunut TTKK:lla harjoituksissa, jossa tuoreella isällä oli pieni vauva mukana. Hyvin vaipanvaihto sujui eikä tuo muutenkaan mitään sen erityisemmin häirinnyt. Toki teekkarit suhtautuvat lapsiin ja hälinään luontevammin kuin kätilöksi opiskelevat :)

Mielestäni aika nihkeää on suhtautuminen vauva mukana opiskeluun.. toisaalta ymmärrettävää, toisaalta ei. Itse palasin koulunpenkille vasta kun pystyin jättämään vauvan hoitoon, mutta olen kuullut muutamien opiskelijatovereiden kokemuksia eikä heistä edes kukaan ole säännöllisesti käynyt koulua vauva mukana. Riippuu paljon opettajasta ja lisäksi muista oppilaista ja heidän suhtautumisestaan. Minullakin on sellainen käsitys että lähinnä opinnäytetyötä tehdään vauva mukana.

Tietysti tämä riippuu paljonkin esim. minkä tyyppisestä luennosta on kysymys. Esim. suuressa luentosalissa ei vauvan läsnäolo ole niin häiritsevää, mutta pieneen luokkatilaan en vauvan kanssa lähtisi, koska a) sieltä on vaikeampi poistua herättämättä huomiota, jos vauva rupeaa itkemään b) vauvan hyssyttäminen(vaikkei itkisikään) ja siirtely aiheuttaa kuitenkin häslinkiä, mikä voi häiritä muita c) vauva herättää niin paljon kiinnostusta, että muiden keskittyminen voi häiriintyä. Tietysti jos tunnit sattuu juuri päiväunien aikaan eikä vauva häiriinny... Mutta voiko siihen sitten luottaa onkin aivan eri juttu jo....... No, jokainenhan tekee itse päätöksensä. Itse en haluaisi aiheuttaa muille harmia. Toisaalta kyllä meillä oli kerran luennolla koirakin yhdellä opiskelijalla mukana, mikä oli aika pöyristyttävää, kun ottaa huomioon, kuinka joku voi olla todella pahasti allerginen. Kyseessä oli siis sellainen " laukkukoira" , chihuahua muistaakseni.

samaa mieltä, että pienen vauvan kanssa voisi onnistuakin. Tietenkin riippuu vauvan persoonallisuudesta ja vaativuudesta. Jos vauva alkaa itkeskelemään niin sieltä on lähdettävä pois. En tietenkään ottaisi vauvaa mukaan jos opettaja olisi sitä vastaan.

Olen yrittäjäkursilla ollut vauvan kanssa, mutta ne olivat satunnaisia viikonloppuja, eikä montaa. Minä en jaksaisi käydä säännöllisesti luennoilla vauvan kanssa, mutta jotkut jaksavat.

Toivottavasti saat tehtyä hyvän ratkaisun =)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat