Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Meillä pojalla on parin viimeviikon aikan ilmennyt pahoja nukahtamis vaikeuksia ,

Menee nukkumaan noin klo 20 , klo 19 on aloitettu iltapalat ,suihkut hammaspesut .

Luen iltasadun ja silittelen hetken .

Noin vartin päästä jo huutelee ettei saa unta ja tuntuu olevan pää täynnä kysymyksiä , lähinnä mitä koulussa on käyty just viime aikoina.

Tätä sitten kestää 1-2 tuntia .

Olisiko vaan kyseessä joku oppimisvaihe.

Itse ajattelin liittyvän siihen , että oppii ihan pian lukemaan .

Kommentit (21)

että näistä jutuista jutellaan taas huomenna, nyt pitää nukkua. Sinähän itse olet mukana pitkittämässä sitä nukahtamista, kun menet siihen juttelemiseen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vai riittääkä uni? Eli yritätäkö vaan laittaa lasta nukkumaan liian aikaisin?

Jos taas lapsi on aamulla ja päivällä väsynyt ja ei siitä huolimatta pysty illalla nukuhtamaan, on syytä miettiä syytä. Kyseessä voi tietysti olla vaan vaihe, joka menee itsekseen ohi. Tai sitten lapsella voi olla vaikeuksia sopeutua koulun alkuun, hän voi olla ahdistunyt, masentunut tms ja tämä näkyy nukahtamisvaikeuksina.

Ei vaan saa unta. Ilmeisesti ei osaa rauhoittua.

Meillä tosin saattaa mennä 11 asti yöllä, että nukahtaa. Illalla 20.30 on sänkyssä.

Eilen illalla nukahti n. 22.30. Tänä aamuna sitten taisi vähän myöhässä kouluun mennä, kun ei jaksanut sängystä nousta.

Meillä ei kyllä taida oppia ihan pian lukemaan. Osaa vasta tavuja joten kuten lukea.

Jotenkin tuolla tuntuu olevan ylimääräistä enrgiaa. Päiväkodissa väsyi paremmin.

Meillä on myös ekaluokkalainen poika ja nukkumaanmenoaika myös tuo klo 20. Mikäli kaikki on lapsella ok, jäpikäinen simahtaa saman tien kun laittaa päänsä tyynyyn.

Jos pojalla on mielessään jokin aikuisen näkökulmasta mitätönkin juttu, ei uni taatusti tule. Toisaalta, lapsi ei huoltaan suoraan sano,vaan aikuisena saa kaivella murhees syytä. Edellisen kerran unen tuloa esti koulun uimahallireissun jännittäminen.

Huomaisin kohtelevani lasta "liian" isona, hän kun osaa paljon erilaisia asioista verrattuna 5-vuotiaaseen veljeensä. Piti ihan tarkoituksella keskittyä iltasin tähän suureen-pieneen poikaan, se helpotti nukahtamista huomattavasti.

ei klo 20 nukkumaan meno ole ekaluokkalaiselle lainkaan liian aikainen, ellei sitten kaikki ole kymmenen aamuja ja herätys vasta klo 9.

Muistakaahan, että lapsen aivot tarvitsevat unta kehittyäkseen. Ja uuden oppinen ja keskittyminen ei oikein onnistu väsyneenä.

Ei ihme, että niin moni pieni koululainen on koulussa väsy, jos vanhempien ajatus on, että klo 20 on aikainen nukkumaanmeno aika. Jos herätys on vaikka klo 7 niin tuo on myöhäisin aika, mitä nukkumaan pitäisi mennä.

Osaksi tuo varmasti liittyy uuteen elämänvaiheeseen, pienen koululaisen päässä risteilee niin paljon ajatuksia ja pohdintaa. Tulee mieleen, että onko teillä aiemmin illalla yhteistä rauhallista aikaa, jolloin voisi rauhassa pohtia koulujuttuja?

Tai sitten aikaistat sänkyyn menoa hetkisen ja käytätte sen ajan siihen jutusteluun. Tosiasiahan on, että sängyssä ajatukset alkavat helposti lentämään kun muita virikkeitä ei ole ja varsinkin pienen koululaisen aivot käyvät välillä ylikierroksilla.

Mietin sitä jos stressaa sitä koulua, on yhdysluokalla jossa on ykkösiä ja kakkosia !!

Puhuu joskus sitä kun ne kakkoset on niin hyviä ja osaa jo tosi hyvin lukea yms.

nukkumaan menoa , tilanne ihan sama sitten klo on jo 23 ennen kun nukahtaa ..

Tuossa kahdeksan aikaan on poika jo ihan väsynyt, herätyskin on arkiaamuna jo 6.30 .

Ja pitää muistaa että vaikka ei nukkuisikaan niin lepo on toisiksi paras juttu aivoille.

Ja niille joiden lapset menee paljon myöhemmin nukkumaan, oletteko yrittäneet siirtää unirytmiä? Aikuisillakin, esim. minulla on joskus ilta kymmennen aikaan kauhea väsymys, mutta jos en silloin mene petiin niin virkistyn taas ja nukahdan vasta puolilta öin jos en silloinkaan. Ja aamulla väsyttää. Kyllä sen lapsenkin luonnollinen väsymys pitäisi tulla siihen kahdeksan yhdeksän aikoihin. Jos niihin aikoihin on vielä iltatoimet kesken niin sitten virkistyvät ja tulee univaikeuksia sen takia.

aika pitkään. Jos laitan nukkumaan klo 21, niin nukahtaa samantien. Meillä aikaisin herätys on aamuisin 7.30, eli ihan hyvät unet saa tuolla kun menee 21 nukkumaan.

Meillä poika on vähäuninen, ollut aina. Siis ekaluokkalainen. Ja nukkumaan pitää mennä viimeistään klo 21. Jos laittaisin klo 20, niin pyörisi vaan tunnin sängyssä eikä saisi unta.

Kannattaa kokeilla siirtää tuota nukkumaanmenoaikaa vaikka aluksi puolella tunnilla.

Meillä tyttö, 8 v, kärsinyt samasta jo pari vuotta. Illalla nukkumaan klo 21,jonka jälkeen on valveilla 23 saakka. Aamulla on tosi vaikea saada ylös, kun on aivan poikki. Tosin nyt olen itse äitiyslomalla ja tytön mennessä kouluun vasta klo 10, saa nukkua pidempään.

Mä en ole keksinyt mitään helpottavaa, välillä haluaa kaurakissan lämpimänä viereesnä ja välillä kuuntelee äänikirjaa tai lukee itse.

Luulen, että teillä helpottaisi, jos laittaisit nukkumaan tunnin myöhempään,nukahtamisvaikeutta rupeaa jännittämään muuten jo etukäteen...

Tsempppiä!

selvästihän pojallasi on tarve puhua niistä asioista, ja jos ei saa niistä puhua/purkaa päivällä niin nukkumaan mennessä ne pyörivät päässä.

koulun aloitus on myös näkynyt univaikeuksina. Tai joskus nukahtaa hyvin, mutta herää yöllä valittamaan jalkakipuja tai jotain muuta. Ihan selvästi näkee, että koulun aloitus on ollut niin suuri mullistus elämässä, että asioita käsitellään vielä illalla ja siksi ei uni tule.

Yksi asia saatiin jo korjattua keskusteltuani poikani kanssa. Tietämättäni korkeanpaikan kammoinen lapsi oli sijoitettu ikkunaseinustalle kolmannessa kerroksessa sijaitsevassa luokassa. Yritä siinä sitten keskittyä koulutyöhön, kun koko ajan pelottaa... Univaikeudet helpotti vähän, kun ei tarvinnut enää iltaisin pelätä luokkaan ja ikkunan viereen menemistä.

Sinua keskustelin lapsen kanssa ja yrittäisin selvittää mitä univaikeuksien takana on.

siihen huuteluun voi ottaa ihan tiukan linjan, varsinkin jos teillä oikeasti on aiemmin illalla aikaa jutella ja lapsi kokee tulleensa kuulluksi.

Itse ole ottanut tiukan linjan: jos ja kun lapsi huutelee sängystä näitä koulujuttuja niin "huutelen" takaisin, että jutellaan siitä aamulla, nyt nukutaan. Eli "kieltäydyn" siinä tilanteessa puhumasta asioista. Nykyisin nukahtaa 5 minuutin sisällä. Ja aamupalapöydässä sitten puhutaan jos joku mieitytti illalla, samoin koulumatkalla. Ja muutenkin siis puhutaan =)

Mutta tämä linja vain jos on kyse yleisestä kouluhöpinästä - jos kyse kiusaamisesta tms niin silloin tottakai toisenlainen lähestymistapa.

Siltikin tosin voi lempeästi ohjata lasta siihen suuntaan, ettei sängyssä enää jutella vaan annetaan unelle tilaa.

t. ekaluokkalaisen ope-äiti

aikaa on kyllä kuunnella ja jutustella.

Poika mielellään jutteleekin kouluasioista.

Opettaja on erittäin pedagoginen ja kannustava toki yhdysluokka tuo haasteita paljonkin .

Meillä pojat on sängyissään klo 20 ja ja valot sammutetaan klo 20.30 -20.45. Pojat heräävät itse noin puoli 8 jos ei herätetä.

Meillä menee nukkumisrytmi sekaisin jos vaikka viikonloppuna siitä lipsutaan. Pojat heräävät samaan aikaan vaikka olisivat menneet 23 nukkumaan kun heräämisrytmi ei siirry. Viikonloppuisin pojat menevät tosin nukkumaan vasta 21 mutta silloin ei lueta vaan valot sammutetaan heti joten aika samoihin aikoihin nukahtavat silti.

Oletko koittanut unilauluja CD:ltä? Meillä laitetaan se soimaan vähän ennen valojen sammutusta ja se rauhoittaa ja valmistaa uneen. Samoin lämmin kylpy tai suihku rauhoittaa.

Onko iltapala samanlainen? EIhän lapsi katso paljoa tv:tä tai pelaa pleikkaa tms.? Kyse voi olla vain aivojen "kasvupyrähdyksestä" jolloin on erityisen tärkeää ettei ylimääräisiä virikkeitä aivoille tulisi.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat